Στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον, στο οποίο πλέον ο όρος «πρόκληση» συνιστά μέρος της καθημερινότητας μας, ο ρόλος του Διευθυντή Πληροφορικής έχει αρχίσει διστακτικά τη δύσκολη πορεία της αλλαγής.

Η έμφαση του ρόλου έχει αρχίσει πλέον να μετατοπίζεται από τη μείωση κόστους και την επίτευξη υψηλής αποδοτικότητας, στην παροχή υπηρεσιών ορατής προστιθεμένης αξίας, οι οποίες συμβάλλουν στην υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων της επιχείρησης. Δεν είναι τυχαίο ότι σε έρευνα της KPMG διατυπώνεται το συμπέρασμα «…μην περιμένετε προστιθέμενη αξία από CIOs με επιχειρησιακό προφίλ».

Αναρωτιέται  κανείς αν η μελλοντική ατζέντα που προδιαγράφεται από τους CIOs κατά ένα μεγάλο βαθμό υπαγορεύεται από  τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται. Αυτός ο περιορισμός όμως είναι κάτι το οποίο, όχι μόνο απλώς  πρέπει να ξεπεραστεί από τον σύγχρονο CIO, αλλά και ο ίδιος πρέπει να αποτελέσει φωτεινό παράδειγμα διαχείρισης αλλαγής (change management).

Μίας αλλαγής η οποία μετατοπίζει τον CIO από τα απομονωμένα έδρανα της υποστήριξης, στην πρώτη γραμμή της παροχής υπηρεσιών προς τους πελάτες. Παρά ταύτα, οι CIO’s δεν είμαστε  ξένοι ούτε στην αλλαγή, ούτε στη «νουθεσία» που βιώνουμε χρόνια τώρα και αφορά την κλασική φράση «…ευθυγράμμιση της Πληροφορικής με το Business.»

Δύσκολα θα βρει κάποιος άλλο τμήμα σε εταιρεία, το οποίο να χρειάζεται να αποδεικνύει την αξία του (η μη), σε καθημερινή βάση και με τέτοια ένταση. Στο πλαίσιο αυτού, είναι επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε η κατανόηση της εταιρικής γλώσσας (business language)  από τους CIOs.

Οπως αναφέρει ο Chris Potts (FruITion), ο ρόλος της Πληροφορικής πέρασε από την χρήση τεχνολογίας και τη γενικότερη επίτευξη επάρκειας και πλέον αφορά τον σχεδιασμό στρατηγικής για επενδύσεις στην αλλαγή. Και σίγουρα η αλλαγή αυτή δεν αφορά μόνο τις τεχνολογικές λύσεις σε μία εταιρεία, αλλά και τους ίδιους τους CIO.

Ο Tom Davenport (Babson College, Professor of Management and IT) υποστηρίζει στον αντίποδα, ότι δεν ξέρει και πολλούς οι οποίοι να θέλουν να γίνουν CIO και αυτό ίσως να λέει κάτι.

Ακόμα και αυτοί οι οποίοι θέλουν να γίνουν, το θεωρούν ως ένα μεταβατικό στάδιο στο δρόμο τους για  CEOs, γεγονός το οποίο ίσως να καταδεικνύει ότι ο ρόλος αυτός δεν είναι πλέον και τόσο περιζήτητος. Ο Davenport το εξηγεί λέγοντας ότι ο λόγος είναι πολύ απλός: Οσον αφορά την τεχνολογία, o CIO πλέον δεν είναι στο επίκεντρο των εξελίξεων.

Το επόμενο level
Οσο περίεργο και αν ακούγεται αυτό, δυστυχώς το γεγονός παραμένει ότι  οι ηγέτες της Πληροφορικής αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρες προκλήσεις, με πρώτη στη λίστα την πολυπλοκότητα. Το 80% των CEOs ανησυχούν για την αυξανόμενη πολυπλοκότητα στις επιχειρήσεις τους (μέρος της οποίας αφορά την Πληροφορική)   και πάνω από τους μισούς θεωρούν ότι δεν είναι έτοιμοι να την αντιμετωπίσουν.

Πέραν αυτού, υπάρχει και η παγκόσμια αστάθεια του οικονομικού περιβάλλοντος κάτι το οποίο ενισχύεται περαιτέρω με την παγκόσμια ώθηση για «περισσότερα με λιγότερα». Προσθέστε και την έλευση των τεχνολογιών cloud computing, social media και την πληθώρα των mobile devices που έχουν ουσιαστικά λύσει τα χέρια των εργαζόμενων και αντιλαμβανόμαστε την πίεση που ασκείται πλέον στον κλάδο της Πληροφορικής. Και εδώ ακριβώς έγκειται η μεγάλη ευκαιρία του κλάδου.

Σε αυτό ακριβώς το στάδιο, ο CIO καλείται να παίξει τον ρόλο του Business Leader και να ξεπεράσει την πεποίθηση που τείνει να διαμορφωθεί ότι στο νέο περιβάλλον η Πληροφορική ίσως να αποτελεί τροχοπέδη.

Τρανό παράδειγμα αυτού αποτελούν δημοσιεύσεις  από έγκριτα περιοδικά (The Wall Street Journal, Forbes), όπου στελέχη ενθαρρύνονται ανοιχτά στο να παρακάμπτουν την Πληροφορική όσον αφορά εφαρμογές πωλήσεων, CRM & εταιρικής ευφυΐας (Business Intelligence). Είναι πλέον επιτατική ανάγκη ο ρόλος του CIO να απογαλακτιστεί εντελώς από το τεχνολογικό του υπόβαθρο και να μεταβεί στο επόμενο επίπεδο.  Στο επίπεδο όπου πλέον, ως μέλος της ηγετικής ομάδας η οποία χαράζει στρατηγική, χρησιμοποιεί την Πληροφορική ως τον παράγοντα που καθιστά εφικτή την αλλαγή στην επιχείρηση σήμερα, αύριο και στο μέλλον.

Στη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει η αγορά και θα τολμούσα να πω ο κλάδος γενικότερα, η διατήρηση πελατών και η πιο στοχευόμενη παροχή υπηρεσιών βάσει των πραγματικών και όχι πλασματικών αναγκών του πελάτη είναι πλέον επιτακτική ανάγκη. Δικαιωματικά, θα έλεγε κανείς, τα συστήματα Διαχείρισης Πελατειακών Σχέσεων (CRM) καθίστανται πιο επίκαιρα από ποτέ.

Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, η εταιρεία μας επενδύει φέτος σε σύστημα CRM μέσω τεχνολογίας δημόσιου υπολογιστικού νέφους (public cloud computing). Παράλληλα, επεκτείνουμε το ιδιωτικό υπολογιστικό μας νέφος που υποστηρίζει τις εταιρείες του Ομίλου, με σκοπό να εμπλουτίσουμε με νέα λειτουργικότητα την ήδη εγκατεστημένη μας λύση για Mobile Devices (Proof of Presence)  με την χρήση τεχνολογίας NFC (Near Field Communication).