Σε μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, διαφορετική από αυτές που έχουμε συνηθίσει τους αναγνώστες μας, δώσαμε το λόγο σε διακεκριμένους ακαδημαϊκούς, Πρυτάνεις, Αντιπρυτάνεις και Προέδρους ακαδημαϊκών ιδρυμάτων ώστε να αναζητήσουμε τις προκλήσεις και βέλτιστες πρακτικές κατά την πορεία διαμόρφωσης του «ΑΕΙ του μέλλοντος».
Εν μέσω οικονομικής κρίσης που έχει ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση της χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και παρά τις θεσμικές αλλαγές που επηρεάζουν βαθύτατα την τριτοβάθμια εκπαίδευση σήμερα, πέντε ελληνικά πανεπιστήμια συγκαταλέγονται ανάμεσα στα 200 κορυφαία του κόσμου για το 2012.
Φανταστείτε λοιπόν τις δυνατότητες που έχουν τα ελληνικά ΑΕΙ αν προχωρήσουν σε βελτιώσεις της οργάνωσης και λειτουργίας τους, όπως θα δούμε παρακάτω στα συμπεράσματα της συζήτησης που πραγματοποιήθηκε. Η συνάντηση ξεκίνησε με παρουσιάσεις δύο διακεκριμένων ομιλητών που έχουν πρωτοστατήσει σε σημαντικές πρωτοβουλίες με στόχο τόσο την αναβάθμιση των υπηρεσιών όσο και την αριστεία στη λειτουργία των Πανεπιστημίων για τα οποία εφαρμόστηκαν.
Ο εκσυγχρονισμός ενός Ολλανδικού Πανεπιστημίου
Ο Dr. Anne Kaldewaij, Project Director Nieuw SIS του Πανεπιστημίου Vrije του Amsterdam, παρουσίασε την πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού των λειτουργιών του ιδρύματος, όπου – όπως χαρακτηριστικά ανέφερε – «η διαχείριση της αλλαγής συναντήθηκε με τη διαχείριση έργου». Το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο διαθέτει 12 σχολές, 25.000 φοιτητές και παρέχει 50 πτυχία Bachelor και 100 Master. Διαθέτει μάλιστα και σημαντικές συνεργασίες με ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα καθώς και αρκετούς Έλληνες φοιτητές που κάθε χρόνο αυξάνονται (σήμερα αριθμούν τους 76 μεταπτυχιακούς).
Παρουσίαζε όμως και συγκεκριμένες δυσλειτουργίες που κατά κύριο λόγο οφείλονταν στην αποσπασματική πληροφορία, η οποία ήταν διαφορετική για κάθε σχολή και τους φοιτητές της. Επιπλέον, κάθε σχολή είχε τη δική της οργάνωση και διαδικασίες, έτσι ώστε το Πανεπιστήμιο να δαπανά χρόνο και χρήμα σε διπλές και τριπλές εργασίες, παρόλο που ο τελικός στόχος τους ήταν ο ίδιος. Μέσα από μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που ανέλαβε να υλοποιήσει και ηγήθηκε ο ίδιος, τέθηκαν συγκεκριμένοι στόχοι που οδήγησαν σε έναν «εντελώς νέο κόσμο» στο Πανεπιστήμιο.
Οι τρεις άξονες εκσυγχρονισμού που τέθηκαν ήταν:
• Ενιαία, αποτελεσματική και λειτουργική υποστήριξη όλων των εκπαιδευτικών διαδικασιών • Υπηρεσίες αυτο-εξυπηρέτησης τόσο σε φοιτητές όσο και το ακαδημαϊκό προσωπικό • Ολοκλήρωση με άλλα πανεπιστημιακά συστήματα. Για να προχωρήσει το έργο, ακολουθήθηκε μια προσέγγιση που εμπεριείχε ανασχεδιασμό όλων των διαδικασιών, εμπλοκή όλων των μερών (ΔΣ, καθηγητές, ερευνητές, λειτουργίες, υποστηρικτικό προσωπικό), με αποτέλεσμα να θεωρείται το σημαντικότερο project κατά την περίοδο υλοποίησής του. Ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2011 και το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό.
Μερικά από τα επιτεύγματα ήταν:
• Το Πανεπιστήμιο διαθέτει ένα κοινό κι ενιαίο κέντρο εξυπηρέτησης προς όλες τις κατευθύνσεις (καθηγητές, φοιτητές, ερευνητές, κοκ) και όλη η πληροφορία είναι συγκεντρωμένη σε μια «αποθήκη δεδομένων». • Ενοποιήθηκαν οι διαδικασίες εγγραφής των φοιτητών στα διάφορα μαθήματα, έτσι ώστε αυτές να λαμβάνουν χώρα 3 εβδομάδες πριν την έναρξη των μαθημάτων. Στην πρότερη κατάσταση, κάθε σχολή είχε τη δική της λογική (άλλες 4 εβδομάδες, άλλες 2 εβδομάδες) με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η ενιαία οργάνωση που διευκολύνει τη διεύθυνση εγγραφών για το σύνολο των σχολών. Εφόσον κάποιος φοιτητής καθυστερήσει στην εγγραφή του, χρεώνεται με ένα συμβολικό κόστος διευθέτησης του αιτήματός του. Αυτό οδήγησε τους φοιτητές να συνεργάζονται, να επικοινωνούν και να ακολουθούν την πολιτική του Πανεπιστημίου, διευκολύνοντας το έργο του. • Καλύτερος έλεγχος των οικονομικών του ιδρύματος. Λόγω του ότι πλέον όλες οι υπηρεσίες και πληροφορίες είναι ενοποιημένες, είναι εύκολη και εύχρηστη η διαδικασία διαφανούς ενημέρωσης των οικονομικών προς όλες τις κατευθύνσεις. • Οι υπηρεσίες προς τους φοιτητές προσφέρονται σε όλες τις συσκευές, είτε αυτές είναι smartphone, είτε laptop, notebook κλπ. Προσφέρονται τόσο σε λειτουργικό Apple iOS όσο και Android. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι φοιτητές έχουν πρόσβαση σε όποια υπηρεσία (πχ. πρόγραμμα μαθημάτων, αλλαγές ωρών, ενημερώσεις) επιθυμούν, ανεξαρτήτως σχολής, από οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Εντυπωσιακή υπηρεσία είναι εκείνη της ανακοίνωσης της βαθμολογίας, όπου κάθε φοιτητής λαμβάνει mail με τα αποτελέσματά του στο κινητό του, αμέσως μόλις αυτά ανακοινωθούν!
Το έργο είχε ένα θεμελιώδη λόγο για τον οποίο πέτυχε και παραδόθηκε στις προδιαγραφές του: τη δέσμευση όλων των εμπλεκόμενων μερών, από την Πρυτανεία έως κυρίως τους ίδιους τους καθηγητές.
Η εμπειρία του Πανεπιστημίου Πατρών
Σε ένα αντίστοιχο πλαίσιο, ο καθηγητής Σταύρος Κουμπιάς, πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, παρουσίασε από την πλευρά του το όραμα, που οδήγησε στο έργο «Το Ψηφιακό Άλμα του Πανεπιστημίου Πατρών», το οποίο ξεκίνησε στις αρχές του έτους και προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε 30 μήνες, με ανάδοχο την INTRASOFT International.
Θέτοντας ως βασικούς παράγοντες αλλαγής στην εκπαίδευση: 1. Τη μεγάλη αύξηση της ζήτησης, 2. την περιορισμένη χρηματοδότηση και αύξηση κόστους για τον εκπαιδευόμενο, 3. την ανάγκη βελτίωσης της παραγωγικότητας αποτελεσματικότητας των ιδρυμάτων στην έρευνα και εκπαίδευση, 4. τη δυσκολία δέσμευσης των φοιτητών στην επιτυχία, 5. την αποτίμηση και αξιολόγηση (λογοδοσία) και 6. την ανάγκη εξοικονόμησης ενεργειακών πόρων, ο κ. Κουμπιάς αναζήτησε λύσεις στις εξής κατευθύνσεις:
• Ηγεσίες με έμπνευση, οράματα και κεντρικούς στόχους την ποιότητα, διαφάνεια, εξωστρέφεια και χρηστή διοίκηση • Νέες δομές και μοντέλα λειτουργίας, με την υιοθέτηση διεθνών καλών πρακτικών • Επέκταση δυνατοτήτων για εκπαιδευτική εμπειρία, έτσι ώστε η γνώση να περάσει από την απλή «διάλεξη» στην «ανακάλυψη», αλλά και με τη χρήση virtual classrooms • Έρευνα και Καινοτομία ως μοχλούς οικονομικής ανάπτυξης και συνεισφοράς προς την κοινωνία. Με βάση τους παραπάνω στόχους, το Πανεπιστήμιο Πατρών προχώρησε σε μια συλλογική προσπάθεια για τη μελέτη, τεκμηρίωση και υλοποίηση ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για τον εκσυγχρονισμό της οργάνωσης, λειτουργιών και διοίκησης, με χρηματοδότηση κυρίως από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ αλλά και από ίδιους πόρους του Ιδρύματος. Στόχος του έργου είναι η παροχή «ηλεκτρονικών υπηρεσιών μιας στάσης» προς όλους τους συναλλασσόμενους με αυτό: • Μέλη Ακαδημαϊκής κοινότητας (φοιτητές, μέλη ΔΕΠ, κλπ), • Eξωτερικούς συνεργάτες (πχ. προμηθευτές), • Εξωτερικούς φορείς (πχ. ΥΠΔΒΜ, ΥΟΙΟ, ΕΛΣΤΑΤ), • Οποιονδήποτε πολίτη, καλύπτοντας τόσο τις διαδικασίες των Γραμματειών των Τμημάτων( με έμφαση στον Κύκλο Ζωής Φοιτητών) όσο και του συνόλου των υπολοίπων Διοικητικών Υπηρεσιών του Ιδρύματος.
Επίσης, καλύπτει μία σειρά από οριζόντιες βασικές λειτουργίες όπως πχ. πρωτόκολλο, ροή εργασιών κλπ. Πρόκειται για μια τεράστια αλλαγή που θα ενοποιήσει υπάρχοντα αποκεντρωμένα συστήματα, λειτουργίες και διαδικασίες, καθώς μέχρι σήμερα το μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας και ο πολίτης αντιμετωπίζονται ξεχωριστά από κάθε υπηρεσία, ενώ επικρατούν οι διπλο-καταχωρίσεις, η έλλειψη επικαιροποίησης με σημαντικό διαχειριστικό κόστος και χρόνο.
Οι «υπηρεσίες μιας στάσης» που θα δημιουργηθούν, ουσιαστικά, θα αποτελέσουν μια νέα μορφή λειτουργίας τύπου ΚΕΠ, ενώ θα συμβάλουν στην εξάλειψη της γραφειοκρατίας, θα μειωθεί το κόστος διοίκησης και θα βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα. Στα οφέλη του συστήματος συμπεριλαμβάνονται επίσης και η συνεισφορά στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και έρευνας, καθώς και η διαφάνεια και λογοδοσία.
Το σύστημα καθιστά το Πανεπιστήμιο Πατρών επίσης και «πράσινο», καθώς μειώνεται η χρήση χαρτιού, αποκτάται επιχειρησιακή γνώση για το σύνολο των διαδικασιών που συμβάλλει στην καλύτερη οργάνωση των περιβαλλοντικών δράσεων ενώ παράλληλα διευκολύνεται η υλοποίηση και παρακολούθηση της λειτουργίας συστημάτων ΑΠΕ (πχ. με δυνατότητες εφαρμογής συστήματος τηλελέγχου εγκαταστάσεων για εξοικονόμηση πόρων). Πάνω απ’ όλα, όμως, δημιουργείται ένα Πανεπιστήμιο που είναι διασυνδεδεμένο με την κοινωνία, τον πολίτη και την Κεντρική Δημόσια Διοίκηση. Ο κ. Κουμπιάς εξέφρασε την άποψη ότι θα μπορούσε το Ψηφιακό Άλμα να αποτελέσει μοντέλο για μία γενική «ιδρυματική» λύση.
Το Πανεπιστήμιο κοντά στην κοινωνία
Κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων υπήρξαν αρκετά ερωτήματα προς τους ομιλητές, κυρίως σε ό,τι αφορά σε τεχνικά ζητήματα οργάνωσης και χρηματοδότησης ενός τέτοιου έργου. Στη συνέχεια υπήρξε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση μεταξύ των συμμετεχόντων, κατά την οποία τέθηκαν επί τάπητος κρίσιμα ζητήματα λειτουργίας και στόχου των ελληνικών Πανεπιστημίων με ιδιαίτερη έμφαση να δίνεται στο θεσμικό πλαίσιο και τη χρηματοδότηση.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Πρύτανης του ΕΜΠ, κ. Σίμος Σιμόπουλος έθεσε θέμα μη συμβατής απαραίτητα προετοιμασίας στις προηγούμενες βαθμίδες εκπαίδευσης και τόνισε ότι το Πανεπιστήμιο οφείλει να βρεθεί κοντά στην κοινωνία, εστιάζοντας σε τέσσερις παράγοντες που επηρεάζουν σήμερα τη λειτουργία:
1. Απαιτείται αυτοτέλεια μέσα στο θεσμικό πλαίσιο και κάθε Πανεπιστήμιο θα πρέπει να κρίνεται για την οργάνωσή του. 2. Υπάρχει ανάγκη για αυτοματοποίηση των διαδικασιών, ούτως ώστε να διευκολυνθούν και τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας να ασχολούνται με το έργο τους. 3. Οι φοιτητές σήμερα είναι «πιο μπροστά» από το Πανεπιστήμιο. Αναζητούν και βρίσκουν πληροφορίες στο Διαδίκτυο, μοιράζονται γνώσεις στα κοινωνικά δίκτυα, κοκ. Ωστόσο, ο «δάσκαλος» χρειάζεται πάντα, με ένα ρόλο διαφορετικό από αυτόν που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. 4. Η Πανεπιστημιακή Έρευνα πρέπει να αλλάξει χαρακτήρα, ώστε από εσωστρεφής (έρευνα σε ερευνητικό κέντρο) να καταστεί εξωστρεφής (έρευνα για να διδάξει κανείς σε πανεπιστημιακό επίπεδο). Σύμφωνα με τον κ. Πρύτανη, απαιτούνται πλέον εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης, προγράμματα που θα κατασκευάζει ο καθηγητής βάσει των αναγκών των φοιτητών του. Απαιτείται επίσης βέλτιστη χρήση υπηρεσιών e-learning οι οποίες όμως θα συμπληρώνουν και δεν θα αντικαθιστούν τη φυσική παρουσία. Τέλος, πρότεινε να δοθούν ευκαιρίες ώστε να προσέρχονται οι φοιτητές στα εργαστήρια. Και μάλιστα ένα «εργαστήριο αυτενέργειας», όπου ο φοιτητής δεν θα μαθαίνει μόνο να λύνει αλλά να κατασκευάζει προβλήματα.
Διαφάνεια στην οργάνωση και Ηγεσία
Ο κ. Αντώνης Αντωνίου, Αντιπρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά, ισχυρίστηκε ότι το Πανεπιστήμιο δεν προάγει μόνο την έρευνα αλλά και την Παιδεία, τη Δημοκρατία και τον Πολιτισμό. Λέξεις που τα τελευταία χρόνια έχουν «κακοποιηθεί». Η απαίτηση για εξειδικευμένη γνώση συνεπάγεται προγράμματα σπουδών, που δεν παρέχουν στους φοιτητές τη δυνατότητα ευρύτερης μελέτης ακόμη και εάν αυτή επιδρά στην εξειδίκευσή τους, στη θέση τους μέσα στην κοινωνία και στην άποψή τους για τον κόσμο. Χρειάζεται λοιπόν μια εκπαιδευτική δραστηριότητα όπου οι φοιτητές μέσα από τον ευρύτερο «διάλογο» των επιστημών θα αποκτήσουν κριτική σκέψη και αυτογνωσία.
Η διαφανής αξιολόγηση και λογοδοσία απαιτούν να υπάρχει στον παρανομαστή προσδιορισμού των δεικτών η χρηματοδότηση του κάθε Ιδρύματος. Απαιτείται λοιπόν από τις Ηγεσίες, ακόμα και με χαμηλό προϋπολογισμό, να έχουν όραμα και να οργανώνουν έτσι το Ίδρυμά τους προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού. Μάλιστα τοποθετήθηκε ότι πρέπει, κάθε Περιφέρεια να αποκτήσει το δικό της Ανώτατο Ίδρυμα και να βρίσκεται σε στενή αμφίδρομη σχέση με αυτό, πράγμα που, μεταξύ άλλων, θα περιόριζε σημαντικά την αναγκαστική εσωτερική μετανάστευση των φοιτητών και τις κοινωνικές επιπτώσεις της.
Να μην παρατηρείται το φαινόμενο όπου μια Περιφέρεια έχει Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ με τις ίδιες σχολές και Τμήματα. Χρειάζεται ακόμη η αναβάθμιση και η συνάρθρωση της μεταλυκειακής επαγγελματικής κατάρτισης με την Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση. Ο κ. Γιάννης Χάλαρης, Αντιπρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας, έθεσε το ζήτημα της οργάνωσης εκείνης που θα προσελκύει το φοιτητή. Να δημιουργηθούν οι βάσεις και εκείνοι οι κανονισμοί λειτουργίας έτσι ώστε οι φοιτητές να είναι παρόντες. Να συμμετέχουν. «Χρειάζεται οργάνωση που θα αξιοποιεί τις υποδομές, θα είναι διαφανής, θα εφαρμόζεται η λογοδοσία και η εσωτερική αξιολόγηση για το εκπαιδευτικό έργο, με υποδείξεις βελτίωσης από κάθε εμπλεκόμενο μέρος στη διαδικασία. Μπορούμε να χτίσουμε τα Ιδρύματα σε συνδυασμό με την Πληροφοριακή υποδομή προς αυτή την κατεύθυνση», τόνισε χαρακτηριστικά.
Απαιτείται σταθερό θεσμικό πλαίσιο
Ο Αντιπρύτανης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, κ. Γεώργιος Παπαδάκης, ανέφερε ότι στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο έχουν ήδη εγκριθεί δύο προγράμματα από το ΕΣΠΑ που αφορούν τον εκσυγχρονισμό της οργάνωσης και διοίκησης. Ωστόσο, υπογράμμισε τα προβλήματα που υφίστανται σήμερα λόγω της γραφειοκρατίας τα οποία σε συνδυασμό με τη θέση της Πολιτείας και του θεσμικού πλαισίου, εμποδίζουν την διαδικασία υλοποίησης και τη διεκδίκηση νέων. Έθεσε μάλιστα ως παράδειγμα τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας, ο οποίος σήμερα ταλαιπωρείται λόγω της γραφειοκρατίας. «Χρειάζεται να δοθεί προτεραιότητα στην Έρευνα και Καινοτομία, να αρθούν τα εμπόδια, η Πολιτεία να δημιουργήσει σχετικό απλό θεσμικό πλαίσιο για την εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων της έρευνας και να υπάρξει αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων τα οποία λειτουργούν με διαφάνεια και αξιολόγηση», τόνισε.
Ο κ. Δημήτρης Παναγιωτόπουλος, Αντιπρόεδρος του Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας και Νομικός, ανέφερε σε αρκετά έντονο αλλά σαφή τρόπο, πως οι Νόμοι (και οι νομοθέτες) «τελούν υπό σύγχυση». Βάσει του νόμου, οι καθηγητές αντιμετωπίζονται ως Δημόσιοι Υπάλληλοι και όχι ως Δημόσιοι Λειτουργοί. Επιπλέον, είναι λάθος του νομοθέτη να μην αντιλαμβάνεται ότι απαιτείται ο συνδυασμός της ακαδημαϊκής έρευνας με τον παραγωγικό ιστό της χώρας και να μην παραμένει απομονωμένη. Πρέπει επιτέλους η Πολιτεία να κατανοήσει ότι μόνο αν υπάρξει αυτονομία και αυτοδιοίκητο στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, θα μπορέσει κάθε Πανεπιστήμιο να προσδιορίσει το ρόλο του στην κοινωνία και κατ’ επέκταση να προσδιορίσει και τον φοιτητή. Αυτονομία φυσικά υφίσταται με διαφανή αξιολόγηση και λογοδοσία.
Ο κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, Πρύτανης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, σημείωσε ότι ο Νόμος δεν αναφέρεται ενδελεχώς σε πολλά θέματα λειτουργίας των Πανεπιστημίων, εφιστώντας έτσι την προσοχή στο γεγονός ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσαρμοστικότητα κατά την επιλογή και εφαρμογή ενός Πληροφοριακού Συστήματος ώστε να είναι αρκετά ευέλικτο και να προλαμβάνει νομοθετικές παρεμβάσεις ή αλλαγές του Νόμου στην πορεία. Σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία και τις υπηρεσίες ενός ακαδημαϊκού Ιδρύματος μίλησε για τα κοινωνικά δίκτυα και την εφαρμογή τους και στον ακαδημαϊκό χώρο ως εργαλείο επικοινωνίας με τους φοιτητές, καθώς και τις υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρονται μέσω κινητών συσκευών, ώστε να υπάρξει άμεση και διαρκής επικοινωνία μεταξύ του Ακαδημαϊκού Ιδρύματος και των φοιτητών του.
Σε ό,τι αφορά στο αυτοδιοίκητο, ο κ. Αναγνωστόπουλος υποστήριξε ότι αν η αυτοτέλεια λάβει τεράστιες διαστάσεις, ενέχει ο κίνδυνος μείωσης της ποιότητας των υπηρεσιών. Ως προτεινόμενη διέξοδο από το σημερινό αδιέξοδο, έδωσε έμφαση στη διεθνοποίηση των σπουδών (πχ. σχολές στην Αγγλική γλώσσα), την εξωστρέφεια των Ελληνικών Πανεπιστημίων και την προώθηση των υπηρεσιών τους σε αγορές που «διψούν» για ευρωπαϊκές ανώτατες σχολές.
«Επιφυλασσόμαστε για το μέλλον»
Όλοι οι συμμετέχοντες στη συνάντηση αναφέρθηκαν στην ενδιαφέρουσα αυτή πρωτοβουλία, τονίζοντας ότι αποτέλεσε ένα καλό έναυσμα στο πλαίσιο της συνεργασίας των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων με τον Ιδιωτικό Τομέα και όλοι μας επιφυλαχθήκαμε να επαναλάβουμε μια τέτοια συνάντηση και στο μέλλον.
Στη συνάντηση συμμετείχαν οι εκπρόσωποι των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων:
Σίμος Ε. Σιμόπουλος, Πρύτανης Ε.Μ.Π.
Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, Πρύτανης, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Ευάγγελος Πρόντζας, Αντιπρύτανης Οικονομικού, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Γιώργος Παπαδάκης, Αντιπρύτανης Οικονομικού, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Επαμεινώνδας Παπλωματάς, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δημήτριος Π. Παναγιωτόπουλος, Αντιπρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής, Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας
Γιάννης Χάλαρης, Αντιπρόεδρος, ΤΕΙ Αθήνας
Αντώνης Αντωνίου, Αντιπρόεδρος, ΤΕΙ Πειραιά