Σε ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης, με τα IT budgets να συρρικνώνονται συνεχώς και την ανάγκη της βελτιστοποίησης να εντείνεται, ο CIO καλείται να αποτελέσει το συνδετικό κρίκο μέσα στην επιχείρηση του, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ανάπτυξή της.

O ρόλος του Διευθυντή Πληροφορικής έχει αλλάξει σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν. Όλοι, λίγο-πολύ, έχουμε στο μυαλό μας τις «αρχές» των Διευθυντών Πληροφορικής, αλλά και τον τρόπο αντιμετώπισης των θεμάτων της Πληροφορικής, τόσο από το ΙΤ όσο και από την διοίκηση της εταιρείας. Αρχές, που θα μπορούσαν να συνοψιστούν στις ακόλουθες προτάσεις: «Αν κάτι δουλεύει μην το πειράζεις», «Είναι ευθύνη της Διοίκησης να…», «Θα κάνουμε ότι κάνει το εξωτερικό» και «Έχουμε άλλες προτεραιότητες».

Σήμερα, ο CIO έχει περάσει από το “custom development” στo “strategic thinking”. Το ΙΤ επικεντρώνεται στην «αθόρυβη» υποστήριξη της εταιρείας του και την αποτελεσματική παρακίνηση και εξέλιξη του οργανισμού, δίνοντας μεγάλη σημασία στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για το business. Δεν αρκεί ο CIO να είναι πρακτικός και εκτελεστικός, αλλά οφείλει να είναι διορατικός και στρατηγικός. Δεν πρέπει να είναι στατικός, αλλά χρειάζεται να εξοπλίζεται με τα πιο σύγχρονα εργαλεία και να ευθυγραμμίζεται με τις “cutting edge” τεχνολογίες. Δεν πρέπει να είναι μοναχικός και κλεισμένος στο χώρο του, αλλά οφείλει να είναι συνεργατικός και δικτυωμένος.

Ουσιαστικά ο CIO είναι business partner στην εταιρεία του, ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των άλλων Διευθύνσεων του οργανισμού. Είναι αυτός που θα διαχειριστεί την πληροφορία που απορρέει από την παραγωγή, αυτός που θα τη φιλτράρει για να την κάνει αξιοποιήσιμη από τις πωλήσεις, ώστε να λάβει γνώση το marketing, αλλά και το αντίστροφο. Αυτό που οι επιχειρήσεις, αλλά και γενικότερα η αγορά, περιμένουν από τον CIO είναι:

1. Utility, ήτοι να φροντίζει την ομαλή λειτουργία του οργανισμού.
2. Protection, ήτοι να διαχειρίζεται την πληροφοριακή περιουσία της επιχείρησης.
3. Performance, ήτοι να προσφέρει μετρήσιμο αποτέλεσμα και πρωτοπορία.
4. Transformation, ήτοι να φέρνει ουσιαστική αλλαγή στον οργανισμό, κάτι που θα τον καθιστά πάντα «μέσα στα πράγματα».

Πληροφορία και υπηρεσία
Το cloud αναμφίβολα είναι το μέλλον, αν και έχει τους ακραιφνείς πολέμιούς του (για την ώρα), οι οποίοι, παραδόξως ή μη, προέρχονται ως επί το πλείστον από τον χώρο των CIOs – η εξάπλωση του cloud δημιουργεί την ανησυχία στους Διευθυντές Πληροφορικής ότι το τμήμα τους μπορεί να γίνει παρελθόν ή να μεταμορφωθεί σε “one man’s show”. Σε κάθε περίπτωση, το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον κι έτσι, αργά ή γρήγορα, το cloud θα γίνει πραγματικότητα για όλες τις επιχειρήσεις Όταν, μάλιστα, τα κόστη μειωθούν ακόμη περισσότερο, δεν θα υπάρχουν δικαιολογίες για τη μη εκμετάλλευση του cloud computing.

Εκτός αυτού, μια εταιρεία όπως είναι η δική μας συνίσταται κατά 50% από πληροφορία και κατά 50% από υπηρεσία. Το όνομα που χτίσαμε και συνεχίζουμε να χτίζουμε στην αγορά βασίζεται στη ταχύτητα διακίνησης, αλλά και την ταχύτητα ενημέρωσης του πελάτη. Συνεπώς, ότι μπορεί να συμβάλει στον άξονα της πληροφορίας, με αποτέλεσμα το εγγυημένο ROI, αλλά και την βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών, αποτελεί αντικείμενο έρευνας για τη Διεύθυνση Πληροφορικής. Από την άλλη, η διαχείριση των Big Data μέσω των Analytics είναι ένας ισχυρός παράγοντας που θα αναδείξει με τη σωστή εκμετάλλευση τους ηγέτες στην αγορά ανεξαρτήτως αντικειμένου.

Σημαντικά IT Projects
Οι απαιτήσεις του κλάδου των ταχυμεταφορών, αλλά και η διορατικότητα της Διοίκησης, μας οδήγησαν σε επενδύσεις που στοχεύουν σε υπηρεσίες που χαρακτηρίζονται από υψηλή ποιότητα, αξιοπιστία, συνέπεια, φιλική εξυπηρέτηση, κοινωνική ευαισθησία και περιβαλλοντική υπευθυνότητα, σταθερή ανάπτυξη και πλήρη ικανοποίηση πελατών & εργαζομένων. Υπό το πρίσμα αυτό τους τελευταίους μήνες υλοποιήσαμε τα ακόλουθα έργα:

  • Αναβάθμιση data center σε ποσοστό 60%. Παράλληλα, υλοποιήθηκε το νέο απομακρυσμένο Disaster Recovery site της εταιρείας, το οποίο έγινε πραγματικότητα με τεχνολογίες που απλοποίησαν τη διαδικασία και μείωσαν το κόστος: Storage Area Network, virtualization, αλλά και εξειδικευμένοι τρόποι διαμεταγωγής των δεδομένων μεταξύ των sites (primary & disaster recovery site.
  • Αναβάθμιση της σχεσιακής βάσης δεδομένων.
  • Αντικαταστάθηκαν τα βαριά και ακριβά PDA’s των διανομέων με 3G/4G smartphones, στα οποία χρησιμοποιούμε in house λογισμικό που δημιουργήσαμε και συνδέσεις Machine to Machine (M2M). Με αυτόν τον τρόπο βελτιώσαμε την ταχύτητα διακίνησης της πληροφορίας, αλλά και την ευχρηστία του εξοπλισμού κατά τη διαδικασία παράδοσης και παραλαβής αντικειμένων από τον πελάτη. Ταυτόχρονα, μειώσαμε δραστικά το κόστος της διαδικασίας.
  • Υλοποιήσαμε την ηλεκτρονική τιμολόγηση με ψηφιακή υπογραφή (βραβευθήκαμε για αυτό ως η πρώτη εταιρεία του ελληνικού δημοσίου που προχώρησε σε κάτι τέτοιο). Τα αποτελέσματα ήταν πραγματικά εντυπωσιακά, τόσο από οικονομικής απόψεως (ROI σε 3 μήνες), όσο και από τη μείωση χρόνου της όλης διαδικασίας τιμολόγησης (κατά 80%). Πέραν αυτού, θεωρούμε ότι έτσι μειώθηκε αισθητά το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα (240.000 παραστατικά ανά μήνα, εις διπλούν, συν τις συνοδευτικές καταστάσεις).
  • Αλλαγή της ιστοσελίδας των ΕΛΤΑ Courier
  • Αναβαθμίσαμε το Mobility, το οποίο είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα smartphone app.

Στα άμεσα σχέδια μας είναι η εκμετάλλευση των multi-channel & omni- channel για τη βελτίωση της ικανοποίησης του πελάτη, αλλά και την αύξηση ταχύτητας εξυπηρέτησης του πελάτη.

Business partner
Είναι αναμφισβήτητο ότι έχει χτιστεί πλέον μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ του ΙΤ και της διοίκησης, υπό την έννοια ότι η Πληροφορική δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως πάροχος υπηρεσιών ΙΤ, αλλά και ως επιχειρηματικός συνεργάτης. Το ΙΤ budget πρέπει να ανταποκρίνεται άμεσα στις επιχειρηματικές απαιτήσεις και στην καινοτομία, με παράλληλη εξοικονόμηση κόστους. Η ανάπτυξη εξειδικευμένων εφαρμογών mobility, Analytics και cloud computing, κυριαρχούν στην ατζέντα των ΙΤ επενδύσεων του άμεσου μέλλοντος. Τα Big Data είναι εδώ. Συσσωρευμένη πληροφορία ετών από διαφορετικά λογισμικά και πλατφόρμες, που έχουν όμως τόσα πολλά να μας πουν, να μας διαφωτίσουν, να μας αποκαλύψουν. Το βάρος πρέπει να δοθεί στα Analytics, ώστε η πληροφορία των Big Data να γίνει χρηστική και να μετουσιωθεί σε εργαλείο αποφάσεων.

Ατενίζοντας το μέλλον
Οι προκλήσεις του μέλλοντος για κάθε CIO ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριοποίησής του είναι βασικά τρεις: Mobility, Analytics/Big Data και cloud computing. Οι επιμέρους ανησυχίες έχουν να κάνουν, πέραν της ομαλής λειτουργίας και της προστασίας της πληροφορίας, με το performance, το οποίο, όμως, πρέπει να είναι μετρήσιμο και συνεχώς επαναπροσδιοριζόμενο. Όλα αυτά, βέβαια, λειτουργούν προσθετικά στον συνεχή και ουσιαστικό προσανατολισμό του οργανισμού προς τις τεχνολογίες αιχμής. Εφόσον τα γεγονότα, οι καταστάσεις και η τεχνολογία προχωρούν, η παραμονή – εμμονή μας σε πρακτικές και τεχνολογίες που αποδίδουν και εξυπηρετούν για την ώρα, θα πρέπει να επανεξεταστούν.

Η τεχνολογία εξελίσσεται με απίστευτους ρυθμούς και επηρεάζει κάθε μας δραστηριότητα. Από τις πρωτογενείς ανάγκες μας έως τον ρόλο μας ως καταναλωτές ή προμηθευτές, σε εταιρικό αλλά και προσωπικό επίπεδο. Το αύριο είναι εδώ και είναι στο χέρι μας αν θα το εκμεταλλευτούμε ή αν το αφήσουμε να μας ξεπεράσεις με τις όποιες καταστροφικές συνέπειες έχει αυτό. Και όλα αυτά μέσα σε ένα περιβάλλον οικονομικής κρίσης που συρρικνώνει τα budget του IT.

Το κόστος μιας επένδυσης είναι ευκολότερο να μετρηθεί με ακρίβεια, και δημιουργείται στην τρέχουσα περίοδο. Από την άλλη μεριά το αποτέλεσμα, το μετρήσιμο αποτέλεσμα, είναι πιο δύσκολο να προβλεφτεί και να προσμετρηθεί με ακρίβεια. Ειδικά στην περίπτωση που υπεισέρχονται στη εξίσωση απρόβλεπτες καταστάσεις και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Κλείνοντας, θεωρώ ότι η ανάπτυξη και η ουσιαστική εξέλιξη των υπηρεσιών Πληροφορικής περιστρέφονται γύρω από δύο άξονες: του κόστους και της αποτελεσματικότητας. Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι χαμηλότερο κόστος και μεγιστοποίηση του αποτελέσματος.