Ο Λεωνίδας Φλωράκης, IT Director, Τηλέτυπος ΑΕ (Mega TV), αναλύει στο netweek τις πτυχές ενός συστήματος διαχείρισης εταιρικού περιεχομένου σε ένα μεγάλο τηλεοπτικό οργανισμό.

netweek: Πόσο σημαντικά είναι τα συστήματα Enterprise Content Management σήμερα για την αρτιότερη αξιοποίηση της εταιρικής πληροφορίας και περιεχομένου; Με ποιο τρόπο αξιοποιείτε τα συστήματα ΕCM στην εταιρεία σας;

Λεωνίδας Φλωράκης: Στο παρελθόν όλοι μιλούσαμε για Document Management και όχι για Content Management. Ήταν ένα σχετικά ακριβό σπορ για κάποιον που απευθυνόταν σε «γνωστές» λύσεις ή, τουλάχιστον, έτσι φαινόταν στις Διοικήσεις. Βέβαια, αν κάποιος εκτιμούσε τα πραγματικά κόστη θα κατέληγε σε ένα, τελικά, θετικό ισοζύγιο, καθώς υπάρχουν και τα παράπλευρα οφέλη που συνοδεύουν ένα έργο, οφέλη που έχουν να κάνουν με την αλλαγή των διεργασιών εντός της εταιρείας. Στο Mega ξεκινήσαμε in-house το 2003 από το Document Management, το οποίο εφαρμόσαμε σε δύο περιπτώσεις. Η πρώτη αφορούσε τη ροή των εγγράφων, όπου ένα έγγραφο «μάζευε» υπογραφές (π.χ. Έγκριση Δαπάνης). Η δεύτερη περίπτωση αφορούσε την αποθήκευση/αρχειοθέτηση εγγράφων σχετικών με κάποιο συγκεκριμένο θέμα (για παράδειγμα, μια παραγωγή του σταθμού), όπως και την εύκολη αναζήτηση και χρήση τους.

Το επόμενο λογικό βήμα ήταν να προσθέσουμε στο σύστημα και τη διαχείριση φωτογραφιών. Τότε αντιληφθήκαμε ότι έπρεπε να λαμβάνουμε υπόψη τη διαχείριση σε διαφορετικές ποιότητες, κάτι που άρχισε να κάνει εμφανή την ανάγκη για περισσότερο χώρο αποθήκευσης (storage). Tο 2007 έγινε μια πρώτη προσέγγιση στο video. Τότε κωδικοποιούσαμε 3-4 videos ημερησίως. Άρα, οι ανάγκες μας δεν προσιδίαζαν και τόσο στο management όσο στο automation. Το κύριο μέλημά μας ήταν να αυτοματοποιήσουμε κάποιες διαδικασίες και να μάθουμε τι θα πει encoding, transcoding, video quality κ.λπ.. Έτσι μπήκαν οι βάσεις για το vMedia, ήτοι το πρώτο σύστημα αυτόματης διαχείρισης των βίντεο του καναλιού μας.

nw: Για το vMedia αποσπάσατε μια πολύ σημαντική διάκριση στα τελευταία Bite Awards. Ποιες είναι οι καινοτομίες που χαρακτηρίζουν το vMedia, ποιες είναι οι δυνατότητές του και ποια τα οφέλη που έφερε στο σταθμό;

Λ. Φλωράκης: Το vMedia είναι ένα Web App, full HTML5.0 με adaptive UI, που αναπτύχθηκε εσωτερικά (in-house) για να καλύψει κάθετα τις ανάγκες ημερήσιας επεξεργασίας 100-200 videos. Το vMedia αφορά την αυτοματοποίηση παραγωγής υλικών πολλαπλών ποιοτήτων, την προσθήκη tags και metadata, τη διακίνηση, αποθήκευση, δημοσίευση και, βεβαίως, αρχειοθέτηση και αναζήτησή τους. Τα videos συνιστούν, εν τέλει, συλλογές και αναρτώνται ως play lists σε διαφορετικά κανάλια διάθεσης, όπως τα megatv.com, youtube.com, Samsung TV κ.λπ.

Τo vMedia αποτελείται από modules με συγκεκριμένη λειτουργικότητα, API described, τα οποία είναι βασισμένα στην αρχιτεκτονική Publish/Subscribe. Κάθε ένα από τα modules του συστήματος μπορεί να είναι ταυτόχρονα publisher και subscriber σε ένα ή περισσότερα topics. Η προσπέλαση γίνεται και από το Internet μέσω 2 Factor Authentication. Το vMedia συνδυάζει πλήθος νέων τεχνολογιών J2EE, Spring framework, Eclipse IDE, Solr Search, Hazelcast Cache και ως επί το πλείστον Open Source, όπως Apache WebServer, GlassFish ApplServer, Tomcat AppServer, RabbitMQ Server, PostgreSQL, Flumotion Streaming Server, FFmpeg, PHP κ.λπ.. Στον πυρήνα του vMedia βρίσκεται η Open Source έκδοση ενός από τα πιο διαδεδομένα Content Management Systems (CMS) στον κόσμο, του Alfresco. Παράλληλα χρησιμοποιούνται MS SQL και File Servers, όπως και μια φάρμα από servers που κάνει encoding/transcoding. Τέλος, ακολουθώντας το πρότυπο του σταθμού, όλη του η υποδομή είναι fault tolerant βασιζόμενη σε clustering των επί μέρους συστημάτων, καθώς και σε μηχανισμούς Pub/Sub και Queuing.

nw: Τι αποδοχή έχει βρει το vMedia από τους χρήστες του ομίλου; Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε κατά τη διαχείριση και υποστήριξή αυτού του συστήματος;

Λ. Φλωράκης: Το vMedia είναι μια “tailor made” εφαρμογή που συνεχώς προσαρμόζεται στις ανάγκες του Mega και, ως εκ τούτου, καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις των χρηστών, αλλά και των third parties, δηλαδή των καναλιών διάθεσης που δέχονται το περιεχόμενο. Το μεγάλο του, χρηστοκεντρικά, ατού είναι ότι προσπελαύνεται με ασφάλεια και μέσω Internet, πράγμα που επιτρέπει στους χρήστες να μην έρχονται στο κανάλι, όντας σπίτι τους ή στις παραγωγές (μια και το business είναι 24×7).

Προκλήσεις υπήρξαν πολλές και αφορούσαν, κυρίως, τη χρήση πολλών νέων τεχνολογιών και ειδικότερα Open Source. Σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπήρχε η σχετική τεχνογνωσία στην Ελλάδα και ψάχναμε να βρούμε λύσεις στα “techie-communities”. Το πιο δύσκολο σημείο είναι εκείνο της μη γραμμικότητας της επεξεργασίας των videos και του χρόνου που απαιτείται. Η διαδικασία encoding/transcoding είναι αρκετά χρονοβόρα και εξαρτάται από τη χρονική διάρκεια του video, αλλά και από την ποιότητά του. Η εφαρμογή δεν μπορεί να «περιμένει» πότε θα τελειώσει μια εργασία – όπως γίνεται στην έκδοση μιας παραγγελίας ή ενός τιμολογίου.

Οι επεξεργασίες τρέχουν ασύγχρονα σε μια φάρμα από servers και τα διάφορα modules της εφαρμογής επικοινωνούν και ενημερώνουν άλληλα μέσω εναλλαγής ρόλων publisher & subscriber. Αυτό οδηγεί και στην ύπαρξη job queues και όλοι καταλαβαίνουν τι σημαίνει αυτό όσον αφορά τον συγχρονισμό servers πέραν του ενός. Λόγω της παραπάνω αρχιτεκτονικής, ο χρήστης δεν βλέπει να καθυστερεί το σύστημα (λόγω queuing) και, άρα, μπορεί να το φορτώσει όσο θέλει, ολοκληρώνοντας ταχύτατα την εργασία του.

nw: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια όσον αφορά την περαιτέρω εκμετάλλευση των ECM στον οργανισμό σας;

Λ. Φλωράκης: Τα επόμενα βήματα αξιοποίησης του vMedia έγκεινται στη στατιστική αξιοποίηση ποιοτικών χαρακτηριστικών (π.χ. πού έπαιξε το video, ποιος το είδε), τη σύνδεση με τις πληροφορίες προγράμματος (μια από τις πρώτες εφαρμογές document management) και με Photo Libraries (παρομοίως). Το next big thing θα είναι η ένταξη του News Archive σε αυτό το σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει η δυνατότητα να δίνουν οι δημοσιογράφοι συγκεκριμένα keywords και να βρίσκουν (αυτό γίνεται και σήμερα), αλλά και να βλέπουν σε low definition (αυτό δεν γίνεται ακόμα) τα σχετικά ρεπορτάζ, ώστε να αποφασίζουν τι θα παίξουν στο Δελτίο Ειδήσεων.

nw: Με βάση την εμπειρία και την τεχνογνωσία που έχετε, ποια πιστεύετε ότι είναι εκείνα τα σημεία που θα πρέπει να προσεχθούν, γενικότερα, κατά την επιλογή ενός συστήματος ECM;

Λ. Φλωράκης: Δεν είναι εύκολος ο δρόμος του in-house. Εμείς τον ακολουθήσαμε γιατί ήμασταν σε ένα business που εξελίσσεται ραγδαία και σε αχαρτογράφητα ύδατα, ενώ παράλληλα εισερχόμασταν και σε περίοδο ισχνών αγελάδων. Άρα γιατί να το φτιάξεις, αν μπορείς να το αγοράσεις; Το πιο σημαντικό σημείο στην επιλογή ενός Content Management System και αυτό στο οποίο θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή είναι το πόσο «κλειστό» είναι. Κάποια από αυτά τα συστήματα βάζουν κάπου στο storage το περιεχόμενο και μόνο αυτά ξέρουν πού. Αν θελήσει κανείς στο μέλλον να φύγει ή, το πολύ …απλό, να κάνει ένα migration σε κάποιο άλλο, τότε ίσως να τον περιμένει μια δυσάρεστη έκπληξη. Ένα άλλο σημείο που επιμείναμε εμείς αφορά ειδικά το video που, κατ’ επιλογή μας, φυλάσσεται σε File Server και όχι σε Database Bulb. Στην database φυλάμε μόνο το link του video, τα tags και τα metadata, πράγμα που μας κάνει να νοιώθουμε ασφαλείς όσον αφορά το περιεχόμενο που είναι και ουσιαστικά το προϊόν μας.