Πολλά χρόνια τώρα λέμε ότι ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Ακόμα περισσότερα χρόνια λέμε ότι το μεγαλύτερο asset κάθε εταιρείας είναι τα εταιρικά δεδομένα, καθώς η σωστή αξιοποίηση αυτών μπορεί να προσδώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην επιχείρηση έναντι των υπολοίπων παικτών του κλάδου και να οδηγήσει στην επιβίωσή της και την ανάπτυξή της.

Η παραπάνω θέση είναι πλέον τόσο καθιερωμένη και κοινώς αποδεκτή, ώστε πολλοί κάνουν λόγο για τον «ανταγωνισμό της πληροφορίας», ενώ οι πιο… σκληροπυρηνικοί για τον «πόλεμο της πληροφορίας».

Τι είναι ο πόλεμος της πληροφορίας; Τίποτα άλλο παρά η θεώρηση των δεδομένων σαν να ήταν κεφάλαιο ή εργατικό δυναμικό, δηλαδή πρώτη ύλη για τις επιχειρήσεις. Αν παλιότερα θεωρούσαμε ως βάση του πλούτου τη γη, και μετά την εργασία, πλέον η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει καταστήσει την πληροφορία τη βάση του πλούτου – το παλιό ρητό «η γνώση είναι δύναμη» μπορεί να μετουσιωθεί και σε «η γνώση είναι χρήμα».

Ας πάρουμε για παράδειγμα την Google. Υπάρχουν πολλές μηχανές αναζήτησης, αλλά η Google από νωρίς έχει κερδίσει τη μάχη. Τι έκανε για να ηγείται σήμερα αυτής της αγοράς; Αξιοποίησε την πληροφορία, προβαίνοντας σε πιο οργανωμένη και σχετική ανάλυση των δεδομένων, για να είναι πια σε θέση να δίνουν στις αναζητήσεις μας όχι απλώς πιο συναφείς προτάσεις, αλλά ακόμα και γεωγραφικά προσδιορισμένες. Το ίδιο κάνει και το Facebook…

Παρόλο τον ανταγωνισμό που προηγήθηκε και αυτόν που ακολούθησε, εξακολουθεί να ηγείται, καινοτομώντας συνεχώς σε ότι έχει να κάνει με τη διαχείριση της πληροφορίας.

Το πιο ενδεικτικό, ίσως, παράδειγμα εδώ είναι η Apple. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η διορατικότητα του Steve Jobs να αναγνωρίσει πρώτος ότι το mp3 player θα αποτελούσε τον πυρήνα της επανάστασης του lifestyle του 21ου αιώνα, και να προβεί στο λανσάρισμα του iPod, ήταν που έβαλε ξανά την εταιρεία στο χάρτη. Και ενώ δεν χωράει αμφιβολία ότι το iPod έδωσε το φιλί της ζωής στην Apple, και ίσως αποτελεί ορόσημο για την πορεία της εταιρείας, αυτό που πραγματικά την έφερε και την κρατάει ακόμα στην πρώτη γραμμή είναι η δημιουργία των iTunes, καθώς αυτά αποτελούν τη μηχανή που της παρέχει το πλεονέκτημα της πληροφορίας.

Τα παραπάνω και πολλά άλλα παραδείγματα -βλέπε Amazon κ.λπ.- αποδεικνύουν ότι οι γίγαντες του Διαδικτύου ξέρουν πραγματικά πώς να χρησιμοποιούν την πληροφορία. Εσείς στην εταιρεία σας έχετε φτάσει στο σημείο η πληροφορία να είναι το πολυτιμότερο όπλο στη φαρέτρα σας;

Και αν ναι, πώς το επιτύχατε αυτό; Περιμένω τις απαντήσεις και τις εμπειρίες σας στο akorre@boussias.com.