Ο ρόλος του Τεχνικού Διευθυντή, σήμερα, είναι αρκετά πολύπλοκος αλλά και πολυδιάστατος καθώς η τεχνολογία έχει διεισδύσει βαθιά σε πάρα πολλά καθημερινά «εργαλεία» μιας επιχείρησης

Στα προσόντα και τις δεξιότητες του σύγχρονου IT manager, πλέον, περιλαμβάνονται και γνώσεις οικονομικών, management αλλά και ευρύτερη αντίληψη όλων των πτυχών της επιχείρησης. Η θέση αυτή είναι από τις πιο «καυτές», με βαρύνουσα σημασία για κάθε μελλοντική στρατηγική κίνηση. Η θεωρία ότι ο Τεχνικός Διευθυντής μιας επιχείρησης είναι ο διαχειριστής και «κουμανταδόρος» των υπολογιστών ανήκει οριστικά στο παρελθόν. Ο ρόλος του τον κατατάσσει ανάμεσα στα υψηλόβαθμα στελέχη και οι απόψεις του υπολογίζονται στον σχεδιασμό και την υλοποίησή ενός επιχειρηματικού project, πάντα με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Ελληνική πραγματικότητα
Στις επιχειρήσεις του Τύπου (media, όπως είναι ο πιο ακριβής διεθνής ορισμός που έχει καθιερωθεί και στην Ελλάδα), ο ρόλος του Τεχνικού Διευθυντή ήταν πάντα εγκλωβισμένος σε καλούπια και αρκετά περιορισμένος όσον αφορά τις αποφάσεις για επενδύσεις και αναβαθμίσεις. Προφανώς, η κατάσταση αυτή οφειλόταν στις ελάχιστες διαθέσιμες επιλογές σε hardware, software και vendors και του μονοπωλίου σε αρκετές δραστηριότητες του χώρου από  μεγάλες πολυεθνικές. Ομως τα πράγματα τα τελευταία χρόνια άλλαξαν με μικρές εταιρείες να δραστηριοποιούνται δυναμικά στον κλάδο της Πληροφορικής, ενώ τα πάντα πλέον έχουν μια IP διεύθυνση.

Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να μην έχει αλλάξει και η δυναμική της θέσης του Τεχνικού Διευθυντή στις επιχειρήσεις Τύπου. Ισως μάλιστα σε αυτή την περίπτωση η αλλαγή να είναι και σαρωτική. Τα Εντυπα βρίσκονται ήδη σε μια μεταβατική κατάσταση, από το τυπωμένο χαρτί και ταυτόχρονα στο Internet, μέχρι την τελική τους ολοκλήρωση που θα είναι το ψηφιακό χαρτί. Η σύγκλιση των Τεχνολογιών, με το Internet να αποτελεί το κοινό σημείο αναφοράς, έχει επιδράσει συνολικά στη δομή της λειτουργίας μιας εφημερίδας, ενός σταθμού ή κι ενός blog.

Παγκόσμια δεδομένα
Οι εταιρείες των ΜΜΕ και ειδικότερα του Εντύπου, σπεύδουν να επενδύσουν στα λεγόμενα ηλεκτρονικά μέσα καθώς η καθοδική πορεία που σημειώνουν παγκοσμίως τα Εντυπα, είναι μια πραγματικότητα. Λόγω της οικονομικής κρίσης ήδη παρουσιάζεται μια πτώση κοντά στο 35% της διαφημιστικής δαπάνης για τις εφημερίδες. Στις ΗΠΑ, πέντε μεγάλοι εκδοτικοί όμιλοι είδαν τις μετοχές τους το 2008 να συνθλίβονται, χάνοντας σχεδόν το 90% της αξίας τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλές από αυτές τις μετοχές κοστίζουν πλέον λιγότερο από την εφημερίδα που κατέχουν. Η ραγδαία αλλαγή του τρόπου ζωής και της διακίνησης πληροφοριών, αλλάζει τελικά και τον τρόπο που ο μέσος άνθρωπος αντιμετωπίζει την είδηση. Μοιραία λοιπόν η επιβίωση, ειδικά του έντυπου Τύπου, εξαρτάται από τη δυνατότητα προσαρμογής του στις νέες απαιτήσεις.

Εντυπα και Τεχνολογίες
 Ο υπεύθυνος των μέχρι τώρα συστημάτων που υποστήριζαν τα ατελιέ και τους δημοσιογράφους, καλείται να μεταμορφώσει τα στελέχη και τους εργαζόμενους σε bloggers και web designers, ενώ ταυτόχρονα το νέο «Εντυπο» περιέχει για το κάθε θέμα διαδραστικές πληροφορίες και πολλές πηγές extra πληροφόρησης (links). Το φορτίο αυτό είναι βαρύ και ο – συνήθως – εξειδικευμένος σε διάφορα συστήματα και προγράμματα εκδόσεων IT Manager, έχει πλέον την υποχρέωση να ενημερώνεται συνεχώς για τις αλλαγές στη δομή του Internet (π.χ. web 2.0) και νέες τεχνικές και τεχνολογίες που ξεπηδούν συνεχώς.

Βρίσκεται, δηλαδή, σε αγώνα δρόμου προσπαθώντας να επιλέξει τα κατάλληλα εργαλεία που θα βοηθήσουν τα στελέχη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να προσαρμόσουν το προϊόν τους στις νέες απαιτήσεις των καιρών. Ταυτόχρονα, η πρόκληση για δημιουργία νέας σκέψης και νέας κουλτούρας στη μεταφορά της είδησης είναι μεγάλη. Για όσους από εμάς βρισκόμαστε στο χώρο του Εντύπου, μια λέξη που ακούγεται τελευταία και δημιουργεί αναταραχή στις «βαριές» εταιρείες λογισμικού , είναι το open source.

Το Ανοιχτό Λογισμικό, η ιδέα για εφαρμογές και λειτουργίες  που δεν κοστίζουν, ειδικά στον απαιτητικό χώρο του Εντύπου, είναι η «χαρά» των επιχειρηματιών του χώρου που κυριολεκτικά έχουν δαπανήσει υπέρογκα ποσά σε τεχνολογίες αιχμής. Θεωρώ ότι στη μεταβατική αυτή φάση των Εντύπων, οι τεχνολογίες open source, θα δώσουν την απαραίτητη ώθηση για την ωρίμανση του Τύπου.  Αναπόφευκτη και η αλλαγή στάσης των μεγάλων εταιρειών του κλάδου της Πληροφορικής, με την κορυφαία Adobe να σέρνει το χορό των «φίλων open source», θα τις οδηγήσει στη μικρότερη δυνατή απώλεια πελατών.