Ο Γιάννης Φέρλας, Διοικητικός Διευθυντής της Αττικα Πολυκαταστήματα, μιλάει για τους Price Checkers και αποδεικνύει με σχηματικά παραδείγματα την ανάγκη για τις ηλεκτρονικές ετικέτες

Netweek: Ποιες είναι οι επιχειρηματικές ανάγκες που οδηγούν στην υιοθέτηση λύσεων Price Checkers;

Γιάννης Φέρλας: Τα Price Checkers, εξαιτίας της νομοθετικής επιβολής τους κατακτούν έδαφος και ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις λιανικής οδηγούνται στην υιοθέτησή τους. Από τη στιγμή που η τιμή δεν αναγράφεται στην barcode ετικέτα του εμπορεύματος οι λιανέμποροι είναι υποχρεωμένοι να έχουν Price Checkers, ώστε να μπορεί ο πελάτης να ελέγχει την τιμή πώλησης.

Το Attica, ως πολυκατάστημα,  δεν αντιμετωπίζει τέτοιο θέμα καθώς η τιμή λιανικής πώλησης αναγράφεται στα είδη. Εκτός από την αξιοπιστία,  άμεσα επιχειρηματικά οφέλη από τους Price Checkers δεν διαφαίνονται. Θα υπήρχαν αν ήταν επιβεβλημένο να αναγράφεται η λιανική τιμή πάνω στο εμπόρευμα. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι κάποιος θα πρέπει να παίρνει τους τιμοκαταλόγους, τις τιμές και να αρχίζει με χειροκίνητη διαδικασία, με το «μπιστολάκι», να κολλάει τις τιμές.

Αν αυτό ήταν υποχρεωτικό τότε σίγουρα με το Price Checker θα αναιρούνταν ένα πολύ μεγάλο κόστος. Από την πλευρά του πελάτη το όφελος είναι ότι πραγματικά μπορεί να δει πόσο κάνει το κάθε προϊόν και να αποφασίσει για την αγορά του.

Netweek: Με ποιο τρόπο γίνεται η αλλαγή στις τιμές όταν δεν υπάρχουν τα Electronic Shelf Labels; Ποιους κινδύνους εγκυμονούν;

Γιάννης Φέρλας: Οι ηλεκτρονικές ετικέτες είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα. Στην ελληνική πραγματικότητα κατά το παρελθόν αποτελούσαν μεγαλύτερη ανάγκη αφού οι αλλαγές των τιμών ήταν πιο συχνό φαινόμενο. Τώρα πια η εναλλαγή τιμής είναι σπανιότερη καθώς ο πληθωρισμός δεν «τρέχει» με μεγάλες ταχύτητες. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτές τις μικρές σε έκταση αλλαγές, τα Electronic Shelf Labels αποδεικνύονται εξαιρετικά χρήσιμα.

Για παράδειγμα, σε μια αλυσίδα super market με 300 καταστήματα αλλάζει τιμή σε ένα προϊόν.  Θα πρέπει να γίνει η αποστολή του αρχείου, ταυτόχρονα με τις ετικέτες. Στη συνέχεια θα πρέπει να τις τυπώσουν είτε τοπικά  είτε από τα κεντρικά τους γραφεία και κάποιος υπάλληλος θα πρέπει να βρει την παλιά ετικέτα και να την αντικαταστήσει με την καινούργια. Η διαδικασία αυτή εκτός του ότι είναι χρονοβόρα ενέχει και το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους.

Netweek: Ποια είναι η πρακτική εφαρμογή και τα οφέλη των ESL;

Γιάννης Φέρλας: Τα Electronic Shelf Labels διασφαλίζουν την ταύτιση τιμών στο ταμείο και στο ράφι. Ελεγχοι του Υπουργείου Ανάπτυξης έχουν αρκετές φορές διαφορές τιμής, έχουν επιβάλλει τα ανάλογα πρόστιμα και φυσικά οι επιχειρήσεις έχουν πληγεί σε επίπεδο αξιοπιστίας. Η λογική τους εξελίσσεται ως εξής: Οι αλλαγές των τιμών γίνονται back office.

Υπάρχει ο φορολογικός κωδικός και ένα barcode. Υποθετικά, σε ένα καθαριστικό τζαμιών 150 ml, με άρωμα μήλου, η τιμή του αλλάζει από 10 στα 9 ευρώ. Η αλλαγή γίνεται κεντρικά και «τρέχει» ένα αρχείο να ενημερώσει το κάθε κατάστημα. Παράλληλα ο συγκεκριμένος κωδικός,  σε έναν πίνακα συσχέτισης (με χαρτογράφηση καταστήματος) έχει και συγκεκριμένη ID θέση. Οπως έχουν αναπτυχθεί σήμερα τα ασύρματα δίκτυα, εκτός από την ενημέρωση του ταμείου κεντρικά, με ένα ασύρματο δίκτυο εντός του καταστήματος ενημερώνεται και η συγκεκριμένη θέση.

Αρα έχουμε ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο και αυτοματοποιημένη διαδικασία αλλαγής. Δεν χρειάζεται ανθρώπινο δυναμικό για να αναζητήσει το προϊόν, να βγάλει την παλιά ετικέτα και να την αντικαταστήσει την καινούργια. Επειδή οι ηλεκτρονικές ετικέτες έχουν κάποιο κόστος μπορεί ένα κατάστημα να επιλέξει να το βάλει σε μια μερίδα από τη συλλογή του. Να ξεκινήσει δηλαδή από τα προϊόντα που χρήζουν τακτικότερης αλλαγής και στην πορεία να τις αντικατασταθούν όλες.