To Cloud Computing είναι σίγουρα σήμερα η πιο καυτή τάση στη «βιομηχανία» της Πληροφορικής. Η βασική ιδέα πίσω από το Cloud Computing είναι απλή: Η ύπαρξη ενός «σύννεφου» από servers με το κατάλληλο υλικό και λογισμικό που θα τροφοδοτεί με περιεχόμενο τα PCs τόσο στο χώρο εργασίας και στα σπίτια. Η ιδέα αυτή οδηγεί στην πολυπόθητη, τεράστια οικονομία κλίμακας και βρίσκεται ήδη εν λειτουργία ή στο στόχαστρο των μεγαλύτερων εταιρειών του χώρου της Πληροφορικής.

Η Google έχει ήδη επενδύσει σημαντικά στο Cloud Computing. H Microsoft απ’ την άλλη παρουσίασε πρόσφατα και θα κυκλοφορήσει επίσημα από τον Απρίλιο και στην Ελλάδα την νέα πλατφόρμα ανάπτυξης εφαρμογών Azure.

Ολα λοιπόν δείχνουν ότι οδεύουμε στην επικράτηση του σύννεφου και στην εξάλειψη του προσωπικού υπολογιστή με λειτουργικό σύστημα, τουλάχιστον στη μορφή που τον ξέρουμε σήμερα. Το λειτουργικό γίνεται διαδικτυο-κεντρικό και δίνει έμφαση στην συνδεσιμότητα. Αλλωστε τεχνικές ή προγραμματιστικές λεπτομέρειες δεν ενδιαφέρουν τον τελικό χρήστη.

Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Είναι το Internet έτοιμο να μας συνοδέψει άμεσα, παντού με τις ταχύτητες που θα απαιτεί η νέα τεχνολογία; Και από την άλλη, είναι έτοιμος ο επιχειρηματίας κι ειδικότερα ο έλληνας επιχειρηματίας να αποδεχθεί ότι τα πολύτιμα αρχεία του (πελατολόγια, οικονομικά στοιχεία, «διπλά βιβλία» κ.λπ.) θα βρίσκονται «κάπου» στο σύννεφο; Τα ίδια ισχύουν και για τις συνθέσεις του μουσικού, τα βιβλία του συγγραφέα, τα σχέδια του αρχιτέκτονα. Είναι έτοιμοι να δεχθούν ότι το έργο τους, η δουλειά τους θα αποθηκεύεται κάπου …ψηλά;

Ολοι γνωρίζουμε ότι καμία μέθοδος κρυπτογράφησης δεν προσφέρει απόλυτη ασφάλεια. Ποιος μας εξασφαλίζει ότι όταν πληκτρολογούμε ένα ευαίσθητο κείμενο δεν παρακολουθεί κάποιος τη σύνδεσή μας, δεν καταγράφει τα πλήκτρα και δεν θα αναπαράγει εκ των υστέρων τις κινήσεις και το κείμενο μας; Ή ότι η σημερινή ή κάποια χθόνια μελλοντική κυβέρνηση δεν θα απαιτήσει πλήρη ή μερική πρόσβαση στα προσωπικά αρχεία κάθε χρήστη επικαλούμενη υπαρκτούς ή φανταστικούς λόγους εθνικής ασφάλειας ή καταπολέμησης της «πειρατείας»;

Ταυτόχρονα, όμως, μάλλον δείχνουν να υποχωρούν οι αντίθετες απόψεις, όπως αυτή του Richard Stallman που σε συνέντευξή του στον Guardian πριν από ενάμισι περίπου χρόνο υποστήριζε για το Cloud Computing: «Είναι ένα μαρκετινίστικο τρικ. Κάποιοι μας λένε ότι είναι αναπόφευκτο. Αλλά όταν κάποιος λέει κάτι τέτοιο, συνήθως πρόκειται για μια εταιρεία που προσπαθεί να μας πείσει να το χάψουμε. …Η βιομηχανία της Πληροφορικής είναι η μόνη βιομηχανία που οδηγείται από τη μόδα, περισσότερο ίσως και από την βιομηχανία της γυναικείας ένδυσης και υπόδησης» (Guardian 9/2008).

Σε αναμονή η ελληνική αγορά
Το σίγουρο είναι ότι έχουμε αρκετό δρόμο ακόμα μπροστά μας. Το αν, πότε και πώς η προσπάθεια αυτή θα εξαπλωθεί, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και θα πρέπει να περιμένουμε λίγο ακόμα για να δούμε τις εξελίξεις. Προς το παρόν η ελληνική αγορά παραμένει μουδιασμένη και αναποφάσιστη. Είτε στο όνομα της συντήρησης πόρων και δυνάμεων για τις αναμενόμενες δύσκολες ημέρες, είτε λόγω αδυναμίας επένδυσης.

Ακροβατεί έτσι ανάμεσα στη φοβική εξάντληση των ούτως ή άλλως ισχνών δυνατοτήτων των παραδοσιακών προϊόντων επιχειρησιακού λογισμικού της περασμένης δεκαετίας και στην απόφαση υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών (π.χ. .net Framework 3.5, συμβατότητα με Windows 7, αξιοποίηση δυνατοτήτων SQL Server 2008, 64 bit, διασύνδεση με IP τεχνολογία κ.α.) που ευτυχώς ήδη γίνεται από δραστήριους επιχειρηματίες με δυνατότητες, στόχους και όραμα.

Νέες ευκαιρίες
Κατά καιρούς, οι πλέον καινοτόμες εταιρίες του χώρου, προωθούν καμπάνιες, όπως η τρέχουσα της CGSoft, προκειμένου να διευκολύνουν την απόσυρση τεχνολογικά ξεπερασμένων αλλά με μεγάλη εγκατεστημένη βάση εφαρμογών τρίτων και την αντικατάσταση τους με σύγχρονες λύσεις (στην περίπτωσή μας η σουίτα εφαρμογών Thesis.net).

Καλύπτουν έτσι το κενό που αφήνει πίσω της η έλλειψη αντίστοιχων κρατικών ή ευρωπαϊκών δράσεων και η αργοπορία ή η αβελτηρία των παραδοσιακών εταιρειών του χώρου να ανανεώσουν τα προϊόντα τους. Ειδικά σε περιόδους οικονομικής ύφεσης όπως αυτή που περνάμε φέτος, ανάλογες προωθητικές ενέργειες φαντάζουν -και είναι- ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προσπερνιούνται ανεκμετάλλευτες.

Ο εντεινόμενος σε περιόδους κρίσεων ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων, απαιτεί όλο και υψηλότερο επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών, ενώ η εμμονή σε γερασμένα προϊόντα, οδηγεί με μαθηματική βεβαιότητα στο μαρασμό και στη γενικότερη κάμψη όλων των οικονομικών δεικτών μιας επιχείρησης. Η βασική αρχή της ταυτόχρονης συγκράτησης των εξόδων με τη λήψη μέτρων ενίσχυσης της ανάπτυξης που συχνά ακούμε τελευταία σε κρατικό επίπεδο, δεν έχει την εξαίρεσή της στον κλάδο της Πληροφορικής.

Ο Πέτρος Δαλιάνης, είναι Sales & Marketing Director, CGSoft