Ποιες είναι οι νέες υπηρεσίες που διεκδικούν την προσοχή της αγοράς των τηλεπικοινωνιών και ποιες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να «λάμψουν»; Η σύγκλιση κινητής και σταθερής τηλεφωνίας αποτελεί αντικείμενο έντονων συζητήσεων εδώ και πολλά χρόνια. Σήμερα, πλέον, τη στιγμή που τεχνολογία είναι σε θέση να υπόσχεται στους παρόχους ότι μπορεί να τους στηρίξει σε αυτό το «επόμενο βήμα», τα multimedia mobile & broadband services -οι πολυμεσικές υπηρεσίες που παρέχονται στο χρήστη ανεξάρτητα από το ποια συσκευή χρησιμοποιεί ή που βρίσκεται- έρχονται στο προσκήνιο ως η «μεγάλη ευκαιρία» για άντληση νέων εσόδων.

<‘Σελίδα 1: Τι και ποια είναι τα multimedia mobile & broadband services’>
Για να φτάσει όμως μέχρι εκεί, ο πάροχος θα πρέπει να αντιμετωπίσει κάποιες προκλήσεις οι οποίες αφορούν την υποδομή του δικτύου του και τη δομή των εξόδων του.

Τι και ποια είναι τα multimedia mobile & broadband services
Ας ξεκινήσουμε κοιτάζοντας τι εννοούμε συνήθως ως υπηρεσίες multimedia mobile & broadband. Πρόκειται για το Mobile Web υψηλών ταχυτήτων, τα location-based services, τη χρέωση βάσει περιεχομένου, το mobile music & gaming, την ασφάλεια και το mobile video. Κάποιες από τις υπηρεσίες αυτές είναι ήδη διαθέσιμες στους χρήστες.

Ωστόσο, η εξέλιξη στην τεχνολογία δικτύων καθιστά δυνατή την προσφορά τους (ή την αναβάθμιση αυτής) μέσα από ασύρματες συνδέσεις. Η εξέλιξη αυτή περιλαμβάνει το συνδυασμό ευέλικτης και universal IP δικτύωσης με ιδιαίτερες δυνατότητες στα άκρα του δικτύου, ευρυζωνική πρόσβαση υψηλών επιδόσεων και «δυνατές» πολυλειτουργικές συσκευές για τον τελικό χρήστη, οι οποίες υποστηρίζουν μία ευρεία γκάμα τύπων υπηρεσιών.

Θα πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι οι χρήστες αλληλεπιδρούν με τις υπηρεσίες δικτύου με δύο διαφορετικούς τρόπους: δημιουργώντας και αγοράζοντάς τες. «Δημιουργούν» υπηρεσίες αποστέλλοντας email και SMS, πραγματοποιώντας κλήσεις και δημιουργώντας περιεχόμενο (user-generated content). «Αγοράζουν» υπηρεσίες όταν αυτές ρέουν από το δίκτυο προς τους χρήστες υπό τη μορφή των downloads λογισμικού, της μουσικής, των e-books και των γραφικών.

Οι υπηρεσίες αυτές γίνονται διαθέσιμες ολοένα και σε μεγαλύτερο βαθμό μέσω του mobile interface και έχουν σαν αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων για τον πάροχο υπηρεσίας που τις διαθέτει. Ας εξετάσουμε κάθε έναν από αυτούς τους τύπους υπηρεσιών:

<‘here’>

Διαβάστε ακόμη:


<‘Σελίδα 2: Mobile web υψηλής ταχύτητας – Location-Based Services – Τιμολόγηση βάσει περιεχομένου’>
Mobile Web υψηλής ταχύτητας: Παρά την ονομασία του, το High-Speed Mobile Web είναι περισσότερο από γρήγορη πρόσβαση στο δίκτυο. Πρόκειται για ένα συνδυασμό ευρυζωνικής πρόσβασης και ενός συνόλου δυνατοτήτων που βελτιώνουν την εμπειρία της κινητής. Οι δυνατότητες αυτές περιλαμβάνουν εργαλεία όπως τα widgets και τα mashups.

Τα widgets είναι εφαρμογές που μπορεί κανείς να κατεβάσει και που παρέχουν πληροφόρηση για τις ειδήσεις, την ώρα, τον καιρό, ένδειξη μπαταρίας για PC ή κινητό, λεξικό, διαδραστικούς χάρτες κλπ. Το σκεπτικό δεν είναι νέο: τα widgets υπάρχουν εδώ και καιρό, συμπεριλαμβανομένων των Apple Macintosh Dashboard Widgets, των Yahoo! Widgets και των Microsoft Vista Gadgets.

Το σκεπτικό τους είναι ότι ο χρήστης μπορεί να κατεβάσει μία σειρά από αυτά και να τα συνθέσει ώστε να δημιουργήσει μία εντελώς εξατομικευμένη εμπειρία. Η διαδικασία της σύνθεσης έχει σαν αποτέλεσμά της του δημιουργία αυτού που είναι γνωστό ως mashup. Οι «χάρες» του περιβάλλοντος των widgets και mashups είναι πολλαπλές.

Οι μικρές αυτές εφαρμογές έχουν πολύ μικρές απαιτήσεις σε χώρο αλλά, επειδή είναι πολύ διαδραστικές, συσχετίζονται με πολύ υψηλά ποσοστά χρήσης. Τέλος, τα widgets και τα mashups δεν αφορούν μόνο την ιδιωτική χρήση.

Η αξία τους αναγνωρίζεται σταδιακά και από τους επιχειρησιακούς χρήστες και οι αυξημένες τούς δυνατότητες είναι ιδιαίτερα χρήσιμες στο mobile workforce.

Location-Based Services: Φανταστείτε ότι καθώς είστε στο αυτοκίνητό σας, λαμβάνετε ένα ηχητικό μήνυμα στο κινητό που σας ενημερώνει ότι η αγαπημένη σας ποικιλία καφέ είναι διαθέσιμη σε τιμή έκπτωσης στα Starbucks αυτή την εβδομάδα καθώς και ότι το πλησιέστερο κατάστημα βρίσκεται 300 μέτρα δεξιά στην επόμενη διασταύρωση.

Ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί την αξία της πληροφόρησης αυτής; Οι εξατομικευμένες διαφημίσεις στο κινητό γίνονται σταδιακά πραγματικότητα και μειώνουν σημαντικά την αντίσταση στις διαφημιστικές καμπάνιες μέσω κινητού. Ο λόγος για τον οποίο οι διαφημίσεις είναι συνήθως αντιπαθείς είναι επειδή δεν είναι σχετικές με τα ενδιαφέροντα του παραλήπτη τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Εάν όμως η στόχευσή τους είναι καλύτερη, τότε η αντίσταση απέναντί τους εξασθενεί. Οσον αφορά την αξία των location-based services στον επιχειρησιακό κλάδο, αυτή συνίσταται στην επιτάχυνση της εφοδιαστικής αλυσίδας και στην αύξηση της αποτελεσματικότητας.

Τιμολόγηση βάσει περιεχομένου:
Η δυνατότητα τιμολόγησης υπηρεσιών πλούσιων μέσων που μεταφέρονται στο δίκτυο αποτελεί ένα από τα πιο φλέγοντα και παρεξηγημένα ζητήματα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών. Οταν οι μοναδικές πηγές περιεχομένου ήταν οι πάροχοι τηλεφωνίας και οι συνεργάτες τους, αυτό δεν αποτελούσε θέμα.

Σήμερα, ωστόσο, καθώς διαδίδεται το social networking, το user-generated content και άλλες μορφές κίνησης πλούσιων δεδομένων, οι πάροχοι βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να αναγκάζονται να «κόβουν» τους πελάτες τους, ώστε να μειώσουν την κίνηση στο δίκτυο. Δε χρειάζεται να σχολιαστεί περαιτέρω η ακαταλληλότητα της προσέγγισης αυτής όσον αφορά τη ζήτηση των πελατών για πρόσβαση. Είναι σαφές ότι χρειάζεται μία καλύτερη μέθοδος τιμολόγησης.

Η απάντηση έγκειται στην τιμολόγηση βάσει περιεχομένου, μία τεχνική που επιτρέπει στον πάροχο να εξετάζει τα πακέτα της κίνησης σε μεγαλύτερη ανάλυση και να χρεώνει βάσει πακέτου, σε πραγματικό χρόνο. Η τεχνική του Deep Packet Inspection (DPI), είναι μία λύση που προσφέρεται στον πάροχο ως εργαλείο που επιτρέπει την αναλυτικότερη επισκόπηση του περιεχομένου που περνάει από το δίκτυο και μεγαλύτερες επιλογές ως προς το πώς θα τιμολογήσει τον πελάτη για τη σχετική χρήση.

Επιπλέον, η λεπτομερής γνώση σχετικά με το τι είναι το περιεχόμενο αυτό επιτρέπει στον πάροχο να γνωρίζει τον πελάτη του καλύτερα και να του προτείνει πιο στοχευμένες και εξατομικευμένες υπηρεσίες, διαφημίσεις κλπ.
<‘here’>

Διαβάστε ακόμη:


<‘Σελίδα 3: Mobile Music & Gaming – Ασφάλεια – Mobile Video’>
Mobile Music & Gaming: Οι υπηρεσίες που αφορούν το mobile music αποτελούν αντικείμενο που χρήζει σοβαρότατης αντιμετώπισης καθώς αντιπροσωπεύουν το 13% των συνολικών πωλήσεων μουσικής. Τα σχετικά έσοδα εκτιμάται ότι θα υπερβούν τα 30 δισ. δολ. μέχρι το 2011. Ο δε τομέας του gaming, αν και δεν είναι τόσο προσοδοφόρος όσο εκείνος της μουσικής, εκπροσωπεί μία εξίσου αξιοσέβαστη αγορά, τα έσοδα της οποίας αναμένεται να υπερβούν τα 7 δισ. δολ. μέχρι το 2011.

Καθώς οι συνήθειες και ο τρόπος ζωής μας γίνονται ολοένα και πιο mobile, οποιαδήποτε υπηρεσία ή τεχνολογία διευκολύνει τη μετάδοση ψυχαγωγικού περιεχομένου σε κινητή συσκευή χαρακτηρίζεται από πολύ καλές πιθανότητες επιτυχίας. Από την κατηγορία αυτή δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το χαρακτηριστικό παράδειγμα των ring tones, τα οποία και αποτελούν μια αγορά της τάξης των 4 δισ. δολ.

Η IDC εκτιμά, μάλιστα, ότι τα ringback tones θα ξεπεράσουν τα έσοδα των ring tones μέχρι το 2011.

Ασφάλεια: Η πρώτη εφαρμογή που έρχεται στο νου κατά τη διάρκεια μίας συζήτησης σχετικά με την ασφάλεια είναι η προστασία από ιούς, worms και Trojans. Το θέμα αυτό αντιμετωπίζεται συχνά ως υποδεέστερο σε σύγκριση με την ασφάλεια των χρηματοοικονομικών, για παράδειγμα, ή των προσωπικών δεδομένων.

Ωστόσο, η διάδοση και η εξέλιξη του mobility, σε συνδυασμό με τη δημιουργία δεδομένων τύπου data-in-flight (και όχι data-at-rest -στατικών δεδομένων που βρίσκονται απλά αποθηκευμένα σε κάποιο σημείο του ευρύτερου δικτύου), εγείρει μία νέα σειρά από θέματα. Σε μεγάλο βαθμό, τα ίδια εργαλεία που προσφέρονται για την τιμολόγηση βάσει περιεχομένου είναι εκείνα που αφορούν και τον τομέα της ασφάλειας: το περιεχόμενο και το deep packet inspection.

Mobile Video: Με ετήσια κέρδη που σχεδόν υπερβαίνουν το 1 δισ. δολ. και ανάπτυξη της συνδρομητικής βάσης που πλησιάζει το 200% ετησίως, ο τομέας του mobile video μεγιστοποιεί τις δυνατότητες των συσκευών κινητής. Τρεις εφαρμογές – το video-on-demand, το videoconferencing και η βιντεοκλήση- φέρουν σημαντικό αντίκτυπο στο δίκτυο κινητής και αντιπροσωπεύουν μία από τις μεγάλες ευκαιρίες που έχουν στα χέρια τους οι πάροχοι προκειμένου να δημιουργήσουν νέες πηγές εσόδων.

Οι έξι κατηγορίες εφαρμογών που αναφέρθηκαν αποτελούν ευκαιρίες στρατηγικής σημασίας για τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας. Η δημιουργία των σχετικών υπηρεσιών δεν αποτελεί βέβαια ένα θέμα χωρίς πολυπλοκότητα -ιδίως επειδή προϋποθέτει την επίλυση κάποιων θεμάτων υποδομής.
<‘here’>

Διαβάστε ακόμη:


<‘Σελίδα 4: Προκλήσεις σε επίπεδο υποδομής δικτύου: Πολλαπλά πρότυπα’>
Προκλήσεις σε επίπεδο υποδομής δικτύου
«Το καλό με τα πρότυπα είναι ότι έχεις απεριόριστες επιλογές». Σχεδόν ως ανέκδοτο αντιμετωπίζει ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας τον αφοπλιστικό ρυθμό με τον οποίον κάνουν την εμφάνισή τους νέα πρότυπα τηλεπικοινωνιών. Αν και δεν πρόκειται απαραίτητα για κάτι το κακό, σαφώς και περιπλέκει τα πράγματα αλλά και παρακινεί πολλούς παρόχους να τηρούν στάση αναμονής μέχρι να ξεδιαλύνει το τοπίο της αλλαγής.

Το παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι μία σειρά από ανταγωνιστικά μεταξύ τους πρότυπα -με χαρακτηριστική τη μάχη μεταξύ GSM και CDMA- έχουν εισέλθει στην αγορά της κινητής, πολλαπλασιάζει τις προκλήσεις. Οι πάροχοι καλούνται να διαχειριστούν πολλαπλά, ασύνδετα μεταξύ τους (αλλά εξίσου ακριβά) πρότυπα σταθμών βάσης, να εξελίξουν το IP backhaul και -βεβαίως- να διαχειριστούν σωστά το σχετικό CAPEX και OPEX.

Η σημερινή «υπεραγορά» προτύπων, περιλαμβάνει από το General Packet Radio Service (GPRS) και το Enhanced Data Rates for GSM Evolution (EDGE, Evolved EDGE), μέχρι τα CDMA 1x EV-DO, TD-SCDMA, W-CDMA, WiMAX και Long-Term Evolution (LTE). Ανεξάρτητα από το τι είναι ή τι σημαίνει κάθε ένα από τα πρότυπα αυτά, το σημαντικό είναι ότι ανταγωνίζονται μεταξύ τους για να επικρατήσουν στη συνείδηση του πελάτη αλλά καταλήγουν να τον μπερδεύουν και να τον εκνευρίζουν.

Μέρος του όλου θέματος αποτελεί ένα αναγκαίο κακό που προκαλείται από τις διαφορές στα φάσματα και από τα στοιχεία legacy της υποδομής. Η ουσία για τους παρόχους είναι, ωστόσο, ότι, προκειμένου να ικανοποιήσουν τους πελάτες τους, θα πρέπει να υποστηρίζουν πολλαπλά και ασύνδετα μεταξύ τους πρότυπα. Για να επιτύχουν το παραπάνω, θα πρέπει να ανταπεξέλθουν σε τρεις προκλήσεις.

Πρόκληση 1η: Πολλαπλά πρότυπα
Καθώς οι κατασκευαστές αναπτύσσουν εξοπλισμό για τα διαφορετικά πρότυπα που εισήλθαν στο περιβάλλον των δικτύων τηλεπικοινωνιών, οι πάροχοι κινητής έρχονται αντιμέτωποι με μία έντονη αύξηση του κόστους CAPEX. Επιπρόσθετα, αυξητικό είναι και το OPEX, ως συνέπεια της ολοένα και πιο σύνθετης διαδικασίας σχεδιασμού που απαιτείται για τη μελέτη, ανάπτυξη και συντήρηση των διαφόρων αρχιτεκτονικών δικτύου.

Η ισχύς, η ψύξη, τα κτηματομεσιτικά και η συντήρηση προστίθενται στα έξοδα και οδηγούν σε ένα ασύμφορο οικονομικό μοντέλο. Σαν αποτέλεσμα, πολλοί κατασκευαστές αντιλαμβάνονται την ανάγκη να αναπτύξουν σταθμούς βάσης οι οποίοι υποστηρίζουν πολλαπλά πρότυπα και το configuration των οποίων μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως, μέσω του κατάλληλου λογισμικού -ώστε να περιορίζεται το κόστος συντήρησης.

Ενας σταθμός βάσης ο οποίος υποστηρίζει πολλαπλά πρότυπα μειώνει το CAPEX και το OPEX τόσο για τον κατασκευαστή του, όσο και για τον πάροχο κινητής. Σε τελική ανάλυση, μειώνει το κόστος των υπηρεσιών κινητής για τον πελάτη.
<‘here’>

Διαβάστε ακόμη:


<‘Σελίδα 5: Πρόκληση 2η: IP Backhaul για υπηρεσίες πραγματικού χρόνου – Πρόκληση 3η: Διαχείριση του κόστους’>
Πρόκληση 2η: IP Backhaul για υπηρεσίες πραγματικού χρόνου
Η σημερινή κίνηση δεδομένων δικτύου, η οποία και είναι πραγματικού χρόνου και πλούσια σε μέσα, προϋποθέτει πραγματικά αξιόπιστη ποιότητα υπηρεσίας, ώστε να μεταδοθεί χωρίς καθυστέρηση και χωρίς «θόρυβο» (jitter). Στο χώρο του ΙΡ, ο οποίος και βασίζεται σε «πακέτα», το παραπάνω αποτελεί ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση καθώς απαιτεί πιο εξελιγμένη διαχείριση της κίνησης στο δίκτυο και τακτικές απ΄ άκρη σ’ άκρη ευθύνης για το παρεχόμενο επίπεδο υπηρεσίας.

Δυστυχώς, ο χώρος του IP broadband χαρακτηρίζεται από κάποιες επιπρόσθετες προκλήσεις όσον αφορά την κινητή τηλεφωνία. Η βασικότερη από αυτές είναι ο αντίκτυπος στο backhaul. Καθώς αυξάνεται η χρήση του δικτύου, εντείνεται η πίεση στο backhaul το οποίο μεταφέρει την κίνηση από το σταθμό βάσης στο επίγειο δίκτυο. Τα legacy TDM backhaul αντιπροσωπεύουν το 30% του OPEX του τυπικού παρόχου, αποτελώντας ένα από τα βασικότερα στοιχεία της συνολικής δομής κόστους.

Η μετάβαση σε λύση IP backhaul επιφέρει δραματική μείωση του κόστους αυτού, αλλά ενέχει και κάποιες νέες προκλήσεις -όπως η συχνά απρόβλεπτη συμπεριφορά των δικτύων «πακέτων». Σημαντικές είναι και οι προκλήσεις του συγχρονισμού και της ασφάλειας των δικτύων IP backhaul.

Πρόκληση 3η: Διαχείριση του κόστους
Κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε μετασχηματισμού του δικτύου, ο έλεγχος του κόστους αποτελεί θέμα πρώτης σημασίας. Για τον τυπικό πάροχο υπηρεσίας, η ασύρματη τηλεφωνία αντιπροσωπεύει μέχρι και το 60% του συνολικού κόστους εξοπλισμού και η ανάγκη για μείωση του συνολικού κόστους κτήσης (TCO) είναι επιτακτική.

Συνήθως, το κεφάλαιο αντιπροσωπεύει το 27% του TCO, ενώ τα λειτουργικά έξοδα ευθύνονται για το υπόλοιπο 73%. Δυστυχώς, ο γρήγορος ρυθμός των αλλαγών επιτάσσει την αναπροσαρμογή σε νέα πρότυπα σχεδόν κάθε δύο χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, μία ρεαλιστική λύση για τους παρόχους είναι η ανάπτυξη υβριδικών μηχανισμών μετάδοσης και περιβάλλοντος multi-radio baseband.

Ο συνδυασμός των παραπάνω επιτρέπει τον περιορισμό του TCO μέσα από τη μείωση των αναγκών για μίσθωση νέων χώρων, νέες εγκαταστάσεις και συντήρηση καθώς και λόγω του χαμηλότερου λειτουργικού κόστους και της μειωμένης κατανάλωσης ενέργειας.

Καθώς το δίκτυο περνά από μία ιεραρχική σε μία πιο επίπεδη και κατανεμημένη αρχιτεκτονική, μια σειρά από τεχνολογικές αλλαγές προσφέρονται για τη μείωση του κόστους των σταθμών βάσης και της πολυπλοκότητας του συνολικού δικτύου. Παράλληλα, οι νέες υπηρεσίες που θα διακινηθούν -ή που ήδη διακινούνται- μέσω της mobile broadband αυτής υποδομής, αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο μέρος των εσόδων του παρόχου. Οσο σημαντικά και αν είναι τα παραπάνω κέρδη, η επίτευξή τους προϋποθέτει την επιτυχή αντιμετώπιση τριών προκλήσεων: την επιταχυνόμενη εμφάνιση νέων προτύπων, την ανάγκη για migration σε IP backhaul, αλλά και για μείωση του συνολικού κόστους.

Ο ρόλος του χρήστη στη δημιουργία περιεχομένου -και εσόδων
Αν και τα mobile UGC (User Generated Content) βρίσκονται ακόμα σε εμβρυακό στάδιο, πολλά από αυτά δημιουργούν ήδη σημαντικά έσοδα για κάποιους παρόχους τηλεφωνίας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του κορεάτικου Mobile Cyworld, το οποίο και δημιούργησε έσοδα 55 εκατ. δολ. το 2006. Επιπλέον, τα υψηλά περιθώρια κέρδους στις υπηρεσίες αυτές δείχνουν ότι οι περισσότερες υπηρεσίες θα ήταν επικερδείς ακόμα και με χαμηλά επίπεδα συνδρομητών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Juniper Research, η συνολική αξία της σχετικής αγοράς θα ανέβει από τα 576 εκατ. δολ. όπου κυμαινόταν το 2007 σε περισσότερα από 5,74 δισ. δολ. το 2012. Προς το παρόν, τα σημαντικότερα έσοδα UGC εντοπίζονται στις υπηρεσίες mobile dating, ενώ ακολουθούν το social networking και η διανομή προσωπικού περιεχομένου (αρχείων βίντεο, ήχου κλπ.).

Σταδιακά, και μέχρι το 2012, εκτιμάται ότι social networking θα δημιουργεί το 50% των εσόδων.
<‘here’>

Διαβάστε ακόμη: