Η προσπάθεια των προμηθευτών να μειώσουν το κόστος του εξοπλισμού υποδομής και των εταιρειών κινητής να μειώσουν τις τιμές παροχής υπηρεσιών, πρέπει να υποστηριχτούν από τους πάροχους περιεχομένου, ώστε να επιτευχθεί τελικά η ανάπτυξη του mobile Internet. Θα γυρίσω πίσω στις αρχές της 2ης χιλιετίας, όταν κάποια ελληνικά sites έκαναν προσπάθειες να αξιοποιήσουν το πρωτόκολλο WAP, ώστε να προσφέρουν το περιεχόμενό τους σε χρήστες κινητών τηλεφώνων.
Στο πλαίσιο ενός άρθρου είχαμε κάνει τότε κάποιες μετρήσεις με τα περισσότερο επισκέψιμα ελληνικά sites και είχαμε διαπιστώσει ότι για να δει κάποιος μόνο την πρώτη τους σελίδα, έπρεπε να ξοδέψει περίπου 5.000 δραχμές.
Σήμερα, δηλαδή 10 χρόνια αργότερα, είναι σαν να μην έχει περάσει ούτε λεπτό για τους έλληνες content providers. Τα περισσότερα από τα ελληνικά sites που επισκεπτόμαστε καθημερινά, φορτώνουν το μετρητή δεδομένων του κινητού μας με τον ίδιο σχεδόν όγκο δεδομένων που φορτώνουν και το δίσκο του υπολογιστή γραφείου.
Μόνο που στην πρώτη περίπτωση το κόστος ανά MB είναι υπερπολλαπλάσιο της δεύτερης. Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα Mobile Internet, το οποίο κοστίζει 10 ευρώ το μήνα προσφέρει 150 MB δεδομένων και όταν ο χρήστης τα ξεπεράσει χρεώνεται με 0,9 ευρώ / MB. Αυτό σημαίνει ότι ο χρήστης μπορεί να δει λιγότερες από 150 φορές, μόνο την πρώτη σελίδα ελληνικών ειδησεογραφικών sites, τα οποία φορτώνουν το κινητό με 500 KB έως 1 MB δεδομένων. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να πληρώνει μέχρι και 1 ευρώ για κάθε επόμενη φορά ή ακόμα περισσότερο αν βρίσκεται σε χώρα του εξωτερικού. Η αντίστοιχη σελίδα των Financial Times επιβαρύνει το λογαριασμό του κινητού με μόλις 35 KB δεδομένων, δηλαδή έχει για το χρήστη σχεδόν 15 με 30 φορές χαμηλότερο κόστος.
Πέρα από οικονομική επιβάρυνση, το πρόβλημα επηρεάζει και την ευχρηστία των sites που δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένα. Αν και οι φορητοί υπολογιστές έχουν φτάσει πλέον σε επίπεδο αντίστοιχο του desktop υπολογιστών, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα smartphones. Τόσο οι επεξεργαστές και οι μνήμες, όσο και το μέγεθος της οθόνης των smartphones δεν μπορούν να προσφέρουν τις επιδόσεις ενός φορητού υπολογιστή και την επιφάνεια προβολής της πληροφορίας αντίστοιχα.
Ετσι, ο χρήστης βλέπει με δυσκολία σελίδες μεγάλου όγκου δεδομένων, γιατί το smartphone αργεί να τις επεξεργαστεί και στη συνέχεια δεν μπορεί να τις προβάλει σωστά στην οθόνη του. Προβλήματα παρουσιάζονται και με τους browsers των smartphones, οι οποίοι δεν είναι εξίσου συμβατοί με τους desktop/notebook browsers, με αποτέλεσμα διάφορα εργαλεία που χρησιμοποιούν τα sites για να προσφέρουν πληροφορία να μην λειτουργούν.
Πονοκέφαλος για τις εταιρείες οι πολλαπλές πλατφόρμες
Ο Ralph de la Vega, Πρόεδρος και CEO της AT&T Mobility δήλωσε, στο πλαίσιο του φετινού Mobile World Congress, ότι «η παρουσία πολλών διαφορετικών λειτουργικών συστημάτων για κινητά τηλέφωνα δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στα λειτουργικά έξοδα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας». Μάλλον, την ίδια δήλωση θα έκανε και οποιοσδήποτε content provider, αν είχε πάρει μια θέση στο βήμα του συνεδρίου.
Στο τελευταίο τεύχος της έντυπης έκδοσης του BusinessWeek δημοσιεύεται άρθρο με τίτλο «Smartphone Roulette». Στο πλαίσιο του άρθρου στελέχη εταιρειών που σχεδιάζουν εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα αναφέρουν ότι είναι πλέον πολύ δύσκολο να αποφασίσουν σε ποιες πλατφόρμες πρέπει να στρέψουν τις επενδύσεις τους.
Μόλις πριν από 4 χρόνια, τόσο οι κατασκευαστές επιχειρηματικών εφαρμογών όσο και οι content providers είχαν να επιλέξουν ουσιαστικά ανάμεσα σε δύο πλατφόρμες, το BlackBerry και τα Windows Mobile. Σήμερα, ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί στις έξι πλατφόρμες, καθώς αξιώσεις στην αγορά των επιχειρηματικών εφαρμογών και περιεχομένου έχουν πλέον η Apple με το iPhone, η Nokia με το Symbian, η Motorola, η Samsung και άλλες με το Android της Google και πρόσφατα η Palm με το Pre.
Το ζήτημα γίνεται πιο περίπλοκο, αν βάλουμε στην εξίσωση και τα κινητά που δεν ανήκουν στην κατηγορία των smartphones, δηλαδή έχουν ακόμα μικρότερες οθόνες και λιγότερο ισχυρούς επεξεργαστές. Σύμφωνα με τις περισσότερες έρευνες, σε όλες σχεδόν τις αγορές το μερίδιο των smartphones είναι μικρότερο από 15%, δηλαδή 8 στους 10 χρήστες κινητού έχουν ένα τηλέφωνο που με τα υπάρχοντα web sites κάνει σχεδόν αδύνατη την πλοήγηση στο Internet.
Προσφέρουν τα sites mobile experience;
Το World Wide Web Consortium έχει δημοσιεύσει κάποιες οδηγίες, σχετικά με τη διαμόρφωση ενός site, ώστε αυτό να προσφέρει μια ευχάριστη και λειτουργική εμπειρία στον επισκέπτη του. Σε γενικές γραμμές, η πρώτη σελίδα του site δεν πρέπει να ξεπερνά τα 100 KB αν πρόκειται για smartphone συσκευές ή τα 50 KB αν πρόκειται για συσκευές της μικρής και μεσαίας κατηγορίας. Επίσης, η κάθε σελίδα δεν θα πρέπει να έχει ύψος μεγαλύτερο από 3 οθόνες κινητού, ώστε να αποφεύγεται το παρατεταμένο scrolling, ενώ το ότι δεν πρέπει να απαιτεί οριζόντιο scrolling θεωρείται δεδομένο.
Σύμφωνα με στέλεχος ελληνικής εταιρείας, η οποία έχει δημιουργήσει πλατφόρμα για την εύκολη και οικονομική υλοποίηση mobile sites, «η επιχείρηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει το mobile site ως κάτι καινούργιο, να προσαρμόσει το περιεχόμενό της σε αυτό και δημιουργήσει τρεις διαφορετικές εκδόσεις του site. Οι δύο πρώτες θα απευθύνονται σε κινητά της πιο απλής και της μεσαίας κατηγορίας, ενώ η τρίτη έκδοση θα είναι η πιο πλούσια σε περιεχόμενο και θα απευθύνεται σε smartphones».
Ενα σημείο, στο οποίο οι απόψεις διίστανται, είναι αν η εταιρεία πρέπει να επιδιώξει τη δημιουργία mobile site για τα κινητά της μικρής και μεσαίας κατηγορίας. Σύμφωνα, με τα τρέχοντα στοιχεία, το 70% έως 80% της πρόσβασης στο Internet γίνεται από smartphones. Ωστόσο, είναι δύσκολο κάποιος να αγνοήσει το 85% των χρηστών κινητών τηλεφώνων, όταν μάλιστα το ποσοστό αυτό, σύμφωνα με τις περισσότερες έρευνες, αναμένεται να μείνει σε αυτά τα επίπεδα, τουλάχιστον για την ερχόμενη τριετία.
Επομένως, η επιχείρηση θα πρέπει να αναζητήσει κάποια άλλη μέθοδο περικοπής του κόστους δημιουργίας και συντήρησης. Σε αυτό το πρόβλημα λύσεις μπορεί να δώσει η in house παραγωγή ή η αγορά ενός συστήματος διαχείρισης της πληροφορίας του mobile site. Η ιδανική λύση είναι αυτή που επιτρέπει στην επιχείρηση να δημοσιεύει μια φορά την πληροφορία και αυτή να προβάλλεται σωστά, σε κάθε ένα από τα κινητά που είναι διαθέσιμα στην αγορά.
Το κόστος σε αυτήν την περίπτωση δεν ξεπερνά το 5% έως 10% της αρχικής επένδυσης και μάλιστα εφάπαξ, για κάθε νέα κατηγορία κινητών τηλεφώνων που εμφανίζεται στην αγορά.