Εχοντας ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο έργων ΤΠΕ, ο Δήμος Βόλου ετοιμάζεται να κάνει ένα σημαντικό δεύτερο βήμα, που θα τον φέρει πιο κοντά στα επίπεδα χρήσης ΤΠΕ άλλων Δήμων της χώρας, υποστηρίζει ο Δημήτρης Δερβένης, Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Νέων Τεχνολογιών του Δήμου Βόλου.
NetWeek: To Portal του Δήμου Βόλου είναι η πρώτη προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση. Αν όχι ποιες είναι οι σημαντικότερες βελτιώσεις σε σχέση με τη προηγούμενη; Θα μπορούσατε να μας δώσετε μερικά στοιχεία που δείχνουν τη χρησιμότητα αυτού του έργου;. Για παράδειγμα επισκεψιμότητα σε συγκεκριμένους τομείς, πλήθος αιτημάτων για πιστοποιητικά κ.λπ.;
Δημήτρης Δερβένης: Το κεντρικό Portal του Δήμου Βόλου δημοπρατήθηκε το 2006 και ολοκληρώθηκε, στην πρώτη του λειτουργική μορφή, το 2008. Προϋπήρχε σελίδα του Δήμου Βόλου στο Διαδίκτυο, όμως τώρα για πρώτη φορά, συγκεντρώθηκε σε μια ηλεκτρονική πύλη ο κυριότερος όγκος πληροφοριών, σχετικά με το Δήμο και τις υπηρεσίες του, όπως επίσης και για την πόλη του Βόλου και τις δραστηριότητές της.
Βασικό «μυστικό» επιτυχίας αυτών των Portals, δεν είναι τόσο το αρχικό περιεχόμενο, όσο η συνεχής επικαιροποίηση των πληροφοριών και των στοιχείων. Στο σημείο αυτό έχουμε δώσει τη μεγαλύτερη βαρύτητα. Ετσι, μια ολιγομελής, αλλά ακούραστη ομάδα υπαλλήλων της Υπηρεσίας Νέων Τεχνολογιών του Δήμου, με συνέπεια και φιλότιμο, κρατά διαρκώς «φρέσκιες» και ακριβείς, όλες τις πληροφορίες του Portal.
Οι προσπάθειες αυτές φαίνεται να πιάνουν τόπο, γιατί η ανταπόκριση των χρηστών είναι εντυπωσιακή, έχοντας ξεπεράσει τις προσδοκίες μας. Η επισκεψιμότητα, κατά μέσο όρο, είναι 960 επισκέψεις ανά ημέρα και βαίνει αυξανόμενη. Αυτό μας ικανοποιεί, αλλά ταυτόχρονα, μας επιβάλλει να βελτιώνουμε συνεχώς το περιεχόμενο και τη μορφή του Portal.
NetWeek: Γιατί επιλέξατε να δημιουργήσετε ένα ξεχωριστό portal με τίτλο «Portal Ηλεκτρονικής Κυβέρνησης»; Εάν δεν υπάρχει αλληλοεπικάλυψη μεταξύ των δύο portals γιατί δεν τα ενοποιείτε; Με ποιο τρόπο γίνεται η διαχείριση των αιτημάτων των πολιτών όσον αφορά την προώθησή τους στις υπηρεσίες που καλούνται να τα επιλύσουν;
Δημήτρης Δερβένης: Το «Portal Ηλεκτρονικής Κυβέρνησης» δημιουργήθηκε σχεδόν παράλληλα με το κεντρικό Portal του Δήμου, εντάσσεται σε αυτό, αλλά έχει διακριτή λειτουργία. Δεν απευθύνεται σε όλους, αλλά ειδικά στους Δημότες, οι οποίοι συναλλάσσονται με το Δήμο και σκοπός του είναι η «ηλεκτρονική» εξυπηρέτησή τους. Δηλαδή, προσφέρει «ηλεκτρονικά», κάποιες από τις υπηρεσίες του Δήμου, απαλλάσσοντας τους Δημότες από την αυτοπρόσωπη μετάβαση στα γραφεία των Δημοτικών Υπηρεσιών. Υπάρχουν τρία επίπεδα Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης: Το πρώτο επίπεδο είναι η Φωνητική Πύλη.
Με μια απλή τηλεφωνική κλήση, με σύστημα αυτόματης τηλεφωνικής πλοήγησης, ο Δημότης λαμβάνει ακριβείς πληροφορίες για κάθε μία από τις Υπηρεσίες του Δήμου και για κάθε ένα από τα αντικείμενα τον ενδιαφέρουν (π.χ. απαιτούμενα δικαιολογητικά και διαδικασίες για την έκδοση μιας συγκεκριμένης άδειας).
Το δεύτερο επίπεδο είναι η ηλεκτρονική υποβολή αιτήματος για έκδοση δώδεκα διαφορετικών βεβαιώσεων ή πιστοποιητικών. Το τρίτο επίπεδο είναι η ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων, υποδείξεων και παραπόνων για οποιοδήποτε θέμα απασχολεί το Δημότη.
Από τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, σε διάστημα δεκαπέντε μηνών, περίπου, που λειτουργεί το σύστημα, υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά 542 αιτήματα και διεκπεραιώθηκαν τα 507, ποσοστό 94%.
NetWeek: Ποια είναι τα οφέλη που έχετε αποκομίσει μέχρι σήμερα από τη χρήση των γεωγραφικών πληροφοριακών συστημάτων. Πώς θα αξιοποιήσετε περαιτέρω τα συστήματα αυτά;
Δημήτρης Δερβένης: Το Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS) είναι μια ακόμη ηλεκτρονική εφαρμογή που εντάσσεται στο κεντρικό Portal του Δήμου Βόλου και περιλαμβάνει δύο επίπεδα:
Το πρώτο επίπεδο απευθύνεται σε ειδικές κατηγορίες χρηστών που ενδιαφέρονται για συγκεκριμένα πολεοδομικά δεδομένα (μηχανικοί, ιδιοκτήτες, μεσίτες, κ.λπ.) και περιλαμβάνει το Βασικό Ψηφιακό Υπόβαθρο του Δήμου (οικοδομικά τετράγωνα, οδικό δίκτυο, περιγράμματα κτηρίων, κ.λπ.), τις ρυθμίσεις που επιβάλλει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (επιτρεπόμενες χρήσεις γης, κάλυψη, ύψη, συντελεστής δόμησης, αρτιότητα οικοπέδων, κ.λπ.). Επιπλέον, περιλαμβάνει στοιχεία για αντικειμενικές αξίες και για ζώνες ειδικού ενδιαφέροντος (Βιομηχανικές Περιοχές, αρχαιολογικοί χώροι, κ.λπ.).
Το δεύτερο επίπεδο αποτελεί έναν ψηφιακό «Οδηγό Πόλης», απευθύνεται σε όλους και περιλαμβάνει υπηρεσίες εντοπισμού σημείων ενδιαφέροντος, μέσω μηχανισμού ηλεκτρονικής χαρτογραφικής αναζήτησης.
Στον άμεσο σχεδιασμό μας είναι η ενίσχυση της ψηφιακής πλατφόρμας GIS για να υποδεχθεί πολλές νέες λειτουργίες, όπως διαχείριση απορριμμάτων, δημοτικός ηλεκτροφωτισμός, στόλος δημοτικών οχημάτων, διαχείριση κοιμητηρίου, δίκτυα ύδρευσης-αποχέτευσης, υδάτινοι πόροι, ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση (δίκτυο αισθητήρων), κ.λπ. Εχουν υποβληθεί, σχετικές προτάσεις στο ΕΣΠΑ (Ψηφιακή Σύγκλιση) και ήδη εγκρίθηκε η αυτοματοποίηση του δημοτικού φωτισμού, παράλληλα με την παροχή πολλαπλών ψηφιακών υπηρεσιών στους πολίτες από τα hot-spots των λαμπτήρων («έξυπνος» λαμπτήρας).
NetWeek: Μπορείτε να μας περιγράψετε αναλυτικότερα τις επεκτάσεις των έργων της ΚτΠ; Με ορόσημο τους ερχόμενους Μεσογειακούς Αγώνες σχεδιάζετε μια δέσμη έργων, τα οποία θα στηριχθούν στο ΕΣΠΑ. Μπορείτε να μας περιγράψετε τα σημαντικότερα από τα έργα αυτά και τα οφέλη που πιστεύετε ότι θα αποκομίσετε;
Δημήτρης Δερβένης: Στόχος μας είναι να «χτίσουμε» πάνω στην υπάρχουσα υποδομή, βελτιώνοντας τα συστήματά μας σε όλα τα επίπεδα. Ηδη, μιλήσαμε για το GIS.
Κατά τον ίδιο τρόπο, θέλουμε να εμπλουτίσουμε το κεντρικό Portal, σε τρεις κατευθύνσεις: Πρώτον, στα θέματα περιβάλλοντος (Πλατφόρμα Διαχείρισης Ποιότητας Ζωής, Ολοκληρωμένη Πλατφόρμα Συστημάτων Διαχείρισης Κυκλοφορίας σε Ενιαίο Κέντρο Ελέγχου).
Δεύτερον, στην παροχή Κοινωνικών Υπηρεσιών (δημιουργία Κέντρου Τηλεφροντίδας Ασθενών, Ολοκληρωμένος Χάρτης Υπηρεσιών Υγείας ενεργού-διαδραστικού περιεχομένου).
Τρίτον και σημαντικότερο, ενόψει και των Μεσογειακών Αγώνων, στην τουριστική προβολή, πληροφόρηση και εξυπηρέτηση, με άξονες τον Αθλητισμό και τον Πολιτισμό. Σχεδιάζουμε μια ολοκληρωμένη Πλατφόρμα Τουριστικής Προβολής και Παροχής Τουριστικών Υπηρεσιών, π.χ. σύνδεση με υπηρεσίες τουριστικών επιχειρήσεων και των φορέων τους, ημερολόγια αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων και σύστημα ηλεκτρονικών κρατήσεων θέσεων κ.λπ.
Παράλληλα, με τη ριζική ενίσχυση της Πύλης Τουρισμού στο Portal του Δήμου, σχεδιάζουμε νέες υποδομές, όπως infotubes σε κρίσιμα σημεία της πόλης, υποδομές ευρυζωνικότητας και ολοκληρωμένες εφαρμογές ψηφιακών συστημάτων στο Μεσογειακό Χωριό, web-tv και ψηφιακή διαδημοτική τηλεόραση, καθώς και mobile πρόσβαση των παραπάνω υπηρεσιών μέσω κινητού τηλεφώνου.
Στον τομέα της Ηλεκτρονικής Εξυπηρέτησης των Δημοτών στόχος μας είναι η ουσιαστική βελτίωση του υπάρχοντος συστήματος με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών έκδοσης πιστοποιητικών, δικαιολογητικών, αδειών και λοιπών διοικητικών εγγράφων, με παροχή υπηρεσιών επιπέδου 4, δηλαδή με την παράδοση των εγγράφων ηλεκτρονικά, on line, με τη χρήση της «ηλεκτρονικής υπογραφής» και της «ηλεκτρονικής κάρτας του Δημότη».
Επιπλέον, θα ενταχθούν νέες υπηρεσίες στο σύστημα (παρακολούθηση συστήματος πιστοποίησης ποιότητας, προγραμματισμός και παρακολούθηση έργων, ηλεκτρονική πολεοδομία, διαχείριση και συντήρηση τεχνικών έργων, αρχειοθέτηση και ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες Υπηρεσιών, τηλεκατάρτιση, ενίσχυση της ασφάλειας των συναλλαγών, κ.λπ.).
Για το σύνολο των παραπάνω δράσεων έχουν υποβληθεί ή ετοιμάζονται να υποβληθούν αντίστοιχες προτάσεις στο Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκληση» του ΕΣΠΑ, για χρηματοδότηση.
Τέλος, πρέπει να αναφερθούμε στη διαχείριση των ευρυζωνικών υποδομών στο Βόλο, μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης δικτύου οπτικών ινών, περίπου 30 χιλιομέτρων. Εντεκα Δήμοι -πρωτεύουσες Νομών της Κεντρικής Ελλάδας, με αντίστοιχες υποδομές, συστήσαμε εταιρεία για τη συνδιαχείριση και ανάπτυξη των δικτύων μας, αλλά και για ευρύτερες συνεργασίες, για τη βέλτιστη αξιοποίηση όλων των εφαρμογών και των δράσεων που αναφέραμε πιο πάνω, γεγονός που αποτελεί σημαντική στρατηγική επιλογή για το ψηφιακό μέλλον του Βόλου.