Πώς οι CIOs θα κάνουν ματ στη βασίλισσα «business» μέσα από τον αξιωματικό «ΙΤ» σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες των μεγαλύτερων εταιρειών.
Η στρατηγική IΤ είναι μια δύσκολη υπόθεση. Σαν παιχνίδι σκακιού μεταξύ του Κασπάροβ και του Καρπόβ, χρειάζεται μελέτη, επιμονή, προετοιμασία και γερά νεύρα. Ο λόγος που αξίζει τον κόπο, δεν είναι μόνο γιατί θα αποδείξετε στον εαυτό σας τις ικανότητες πρωταθλητισμού, αλλά και επειδή αυξάνετε την αξία. Τόσο τη δική σας, όσο και του οργανισμού σας, καθώς και την αντίληψη όλων στο χώρο του business σχετικά με την επαγγελματική σας συμβολή. Η πλειοψηφία των CIOs αναγνωρίζουν ότι μια στρατηγική ΙΤ είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία των καθηκόντων τους.
Παρόλα αυτά, ενώ είναι πολλοί αυτοί που θα υποστηρίξουν ότι οι λειτουργίες ΙΤ της εταιρείας τους είναι αποτελεσματικές, ελάχιστοι είναι αυτοί που θα έλεγαν ότι έχουν αντίστοιχα εξαιρετικές στρατηγικές. Η παρούσα έρευνα της Gartner απαντά στο ερώτημα του πώς χτίζεται μια σωστή στρατηγική ΙΤ – χωρίς να χρειάζεται να μοιάζει με επίπονη παρτίδα σκακιού.
This is for my business
Οι περισσότερες στρατηγικές Πληροφορικής επικεντρώνονται γύρω από τις αποτελεσματικές, ορθές και λειτουργικές λύσεις ΙΤ. Αυτές που κερδίζουν στα σημεία, ωστόσο, είναι εκείνες που ενισχύουν την επιχείρηση και καταφέρνουν να της αποφέρουν λύσεις για μεγαλύτερα κέρδη. Θα μπορούσε κανείς να παρομοιάσει την στρατηγική με την διπλωματία, όσο και με μια μεγάλη μάχη. Και αυτό γιατί, από τη μία μπορεί να δίνει την εντύπωση ότι είναι απλή, εφικτή και εύκολη – αλλά στην πραγματικότητα είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.
Εργαλείο: Φόρμα στρατηγικής ΙΤ | ||
Ζητούμενο |
Έλεγχος |
Προσφορά |
Επιχειρηματικό πλαίσιο | Αρχές ΙΤ | Υπηρεσίες ΙΤ |
Επιχειρηματική επιτυχία | Διακυβέρνηση ΙΤ | Αρχιτεκτονική εταιρείας |
Επιχειρηματικές δυνατότητες | Οικονομική διαχείριση ΙΤ | Ανθρώπινο δυναμικό |
Προσφορά ΙΤ | Μετρικές | Sourcing |
Ρίσκα και προβλήματα |
||
Λεπτομερή παραρτήματα |
Η στρατηγική, λοιπόν, είναι πολύ πιο δύσκολη απ’ ότι φαίνεται εκ πρώτης όψεως και απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση. Κατά κύριο λόγο, αφορά στο πώς θα δημιουργήσει διαφάνεια, προκειμένου να βοηθήσει την εταιρεία να αποκτήσει κέρδη – και αυτό μέσα από την αναγνώριση των ανταγωνιστικών πρακτικών που θα οδηγήσουν στα εν λόγω κέρδη. Οι λέξεις «κέρδος», «στρατηγική», «αγώνας» μπορεί να προκαλούν ανησυχία ή να μοιάζουν απαιτητικές αλλά, στον πυρήνα τους, περιστρέφονται γύρω από έναν κεντρικό άξονα: το πώς να πετύχεις τους στόχους σου.
Και αυτό είναι κάτι που το αναγνωρίζουν όλοι σε κάθε πτυχή της επαγγελματικής, και μη, ζωής. Για να έρθουν τα κέρδη, το τμήμα ΙΤ πρέπει να βοηθήσει στην καθοδήγηση της στρατηγικής που ενδέχεται να ακολουθήσει η επιχείρηση, και ο μόνος τρόπος για να το καταφέρει αποτελεσματικά, είναι με το ΙΤ να μπορέσει να κάνει τις δικές του, αυτόνομες εκτιμήσεις, τις οποίες να «κουμπώσει» στις αποφάσεις του τμήματος business.
Η επιχειρηματική αξία του ΙΤ
Παρόλο που μερικές -ή όλες- οι εργασίες που χρειάζονται για να δημιουργηθεί η στρατηγική ΙΤ να είναι διαφορετικές και ξεχωριστές η μία από την άλλη, (συνήθως, άλλωστε, υπάρχουν και ξεχωριστά τμήματα, εργαλεία, προγράμματα και έγγραφα) η στρατηγική ΙΤ πρέπει να αρχίσει να αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικής στρατηγικής – παρά κάτι που είναι «ευθυγραμμισμένο» και απλώς ακολουθεί τις εντολές του business.
Πρέπει να είναι ένα ανεξάρτητο κομμάτι, που όμως έχει στόχο να βοηθήσει την επιχείρηση στο σύνολό της. Το κλειδί, βρίσκεται στη σύνταξη και σύνθεση μιας στρατηγικής ΙΤ: ένα ή περισσότερα έγγραφα που επικεντρώνονται στην επιχειρηματική αξία μέσω των γνώσεων του ΙΤ, και που έχουν στόχο να αποτελέσουν τη δίοδο και το μέσο επικοινωνίας προς τους διάφορους μετόχους.
Το κείμενο της επιτυχίας
Για να είναι αξιόλογο ένα κείμενο στρατηγικής, οφείλει να είναι σύντομο, αναλυτικό, εμπεριστατωμένο και χωρίς αδυναμίες. Χωρίστε το σε δύο κατηγορίες: στο demand section και το supply section, ενώ πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις λεπτομέρειες σχετικά με τα προγράμματα και τις τεχνικές και οικονομικές λεπτομέρειες.
Αναλυτικά, το control section υπογραμμίζει τους μηχανισμούς που θα δώσουν ζωή στην στρατηγική, συμπεριλαμβανομένων των κανόνων, της διακυβέρνησης, της οικονομικής διαχείρισης και των μετρικών. Το section σχετικά με το supply είναι αυτό που σημειώνει ποιες υπηρεσίες θα παρέχονται και ποιες όχι, το πώς θα μετακομίσει η αρχιτεκτονική που απαιτείται για τις δυνατότητες του business, την ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου για να βοηθήσει τις επιχειρηματικές ανάγκες και την στρατηγική προσέγγιση στο sourcing.
Οι λεπτομέρειες των έργων και των προγραμμάτων ανήκουν στο στρατηγικό πλάνο, και οι λεπτομέρειες για τους τεχνικούς, οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους οφείλουν να ανήκουν στο λειτουργικό πλάνο.
Supercharge your strategy
Χρησιμοποιείστε εξελιγμένες πρακτικές για να ενεργοποιήσετε τη στρατηγική σας, κυρίως, καθώς μπορεί να είναι κουραστικές και συμβατικές στην ανάγνωσή τους. Για να αποφύγετε να δημιουργήσετε ένα ανέμπνευστο κείμενο, ακολουθείστε τις παρακάτω τρεις τεχνικές:
1. Στη δημιουργία της στρατηγικής ΙΤ, μη σκέφτεστε αναλογικά με την περσινή στρατηγική – αλλά ανάλογα με το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας σας. Παράλληλα, έχετε υπόψη και τις άλλες εταιρείες που γνωρίζετε ότι ακολουθούν παρόμοιο μοντέλο, και όλα όσα μπορείτε να διδαχθείτε από αυτές. Επίσης, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε με CIOs και CEOs για να σας συμβουλέψουν, εάν θεωρείτε ότι μπορούν να σας προσφέρουν αυτό που αναζητάτε.
2. Οραματιστείτε την στρατηγική, όχι μόνο ως ένα περιοδικό έργο του οποίου το αποτέλεσμα είναι ατελείωτα έγγραφα, αλλά ως μια συνεχή συζήτηση με την εταιρεία σας. Σύμφωνα με αυτόν τον συλλογισμό, αξίζει να επενδύσετε σε κάποιες στρατηγικές στιγμές: συχνότερη επικοινωνία για την στρατηγική.
3. Στη δημιουργία επικοινωνιών στρατηγικής, σκεφθείτε τι θα αποκομίζατε εάν χρησιμοποιούσατε εναλλακτικά στιλ, μέσα και κανάλια, προκειμένου η παρουσίαση να συλλάβει το ακροατήριο. Μια άνετη ροή λόγου, παρομοιώσεις που απλοποιούν κάποιες ιδέες, καθώς και οπτικά μέσα όπως το βίντεο, δεν είναι δευτερευούσης σημασίας καθώς μπορούν να δώσουν την απαραίτητη ώθηση για περισσότερες στρατηγικές κινήσεις στο σύνολο της εταιρείας.