Ο ρυθμός των αλλαγών στην αγορά του collaboration αυξάνεται ταχύτατα, και γι’ αυτό το λόγο οι επενδύσεις σε λύσεις collaboration 4ης γενιάς θα αποτελέσουν τη νέα, ιδανική στρατηγική για τις επιχειρήσεις.

Πηγή: Gartner, Απόδοση: Χριστίνα Ροζάκη / xrozaki@boussias.com

Η πρώτη γενιά υπηρεσιών συνεργασίας (collaboration) – e-mail και υπηρεσίες ημερολογίου- διήρκεσε περίπου από το 1990 έως το 2000. Η δεύτερη γενιά, στην οποία προστέθηκε το instant messaging (IM), το web-conferencing και τα shared workspaces, κράτησε μισή δεκαετία, από το 2000 έως το 2005. Η τρίτη, η οποία εισήγαγε τα blogs, τα wikis, το RSS και τα κοινωνικά προφίλ, ξεκίνησε το 2005 και καλά κρατεί μέχρι σήμερα. Για πρώτη φορά, όμως, βλέπουμε την εισαγωγή νέων collaboration services 4ης γενιάς.

Τα χαρακτηριστικά των «4G collaboration services»
Αυτό που κάνει το Gen4 διαφορετικό είναι ότι -πέρα από το real-time editing- δεν εισάγει νέους τύπους συνεργασίας, καθώς, στην ουσία είναι ένα repackaging υπαρχόντων υπηρεσιών συνεργασίας, αλλά με νέα πρότυπα χρήσης. Το Gen4 επιτρέπει στο χρήστη να εφαρμόσει με ευκολία τις πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες συνεργασίας, μέσω ενός οικουμενικού dashboard. Παρακάτω, αναλύονται όλα τα χαρακτηριστικά των υπηρεσιών 4ης Γενιάς.

1. Οικουμενικό dashboard
Οπως αναφέρει στην έρευνά της η Gartner, επί του παρόντος, το μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων συνεργασίας, πραγματοποιείται μέσα από ατομικές εφαρμογές – e-mail, IM, web-conferencing, και ούτω καθεξής.

Παρόλο που υπάρχει ενδό-λειτουργικότητα, οι διαχωρισμένες δραστηριότητες είναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλείς τρόποι συνεργασίας. Με το Gen4, οι χρήστες θα μπορούν να υλοποιούν ποικίλες υπηρεσίες συνεργασίας εντός του ίδιου interface, και να ελέγχουν διάφορα streams δραστηριοτήτων. Το dashboard του χρήστη -που θα επιτρέπει την ανάμειξη των υπηρεσιών συνεργασίας από διάφορους προμηθευτές- θα σχεδιαστεί όπως του αρμόζει.

2. Πρόσμιξη υπηρεσιών καταναλωτή και επιχείρησης
Οι πρώτες τρεις γενιές τεχνολογιών collaboration αφορούσαν το business – εφαρμόστηκαν εργαλεία και υπηρεσίες αποκλειστικά από το business, και για το business. Οι συνεργασίες 4ης γενιάς συνδυάζουν τα εργαλεία επιχειρηματικής συνεργασίας με τα κοινωνικά δίκτυα που στοχεύουν στους καταναλωτές, όπως το Facebook και το Twitter (τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για επαγγελματικούς στόχους), επαγγελματικά sites όπως το LinkedIn, και καταναλωτικές υπηρεσίες όπως το Skype.

3. Συνδυασμός εσωτερικών και cloud πόρων
Με το Gen4, όπως σημειώνει η Gartner, αναμένεται να δούμε μερικές υπηρεσίες συνεργασίας να παρέχονται εξ’ ολοκλήρου από το cloud, και άλλες να αναλαμβάνουν μια υβριδική προσέγγιση όπου εφαρμογές που περιορίζονται στο χώρο της επιχείρησης να εκμεταλλεύονται τους πόρους του cloud. Εν ολίγοις, ένα κλικ στο εικονίδιο ενός πελάτη που βρίσκεται εντός του εταιρικού δικτύου, θα μπορούσε να μεταφέρει τον χρήστη σε μια εφαρμογή που στηρίζεται στο cloud.

4. Συνεργασία πραγματικού χρόνου
Παρόλο που οι προηγούμενες γενιές εισήγαγαν κομμάτια της συνεργασίας πραγματικού χρόνου (ιδίως η δεύτερη γενιά με το IM και το web-conferencing), οι κυρίαρχοι τρόποι συνεργασίας παραμένουν ασυγχρόνιστοι – όπως το e-mail και τα shared workspaces. Η Gartner πιστεύει ότι το Gen4 θα οδηγήσει σε μια νέα εποχή, όπου οι επικοινωνίες πραγματικού χρόνου θα είναι η default μέθοδος, χάρη στην τεχνολογία και την αλλαγή κουλτούρας. Για παράδειγμα, η φωνητική τηλεφωνία θα είναι μόλις μία από τους διάφορους τύπους αλληλεπίδρασης πραγματικού χρόνου.


5. Social analytics
Τα εργαλεία και οι τεχνικές ανάλυσης κοινωνικών δικτύων ήταν, μέχρι τώρα, αρκετά ανεξάρτητα μεταξύ τους. Ωστόσο, στο Gen4, οι χρήστες θα μπορούν να δουν στατιστικές σχετικά με το με ποιον επικοινωνούν συχνότερα, ποια είναι η καλύτερη ώρα για μια απάντηση πραγματικού χρόνου, και ενδείξεις για το ποιοι από τα contacts είναι οι κοινοί γνωστοί. Αυτές οι υπηρεσίες κοινωνικής ανάλυσης θα εφαρμοστούν και σε επιχειρηματικό επίπεδο, ώστε οι οργανισμοί να μπορούν να αναγνωρίζουν κοινωνικές ομάδες και επιχειρηματικές συνεργασίες που δεν φαίνονταν μέχρι πρότινος. Οι πιο γενικές υπηρεσίες ανάλυσης επίσης παίζουν ρόλο, καθώς θα αναλύουν τάσεις, tags και περιεχόμενο, κάνοντας τα αποτελέσματα διαθέσιμα για πλουσιότερες συνεργασίες.

6. Κινητικότητα
Για τις πρώτες τρεις γενιές υπηρεσιών συνεργασίας, η κινητικότητα ήταν μια απώτερη σκέψη, με μια ποικιλία προσεγγίσεων που προσέφεραν αδιάφορα έως απογοητευτικά αποτελέσματα. Για το Gen4, η mobile χρήση, όπως η cross-browser πρόσβαση στο Διαδίκτυο, μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις συσκευές, συμπεριλαμβανομένων των smart phones (όπως το Apple iPhone) και τα netbooks. Αυτό που μπορεί να υποφέρει στην ευρεία εφαρμογή του Gen4, ωστόσο, είναι η offline χρήση, καθώς ενυπάρχει η πεποίθηση ότι η συνδεσιμότητα είναι πανταχού παρούσα.

7. Πρόσμιξη προσωπικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων
Πολλές εταιρείες εδώ και καιρό έχουν κανονισμούς που αποτρέπουν τη μείξη προσωπικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων σε ένα επιχειρησιακό σύστημα, όπως για παράδειγμα οι μαζικές προσβάσεις ρουτίνας σε δημοφιλείς διευθύνσεις e-mail και σε σελίδες κοινωνικών δικτύων.

Με το Gen4, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ανοχή στην εν λόγω μείξη, για τους παρακάτω λόγους:
• Τα εργαλεία διευκολύνουν τα streams κοινωνικής δραστηριότητας στο επαγγελματικό περιβάλλον.
• Τα καταναλωτικά εργαλεία αποδεικνύονται χρήσιμα στις επιχειρηματικές διαδικασίες, καθώς δυσκολεύουν τον αυστηρό διαχωρισμό.
• Η αυστηρή διαφοροποίηση ανάμεσα στον προσωπικό και τον επαγγελματικό χρόνο, έχει αρχίσει να φθίνει.

8. Ανοιχτές υπηρεσίες integration
Οπως σημειώνει η Gartner, οι πρώτες τρεις γενιές των collaboration τεχνολογιών ήταν «ασφυκτικές» – δηλαδή, τα συστήματα ήταν κλειστά, και τα ενδιαφερόμενα μέλη αποκτούσαν πρόσβαση στα interfaces εφαρμογών προγραμματισμού (APIs) έπειτα από την απρόθυμη άδεια πρόσβασης από τους ιδιοκτήτες, όσο και τους προμηθευτές. Στο Gen4, όμως, οι προμηθευτές θα επιμείνουν στην ανάπτυξη πρόσβασης μέσω πλούσια τεκμηριωμένων APIs, δέσμευσης σε open-source δομές, και ενθάρρυνσης για σύνθετες αρχιτεκτονικές.

9. Ενδό-επιχειρησιακή συνεργασία
Εως τώρα, η ενδό-επιχειρησιακή συνεργασία ήταν σπάνια, όχι λόγω απροθυμίας, αλλά επειδή τα εργαλεία δεν ήταν σχεδιασμένα για συνεργασία εντός ολόκληρης της επιχείρησης. Το Gen4, όμως, προϋποθέτει ευθύς εξ’ αρχής ότι η ενδό-επιχειρησιακή συνεργασία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας, και γι’ αυτό το λόγο είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να προσπερνά το επιχειρησιακό firewall.

10. Μεταφορά πληροφοριών
Με τις προηγούμενες γενιές τεχνολογιών συνεργασίας, οι πληροφορίες και το content χρηστών ήταν δεσμευμένα στα εργαλεία των ατομικών συνεργασιών. Με το Gen4 βλέπουμε μια έμφαση στο cloud και τη μεταφορά πληροφοριών εν μέσω πολλών εφαρμογών.

Στρατηγικές για τις επιχειρήσεις
Σε αυτό το σημείο ωρίμανσης του Gen4, οι οργανισμοί θα πρέπει να αποκτήσουν μια διάθεση για πειραματισμούς και έρευνες. Η εύρεση των ομάδων που θα θέλουν να δοκιμάσουν νέα μοντέλα αλληλεπίδρασης είναι στοιχείο-κλειδί. Επομένως, στους επόμενους μήνες κάθε επιχείρηση θα πρέπει να συμπεριλάβει τον έλεγχο της εξέλιξης των υπηρεσιών Gen4, την επικοινωνία με τους παρόντες προμηθευτές, τις δοκιμαστικές υπηρεσίες σε ένα ελεγχόμενο μοντέλο, καθώς και την αναγνώριση σημαντικών κοινωνιών συνεργασίας, και των εργαλείων που χρησιμοποιούν.