Οι καλύτερες τιμές καθώς και η εξοικονόμηση χρόνου θεωρούνται από τους έλληνες καταναλωτές τα κυριότερα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών.

Τους παραπάνω παράγοντες εντοπίζει ως βασικά αίτια της πορείας ανάπτυξης που σημειώνουν οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα η 10η έρευνα MasterCard Barometer που πραγματοποιήθηκε από τη MasterCard και την Focus Bari από τον Ιούνιο έως και το Σεπτέμβριο του 2011. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το πλαστικό χρήμα αποτελεί το βασικό τρόπο πληρωμής των ηλεκτρονικών αγορών.

Το buy…
Οπως κατέδειξε η έρευνα, οι έλληνες καταναλωτές τοποθετούν στα κυριότερα πλεονεκτήματα που προσφέρονται μέσω των διαδικτυακών αγορών τις καλύτερες τιμές και προσφορές (66%) σε σύγκριση με τα καταστήματα, αλλά και τη δυνατότητα εξοικονόμησης χρόνου (20%). Ακολουθεί η ανεξάντλητη ποικιλία σε προϊόντα (9%), η οποία αποτελεί για το καταναλωτικό κοινό, ακόμη ένα σημείο υπεροχής των ηλεκτρονικών αγορών έναντι αυτών σε καταστημάτα.

Παρά το γεγονός ότι δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών, η έρευνα έδειξε ότι ενώ και τα δύο φύλλα αντιλαμβάνονται εξίσου τα διάφορα πλεονεκτήματα των online αγορών, οι άντρες φαίνεται να τις εκτιμούν λίγο περισσότερο, πιστεύοντας σε μεγαλύτερο ποσοστό από τις γυναίκες ότι το Internet προσφέρει καλύτερες τιμές (54%) και προσφορές (24%), καθώς και πολύ μεγάλη ποικιλία προϊόντων (11%) έναντι των μεμονωμένων φυσικών καταστημάτων.

Εν συνεχεία και αναλύοντας τις διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, η έρευνα αποκάλυψε πως τα άτομα νεότερης ηλικίας αναγνωρίζουν πολύ περισσότερο την αξία των ηλεκτρονικών αγορών, γεγονός που μπορεί ίσως να εξηγηθεί από την ευρύτερη εξοικείωση που έχει το νεανικό κοινό με τη χρήση του διαδικτύου.

Ετσι, οι νεότερες ηλικιακές ομάδες (18-34) θεωρούν σε μεγαλύτερο ποσοστό ότι αγοράζοντας προϊόντα διαδικτυακά μπορούν να πετύχουν καλύτερες τιμές (60%) και προσφορές (27%) αλλά και να εξοικονομήσουν πολύτιμο χρόνο (27%). Οι μεγαλύτερης ηλικίας ερωτηθέντες (45-70), οι οποίοι ίσως δεν χρησιμοποιούν το ίδιο συχνά το διαδίκτυο για τις αγορές τους, δεν έχουν ιδιαιτέρως ξεκάθαρη άποψη (47%) αναφορικά με τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών. Ενα σημαντικό ποσοστό (35%) πιστεύει, ωστόσο, ότι στο διαδίκτυο μπορεί κάποιος να βρει προϊόντα σε πιο συμφέρουσες τιμές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι έλληνες καταναλωτές φαίνεται να είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό (40%) από πολύ έως αρκετά θετικά προκείμενοι προς τις αγορές μέσω Internet. Υπάρχει όμως παράλληλα και μια σημαντική μερίδα ερωτηθέντων (38%), οι οποίοι εμφανίζονται ουδέτεροι προς τις ηλεκτρονικές αγορές.

Κυριότεροι λόγοι θα μπορούσαν να είναι η χαμηλή εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές είτε ότι δεν είναι ξεκάθαρα τα πλεονεκτήματα των online αγορών. Σημαντικά μικρότερο εμφανίζεται το ποσοστό εκείνων που είναι αρνητικοί προς τις ηλεκτρονικές αγορές (24%).

… or not to buy?
Οσον αφορά στα μειονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, το 46% των Ελλήνων πιστεύουν ότι όταν αγοράζεις προϊόντα μέσω Internet, δεν μπορείς να τα ελέγξεις τόσο καλά όσο όταν τα αγοράζεις από φυσικό κατάστημα. Ακολουθεί ο φόβος για υποκλοπή στοιχείων κάρτας (27%), ενώ μια σημαντική μερίδα των καταναλωτών θεωρεί ως μειονέκτημα το φόβο που νιώθει για πιθανή διαρροή προσωπικών του στοιχείων (12%) Ανδρες και γυναίκες συμφωνούν ότι οι ηλεκτρονικές αγορές υστερούν σε σχέση με τις αγορές σε καταστήματα αναφορικά με την έλλειψη δυνατότητας ελέγχου του προϊόντος.

Περαιτέρω, η υποκλοπή στοιχείων κάρτας θεωρείται για τους άντρες μεγαλύτερο μειονέκτημα (29%) απ’ ότι για τις γυναίκες, καθώς και η πιθανή καθυστέρηση στην παραλαβή των προϊόντων (6%). Για τις γυναίκες, το γεγονός ότι η διαδικασία της ηλεκτρονικής αγοράς δεν τους προσφέρει την ίδια απόλαυση με την αγορά στο φυσικό κατάστημα (5%), αποτελεί το βασικό σημείο στο οποίο οι αγορές μέσω διαδικτύου υπολείπονται.

Ηλικιακά, τέλος, οι νεότερης ηλικίας συμμετέχοντες (18 – 34) φαίνεται να δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην έλλειψη δυνατότητας ελέγχου το προϊόντος αλλά και στην πιθανότητα καθυστέρησης στην παραλαβή ενώ οι μεγαλύτερης ηλικίας συμμετέχοντες (25-44) θεωρούν το φόβο υποκλοπής στοιχείων ως το κυριότερο μειονέκτημα.


Το ηλεκτρονικό καλάθι του Ελληνα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σχεδόν 1 στους 5 Ελληνες (18%) έχει κάνει κάποια αγορά μέσω Internet τους τελευταίους 6 μήνες. Οι πιο συχνοί online shoppers, φαίνεται να είναι κυρίως άνδρες και κοινό νεότερων ηλικιών 18-34 ετών. Το 41% του πληθυσμού αν και είναι χρήστες Internet δεν έχει κάνει κάποια online αγορά το τελευταίο 6μηνο.

Οσον αφορά στα είδη προϊόντων που το εξεταζόμενο κοινό έχει αγοράσει μέσω Internet το τελευταίο εξάμηνο, αυτά είναι κυρίως αεροπορικά/ακτοπλοϊκά εισιτήρια (27%), ρούχα/αξεσουάρ (23%), gadgets (24%) καθώς και computer hardware (25%). Ακολουθούν τα ηλεκτρικά είδη (18%) αλλά και οι κρατήσεις ξενοδοχείων (14%). Τα είδη που οι online shoppers αγόρασαν διαφοροποιούνται σημαντικά ως προς το φύλο, σύμφωνα με τα ευρύτερα ενδιαφέροντα ανδρών και γυναικών.

Ετσι, οι άντρες έχουν αγοράσει κυρίως προϊόντα που σχετίζονται με το computer αλλά και ηλεκτρικά είδη (38%), ενώ οι γυναίκες προτίμησαν σε μεγαλύτερο βαθμό προϊόντα ομορφιάς (15%). Εξετάζοντας τις διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, τα άτομα νεότερης ηλικίας (18-24) έχουν αγοράσει ρούχα/αξεσουάρ το τελευταίο εξάμηνο, ενώ οι πιο ώριμοι ερωτηθέντες (35-44) ηλεκτρικά είδη (20%).

Τρόποι Πληρωμής
Η έρευνα αποκάλυψε πως οι έλληνες καταναλωτές επιλέγουν το πλαστικό χρήμα ως το κυριότερο μέσο πληρωμών για αγορές μέσω διαδικτύου. Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την έρευνα, οι συμμετέχοντες δήλωσαν πως χρησιμοποιούν πρωτίστως τις πιστωτικές κάρτες για τις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές (38%) ενώ σαν εναλλακτικό τρόπο πληρωμής με κάρτα προτιμούν τις προπληρωμένες (26%).

Μια σημαντική ομάδα ερωτηθέντων, επίσης, συνηθίζει να πληρώνει με αντικαταβολή (38%). Τα δύο φύλα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες διαφορές αναφορικά με τις προτιμήσεις τους στον τρόπο πληρωμής, με εξαίρεση το γεγονός πως το αντρικό κοινό χρησιμοποιεί το Paypal  αρκετά πιο συχνά (20%) απ’ ότι το γυναικείο (8%).

Ηλικιακά, οι πιστωτικές κάρτες χρησιμοποιούνται περισσότερο στις ηλικίες 35+, με την ηλικιακή ομάδα (45-54) να πληρώνει με αυτό τον τρόπο σε ποσοστό 45,1%. Η αντικαταβολή και το Paypal χρησιμοποιούνται  περισσότερο στις μικρότερες ηλικίες 18-24 με ποσοστό 40,8%, και 53%.