Ο χώρος των analytics αποτελεί έναν από τους πιο hot τα τελευταία χρόνια, αφού η ανάγκη των επιχειρήσεων να εκμεταλλευτούν τα δεδομένα τους και να εξάγουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα από αυτά, μπαίνει σε νέα δεδομένα.

Ο χώρος των Data Analytics είναι μπροστά σε σημαντικές αλλαγές. Αποτελεί ούτως ή άλλως έναν από τους τομείς που ενδιαφέρουν σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις, οι οποίες αναζητούν τρόπο να βγάλουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα από τα δεδομένα, τα οποία συγκεντρώνουν από διάφορες πηγές, είτε αυτό αφορά την επαφή τους με τους συνεργάτες, είτε την επαφή τους με τους πελάτες.

Συνήθως τα δεδομένα που συλλέγονται είναι αδόμητα, ή δεν συνεργάζονται με τις υπόλοιπες εφαρμογές της επιχείρησης με αποτέλεσμα να πρέπει να μπει ένας ενδιάμεσος, ο οποίος θα προσπαθήσει να βγάλει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα μέσα από τα υπάρχοντα δεδομένα.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι επιχειρήσεις αναλώνονται στο να προσπαθούν να μεγαλώσουν την πελατειακή τους βάση «παραμελώντας» την ήδη υπάρχουσα βάση, από την οποία θα μπορούσαν να έχουν επιπλέον όφελος. Μέσα από τα analytics, όμως μια επιχείρηση μπορεί να γνωρίσει ακόμη καλύτερα τις συνήθειες των συνεργατών της, να δει με ποιους τρόπους μπορεί να τους εξυπηρετήσει καλύτερα, να προβλέψει ακόμη και τις ανάγκες τους ώστε να μπορούν να φέρει πρώτη στην αγορά ένα νέο προϊόν ή μια νέα υπηρεσία.

Όπως όμως συμβαίνει πλέον σχεδόν σε κάθε τεχνολογία, έτσι και τα analytics βρίσκονται μπροστά σε μια φάση μετασχηματισμού, καθώς καλούνται να αντεπεξέλθουν σε νέα δεδομένα, που προέρχονται για παράδειγμα από την έλευση φαινομένων όπως είναι το Big Data, ή τα Social Media. Στην πράξη πλέον ο όγκος της πληροφορίας διογκώνεται σε απίστευτο βαθμό, οπότε η ανίχνευση χρήσιμων στοιχείων καθίσταται σημαντικά δυσκολότερη διαδικασία. Οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν ήδη προβλέψει μια σειρά από χαρακτηριστικά ώστε να καλύψουν τις νέες ανάγκες, που αφορούν στην επικοινωνία με τους πελάτες.

Στη συνέχεια θα δούμε αναλυτικότερα μια σειρά από αλλαγές που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στην αγορά των analytics και διαμορφώνουν ένα τελείως διαφορετικό τοπίο.

Αλλαγές στα Analytics ελέω Big Data
Ολοι οι vendors προσπαθούν να μας πείσουν για το πόσο σύγχρονα και αποτελεσματικά είναι όλα τα προϊόντα τους, αλλά αυτός ο ισχυρισμός είναι ιδιαίτερα πραγματικός όταν αναφερόμαστε σε λύσεις BI (Business Intelligence) και advanced analytics. Τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας ξεπουλάνε και εν μέσω οικονομικής κρίσης, καθώς οι επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους να έχουν καλύτερη οπτική πάνω στο business τους και στη συνέχεια να καταστούν πιο αποτελεσματικές ή να μπορέσουν μέσω της καλύτερης αξιοποίησης των δεδομένων τους να βγάλουν νέα προϊόντα ή υπηρεσίες.

Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε και το νέο buzzword (Big Data), το οποίο πλέον φαίνεται ότι κολλάει παντού, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι το 2012 θα είναι ένα εξαιρετικό έτος για την αγορά των analytics.

Το Big Data μοιάζει να αποκτά στη βιομηχανία του IT το ίδιο status με το SOA (Service Oriented Architecture), αφού όλοι οι vendors προσπαθούν να πουν ότι οι λύσεις τους καλύπτουν και αυτό το θέμα. Όλοι αναφέρουν ότι τα προϊόντα τους κάνουν το ίδιο πράγμα: βοηθούν να εξαχθεί κάποιο χρήσιμο συμπέρασμα από τους  συνεχώς αυξανόμενους όγκους πληροφοριών, όχι μόνο από τις εφαρμογές που αφορούν στις συναλλαγές αλλά και από τα αδόμητα δεδομένο των κοινωνικών δικτύων και άλλων πηγών.

Ιδιαίτερη έμφαση όσον αφορά στα analytics στο χώρο του Big Data έχει δοθεί στο μοντέλο Hadoop. Σύμφωνα με αναλυτές της Forrester: «Το Hadoop, είναι ένα γνωστό  open source programming framework που αποκτά ολοένα και περισσότερο συσχετισμό με τον όρο Big Data. Η αγορά μπορεί να περιμένει ότι τα data warehousing appliances που στηρίζονται στο Hadoop θα αποτελούν ένα εξαιρετικά hot topic μέσα στο έτος. Πέρα από αυτό όμως πολλές εταιρείες είναι σίγουρο ότι θα παρουσιάσουν συμβουλευτικές υπηρεσίες, εργαλεία δημιουργίας μοντέλων και άλλα προϊόντα που σχετίζονται με το Hadoop.»


In-memory processing
Η SAP εδώ και περίπου 18 μήνες αναφέρεται στις αρετές της λύσης HANA (High-Performance Analytic Appliance), η οποία μπορεί να αυξήσει σημαντικά την ταχύτητα ανάλυσης των δεδομένων τοποθετώντας όλες τις πληροφορίες στη μνήμη και όχι στους παραδοσιακούς δίσκους. Η αλλαγή στην ταχύτητα που φέρνει η συγκεκριμένη προσέγγιση είναι κυριολεκτικά δραματική.

Η Oracle ανακοίνωσε με τη σειρά της από αρκετό καιρό τη λύση Exalytics, μια in-memory μηχανή, που ανήκει στην οικογένεια της εταιρείας με εξειδικευμένα appliances, που αναγνωρίζονται από το πρόθεμα Exa. Υπάρχουν όμως και άλλες εταιρείες, όπως για παράδειγμα η Qlikview, η οποία διαθέτει τη δική της λύση in-memory και αναμένεται να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην προώθησή της μέσα στο έτος.

Αλλά σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Monash Research, η Qlikview για να μπορέσει να συνεχίσει να μεγαλώνει θα πρέπει να συμπεριλάβει στο portfolio της και εργαλεία που αφορούν σε μεγάλες επιχειρήσεις όπως το ΕΤL (Extract, Transform και Load).

Το Mobile BI γίνεται mainstream
H κίνηση της βιομηχανίας του software, να υποστηρίξει φορητές συσκευές, θα συμπαρασύρει και τα analytics, ειδικότερα λόγω των tablets, τα οποία διαθέτουν και μεγαλύτερες οθόνες για την προβολή αλλά και την όποια επεξεργασία των δεδομένων. Η πρόβλεψη της Forrester είναι ότι το Mobile BI θα γίνει mainstream μέσα στο 2012. Ο λόγος είναι ότι οι αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται άμεσα όπου και αν βρίσκεται ο business leader και όχι όταν γυρίσει στο γραφείο του, αφού ο χρόνος που θα χαθεί μπορεί να σημαίνει και την απώλειας μιας συμφωνίας ή μιας πώλησης.

Το BI και τα analytics βρίσκονται παντού
Ολοένα και περισσότερες επιχειρησιακές λύσεις αναμένεται να ενσωματώνουν  χαρακτηριστικά analytics. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση των εφαρμογών Fusion της Oracle, όπου η εταιρεία έχει προσθέσει χαρακτηριστικά analytics στο πλαίσιο αλλά και τις ροές εργασίας τους. Υπάρχουν και άλλοι κατασκευαστές ERP, οι οποίοι προσεγγίζουν τους πελάτες με την ίδια λογική με αυτή της Oracle,  αφού οι χρήστες έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτά τα χαρακτηριστικά. Στο ενδιάμεσοι οι χρήστες θα αρχίσουν να απαιτούν εργαλεία BI στο email αλλά και στις πλατφόρμες collaboration.


Social Media και data analytics
Το Facebook καταγράφει 695 status updates το δευτερόλεπτο ενώ στο Foursquare πραγματοποιήθηκαν πάνω από 381 εκατομμύρια check-ins μέσα στο 2010. Πάνω από 35 ώρες video ανεβαίνουν στο Youtube και πάνω 170 εκατομμύρια χρήστες του Twitter στέλνουν πάνω από 100 εκατομμύρια tweets σε καθημερινή βάση.

Όσο και τεράστια αν ακούγονται αυτά τα νούμερα, θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένο ότι θα συνεχίσουν να μεγαλώνουν με εκθετικούς ρυθμούς, δείχνοντας την τάση με την οποία οι χρήστες ασχολούνται με τα social media, δημιουργώντας παράλληλα ένα νέο κανάλι πρόσληψης πληροφοριών.

Ο λόγος για αυτό είναι ότι ένα μεγάλο μέρος της αλληλεπίδρασης των καταναλωτών επιλέγουν αυτά τα κανάλια για να επικοινωνήσουν – με οποιαδήποτε αφορμή – με τις επιχειρήσεις.

Οπότε ένα σημαντικό μέρος της επικοινωνίας προκύπτει μέσα από αυτά τα κανάλια, τα οποία πρέπει να ενσωματωθούν στις διαδικασίες BI και να αξιοποιηθούν μέσω των analytics. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι το BI είχε πάντα έναν προσανατολισμό της λογικής Pipeline, με άλλα λόγια εστιάζει σε ένα βασικό κανάλι πληροφοριών και προσθέτει οπτικές από άλλες σημεία (όπως για παράδειγμα από συστήματα CRM, data warehouses και data-marts) έχοντας σαν βασική πηγή τους πελάτες.

Αλλά πλέον έχει καταστεί κατανοητό είναι ότι αυτή η προσέγγιση, δεν περιγράφει την ροή πληροφοριών από διάφορα κρίσιμα κανάλια. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, που οι πιο σημαντικές οπτικές είναι αυτές, που προέρχονται από τους ανθρώπους και όχι από τα data marts της εταιρείας. Πολλές ροές δεδομένων, στον πραγματικό χρόνο είναι δυο κατευθύνσεων, είτε ένας προς ένας, είτε πολλοί προς πολλούς. Αυτή η θεμελιώδης αρχή θα συνεχίσει να οδηγεί τη διείσδυση των κοινωνικών αρχιτεκτονικών στο BI και σταadvanced analytics.

Σύμφωνα με ερευνητές της Forrester το Social BI, δεν αποτελεί καινούργιο φαινόμενο. Δεν είναι λίγοι οι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια να προσθέτουν στοιχεία collaboration, όπως είναι για παράδειγμα το instant messaging και τα ανθρωποκεντρικά workflows στις λύσεις τους.

Για να γίνει μετασχηματισμός πάντως σε ένα περιβάλλον BI, το οποίο θα είναι πλήρως ολοκληρωμένο με τα social media, θα πρέπει να δούμε στις λύσεις αυτές και τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Αλληλεπίδραση με τα Social Media: Σύμφωνα με τη Forrester θα περιμένουμε να δούμε ολοένα και μεγαλύτερη ολοκλήρωση των Wikipedia, Facebook και Twitter και αντίστοιχων μοντέλων που αναπτύσσονται γύρω από το χρήστη. Η επιτάχυνση της τάσης θα έχει σαν αποτέλεσμα να δούμε την ενσωμάτωση πολλαπλών χαρακτηριστικών όπως reports, dashboards, γραφημάτων και άλλων οπτικών για τα δεδομένα που προέρχονται από τα social media.
Marts με περιεχόμενο Social BI: Η Forrester αναμένει ότι θα δούμε επιπλέον λύσεις που υποστηρίζουν την επέκταση ή ακόμη και την αντικατάσταση των παραδοσιακών data marts με περιεχόμενο και εφαρμογές που προέρχονται από τους χρήστες και τα social media. Η Forrester προχωρά ένα ακόμη βήμα, ονομάζοντας τις συγκεκριμένες πληροφορίες, social marts, τα οποία σταδιακά και ανά περίπτωση μπορούν να αντικαταστήσουν ή να συμπληρώσουν τα παραδοσιακά data marts.
Ολοκλήρωση πληροφοριών του Social BI: Οι χρήστες θα είναι σε θέση να επιλέξουν από μια μεγάλη γκάμα λύσεων που υποστηρίζουν ανακάλυψη, παρακολούθηση, mining, κατηγοριοποίηση και πρόγνωση με τη χρήση ροών περιεχομένου από social media, που μπορεί να προέρχονται τόσο από δημόσιες όσο και ιδιωτικές πηγές. Χαρακτηριστικά όπως είναι τα social media analytics, η παρακολούθηση των social media και η ανάλυση των social δικτύων θα αρχίσουν να ενοποιούνται μέσα στις πλατφόρμες BI.