Ο Γιάννης Διαμαντάρας, Διευθυντής Πληροφορικής του Ομίλου Βερόπουλος, μιλά για την ιδιαίτερα ενθαρρυντική αποδοχή που έχουν τα συστήματα self check-out σε 7 καταστήματα του Ομίλου.

Είναι γεγονός ότι, στην Ευρώπη, τα συστήματα self check-out (δηλαδή, ταμεία χωρίς ταμία) κάνουν την εμφάνισή τους σε πολυθεθνικές και μη αλυσίδες, όλο και περισσότερο. Εχει διαφανεί  μία αυξανόμενη τάση στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν αυτά τα ταμεία, ειδικότερα όταν στο «καλάθι» τους έχουν λιγότερα απο 10 προϊόντα, διαπιστώνοντας ότι η διαδικασία πληρωμής και η έξοδός τους απο το κατάστημα ολοκληρώνεται ταχύτερα. Βέβαια, μετά από παγκόσμιες έρευνες, οι λόγοι που οι καταναλωτές προτιμούν τα ταμεία self check-out δεν είναι μόνο η ταχύτητα εξυπηρέτησης αλλά και άλλες παράμετροι, όπως το γεγονός ότι πολλοί καταναλωτές θεωρούν ότι διεξάγουν τη διαδικασία εξόδου από το ταμείο (check-out) καλύτερα από τους ταμίες του καταστήματος ή, επίσης, πολλά προσωπικά είδη δεν θέλουν να τα εμφανίσουν στους ταμίες (είδη οπως προφυλακτικά, σερβιέτες κλπ).

Επιτυχές το self check-out στο Βερόπουλο
Στην Ελλάδα, τα self check-out ταμεία εμφανίστηκαν τα 2 τελευταία χρόνια και από τα στατιστικά φαίνεται ότι αρχίζουν και τυγχάνουν σιγά σιγά της προτίμησης των ελλήνων καταναλωτών. Η πρώτη αλυσίδα καταστημάτων super market που αποφάσισε να ξεκινήσει ένα τέτοιο «project» είναι ο Ομιλος Βερόπουλου, ο οποίος επέλεξε την εταιρεία Smartware για την υλοποίησή του. Τα συστήματα self check-out έχουν εγκατασταθεί σήμερα σε 7 καταστήματα του Ομίλου και, απο τα μέχρι σήμερα στοιχεία, παρατηρείται ότι ένα ποσοστό συναλλαγών της τάξης του 10% του συνόλου περνά από αυτά τα ταμεία. Το ποσοστό αυτό κρίνεται ικανοποιητικό όταν στο εξωτερικό τα αντίστοιχα στατιστικά κυμαίνονται στα ίδια ποσοστά  και ενθαρρύνει τον Ομιλο να επεκτείνει τη διασπορά τέτοιων συστημάτων σε περισσότερα καταστήματα και μάλιστα της επαρχίας.

Τεχνικές, και άλλες, προδιαγραφές
Το συγκεκριμένο σύστημα self check-out απαρτίζεται από ένα ταμειακό σύστημα Point of Sales (POS) με οθόνη αφής (Touch screen) όπου ο καταναλωτής διαλέγει την επιλογή έναρξης και, στη συνέχεια, περνάει τα προϊόντα που έχει στο καλάθι του απο το σαρωτή γραμμωτού κώδικα (Bar Code Scanner) που είναι τοποθετημένος μέσα στον πάγκο. Η τεχνολογία, και η μεγάλη ακτίνα κάλυψης (range), του επιτρέπει να «σκανάρει» την ετικέτα του κάθε προϊόντος με οιονδήποτε τρόπο και αν περάσει το προϊόν απο τον πάγκο, διευκολύνοντας τον καταναλωτή που δεν είναι εκπαιδευμένος ταμίας. Στη συνέχεια, και αφού ο καταναλωτής «σκανάρει» όλα τα προϊόντα που έβαλε στο καλάθι του, δεν έχει παρά να επιλέξει την ολοκλήρωση της συναλλαγής και να πληρώσει το αντίτιμο είτε σε μετρητά (χαρτονομίσματα ή κέρματα ) και να λάβει ρέστα, είτε με πιστωτική κάρτα.

Για τη διαδικασία πληρωμής με μετρητά, το σύστημα διαθέτει αυτόματους «έξυπνους» υποδοχείς κερμάτων και χαρτονομισμάτων που, εκτός από την επαλήθευση της γνησιότητας χρημάτων, αναγομώνονται παράλληλα με αυτά που αποθέτουν μέσα οι πελάτες. Ετσι, δεν χρειάζεται να αναπληρώνονται κάθε μέρα από τον υπεύθυνο του καταστήματος. Επίσης, ο υπεύθυνος καταστήματος έχει άμεση (on line) πληροφόρηση για την κατάσταση των συστημάτων αυτών (νομισματική ανάλυση). Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία πληρωμής, και αφού εκδοθεί η απόδειξη από την ταμειακή μηχανή, ανοίγει αυτομάτως η μεταλλική «μπάρα» του διαδρόμου και έτσι ο πελάτης μπορεί να απομακρυνθεί απο το ταμείο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, και σε οιαδήποτε φάση της και αν ευρίσκεται, γνωστοποιείται στον πελάτη, με μεγάλα και ευανάγνωστα γράμματα, η δυνατότητα να ζητήσει βοήθεια απο τον υπεύθυνο του καταστήματος.

Με εξίσου μεγάλες και ευανάγνωστες πινακίδες, ενημερώνονται οι καταναλωτές ότι η όλη διαδικασία  παρακολουθείται απο κάμερα κλειστού κυκλώματος. Μέχρι σήμερα, οι πελάτες φαίνονται ικανοποιημένοι διότι βλέπουν να υπάρχει πάντα διαθέσιμο ταμείο για να περάσουν τα ψώνια τους (ειδικά όταν αυτά δεν υπερβαίνουν τα 10 τεμάχια). Το παραπάνω ενισχύει την αίσθηση του καταναλωτή περί της «express» διαδικασίας.