Εφαρμογές όπως το Skype έχουν κάνει το VoIP γνωστό στο ευρύ κοινό. Ωστόσο, σε επιχειρηματικό επίπεδο ο κύριος λόγος που βρίσκεται ξανά στο προσκήνιο είναι οι υπηρεσίες

<‘Σελίδα 1: Το VoIP ξανά στο προσκήνιο’>
Το δίκτυο GUNet είναι ο συνδετικός κρίκος 20 Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων στην Ελλάδα, τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους χρησιμοποιώντας τεχνολογία VoIP. Περισσότεροι από 30.000 χρήστες έχουν τη δυνατότητα να μιλούν μεταξύ τους χωρίς χρέωση του τηλεφωνικού λογαριασμού των ιδρυμάτων τους. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που εκδίδονται από το GUNet, το δίκτυο εξυπηρέτησε περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια λεπτά εισερχόμενων και εξερχόμενων κλήσεων το 2008, μόνο μεταξύ του Πανεπιστημίου Αθηνών και των άλλων Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων.

Η Μίνα Αγγελόπουλου, Διαχειρίστρια της Υπηρεσίας VoIP του GUNet και Υπεύθυνη Διαχείρισης Δικτύου Φωνής του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, θεωρεί σημαντικό ότι το δίκτυο δεν αναγκάζει τους χρήστες του να διαμορφώσουν τις υποδομές τους για να συνδεθούν με αυτό, όπως μας λέει «Το GUnet είναι ένα δίκτυο που επιτρέπει τη μείωση του κόστους υπηρεσιών φωνής των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων χωρίς να προσθέτει διαδικαστικές δυσκολίες στους χρήστες του».

Ο κάθε χρήστης μπορεί μέσω ενός απλού τηλεφώνου ή ενός IP τηλεφώνου να καλέσει οποιονδήποτε άλλο χρήστη που είναι συνδεδεμένος στο δίκτυο, πληκτρολογώντας τον ίδιο δεκαψήφιο αριθμό που θα χρησιμοποιούσε με την αριθμοδότηση του ΟΤΕ. Η Μίνα Αγγελοπούλου συμπληρώνει «είναι πολύ σημαντικό ότι έχουμε δημιουργήσει ένα δίκτυο που δεν απαιτεί αλλαγή συνηθειών των χρηστών.

Μέσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα δεν υπάρχουν μόνο άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και έτσι η τεχνολογία που εμείς χρησιμοποιούμε δεν θα έπρεπε να επηρεάσει τον τρόπο που εργάζονται καθημερινά». Η μείωση του κόστους των τηλεφωνικών κλήσεων μεταξύ σημείων που συνδέονται σε ένα δίκτυο δεδομένων, όπως για παράδειγμα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα του GUNet ή τα υποκαταστήματα μιας επιχείρησης, ήταν το βασικό επιχείρημα που χρησιμοποίησαν οι κατασκευαστές πριν από μια πενταετία για να ωθήσουν τις επιχειρήσεις να επενδύσουν σε τεχνολογία VoIP.

Σήμερα, το επιχείρημα αυτό έχει γίνει commodity και στην ιεραρχία των επιχειρημάτων, ηγετική θέση έχουν πλέον οι υπηρεσίες που μπορεί να υποστηρίξει η τεχνολογία VoIP, οι οποίες συντελούν στη βελτίωση της παραγωγικότητας.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: No VoIP, No Unified Communications’>
No VoIP, No Unified Communications
Ο Μιχάλης Παπαγεωργίου, ένας από τους 6 πωλητές της ΑΒΓΧ Α.Ε. είχε ολοκληρώσει το πρωινό κοπιαστικό πρόγραμμα στο νομό Αχαΐας, όπου επισκέφθηκε 6 σημαντικούς πελάτες, παρουσιάζοντας νέα προϊόντα και παίρνοντας παραγγελίες. Τώρα, κάθονταν ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα στον αναπαυτικό καναπέ του lobby στο ξενοδοχείο και είχε έρθει η ώρα να δει τις εκκρεμότητες της ημέρας.

Κατά τη διάρκεια των ραντεβού είχε απαντήσει μόνο σε δύο κλήσεις που είχε θεωρήσει σημαντικές. Ανοιξε το φορητό του υπολογιστή, ένα κομψό και κυρίως ελαφρύ netbook, και ενεργοποίησε το πρόγραμμα διαχείρισης των επικοινωνιών του. Στο ταχυδρομικό κουτί υπήρχαν 32 emails, εκ των οποίων 11 ήταν μηνύματα από τηλεφωνικές κλήσεις που είχε δεχτεί στο γραφείο του.

Ευτυχώς το λογισμικό antispam είχε κάνει καλή δουλειά και έτσι από τα 32 emails χρειάστηκε να διαγράψει μόνο τα 3. Σχεδόν μια ώρα αργότερα είχε ολοκληρώσει τις εκκρεμότητες, αφήνοντας για το τέλος μια συνάντηση με τον διευθυντή πωλήσεων και τους υπόλοιπους πωλητές, δύο εκ των οποίων ήταν σήμερα εκτός γραφείου.

Ενεργοποίησε την αναμονή videoconference και περίμενε το ξεκίνημα της συζήτησης. Για μια στιγμή σκέφτηκε το κόστος της διαδικασίας, αλλά μετά θυμήθηκε ότι ένας από τους λόγους που η εταιρεία είχε επιλέξει το συγκεκριμένο ξενοδοχείο, ήταν γιατί διέθετε πρόσβαση στο Internet μέσω WiFi και μάλιστα χωρίς χρέωση.

Η ιστορία των Unified Communications Services ξεκινά ουσιαστικά μαζί με την ιστορία του VoIP. Οταν οι εταιρείες άρχισαν να υλοποιούν IP δίκτυα για τη μεταφορά δεδομένων, οι κατασκευαστές εξοπλισμού πρόσφεραν τη δυνατότητα, με χρήση ειδικού επιπλέον εξοπλισμού, τα ίδια δίκτυα να μεταφέρουν και φωνή σε μορφή IP πακέτων (VoIP). Μάλιστα, οι περισσότεροι δημιούργησαν εξοπλισμό που επέτρεπε τη διασύνδεση των παραδοσιακών τηλεφωνικών κέντρων (PBX) με τα δίκτυα δεδομένων.

Η φράση-κλειδί στις αρχές αυτής της μετάβασης, προκειμένου μια εταιρεία να πεισθεί για τη χρήση του VoIP, ήταν «μείωση τηλεπικοινωνιακού κόστους». Βέβαια, το επιχείρημα αυτό ίσχυε για εταιρείες που είχαν παρουσία σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και μάλιστα σε μια εποχή που το κόστος των υπεραστικών και διεθνών κλήσεων μπορούσε να δημιουργήσει ένα αξιοσέβαστο λογαριασμό.

Αυτός ήταν και λόγος που το VoIP δεν γνώρισε στα πρώτα του βήματα σημαντική ανάπτυξη, καθώς ο αριθμός των εταιρειών που είχαν τα παραπάνω χαρακτηριστικά ήταν μικρός σχετικά με το σύνολο των εταιρειών.

Αλλά δεν ήταν ο μόνος λόγος.

Τα πρώτα βήματα του VoIP έγιναν μετ’ εμποδίων, τόσο εξαιτίας τεχνολογικής ανωριμότητας όσο και περιορισμένου εύρους των δικτύων μεταφοράς δεδομένων, με αποτέλεσμα τα μη αναμενόμενα αποτελέσματα στην ποιότητα ομιλίας. Για ένα φοιτητή στο Λονδίνο που μίλαγε με την κοπέλα του στην Αθήνα, οι διακοπές στην ομιλία ή η μονόδρομη επικοινωνία (half duplex) δεν ήταν πρόβλημα, όμως για δύο στελέχη που έπρεπε να συνεννοηθούν για μια εμπορική συμφωνία ή τη διαχείριση ενός πελάτη, ήταν σημαντικό πρόβλημα.

Τα προβλήματα με τον καιρό άρχισαν να λύνονται. Οι τεχνολογίες βελτιώθηκαν, οι επαρχιακοί δρόμοι της πληροφορίας έγιναν λεωφόροι και έτσι, όχι μόνο ήταν δυνατό να περνούν πάνω τους IP πακέτα φωνής, αλλά και IP πακέτα video. Παράλληλα, ωστόσο, το κόστος υπεραστικών και διεθνών κλήσεων μειώνονταν και άρα ένα από τα βασικά επιχειρήματα χρήσης του VoIP έχανε την αξία του.

Το επιχείρημα που συνέχιζε να έχει σταθερή αξία στην επιλογή μετάβασης από την παραδοσιακή στη VoIP τηλεφωνία ήταν το μειωμένο κόστος συντήρησης. Σε ένα παραδοσιακό PBX αρκετές αλλαγές απαιτούν την επίσκεψη εξειδικευμένων τεχνικών στα κεντρικά ή στα περιφερειακά γραφεία της εταιρείας. Σε ένα VoIP σύστημα, οι αλλαγές μπορούν να γίνουν από ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου, από το διαχειριστή δικτύου δεδομένων, ο οποίος επιφορτίζεται συχνά και το ρόλο του διαχειριστή τηλεφωνικών υπηρεσιών.

Και εκεί που οι πωλητές φαίνονταν να έχουν μείνει με ενάμιση βέλος στη φαρέτρα τους, το 2003, η Siemens παρουσίασε το OpenScape, την πρώτη εφαρμογή για ενοποιημένες επικοινωνίες. Εκτοτε, όλοι οι κατασκευαστές τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, παραδοσιακοί, όπως η Siemens και η Nortel, ή προερχόμενοι από το χώρο των IP δικτύων, όπως η Cisco και η Avaya, μπήκαν δυνατά στο παιχνίδι και παρουσίασαν τις δικές τους λύσεις.

Σήμερα, τα δίκτυα δεδομένων μπορούν πλέον να διαχειρίζονται φωνητικές κλήσεις με εξαιρετική άνεση. Η πρόκληση έχει μεταφερθεί στον τομέα του video, όπου η δυνατότητα μεταφοράς εικόνας και ήχου υψηλής ανάλυσης επιτρέπει στις κατασκευάστριες εταιρείες να μιλούν για Telepresence, προβάλλοντας ως οφέλη τη μείωση των ταξιδιωτικών εξόδων και του ενεργειακού footprint.

Παράλληλα, οι εφαρμογές Unified Communications έχουν γίνει απλές στη χρήση, αυτοματοποιώντας ρυθμίσεις που ο χρήστης παλαιότερα έπρεπε να κάνει χειροκίνητα και αναλαμβάνοντας πιο ουσιαστικά το ρόλο της προσωπικής γραμματέας.

Επομένως, ο εργαζόμενος μπορεί πλέον να βρίσκεται οπουδήποτε και να επικοινωνεί με διοίκηση, συναδέλφους και πελάτες, χρησιμοποιώντας έναν προσωπικό υπολογιστή ή ένα smart phone και αξιοποιώντας ανά περίσταση τα οφέλη της επικοινωνίας με φωνή, κείμενο ή εικόνα. Δυστυχώς, ή ίσως για κάποιους ευτυχώς, κάτι τέτοιο δεν είναι ακόμα καθολικά εφικτό.
<‘here’>


<‘Σελίδα 3: 4G δίκτυα και υπηρεσίες Unified Communications’>
4G δίκτυα και υπηρεσίες Unified Communications
Η δύναμη του broadband σταματάει σήμερα εκεί που σταματούν και τα καλώδια. Παρά το γεγονός ότι την τελευταία διετία η χρήση του mobile broadband διευρύνεται, τα ποσοστά είναι ακόμα ελάχιστα σε σχέση με τις υπηρεσίες φωνής. Ενας λόγος είναι ότι οι χρήστες δεν θεωρούν ακόμα τις υπηρεσίες προσιτές για την τσέπη τους.

Ο άλλος είναι ότι η τεχνολογία δεν μπορεί ακόμα να προσφέρει αυτά που υπόσχεται, δηλαδή εξασφαλισμένη πρόσβαση στο δίκτυο με ταχύτητες κοντά στις ονομαστικές. Η βιομηχανία των 700 δις. δολαρίων της κινητής τηλεφωνίας δεν φαίνεται να απειλείται προσωρινά από παρόχους VoIP υπηρεσιών. Ωστόσο, η αντίδραση που δημιουργήθηκε με την ενσωμάτωση του Skype στο iPhone αποτελεί ένα δείγμα αυτών που έπονται. Σύμφωνα με την Gartner, σε δέκα χρόνια, το 30% της φωνής που διακινείται σήμερα από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, θα διακινείται από mobile portals, όπως το Google, το Facebook και το MySpace.

Η μαζική μετάβαση αναμένεται να ξεκινήσει όταν θα ξεκινήσουν να ωριμάζουν οι επενδύσεις σε δίκτυα 4G, όπως το WiMAX και το LTE. Ωστόσο, η ευρύτερη διαθεσιμότητα δικτύων WiFi θα αποτελέσει τον πρόδρομο για αυτήν τη μετάβαση. Σήμερα, ο καθένας που έχει ένα smart phone ή ένα φορητό υπολογιστή με υποστήριξη WiFi και ενσωματωμένο λογισμικό Unified Communications, όπως το Windows Live ή το Google Mail, μπορεί να πραγματοποιήσει επικοινωνία με φωνή, κείμενο και video, οπουδήποτε είναι διαθέσιμο ένα WiFi Spot.

Ομως, η κάλυψη που προσφέρουν τα WiFi Spots είναι ελάχιστη σε σχέση με την κάλυψη που προσφέρουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Ως επαγγελματικό εργαλείο η επικοινωνία δεν μπορεί να λειτουργεί κατά τόπους και χωρίς εξασφαλισμένη ποιότητα και αυτός είναι ο λόγος που οι λύσεις Unified Communications βρίσκονται μπροστά σε μια αντίθεση. Από τη μία υπόσχονται απελευθέρωση του εργαζόμενου από τα στενά πλαίσια του γραφείου, από την άλλη δεν μπορούν να εγγυηθούν τα υποσχόμενα.

Πρόκειται για μια προσωρινή κατάσταση, καθώς η χωρητικότητα και η γεωγραφική κάλυψη του mobile broadband αναμένεται να βελτιώνονται χρόνο με το χρόνο. Συνεπώς, στο σταυροδρόμι της επιλογής ανάμεσα σε IP-PBX και PBX λύσεις, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν πλέον μια πιο ξεκάθαρη επιλογή. Οσο για τις μικρομεσαίες, ίσως μια διαφορά τιμής ανάμεσα στις δύο οικογένειες λύσεων έπαιζε κάποιο ρόλο στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια, η δημιουργία οικονομικών και plug & play IP – PBX λύσεων έχει μειώσει το χάσμα με τα μικρομεσαία PBXs, γέρνοντας και σε αυτή την κατηγορία τη ζυγαριά προς την πλευρά του VoIP.

VoIP Security
Ενα IP-PBX και κάθε IP τηλεφωνική συσκευή είναι ουσιαστικά υπολογιστές συνδεδεμένοι στο εταιρικό δίκτυο και κατ’ επέκταση στο Internet, καθώς τα περισσότερα εταιρικά δίκτυα διαθέτουν πύλη εξόδου προς το Internet. Αυτό σημαίνει ότι τόσο η αδιάκοπη λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου όσο και το απόρρητο των κλήσεων κινδυνεύουν από κακόβουλες εσωτερικές ή εξωτερικές δράσεις.

Σύμφωνα με την Voice over IP Security Alliance (VOIPSA), μια από τις πιο συνηθισμένες και επικίνδυνες απειλές είναι οι επιθέσεις denial of service. Οι επιθέσεις DoS επηρεάζουν κάθε συσκευή που είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο, φορτώνοντας τους servers με επαναλαμβανόμενα αιτήματα. Για το VoIP, μια επίθεση DoS μεταφράζεται, στην καλύτερη περίπτωση, σε χαμηλότερη ποιότητα φωνής ή μείωση της δυνατότητας κλήσεων και στη χειρότερη σε διακοπή των λειτουργιών του τηλεφωνικού κέντρου.

Ενα δεύτερο σοβαρό ενδεχόμενο είναι αυτό της υποκλοπής τηλεφωνικών κλήσεων. Στη νόμιμη αγορά είναι σήμερα διαθέσιμα καταγραφικά συστήματα, τα οποία συνδέονται πολύ εύκολα σε ένα IP δίκτυο και έχουν τη δυνατότητα να καταγράφουν και να αποθηκεύουν χιλιάδες ή και εκατομμύρια κλήσεις, τυχαία ή με λέξεις κλειδιά.  Αν μια τέτοια συσκευή συνδεθεί εσωτερικά ή εξωτερικά στο εταιρικό δίκτυο χωρίς έγκριση, έχει τη δυνατότητα να αναπαράγει, ακόμα και σε πραγματικό χρόνο, τις εισερχόμενες και εξερχόμενες κλήσεις και άρα εμπορικές, οικονομικές και κάθε άλλου είδους πληροφορίες.

Οι κατασκευάστριες εταιρείες τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και τρίτοι κατασκευαστές προσφέρουν μια σειρά από λύσεις που δημιουργούν δικλίδες ασφάλειας, ώστε να αποτρέπουν κακόβουλες επιθέσεις. Ως εκ τούτου, στην επιλογή μιας VoIP λύσης θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το κόστος αγοράς, συντήρησης και διαχείρισης του εξοπλισμού ασφαλείας.
<‘here’>