Ο Θεόδωρος Σούλτος, IT manager της Manetti S.A., περιγράφει το σχεδιασμό και την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού καταστήματος Man & Manetti.

Ολοκληρώνοντας μία σειρά επιτυχημένων μεγάλων έργων, τα οποία υλοποιήθηκαν το τελευταίο δωδεκάμηνο, ζητήθηκε από τη διοίκηση της Manetti A.E. ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού καταστήματος Man & Manetti. Έγινε έρευνα ώστε να εντοπιστούν αξιόλογες αντίστοιχες υλοποιήσεις και να βρεθεί ο κατάλληλος συνεργάτης. Το μόνο που δεν ήταν υπό διαπραγμάτευση για τη διοίκηση ήταν το εικαστικό. Με στελέχη που δεν συμβιβάζονται και γνωρίζουν τι θέλουν, η αποδοχή μέχρι και του πιο μικρού γραφικού αντικειμένου θα ήταν κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Παράλληλα, συντάχθηκε το τεύχος τεχνικών προδιαγραφών έτσι ώστε οι απαιτήσεις να είναι ξεκάθαρες στις υποψήφιες εταιρείες.

Συνδυαστική προσέγγιση
Από τις πρώτες συναντήσεις καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι κανένας υποψήφιος συνεργάτης δεν μπορούσε να αναλάβει ολόκληρο το έργο χωρίς τη βοήθεια του τμήματος ανάπτυξης εφαρμογών της εταιρείας. Ο υποψήφιος θα έπρεπε εκτός από την καλή γνώση των κατάλληλων εργαλείων ανάπτυξης και των εικαστικών δυνατοτήτων, να γνωρίζει και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Erp Microsoft Dynamics έτσι ώστε να κατασκευάσει τις ανάλογες εφαρμογές επικοινωνίας (γέφυρες). Για τον παραπάνω λόγο αποφασίστηκε η συνδυαστική προσέγγιση του project. Σχεδιασμός και υλοποίηση από την εταιρεία Ζen Team και το ΙΤ τμήμα της Manetti A.Ε.

Ο προβληματισμός που υπήρχε από την πρώτη στιγμή ήταν το φυσικό σημείο φιλοξενίας του e-store. Η φιλοξενία στις εγκαταστάσεις του παρόχου θα έδινε πολύ καλή ταχύτητα στους επισκέπτες και χαμηλό κόστος λειτουργίας. Στην περίπτωση της στέγασης του συστήματος στις εγκαταστάσεις της Manetti A.E. θα είχαμε καλύτερους χρόνους στο συγχρονισμό των βάσεων δεδομένων και στην ενημέρωση του υλικού (φωτογραφίες, κείμενα, κ.λπ.). Από τις δοκιμές και τους υπολογισμούς που κάναμε καταλήξαμε ότι η λύση της φιλοξενίας στο χώρο μας είχε περισσότερα πλεονεκτήματα. Έγινε λοιπόν, εγκατάσταση server της HP και σύνδεση με μισθωμένη γραμμή της Vivodi, καθώς και εγκατάσταση εφεδρικής γραμμής της OTEnet. Η θωράκιση του δικτύου έγινε με χρήση ενός ASA της Cisco.

Σχεδιασμός και εφαρμογές
Αρχικά σχεδιάστηκε ο κορμός του ηλεκτρονικού καταστήματος βάση του τεύχους των τεχνικών προδιαγραφών. Οι απαιτήσεις τόσο σε εικαστικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο ήταν ιδιαίτερα αυξημένες. Για την υλοποίηση χρησιμοποιήθηκε ένας πολύ καλά μελετημένος συνδυασμός τεχνολογίας Flash με ASP .Net. Το 90% του site είναι δυναμικό και η ενημέρωση του είναι πολύ απλή, αφού γίνεται αυτόματα από τη βάση των δεδομένων του Microsoft Dynamics.

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει σύνδεση με το Erp έτσι ώστε οι επισκέπτες να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα που καθημερινά συναντάμε σε κάποια άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα. Προβλήματα, όπως η ένδειξη «άμεσα διαθέσιμο» που λίγες ημέρες μετά από την παραγγελία, μας ενημερώνουν ότι δεν υπάρχει σε απόθεμα, κ.λπ. Επίσης, γίνεται χρήση πολλών δυνατοτήτων του Microsoft Dynamics, όπως των εκπτωτικών τιμοκαταλόγων που λειτουργούν κατά τη διάρκεια του έτους στα υπόλοιπα καταστήματα Man & Manetti και που φυσικά θα πρέπει αυτόματα να επηρεάζουν και το ηλεκτρονικό κατάστημα.

Σε επίπεδο βάσης δεδομένων έχει γίνει μία καταπληκτική δουλειά συνδυάζοντας πολλές από τις δυνατότητες του Sql Server, όπως ενημέρωση των χρηστών με sql email, χρήση recursive stored procedure, replication, triggers, κ.ά.

Επίσης, σε συνεργασία με την TNT, δημιουργήθηκε μία εφαρμογή που απλοποιεί τη διαδικασία κλήσης της εταιρείας courier και την προετοιμασία των απαραίτητων συνοδευτικών. Η ενημέρωση γίνεται απευθείας από τη βάση δεδομένων του ηλεκτρονικού καταστήματος σε αρχείο που στη συνέχεια εισάγεται στην εφαρμογή.

Αποτελέσματα και μελλοντικές βελτιώσεις
Ύστερα από έξι μήνες λειτουργίας το αποτέλεσμα είναι αρκετά ικανοποιητικό δίνοντας πολύ μικρό περιθώριο βελτίωσης. Όλες οι διαδικασίες, από την επίσκεψη του χρήστη στο ηλεκτρονικό κατάστημα μέχρι και την αυτόματη καταχώριση των κινήσεων στη λογιστική, εκτελούνται χωρίς κανένα πρόβλημα. Η μόνη βελτίωση που σχεδιάζεται να γίνει τους επόμενους μήνες είναι η αναβάθμιση της μισθωμένης γραμμής λόγω του μεγάλου όγκου των επισκεπτών, που είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από την αρχική εκτίμηση.     

Ικανοποιημένοι από τα θετικά σχόλια των επισκεπτών και τις πολύ καλές κριτικές που έχουμε ήδη λάβει, απολαμβάνουμε την αδιάλειπτη λειτουργία του ηλεκτρονικού μας καταστήματος. Οι «ηλεκτρονικοί» πελάτες μας, επισκεπτόμενοι το www.manettionline.com, δειγματίζονται εύκολα, απλά και γρήγορα και βέβαια «έξυπνα», αφού οι τιμές πώλησης των ειδών μας  είναι κατά μέσο όρο 10% χαμηλότερες από τα υπόλοιπα καταστήματά μας.