Όποιος έχει εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του έχει τα όλα εχέγγυα για να γίνει καλύτερος ηγέτης. Άλλωστε ένας ηγέτης αναδεικνύεται μέσα από την εμπιστοσύνη που εμπνέει στην ομάδα και όχι από την ιδιότητα του αυτή καθ’ αυτή.
Τη σημασία της «Αυτογνωσίας» την είχαν ανακαλύψει πολλά χρόνια πριν οι Αρχαίοι Έλληνες. Όποιος CIO τα έχει καλά με τον εαυτό του έχει κάθε λόγο να πιστεύει ότι μπορεί να διοικήσει αρτιότερα την ομάδα του. Η αυτογνωσία αποτελεί το πρώτο βήμα για μια καλύτερη διοίκηση του ΙΤ, ωστόσο, από μόνη της δεν επαρκεί.
Χρειάζεται να γίνουν αρκετά ακόμα πράγματα, ώστε οι Διευθυντές Πληροφορικής να διοικήσουν καλύτερα τις ομάδες τους. Όπως είναι η αυθεντικότητα, ήτοι η ικανότητα των CIOs να πείθουν τις ομάδες τους ότι είναι ειλικρινείς και δεν υποκρίνονται ότι μπορούν να κάνουν πράγματα τα οποία δεν κάνουν – όπως, για παράδειγμα, να εμφανίζονται ως καλά πληροφορημένοι ή ως ισχυροί στη λήψη αποφάσεων ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.
Όταν οι CIOs κρύβουν πράγματα και προσπαθήσουν να μιμηθούν συμπεριφορές που δεν ανταποκρίνονται στον πραγματικό τους χαρακτήρα, τότε δεν καταφέρνουν να κερδίζουν την εμπιστοσύνη της ομάδας του, χάνοντας το πρεστίζ τους. Σε κάθε περίπτωση οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων πρέπει να είναι καλά ενημερωμένοι και να έχουν συναίσθηση των συνεπειών των πράξεων τους.
Κανείς, άλλωστε, δεν μπορεί να διοικήσει αποτελεσματικά μια ομάδα αν συμπεριφέρεται σαν να ήταν κάποιος άλλος. Αντιθέτως, οι διευθυντές που εμπνέουν εμπιστοσύνη, έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν μια καλύτερη ατμόσφαιρα στην ομάδα και στο τμήμα τους. Πώς θα μπορέσει, λοιπόν, ένας CIO να ασκήσει καλύτερα τα διοικητικά του καθήκοντα; Ακολουθώντας τα ακόλουθα βήματα είναι η απάντηση.
1. Αυτογνωσία
Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός αξιόπιστου CIO είναι η αυτογνωσία, ήτοι το να γνωρίζει καλά τις δυνατότητες του, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Όποιος καταλαβαίνει καλύτερα τον εαυτό του (και τα κίνητρά του), καταλαβαίνει καλύτερα τους συναδέλφους και τους υφιστάμενούς του. Σύμφωνα με μια μελέτη του Πανεπιστημίου Harvard, δεν υπάρχει «σωστός» δρόμος για τη βελτίωση ενός Διευθυντή. Όσο πιο αυθεντικός είναι και όσο πιο καλά τα έχει βρει με τον εαυτό του, τόσο καλύτερος είναι και κατά την άσκηση του διευθυντικού του ρόλου.
Το να προσπαθεί κανείς να μιμηθεί κάποιους άλλους, μπορεί να λειτουργήσει σε ένα περιορισμένο βαθμό, ωστόσο, όπως αναφέρει η ίδια μελέτη, ένα επιτυχημένο στιλ διοίκησης αποτελεί συχνά αποτέλεσμα της ιδιωτικής ζωής που βιώνει το διευθυντικό στέλεχος – και αυτό δεν μπορεί να το μιμηθεί κανείς. Γι’ αυτό είναι λάθος ένας CIO να επιχειρεί να μιμηθεί κάποιον άλλο που δεν είναι.
2. Διοίκηση με ακεραιότητα
Η εμπιστοσύνη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των διοικητικών αρμοδιοτήτων. Τα μέλη της ομάδας του ΙΤ δεν πρέπει μόνο να αναγνωρίζουν στον CIO ότι διαθέτει τα προσόντα και τις ικανότητες που απαιτούνται, αλλά χρειάζεται να κατανοήσουν το κίνητρο που κρύβεται πίσω από τις ενέργειες που διαπράττουν. Όποιος αιτιολογεί τις αποφάσεις του βάσει της αξίας που αυτές φέρνουν, έχει κάθε λόγο να πιστεύει ότι θα αποκτήσει την εμπιστοσύνη των συναδέλφων του. Όσο καλύτερα κατανοήσει κανείς την αξία μιας απόφασης, τόσο μικρότερη πιθανότητα υπάρχει να την αμφισβητήσει. Τα στελέχη της Διεύθυνσης Πληροφορικής χρειάζονται έναν διευθυντή που θα είναι τίμιος και ακριβοδίκαιος, που θα ανησυχεί και θα φροντίζει για τους ανθρώπους του.
3. Διοίκηση με όραμα
Για να μπορέσει ένας CIO να ασκήσει με όραμα τα διοικητικά του καθήκοντα θα πρέπει να βγει από το καβούκι του και να κοιτάξει τι γίνεται γύρω του, να ενημερωθεί για όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά του. Ένας αυθεντικός ηγέτης βασίζεται στο συναίσθημα για να κατανοήσει τι συμβαίνει γύρω του και μπορεί να «πακετάρει» όλες αυτές σε ένα όραμα, το οποίο μπορεί να είναι μεγαλοπρεπές, αλλά σε κάθε περίπτωση εφικτό στην υλοποίησή του. Μια τέτοια οπτική έχει αντίκτυπο και στην παρακίνηση των εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι εμπιστεύονται περισσότερο ένα Διευθυντή που διοικεί με συνέπεια το προσωπικό τους και ως εκ τούτου θα εργάζονται με περισσότερο ζήλο και φιλοδοξία κατά την εκτέλεση των projects.
4. Διοίκηση με ξεκάθαρη στρατηγική
To να έχει κανείς όραμα είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι να μετατρέψει το όραμα σε πράξη. Γι’ αυτό απαιτείται μια ξεκάθαρη στρατηγική. Ωστόσο, δεν υπάρχει μια μοναδικά «σωστή» στρατηγική, ενώ δεν πρέπει να περιμένει κανείς να τα πάρει όλα έτοιμα στο χέρι. Η στρατηγική δεν είναι κάτι που αγοράζουμε στο σούπερ μάρκετ, προσαρμοσμένη εξαρχής στις ανάγκες της επιχείρησής μας.
Η στρατηγική IT χαράζεται από τον CIO και γι’ αυτό είναι σημαντικό αυτός να γνωρίζει την επιχείρησή του, τον ανταγωνισμό, τους πελάτες και τον κλάδο δραστηριοποίησης της εταιρείας του, ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει ένα ξεκάθαρο και αποτελεσματικό πλάνο.
5. Ακούστε
Πολλοί Διευθυντές δεν έχουν μάθει να ακούν. Ένας αξιόπιστος αντιπρόσωπος της διοίκησης πρέπει να είναι στη θέση να ακούει και να αποδέχεται το feedback για τις πράξεις του, είτε είναι θετικό είτε αρνητικό. Συχνά, οι καλύτερες ιδέες προέρχονται από εκεί που δεν το περιμένει κανείς. Οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν την αίσθηση ότι μπορούν να απευθυνθούν στο διευθυντή χωρίς να ανησυχούν ότι θα τους περιγελάσει. Πραγματικά, μπορεί να εκπλαγεί κανείς από αυτά που θα αποκτήσει, αν ακούει με προσοχή τους άλ λους.
6. Διαφάνεια
Παραδοσιακά στο ΙΤ και ειδικά στο μάνατζμεντ υπάρχει μια τάση να επικρατούν οι δομές silos. Αυτό το μοντέλο πρέπει να «αλλάξει», ώστε να γίνει κατά το δυνατόν περισσότερο παραγωγικό και καινοτόμο. Για να μπορέσει ένας Διευθυντής Πληροφορικής να διοικήσει αποτελεσματικά το τμήμα του, δεν θα πρέπει να κρατάει μόνο για τον εαυτό του τα σχέδια και τα οράματά του. Δεν θα πρέπει, επίσης, να κρύβει ό,τι δεν μπορεί να κάνει ιδιαίτερα καλά. Θα πρέπει να παραδέχεται τα λάθη και τις αδυναμίες του. Έτσι ενισχύει την εμπιστοσύνη των συνεργατών προς το μέρος του.
7. Προβλεψιμότητα
Ένας αξιόπιστος Διευθυντής δεν συμπεριφέρεται διαφορετικά στις επιτυχίες από ότι στις περιόδους κρίσης. Μια αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά, όπως ο Δρ. Τζέκιλ και ο Μίστερ Χάιντ, δεν αποτελεί λύση και μπερδεύει. Είναι σημαντικό, η συμπεριφορά του CIO να μπορεί να προβλεφτεί από την ομάδα του. Και όταν κάνει κάποιο λάθος θα πρέπει να το παραδεχθεί γρήγορα και, κυρίως, να επικοινωνήσει ξεκάθαρα τι έχει μάθει από αυτό.
Η αξιοπιστία και η προβλεψιμότητα διευκολύνουν τους εργαζόμενους να διαχειριστούν καλύτερα τις σχέσεις με τους διευθυντές τους. Ξέρουν τι έχουν να περιμένουν. Αυτό, τουλάχιστον, αποτρέπει τη δημιουργία bottlenecks, καθώς οι εργαζόμενοι είναι λιγότερο διστακτικοί στη λήψη αποφάσεων, φοβούμενοι λιγότερο την αντίδραση του διευθυντή τους.
8. Feedback και ενημέρωση
Για να συμβαδίζουν με την ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας, οι Διευθυντές Πληροφορικής πρέπει να είναι πάντα καλά ενημερωμένοι. Είναι, σημαντικό, να παίρνουν συνεχώς feedback για τις τελευταίες εξελίξεις, ώστε να μπορέσουν να διασφαλίσουν ότι οι πελάτες και συνεργάτες τους προσφέρουν πάντα το καλύτερο, τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και στα προϊόντα και λύσεις που διαθέτουν.
9. Η πολύτιμη εμπειρία
Τα καταρτισμένα διευθυντικά στελέχη εκμεταλλεύονται την εμπειρία τους και αξιοποιούν τις γνώσεις τους για να αξιολογήσουν βέλτιστα νέες καταστάσεις. Οι αναγνωρισμένοι ηγέτες δεν διαθέτουν ένα σταθερά καθορισμένο σετ δυνατοτήτων, αλλιώς όλοι θα ήταν ίδιοι. Eξετάζουν τι είχανε κάνει σε παρόμοιες καταστάσεις στο παρελθόν και μοιράζονται αυτήν την εμπειρία τους στη μορφή εξιστορήσεων με τους συνεργάτες τους. Έτσι θα ενισχύσουν την αξιοπιστία τους και τη σύνδεση με την ομάδα τους.
10. Η επιτυχία ανήκει σε όλους
Κανένας δεν είναι αποκομμένος από το περιβάλλον του. Ένας αναγνωρισμένος Διευθυντής βρίσκει το μέσο και τους τρόπους να μοιραστεί τις επιτυχίες του με τους υφιστάμενους και συνεργάτες του. Αυτό είναι σημαντικό όταν συνεργάζονται διαφορετικές ομάδες και τμήματα στην υλοποίηση ενός project. Ένας αναγνωρισμένος Διευθυντής εφιστά την προσοχή για μια αξιόπιστη συνεργασία. Ενθαρρύνει όσους έχουν προβλήματα στην ομάδα του και δεν είναι φειδωλός με τους επαίνους σε όσους το αξίζουν.