Η Groupon προκαλεί το φθόνο για τη μοναδική επιτυχία που σημειώνει διεθνώς. Ταυτόχρονα, όμως, κάποια από τα συστατικά του τρόπου λειτουργίας της μπορούν να αξιοποιηθούν για την επιτυχία κάθε Διεύθυνσης Πληροφορικής.
Πηγή: ComputerWorld UK, Απόδοση: Ισαβέλλα Ζαμπετάκη [email protected]
Τα πετυχημένα startups του κλάδου της τεχνολογίας προσελκύουν συνήθως την προσοχή του κοινού για τα προϊόντα που παράγουν, και όχι για την «εσωτερική τους κατανάλωση» Πληροφορικής. Ωστόσο, εταιρείες όπως η Groupon, η Box.net, η Zendesk και η SlideShare δίνουν μαθήματα επίτευξης σημαντικών αποτελεσμάτων με περιορισμένους πόρους, σε κάθε ενδιαφερόμενο CIO.
Groupon: Χαλαρά «σύνορα» μεταξύ business και Πληροφορικής
Η εταιρεία Groupon, το διαδικτυακό φαινόμενο ηλεκτρονικών κουπονιών, ιδρύθηκε το 2008. Κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας τής θεωρεί την υγιή σχέση και συνεργασία μεταξύ του προσωπικού της Πληροφορικής και του business. «Προσπαθούμε να δημιουργούμε ένα πολύ συνεργατικό περιβάλλον, φέρνοντας το engineering όσο το δυνατό πιο κοντά στο business» δηλώνει ο Ivan Moscoso, Επικεφαλής Εngineering της Groupon. «Δεν υπάρχουν αυστηροί διαχωρισμοί μεταξύ των τμημάτων μας.
Προσπαθούμε να αφήνουμε τα πράγματα σχετικά ρευστά». Το προσωπικό της Πληροφορικής περνά ένα μεγάλο μέρος του χρόνου του «πρόσωπο με πρόσωπο» με στελέχη των πωλήσεων και της εξυπηρέτησης πελατών. Αυτή η επαφή τους βοηθά να αναπτύξουν υπηρεσίες και εργαλεία που υποστηρίζουν πραγματικά τις προσπάθειες και τους στόχους της εταιρείας.
Για να μπορεί να λειτουργεί με τον τρόπο αυτό, η Groupon είναι πολύ επιλεκτική όταν προσλαμβάνει νέο προσωπικό Πληροφορικής. Ο ιδανικός υποψήφιος δεν πρέπει να είναι δυνατός μόνο σε τεχνολογικό επίπεδο, αλλά και στην κατανόηση των επιχειρησιακών αναγκών και της επικοινωνίας με συναδέλφους από άλλες διευθύνσεις.
Zendesk: 24ωρα hackathons για «γερή προπόνηση»
Η Zendesk, η οποία αναπτύσσει λογισμικό υποστήριξης και λειτουργίας help desk μέσω web, διοργανώνει εσωτερικούς «hackathons» για τους application developers. Οι «μαραθώνιοι» αυτοί ενισχύουν τη δημιουργική σκέψη και δίνουν σημαντική ώθηση σε πολύτιμα projects. Η Zendesk πραγματοποιεί τακτικά σύντομες συναντήσεις μεταξύ των developers «στα όρθια». Μέσα σε 15-20 λεπτά, η ομάδα έχει την ευκαιρία να συζητήσει τα νέα και να καταλήξει στα θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Για εκτενή, «καθιστική» συνεργασία, χρησιμοποιούνται οι «hackathons» όπου οι developers συνεργάζονται πάνω σε έργα που μπορούν να ολοκληρωθούν μέσα σε 24 ώρες, αναφέρει ο Zack Urlocker, COO της Zendesk. «Δεν χρειάζεται να το κάνετε όλη την ώρα, αλλά κάποιες φορές αποτελεί έναν ωραίο τρόπο για να ξεμπερδεύετε με πολλά μικρά projects με τη μία και να δίνετε στο προσωπικό μια αίσθηση ολοκλήρωσης», προσθέτει ο Urlocker.
Box.Net: Πετάει στα «σύννεφα»
Η χρήση εφαρμογών και υποδομής Πληροφορικής μέσω cloud είναι επίσης δημοφιλής μεταξύ των startups, αφού συγκρατούν τα κόστη αγοράς και συντήρησης χαμηλά, ενώ παράλληλα τους επιτρέπουν να εστιάσουν στην ανάπτυξη μοναδικών εμπορικών προϊόντων. Η Box.net, πάροχος hosted εφαρμογών content management, collaboration & file sharing, διέθετε μέχρι πρότινος μόλις έναν υπάλληλο (από τους 150 συνολικά) αφοσιωμένο αποκλειστικά σε θέματα Πληροφορικής. Αυτό ήταν δυνατό χάρη στην έξυπνη χρήση εφαρμογών και υποδομής από το cloud.
«Ασχολούμαι με πράγματα με τα οποία δεν θα είχα τη δυνατότητα να ασχοληθώ εάν δεν διαθέταμε υποδομή cloud. Διαφορετικά, θα αναλωνόμουν σε μια ρουτίνα συντήρησης» δηλώνει ο Jeff Sutton, επικεφαλής Πληροφορικής της Box.net. Η εταιρεία προσέλαβε πρόσφατα και δεύτερο στέλεχος για το ΙΤ της. Ο Sutton είναι, για παράδειγμα, υπεύθυνος για το περιβάλλον ανάπτυξης εφαρμογών εσωτερικής χρήσης και για ένα έργο VMware. «Εχω το bandwidth να κάνω πολύ περισσότερα πράγματα. Και περισσότερο χρόνο να εστιάζω σε νέες τεχνολογίες,» δηλώνει.
Ο Aaron Levie, CEO και συνιδρυτής της Box.net, αναφέρει ότι η εταιρεία στρέφεται στις εφαρμογές cloud για κάθε ανάγκη που μπορούν να καλύψουν -ιδίως για τις βασικές ανάγκες Πληροφορικής. «Θέλουμε να απελευθερώνουμε τους πόρους μας ώστε να ασχολούνται με σημαντικότερα θέματα στο πεδίο της τεχνολογίας» δηλώνει ο Levie.
Αυτό επέτρεψε στην Box.net να αυξάνει τον αριθμό του προσωπικού της (συχνά, διπλασιάζοντάς τον) χωρίς να επαπειλείται κατάρρευση της υποδομής Πληροφορικής. Οπως και η Box.net, έτσι και η Zendesk χρησιμοποιεί ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών και υπηρεσιών cloud, επιτρέποντας σε μια εταιρεία 70 εργαζομένων να μην απασχολεί ούτε έναν που να δεσμεύεται αποκλειστικά και μόνο από το ΙΤ.
Εκτός από τη δική της εφαρμογή στο cloud, η Zendesk χρησιμοποιεί επίσης επιχειρησιακό λογισμικό των Box.net, Google, Salesforce.com, Amazon Web Services, Rackspace και Yammer, καθώς και Skype για μεγάλο μέρος των επικοινωνιών φωνής.
Στο ερώτημα σχετικά με τους προβληματισμούς όσον αφορά το cloud, ο Urlocker απαντά ότι οι πάροχοι εφαρμογών και υποδομής cloud έχουν βελτιωθεί σημαντικά όσον αφορά την ασφάλεια, την αξιοπιστία και την απόδοση. «Τα πράγματα έχουν ωριμάσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Δεν ισχύει πια το καθεστώς της Αγριας Δύσης,» προσθέτει ο Urlocker.
Ενας CIO είναι πολύ πιθανό να καταλήξει ακόμα και στο συμπέρασμα ότι η ασφάλεια και η αξιοπιστία που του δίνουν οι πάροχοι υπηρεσιών cloud είναι μεγαλύτερες από εκείνες που διαθέτει εσωτερικά. Ο Urlocker προτείνει μία σταδιακή προσέγγιση. «Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ξεκινούν με λίγα βήματα προς την κατεύθυνση αυτή και με κάποια δοκιμαστικά projects». Προσθέτει, τέλος, ότι «μια Διεύθυνση Πληροφορικής η οποία δεν τρέχει κανένα λογισμικό στο cloud, βρίσκεται πραγματικά πίσω από τις εξελίξεις».
SlideShare: Λογισμικό σε διαρκή εξέλιξη
Το SlideShare, ένα site για την ανάρτηση εταιρικών παρουσιάσεων, έχει τελειοποιήσει την τέχνη της διαρκούς εξέλιξης του λογισμικού του και την πραγματοποίηση πολλαπλών αλλαγών μέσα στην ίδια μέρα, με βάση την επίσης διαρκή ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών. Ο Jonathan Boutelle, CTO και συνιδρυτής της SlideShare, συστήνει μια προσέγγιση συνεχούς επανάληψης όσον αφορά την ανάπτυξη λογισμικού και με βάση την προσεκτική ανάλυση της συμπεριφοράς του χρήστη.
«Οταν σπας τη δουλειά σε αρκετά μικρά κομματάκια, τότε γίνεται λιγότερο τρομακτική» δηλώνει ο Boutelle. Αυτή η προσέγγιση έχει πολύ χαμηλότερο ρίσκο από την παραδοσιακή πρακτική της ενασχόλησης με ένα έργο ΙΤ για έξι μήνες και το «απότομο» deployment του σε μία μόνο μέρα. «Δεν μας αρέσουν τα big bang. Προτιμάμε να κάνουμε συνεχείς μικρές αλλαγές και πιστεύουμε ότι έτσι μειώνουμε σημαντικά το ρίσκο».
Το SlideShare βρίσκεται σήμερα σε ένα σημείο όπου τροποποιεί την εφαρμογή web δεκάδες φορές μέσα στη μέρα. «Ο συνδυασμός των καλών μετρήσεων της συμπεριφοράς του χρήστη με τη δυνατότητα πραγματοποίησης μικρών αλλαγών στο site σημαίνει ότι μπορούμε να τις επαναλαμβάνουμε πάρα πολύ γρήγορα».