Η απόδοση σας στη διάρκεια του πρώτου μήνα ως ΙΤ manager είναι σημαντική για την επιτυχία σας. Είτε πρόκειται για την πρώτη σας δουλειά ως IT manager είτε αναλαμβάνετε αυτή τη θέση σε άλλη εταιρεία, οι πρώτες 30 ημέρες θα θέσουν τα δεδομένα της επιτυχίας ή της μάχης.
Για να φτάσετε σε αυτή τη θέση είναι δεδομένο ότι εργαστήκατε σκληρά. Θεωρείστε ένας από τους καλύτερους της εταιρείας για τον τεχνικό σας ρόλο, σας συμπαθούν οι άλλοι, είστε συνεπής και διακατέχεστε από έντονη διάθεση για εντατική εργασία. Αν και όλα αυτά ακούγονται ως τα βασικά συστατικά για επιτυχία μπορεί να αποδειχθεί ότι δεν είναι. Προφανώς τα επιτεύγματα σας σε τεχνικό επίπεδο είναι υπέρ σας, αλλά τα προσόντα που απαιτεί μια θέση manager είναι διαφορετικά. Το να είστε παίκτης και να ανήκετε σε μια ομάδα είναι τελείως διαφορετικό από το να ηγείστε της ομάδας.
Ομαδικό παιχνίδι
Η καλύτερη συμβουλή που μπορεί να λάβει κάποιος που μεταπηδά από τεχνικό ρόλο σε διοικητικό είναι: «Δεν μπορείς να παραμείνεις ένας technical expert αν δεν φιλοδοξείς να γίνεις ένας άψογος manager». Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να μπορείτε να διαχειριστείτε τεχνικά θέματα. Η διαφορά έγκειται στο ότι ο manager επικεντρώνεται στο πως μπορεί να εντοπιστεί και να δοθεί η σωστή τεχνική λύση σε ένα πρόβλημα του ΙΤ και όχι να προσπαθήσει να λύσει το θέμα μόνος του. Εν κατακλείδι ότι αν αναλωθείτε σε καθημερινά τεχνικά ζητήματα στην πραγματικότητα δεν είστε διαχειριστής.
Σε αυτήν την περίπτωση το τμήμα Πληροφορικής επιτυγχάνει πολύ λιγότερα από αυτά που μπορεί. Είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι μπορείτε να πετύχετε περισσότερα ως ομάδα και όχι ως μονάδα. Υπάρχει η θεωρία ότι τα προσόντα του ΙΤ manager είναι επίκτητα. Όπως επίσης, και ότι κάποιοι θα γίνουν πιο ισχυροί managers από άλλους ακόμα και αν λάβουν την ίδια ακριβώς εκπαίδευση. Ωστόσο υπάρχουν κάποιες βασικές οδηγίες που μπορεί να έχουν θετικά αποτέλεσματα στον οποιοδήποτε.
Περίοδος χάριτος
Οι πρώτες 30 ημέρες ως νέος ΙΤ manager θεωρούνται ο μήνας του μέλιτος. Εκμεταλλευτείτε αυτήν την περίοδο για να κατανοήσετε τι χρειάζονται οι υφιστάμενοι σας και τι προσδοκούν από έναν IT manager. Η ανώτερη διαχείριση θέλει: α) προδραστική ηγεσία, β) προβλέψιμα αποτελέσματα, γ) επίτευξη στόχων, δ) αποτελέσματα που κάνουν τη διαφορά και ε) έλλειψη προβλημάτων. Από την πλευρά του το ανθρώπινο δυναμικό του ΙΤ θέλει: α) κατευθύνσεις και ενημέρωση για το τι συμβαίνει στην εταιρεία, β) στόχευση, γ) καθοδήγηση για να τους βοηθήσει να επιτύχουν περισσότερα, δ)διαχειριστική υποστήριξη και ε) να είναι μέλη μιας επιτυχημένης εταιρείας. Τον πρώτο μήνα στο νέο σας πόστο έχετε την ευκαιρία να δείξετε στους άλλους τον τύπο του τμήματος που σκοπεύετε να διαχειριστείτε.
Λίστες αποτίμησης
Ξεκινήστε κάνοντας μια αποτίμηση των εταιρικών αναγκών και φτιάξτε μια λίστα για κάθε θέμα. Αν δεν είστε σίγουροι για το πως μπορείτε να αποτιμήσετε την κατάσταση του τμήματος Πληροφορικής, ζητήστε βοήθεια από άλλον ΙΤ manager ή από κάποιον που γνωρίζετε και εμπιστεύεστε και βρίσκεται εκτός εταιρείας.
Θέμα προτεραιοτήτων
Βάλτε προτεραιότητες στις πρωτοβουλίες που απαντούν στις πιο επιτακτικές ανάγκες. Για άλλη μια φορά θα χρειαστείτε την βοήθεια έμπειρων manager για να σας βοηθήσουν να ποσοτικοποιήσετε και να βάλετε προτεραιότητες στα σημαντικά και τρέχοντα θέματα. Σημάδι δύναμης είναι όταν ένας νέος manager ζητάει βοήθεια και όχι όταν επιχειρεί να λύσει τα πάντα μόνος του. Επιλέξτε τα ζητήματα που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη, έχουν θετικό οικονομικό αντίκτυπο και μπορούν να λυθούν σχετικά γρήγορα και εύκολα. Αυτά εξάλλου θα αποτελέσουν και ένα πολύ καλό δείγμα των συνολικών σας προθέσεων.
Πλάνο 90 ημερών
Αυτό το πλάνο αποτελεί τον πιο γρήγορα και αποδοτικό τρόπο για να κερδίσετε την εκτίμηση των συνεργατών σας. Είναι η ευκαιρία σας να κάνετε την ειδοποιό διαφορά και να βρεθείτε σε πλεονεκτική θέση σε περιπτώσεις σύγκρισης με άλλους IT managers. Ένα πλάνο που μπορεί να σας προσδώσει το περιεχόμενο και τα αναγνωριστικά στοιχεία που οι υφιστάμενοι σας περιμένουν από τον νέο τους προϊστάμενο. Προσέξτε όμως, να είναι προσγειωμένο, εφικτό και υλοποιήσιμο και εξασφαλίστε ότι διαθέτετε όλα τα μέσα για να το πετύχετε. Αν αποτύχετε η αξιοπιστία και το κύρος σας θα πληγούν ανεπανόρθωτα. Αν όμως, πετύχετε έχετε εξασφαλισμένο τον θαυμασμό και την εμπιστοσύνη ολόκληρης της εταιρείας.
Το πλάνο των 90 ημερών πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Τουλάχιστον τις τρεις από τις πέντε προτεραιότητες του τμήματος που όμως, ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εταιρείας και έχουν απτά και ορατά αποτελέσματα.
- Προτεραιότητες που ανταποκρίνονται σε θέματα που αφορούν την άμεση ικανοποίηση των πελατών.
- Κενό ικανοτήτων και έλλειψη εύρους του τμήματος Πληροφορικής και πως ακριβώς σκοπεύετε να τα καλύψετε.
- Μια αίσθηση του πως θα κινηθείτε αφού λυθούν τα άμεσα θέματα τακτικής.
- Εκχώρηση μεγάλων ευθυνών και στόχευση στη λειτουργία του τμήματος.
Πριν αποφασίσετε να «ξεδιπλώσετε» ένα νέο πλάνο, επικυρώστε το με τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας για να διασφαλίσετε ότι συνάδουν με τους αντικειμενικούς εταιρικούς στόχους. Κανείς δεν επιθυμεί έναν manager αποπροσανατολισμένο. Οι περισσότεροι managers δεν υιοθετούν μια προδραστική προσέγγιση προκειμένου να εκπονήσουν ένα σχέδιο που δηλώνει ξεκάθαρα τον προσανατολισμό τους. Επικρατεί η τάση να περιμένουν να τους ζητηθεί μια πρόταση. Δείξτε πρωτοβουλία και επιβεβαιώστε ότι το πλάνο σας εντάσσεται στους ευρύτερους στόχους της εταιρείας. Οι senior managers χρειάζονται βοήθεια από κάποιον που μπορεί να αναλάβει την ευθύνη και μπορεί να πετύχει αποτελέσματα μέσω άλλων.
Επίσης, θα εκτιμηθεί στους κόλπους των υφισταμένων σας όταν δουν ότι μπορείτε να συντάξετε ένα αποτελεσματικό πλάνο. Τα μέλη του ΙΤ θέλουν να έχουν θετικά αποτελέσματα και αποκτούν δύναμη, αλλά και κίνητρο όταν τους έχει τεθεί ξεκάθαρος στόχος. Ακόμα περισσότερο βέβαια αν κάποια μέλη του τμήματος συμβάλλουν στην εκπόνηση του σχεδίου. Αρκεί φυσικά να λαμβάνουν και τα εύσημα. Να θυμάστε ότι μια ομάδα είναι επιτυχημένη, τότε είναι και ο manager τους. Ένας σωστός ηγέτης πάντοτε αποδίδει τα εύσημα και αναλαμβάνει την αποτυχία.