Τα στελέχη ΙΤ, όλο και συχνότερα συλλογίζονται την ιδέα του να μεταφέρουν εσωτερικά τις outsourced λειτουργίες, αλλά πρέπει να αναλογιστούν εάν αξίζει τον κόπο.

Πηγή: CIO.com, Απόδοση: Χριστίνα Ροζάκη / [email protected] 

Η μόδα του insourcing, δηλαδή, η διαδικασία της επαναφοράς των εργασιών ΙΤ που γίνονταν outsourced, έχει επιστρέψει. Ο Bob Mathers, σύμβουλος στην Compass Management Consulting, υποστηρίζει σχετικά: «αναμένουμε πολλές επιχειρήσεις να συλλογιστούν σοβαρά τον επαναπατρισμό». Ο ίδιος υποστηρίζει ότι το αυξημένο ενδιαφέρον για insourcing οφείλεται εν μέρει στην ώριμη αγορά του outsourcing.

«Οι πελάτες και οι πάροχοι είναι πιο ευφυείς και εκλεπτυσμένοι όσον αφορά τις υπηρεσίες που διευκολύνουν καλύτερα το outsourcing» είπε. Ο Adam Strichman, σύμβουλος outsourcing, συμφωνεί, λέγοντας ότι το insourcing είναι αποτέλεσμα της οικονομικής συγκυρίας. Οπως είπε, «στελέχη μετακινούνται και η νέα διοίκηση πρέπει να βρει δημιουργικούς τρόπους για να μειώσει τα κόστη. Εάν είναι μέσα, θέλουν να το στείλουν έξω. Εάν είναι έξω, συλλογίζονται την επιστροφή του».

Τα 9 ερωτήματα
Η επιστροφή του ΙΤ, ωστόσο, μπορεί να είναι το ίδιο περίπλοκη όσο και το outsourcing. Μερικές φορές, μάλιστα, μπορεί να είναι ακόμη πιο ακριβή: αμοιβή διακοπής, δημιουργία υποδομής, διαμερισμός πόρων, μετακίνηση εφαρμογών, εκπαίδευση προσωπικού, νέες προσλήψεις και δικαιώματα για software είναι ανάμεσα στους παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν τα κόστη του insourcing.

Επομένως, μια τέτοια επιλογή δεν πρέπει να γίνεται τυχάρπαστα. Χρειάζεται πλήρης εκτίμηση των στόχων. «Πρέπει ο καθένας να κατανοήσει το χάσμα ανάμεσα στις παρούσες δυνατότητες και όλα όσα θα χρειαστεί για να το καταφέρει με επιτυχία, καθώς και το εάν μπορεί κανείς να το γεφυρώσει εντός ενός λογικού χρονικού διαστήματος», λέει ο Mathers. Σύμφωνα με το CIO.com, υπάρχουν εννέα ερωτήματα που θα βοηθήσουν κάθε στέλεχος να καταλάβει εάν το insourcing είναι καλή επιλογή.

1. Ποιοι είναι οι στόχοι μου;
Ενα καλό σημείο εκκίνησης είναι να αναρωτηθείτε τι ελπίζετε να πετύχετε με το insourcing. Μείωση κόστους; Βελτιωμένες υπηρεσίες; Ταχύτερη καινοτομία; Από τη στιγμή που αναγνωρίσετε τους στόχους σας, εκτιμήστε τα τρέχοντα κόστη, τις υπηρεσίες, την ποιότητα, τη λειτουργικότητα και τις απαιτήσεις ανθρώπινου δυναμικού, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό της αγοράς.

2. Πόσο ακλόνητο είναι το business case μου;
Κάντε ένα λεπτομερή υπολογισμό των κοστών του insourcing. «Πολλές επιχειρήσεις συχνά υποτιμούν το χρόνο και τον κόπο που απαιτείται για να επιστρέψουν οι λειτουργίες ΙΤ», λέει ο Mathers. Ανάμεσα στα κόστη του insourcing είναι ο χώρος φιλοξενίας των μηχανημάτων, ο διαχωρισμός των πόρων, η μεταφορά των εφαρμογών, η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και οι επενδύσεις σε hardware και software.

Επίσης, όπως αναφέρει ο Mathers, υπάρχουν και περίπλοκα νομικά ζητήματα, όπως επαγγελματικά συμβόλαια, συμφωνίες συντήρησης και άδειες για software, για τα οποία, «τα έξοδα είναι τρομακτικά υψηλά», όπως είπε.

Ενας γενικός κανόνας είναι να υπολογίσει κανείς ότι θα χρειαστεί να ξοδέψει τουλάχιστον πέντε με δέκα τοις εκατό του μηνιαίου κόστους outsourcing για την μεταφορά, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία insourcing – ένα ποσοστό που μπορεί να ανέλθει στο 15 με 20 τοις εκατό για τις πιο περίπλοκες περιπτώσεις.

3. Τι δικαιώματα και ευθύνες έχω για τη λήξη του συμβολαίου μου;
Συμπεριλάβετε τις αμοιβές για πρώιμη λήξη συμβολαίου εάν αντιμετωπίζετε μια τέτοια περίπτωση. «Τα περισσότερα συμβόλαια, δικαιωματικά έχουν απαγορευτικούς όρους όσον αφορά την πρώιμη λήξη τους», λέει ο Strichman.


4. Ξέρει κανείς τι συμβαίνει;
Στην απόφαση μιας εταιρείας να κάνει outsourcing, τόσο ο πελάτης όσο και ο πάροχος ενώνουν τις τεχνικές τους δυνάμεις για να καθορίσουν τις απαιτήσεις. Στο insourcing, όμως, είσαι μόνος σου. Και η πλειοψηφία των τεχνικών που γνωρίζει τι πρέπει να γίνει, έχει πλέον προσληφθεί από τους παρόχους.

«Η ομάδα των παρόχων δεν πληρώνεται για να σας βρει λύση. Δεν είναι ότι θέλουν να σας δυσκολέψουν, απλούστατα δεν μπορούν να προσφέρουν βοήθεια», λέει ο Strichman. Επομένως, ανακαλύψτε ποιος από την εταιρεία σας γνωρίζει πού βρίσκονται τα άτομα με τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις για να καλύψουν το κενό, και δώστε τους ευκαιρίες και λόγους για να βοηθήσουν στη μετάβαση.

5. Μπορεί το εσωτερικό ΙΤ να υποστηρίξει το μέλλον μου;
Οποια κι αν είναι η στρατηγική sourcing, οφείλετε να αναλογιστείτε τις μελλοντικές απαιτήσεις, όπως λέει ο Mathers. Αναπτύξτε ένα μελλοντικό όραμα που αντανακλά τις οικονομικές και επιχειρηματικές σας απαιτήσεις, προκειμένου να αποφασίσετε ποια προσέγγιση sourcing θα αποφέρει τα περισσότερα κέρδη μακροπρόθεσμα.

6. Κατά πόσο φταίω εγώ;
Εάν συλλογίζεστε την επιλογή του insourcing επειδή θεωρείτε ότι δεν γίνεται καλό outsourcing, πρέπει πρώτα να κοιταχτείτε στον καθρέφτη. «Μόνο εάν είστε ειλικρινείς με τον εαυτό σας και το ρόλο σας, μπορείτε να γλιτώσετε πολύ χρόνο και χρήμα στη λύση των όποιων προβλημάτων», λέει ο Mathers.

7. Εχω business buy-in;
Τίποτε δεν σκοτώνει ένα insourcing έργο ταχύτερα από μια χλιαρή υποδοχή από τα στελέχη του business. Επομένως, πρέπει να συμπεριλάβετε τους βασικούς μετόχους νωρίς στη συζήτηση και να βεβαιωθείτε ότι έχετε κάνει σωστή εκτίμηση της επιρροής του insourcing σε όλα τα μεγάλα έργα της εταιρείας σας.

8. Πόσο καιρό θα χρειαστεί το insourcing;
Σε μακροεπίπεδο, η περιπλοκότητα ενός insourcing έργου πρέπει να περιλαμβάνει τις λειτουργίες που ήταν σε outsourcing, και το ποσοστό του ανθρώπινου δυναμικού που παραμένει με αυτόν τον πελάτη. Για παράδειγμα, εάν τα πελατειακά συστήματα παρέμειναν στα data centers και δεν μεταφέρονταν στο κέντρο sourcing του παρόχου, τότε το έργο θα είναι πιο απλό. Υπολογίστε ότι οι μετακινήσεις για απλές μεταφορές θα χρειαστούν τέσσερις με έξι μήνες, και εννέα με δεκαέξι μήνες για τις πιο περίπλοκες υποθέσεις, όπως προτείνουν οι σύμβουλοι.

Το πόσο καιρό θα πάρει για να δείτε την απόδοση του insourcing είναι ακόμη πιο δύσκολο να υπολογισθεί. «Εχω δει συμφωνίες να έχουν θετικά ROIs σε λιγότερο από δέκα μήνες, και άλλες που χρειάστηκαν δέκα χρόνια», λέει ο Strichman. Εν ολίγοις, δεν μπορούν να γίνουν εκτιμήσεις απόδοσης.

9. Ποιος μπορεί να με βοηθήσει;
Η βοήθεια από τρίτα πρόσωπα μπορεί να αποδειχθεί ανεκτίμητη. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι πρέπει να προσλάβετε τον ίδιο σύμβουλο που είχατε όταν κλείσατε τη συμφωνία του outsourcing; Η απάντηση είναι μάλλον όχι, καθώς μερικοί σύμβουλοι είναι καλύτεροι για περιπτώσεις insourcing. «Πολλές εταιρείες βλέπουν το outsourcing ως λύση πάντων προβλημάτων – αυτοί είναι οι λάθος άνθρωποι για να σας βοηθήσουν στο insourcing», λέει ο Strichman.