Οποιοσδήποτε έχει εργαστεί σε θέσεις IT για κάποιο διάστημα, γνωρίζει ότι ο χώρος κρύβει πολλές εκπλήξεις -και όχι απαραιτήτως καλές.

Εάν προετοιμάζεστε για μια καριέρα στο ΙΤ ή είστε νέος στο χώρο, πολλά από τα «μικρά και βρόμικα μυστικά» που σημειώνονται παρακάτω, μπορεί να σας προκαλέσουν έκπληξη – είναι αυτά που συνήθως κανείς δεν συζητά, ή δεν τα αναφέρει ανοιχτά. Εάν είστε βετεράνος του ΙΤ, το πιθανότερο είναι ότι σας έχουν τύχει τα περισσότερα, και μάλλον έχετε και μερικά ακόμη να προσθέσετε.

Οι αποδοχές είναι συγκριτικά καλές και γι’ αυτό νομίζουν ότι τους ανήκετε
Παρόλο που οι αποδοχές για επαγγελματίες ΙΤ δεν είναι τόσο εντυπωσιακές όσο πριν την έκρηξη του dot-com, οι άνθρωποί του συνεχίζουν να έχουν καλούς μισθούς συγκριτικά με άλλα επαγγέλματα. Σε αυτούς που βρίσκονται στις πιο καίριες θέσεις, και ως εκ τούτου είναι περισσότερο υψηλόμισθοι, μερικές εταιρείες τους συμπεριφέρονται σαν να τους ανήκουν.

Εάν πρέπει να απαντήσουν ένα τηλεφώνημα στις 9 το βράδυ επειδή κάποιοςς δουλεύει μέχρι αργά, θα τους πουν «Είναι μέρος της δουλειάς σου». Εάν χρειαστεί να εργαστούν μέσα στο Σαββατοκύριακο για να αναπτύξουν software που θα καθυστερούσε πολύ σε καθημερινή, θα τους πουν «Σε πληρώνουμε καλά λεφτά, άρα ο προσωπικός σου χρόνος έρχεται σε δεύτερη μοίρα».

Είναι δικό σας φταίξιμο όταν οι άλλοι κάνουν χαζά λάθη
Μερικοί χρήστες θα σας μιλήσουν απότομα όταν είναι εκνευρισμένοι, φωνάζοντας «Τι τρέχει με αυτόν τον Η/Υ και δεν δουλεύει;!», ή, ακόμη καλύτερα «Τι τους έκανες και δεν λειτουργούν;». Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα είναι ότι κατά λάθος έσβησαν το εικονίδιο του Internet Explorer από το desktop τους, ή έσπρωξαν κάποιο καλώδιο με το πόδι τους κάτω από το γραφείο, ή έριξαν καφέ στο πληκτρολόγιο.

Θα μετατρέπεστε από ήρωας σε μαύρο πρόβατο ανά πάσα στιγμή
Οταν εκ θαύματος φτιάχνετε κάτι που κρατούσε πολλούς εργαζόμενους μακριά από τη δουλειά τους -χωρίς να συνειδητοποιούν πόσο εύκολο ήταν στην πραγματικότητα- αναδεικνύεστε στον ήρωα και αγαπημένο άνθρωπο της εταιρείας. Το ίδιο εύκολα, όμως, θα σας ξεχάσουν, όταν λίγη ώρα αργότερα υπάρχουν καθυστερήσεις στις εκτυπώσεις, λόγω αργού δικτύου. Με την ίδια ταχύτητα, θα ξανά-μετατραπείτε σε ήρωα, όταν τους δείξετε ένα εύκολο τρικ στο Microsoft Outlook, και πάει λέγοντας.

Τα διπλώματα δεν θα σας βοηθήσουν να γίνετε καλύτερος τεχνολόγος, αλλά μπορούν να οδηγήσουν σε καλύτερες δουλειές ή μισθολογικές αυξήσεις
Οι headhunters και τα τμήματα HR λατρεύουν τα πτυχία, καθώς τους είναι ευκολότερο να συνδυάσουν τις δεξιότητές σας με τις ανάγκες της εταιρείας. Ωστόσο, είναι πολλοί οι βετεράνοι του ΙΤ που παραπονιούνται για τους νέους που προσλήφθηκαν λόγω πτυχίων, χωρίς να έχουν εμπειρικές γνώσεις για το πώς να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Μπορεί να έχουν δίκιο, ωστόσο τα πτυχία ανοίγουν δρόμους καθώς δείχνουν ότι είστε οργανωμένος, φιλόδοξος και με όρεξη για γνώση. Παρόλα αυτά, δεν είναι ένδειξη του πόσο καλά θα κάνετε τη δουλειά σας.

Οι μη-τεχνικοί συνεργάτες σας θα σας χρησιμοποιούν ως προσωπικό τους ΙΤ
Οι συνεργάτες σας, η οικογένεια, οι φίλοι και οι γείτονές σας, θα σας βλέπουν ως τον προσωπικό τους tech support για τους οικιακούς τους Η/Υ. Θα σας στείλουν e-mail, θα σας πάρουν τηλέφωνο, θα περάσουν από το γραφείο σας για να σας ρωτήσουν τι πρέπει να κάνουν με τους Η/Υ τους και το wireless δίκτυό τους. Επίσης, μάλλον θα σας ρωτήσουν και για το πώς να ανεβάσουν τις φωτογραφίες τους στο Διαδίκτυο για να τους δουν οι συγγενείς τους στο Αγρίνιο, και οι φίλοι τους που σπουδάζουν στη Στοκχόλμη.

Φυσικά, θα καταλήξουν να σας ζητήσουν να φέρουν το laptop τους για να το δείτε από κοντά. Οι ευγενικοί θα σας προσφέρουν αμοιβή, αλλά οι περισσότεροι θα ελπίζουν να τους βοηθήσετε δωρεάν. Μπορεί να σας προσφέρει κάποια προσωπική ικανοποίηση αυτή η βοήθεια, αλλά πρέπει να προετοιμαστείτε να πείτε όχι σε κάποιες περιπτώσεις.


Προμηθευτές και σύμβουλοι θα σας κλέβουν τη δόξα όταν τα πράγματα είναι καλά, και θα σας κατηγορούν στα κακά
Η συνεργασία με συμβούλους ΙΤ είναι σημαντικό κομμάτι της δουλειάς και μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα κερδοφόρα πρόκληση, καθώς φέρουν ειδικευμένες γνώσεις. Πρέπει, ωστόσο, να είστε προσεκτικοί. Οταν τα πράγματα πάνε στραβά, κάποιοι θα προσπαθήσουν να φορτώσουν σε εσάς την ευθύνη, λέγοντας ότι η λύση τους δουλεύει θαυμάσια παντού – άρα το πρόβλημα είναι η δική σας υποδομή. Ανάλογη συμπεριφορά μπορεί να δείτε όταν ένα έργο αποδεικνύεται εξαιρετικά επιτυχημένο. Θα προσπαθήσουν να κλέψουν τη δόξα σας και να αδιαφορήσουν για τη σημαντική σας συμβολή στην εφαρμογή της λύσης.

Περισσότερο χρόνο θα αφιερώνετε στη φροντίδα παλιών συστημάτων παρά στην εφαρμογή νέων
Μια από τις πιο ελκυστικές προοπτικές ενός επαγγελματία του ΙΤ είναι η ευκαιρία του να τεστάρει όλες τις νέες τεχνολογίες. Η πραγματικότητα, ωστόσο, διαφέρει αρκετά, καθώς οι επαγγελματίες του ΙΤ περνούν περισσότερο χρόνο στη συντήρηση και φροντίδα των υπαρχόντων τεχνολογιών, παρά στην εφαρμογή νέων. Ακόμη και οι σύμβουλοι ΙΤ, που μπορεί να δουλεύουν με τις πιο νέες τεχνολογίες, τείνουν να χρησιμοποιούν τις καθιερωμένες, αποδεδειγμένες λύσεις, παρά τις καινούργιες και ενδιαφέρουσες.

Οι βετεράνοι του IT συχνά αποτελούν το μεγαλύτερο εμπόδιο στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών
Πολλές εταιρείες θα μπορούσαν να εφαρμόσουν νέες τεχνολογίες, καθώς είναι πολλές που μπορούν είτε να εξοικονομήσουν χρήματα, είτε να αυξήσουν την παραγωγικότητα και τα έσοδά μέσα από ανάλογες επενδύσεις.

Συχνά, όμως, το μεγαλύτερο εμπόδιο για την υιοθέτησή τους δεν είναι ούτε το budget, ούτε η διοίκηση – αλλά οι βετεράνοι του ΙΤ. Από τη στιγμή που εφαρμόσουν κάτι, διστάζουν να το αλλάξουν (εν μέρει πολύ σωστό, καθώς είναι δουλειά τους να στηρίξουν την υποδομή). Συχνά, όμως, αυτό αποτελεί δικαιολογία για να μην ενημερωθούν για νέες τεχνολογίες. Προτιμούν την αδράνεια, τη συνήθεια και συχνά, γίνονται πολύ αυτάρεσκοι.

Μερικοί άνθρωποι του ΙΤ εφαρμόζουν τεχνολογίες που ενισχύουν την προσωπική τους ισχύ, παρά την επιχείρηση
Μια ακόμη παρασπονδία στην οποία υποκύπτουν μερικοί επαγγελματίες του ΙΤ, είναι το να επιλέγουν τεχνολογίες με κριτήριο του πόσο θα τους χρειάζεται η εταιρεία, παρά το κατά πόσο η εταιρεία χρειάζεται μια τεχνολογία. Για παράδειγμα, μπορεί να διαλέγουν εφαρμογές που απαιτούν πολύ εξειδικευμένες ικανότητες διαχείρισης.

Επίσης, έχουν σημειωθεί παραδείγματα όταν οι άνθρωποι του ΙΤ επιλέγουν λύσεις που στηρίζονται στο Linux, παρόλο που η λύση Windows αποτελεί καλύτερη επιλογή (ή το αντίστροφο). Οι δικαιολογίες και τα επιχειρήματά τους για να υποστηρίξουν τις επιλογές τους, συνήθως είναι παραπλανητικα.

Οι επαγγελματίες του ΙΤ συχνά χρησιμοποιούν ακατανόητο λεξιλόγιο για να μπερδέψουν τις διευθύνσεις και για να καλύψουν τα λάθη τους
Ολοι οι επαγγελματίες του ΙΤ -ακόμη και οι καλύτεροι- κάνουν λάθη από καιρού εις καιρόν. Είναι ένα επάγγελμα, άλλωστε, με πολλές ευθύνες, περίπλοκα συστήματα, και απαιτητικές εφαρμογές.

Ωστόσο, δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να παραδεχθούν τα λάθη τους. Πολλοί, μάλιστα, εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι οι διοικήσεις δεν κατανοούν καλά τα τεχνολογικά ζητήματα, κι έτσι χρησιμοποιούν δύσκολες ορολογίες για να ρίξουν στάχτη στα μάτια τους. Για παράδειγμα, όταν ο ΙΤ πρέπει να εξηγήσει στη διεύθυνση γιατί μια εφαρμογή ήταν ανενεργή για πολλές ώρες, θα πει «Είχαμε το blue screen του θανάτου στον SQL Server. Αναθεματισμένη Microsoft!». Αυτό που απέτυχε να πει, ήταν ότι αυτό συνέβη επειδή ο ίδιος την εφάρμοσε, χωρίς πρώτα να την χρησιμοποιήσει δοκιμαστικά.