Tα project ανάλυσης επιχειρηματικών δεδομένων δεν πρέπει να αποτυγχάνουν. Αν και όλες οι εταιρείες το γνωρίζουν αυτό, είναι δύσκολο να τα καταφέρουν. Μια μελέτη του IBM Institute for Business Value μπορεί να τις βοηθήσει σε αυτή τους την προσπάθεια.

Τα Big Data και τα Business Analytics απασχολούν όλο και περισσότερο τους Διευθυντές Πληροφορικής σήμερα. Ωστόσο, η υλοποίηση με επιτυχία μιας φιλόδοξης ανάλυσης δεδομένων δεν είναι καθόλου απλή, ένεκα της μεγάλης σημασίας που έχει και τις απαιτήσεις που τίθενται από την επιχειρηματική πλευρά. Γι’ αυτό το λόγο πολύ λίγες εταιρείες καταφέρνουν να φέρουν εις πέρας με επιτυχία αντίστοιχα projects. Γιατί αποτυγχάνουν τόσο συχνά τα business analytics projects;

Μήπως γιατί δεν έχουν την υποστήριξη που θα έπρεπε από τα ανώτερα κλιμάκια της εταιρείας; Σίγουρα αυτό αποτελεί έναν ανασταλτικό παράγοντα που μπορεί να δυσκολέψει τα πράγματα. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει τη δικαιολογία για την αποτυχία ενός project, όπως καταδεικνύεται στη μελέτη IBM Global Business Services του IBM Institute for Business Value. Οπως αναφέρει η μελέτη, ακόμα και σε εταιρείες που υλοποιούν με επιτυχία ένα project Business Analytics μπορεί να υπάρχει ελλιπής υποστήριξη από τα ανώτερα διοικητικά κλιμάκια. Ωστόσο, καταφέρνουν παρόλο αυτά να βρουν λύση και να πετύχουν.

Τα εμπόδια των εταιρικών πολιτικών
Οι επιτυχημένες εταιρείες μοιάζουν με τις υπόλοιπες σε ένα αποφασιστικό σημείο, όπως αναφέρει η συντακτική ομάδα της μελέτης: βρίσκουν μπροστά τους τα ίδια εμπόδια των εταιρικών πολιτικών. Το 62% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι αυτής της φύσης οι δυσκολίες μπορεί να εμποδίσουν την επίτευξη ακόμα καλύτερων αποτελεσμάτων. Αυτό, όμως, που κάνει τους επιτυχημένους να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους είναι ο καθορισμός ενός μελετημένου και συγκεκριμένου σχεδίου ενσωμάτωσης διαδικασιών, το οποίο φροντίζει για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων από τα πάσης φύσης εμπόδια.

Για τη σύνταξη της μελέτης της, η IBM απευθύνθηκε σε 900 διευθυντικά στελέχη από 70 χώρες. Σχεδόν το ένα πέμπτο αυτών χαρακτηρίστηκε από τους ερευνητές ως “leading”, ήτοι ως ιδιαίτερα επιτυχημένοι γενικά και ειδικότερα στα Big Data και στα Business Analytics. Σχεδόν το 27% των διευθυντικών στελεχών της έρευνας, δραστηριοποιούνται στην Βόρεια Αμερική και στην περιοχή EMEA (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική).

3×3 επιτυχία
Η μελέτη καταγράφει τα συστατικά επιτυχίας σύμφωνα με ένα 3×3 σχήμα, το οποίο χαρακτηρίζεται από τρεις βασικούς μοχλούς, σε τρία διαφορετικά επίπεδα.Το πρώτο επίπεδο, “Enable”, θέτει τη βάση της επιτυχίας για ένα project Big Data και Analytics. To δεύτερο επίπεδο, “Drive”, συνίσταται από τους παράγοντες που απαιτούνται για την απόκτηση προστιθέμενης αξίας. Το τρίτο επίπεδο, “Amplify”, περιλαμβάνει τρία πεδία, τα οποία μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στην αξία που μπορεί να προκύψει από την ανάλυση των δεδομένων. Σε αυτό το επίπεδο προκύπτουν τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα της μελέτης – ιδίως όσον αφορά την υποστήριξη από τη διοίκηση, τη χρηματοδότηση, τις απαιτούμενες ικανότητες και δεξιότητες.

Enable
Ως το πρώτο βασικό στοιχείο για την επιτυχία των Analytics, το ινστιτούτο της IBM θεωρεί τις δραστηριότητες και αποφάσεις που παράγουν αξία (Source of Value). Αυτό σημαίνει, καταρχάς, να υπάρχει κατανόηση του από ποιες πηγές δεδομένων μπορεί να αντληθεί αξία. Και στη συνέχεια η ανάλυση να γίνει στοχευόμενα σε αυτά τα δεδομένα. Το δεύτερο συστατικό της επιτυχίας είναι η μέτρηση (Measurement).Οι περισσότεροι leaders αξιολογούν τα αποτελέσματα των projects με βάση ένα σετ διεργασιών, που βασίζονται σε διαφορετικές μετρήσεις.

Το ένα τρίτο των εταιρειών χρησιμοποιεί και μετρήσεις που αναλύουν τις επιπτώσεις. Σχεδόν το ένα τέταρτο χρησιμοποιεί προκαθορισμένα metrics, ενώ μια στις δέκα επιχειρήσεις παίρνει ως σημείο αναφοράς τις περικοπές του ΙΤ. Ο τρίτος μοχλός, η τεχνολογική πλατφόρμα, είναι θεμελιώδης για την επιτυχία των Big Data. Oι leaders έχουν κάνει συγκριτικά σημαντικές επενδύσεις στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων λειτουργιών, που διαθέτονται για την υποστήριξη των ενεργειών ανάλυσης δεδομένων. Σύμφωνα με τη μελέτη, το ένα τρίτο των επιχειρήσεων που κατατάσσονται στους ηγέτες της αγοράς χρησιμοποιούν ήδη τεχνολογίες cloud και λύσεις mobile, κάτι που αποτυπώνει τη μεταστροφή τους από παραδοσιακές υποδομές και τεχνικές ανάλυσης. Ενα επιπλέον τρίτο σκοπεύει να το πράξει αυτό σύντομα.

Drive
Στο δεύτερο επίπεδο η μελέτη κατατάσσει κυρίως εκείνους τους παράγοντες που ωθούν τις επιδόσεις των Big Data και των Analytics. Καταρχάς, θα ήταν χρήσιμη μια κουλτούρα που θα υποστηρίζει τη λήψη αποφάσεων βασισμένων στα γεγονότα. Ο δεύτερος μοχλός έχει να κάνει με την εμπιστοσύνη, με σχέσεις εμπιστοσύνης. Στις επιτυχημένες εταιρείες αυτές δημιουργούνται σε πολλαπλά επίπεδα: στους υπεύθυνους των επιχειρήσεων, ανάμεσα στα διοικητικά στελέχη της επιχείρησης και του IT, αλλά και ανάμεσα στους αναλυτές. Τέλος, ώθηση στα projects Business Analytics δίνουν, όπως είναι λογικό, η διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων και η διακυβέρνησή τους.

Amplify
Η υποστήριξη και η συμμετοχή της ηγεσίας στα analytics αποτελούν τα κλειδιά για την άντληση της αξίας από τα δεδομένα. Η υποστήριξη της διοίκησης αποτελεί έναν από τους τρεις αποφασιστικούς παράγοντες επιτυχίας. Αν δεν υπάρχει, τότε οι υλοποιήσεις των projects Analytics θα έχουν προβλήματα ένεκα των ανεπαρκών πόρων και της ελλειμματικής υποστήριξης. Στις επιτυχημένες εταιρείες ελέγχεται η χρήση των δεδομένων και των μέσων Analytics στα επιμέρους τμήματα που τους αφορά. Αυτός ο έλεγχος πλαισιώνεται από τη στρατηγική της εταιρείας, από γενικές πολιτικές και metrics, όπως και από τυποποιημένες μεθόδους. Οπως τονίζουν οι συγγραφείς της μελέτης, αυτή η διάταξη έρχεται σε αντίθεση με το σύνηθες πεδίο δράσης του χρήστη.

Επιπλέον, στις ηγέτιδες εταιρείες υπάρχει εμπλοκή των διοικούντων στην ανάπτυξη όλων των προαναφερόμενων metrics. Η χρηματοδότηση, ο δεύτερος μοχλός ανάπτυξης σε αυτό το επίπεδο, εξαρτάται φυσικά από την υποστήριξη της διοίκησης. Οι συντάκτες της μελέτης επιβεβαιώνουν, ωστόσο, τον ανεξάρτητο χαρακτήρα μιας δομημένης, επίσημης και σταθερής διαδικασίας, μέσω της οποίας αποκτούνται οι απαιτούμενοι πόροι στις επιτυχημένες εταιρείες. Μέρη αυτής της διαδικασίας αποτελούν, μεταξύ άλλων, οι προβλέψεις κόστους-οφέλους, που αποτελούν τη βάση για μια εκτίμηση των επενδύσεων που έχουν γίνει στα analytics. Τα δύο τρίτα των επιτυχημένων εταιρειών αποκτούν πρόσβαση στη χρηματοδότηση, μέσα από μια κοινόχρηστη πηγή πόρων.

Πρόκειται, δηλαδή, για ποσά που διατίθενται σε όλα τα τμήματα, χωρίς να επηρεάζουν τα budgets τους. Εναλλακτικά, χρησιμοποιούνται μοντέλα Chargeback. Σύμφωνα με την έρευνα, μια στις τέσσερις πετυχημένες εταιρείες εφαρμόζει την εξής πρακτική: πρώτα επιτυχημένος σχεδιασμός και μετά επενδύσεις. Ως ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την επιτυχία ενός project ανάλυσης δεδομένων, η IBM θεωρεί την έλλειψη των απαιτούμενων skills. Το ένα τρίτο των ερωτηθέντων διαμαρτύρεται για το πολύ μικρό προσωπικό που τους διαθέτει η επιχείρηση, σχετικά με τα Analytics.

Το πρόβλημα της έλλειψης ικανών ατόμων στην ανάλυση δεδομένων αναμένεται να ενταθεί στο μέλλον, καθώς η Gartner εκτιμά ότι έως το 2015 θα υπάρχει ζήτηση για 4,4 εκατομμύρια ειδικούς στο χώρο των data analytics, ωστόσο μόνο το ένα τρίτο αυτών των θέσεων θα μπορεί να καλυφθεί. Το μεγαλύτερο χάσμα skills έχει να κάνει με το συνδυασμό των ικανοτήτων ανάλυσης με την επιχειρηματική γνώση Εκείνος o αναλυτής που κατανοεί την επιχείρηση και διαθέτει την ικανότητα να εκτελέσει σύνθετες και υψηλού επιπέδου μαθηματικές διεργασίες αποτελεί τον πλέον περιζήτητο στην αγορά εργασίας.

Σχεδόν το 36% των ερωτηθέντων ανάφερε ότι αυτό αποτελεί το πιο πιεστικό έλλειμμα ικανοτήτων, ακολουθούμενο από τα analytics skills (24%), τις ικανότητες διαχείρισης δεδομένων (21%) και τα business skills (19%). Οι επιτυχημένες εταιρείες διαθέτουν μηχανισμούς διαμοιρασμού της γνώσης σε όλα τα τμήματά τους. Σχεδόν τα δύο τρίτα εξ αυτών διαθέτουν εξειδικευμένους αναλυτές, που εργάζονται σε projects που λαμβάνουν χώρα σε όλο τον οργανισμό. Επιπλέον, επενδύουν σε προγράμματα εκπαίδευσης των υπαλλήλων τους, ώστε να αυξήσουν την εξειδίκευση στα analytics projects. Σχεδόν μία στις επτά εταιρείες βασίζεται στη μεταφορά γνώσης από vendors και συμβούλους για αυτό το σκοπό.

Αντλώντας περισσότερη αξία
Η έρευνα της IBΜ κάνει ξεκάθαρο ότι υπάρχουν ορισμένες πρακτικές που μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να εξάγουν περισσότερη αξία από τα δεδομένα τους. Η 3×3 συνταγή της επιτυχίας που προτείνεται στη μελέτη βοηθάει τους οργανισμούς να επιταχύνουν την δημιουργία αξίας, να απλοποιήσουν την ενσωμάτωση των analytics και να εξορθολογήσουν τις σχετικές επενδύσεις. Οσες εταιρείες εκμεταλλευτούν τα analytics για να παίρνουν σωστές αποφάσεις και να επηρεάζουν θετικά τα έσοδά τους, διαθέτουν όλα τα εχέγγυα για να γευτούν τα οφέλη της επιτυχίας.