Το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών είναι πλέον μια πολύ μεγάλη εκδήλωση για τα ελληνικά δεδομένα και, παράλληλα, ιδιαίτερα χρήσιμη, καθώς εξελίσσεται σε meeting point επί παντός του επιστητού όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά για ολόκληρη τη NA Ευρώπη.
Στην τέταρτη διοργάνωσή του φέτος, με πλήθος κύριες και παράλληλες εκδηλώσεις, ομιλίες, πάνελ, στρογγυλά και ορθογώνια τραπέζια, έχει σίγουρα κάτι ενδιαφέρον (πιο σωστά, πολλά ενδιαφέροντα…) για τον καθένα, εξ ου και η σύσσωμη παρουσία της επιχειρηματικής κοινότητας στους Δελφούς, που γνωρίζουν ημέρες δόξας, μαζί με τη γειτονική Αράχωβα – η χαρά του networking! Πολλές οι αναφορές και τα σημεία ενδιαφέροντος κι από τον «δικό μας» χώρο, της τεχνολογίας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των «μεγάλων» (που έφεραν και ομιλητές από το εξωτερικό – σαφές δείγμα αποδοχής), όπως κι αρκετών μικρότερων εταιρειών, σε κάποιες ενότητες.
Το tech highlight, όμως, ήταν αναμφισβήτητα η παράπλευρη ενότητα Digital Disruption την οποία οργάνωσε για δεύτερη κατά σειρά χρονιά η εταιρεία creative marketing Valuecom, εστιάζοντας στην επίδραση της τεχνολογίας στους χώρους του marketing, των επιχειρήσεων και της επικοινωνίας. Το NetFAX ήταν, βεβαίως, εκεί…
Πλούσιο πρόγραμμα
Για ένα πεντάωρο, από τις 11:00 το πρωί ως τις 16:00 το απόγευμα του Σαββάτου, παρακολουθήσαμε ένα σφικτό πρόγραμμα με κύριο άξονα τις (θετικές, βεβαίως) ανατροπές που φέρνει στη ζωή κι ακόμα περισσότερο στη δουλειά μας η ψηφιακή τεχνολογία, το οποίο περιλάμβανε τρία ξεχωριστά πάνελ (αυτά του Digital Disruption II), αλλά και μερικές ακόμα πολύ ενδιαφέρουσες ενότητες…
Το πρώτο στη σειρά (What really happens when you disrupt a business – Bassim Haidar, CEO GMT Group – Αλέξης Πανταζής, Exec. Director Hellas Direct – Δημήτρης Λιτσικάκης, Country Mgr. Revolut – Ary Ganeshalingam, Brand Communications Dir. Chivas Regal-Pernod Ricard, με συντονιστή την ευρωβουλευτή Εύα Καϊλή) είχε να κάνει με τις ανατροπές στο χώρο των επιχειρήσεων, τη διαχείριση των δεδομένων και την ανάγκη για περισσότερα, την προσωποποιημένη προσέγγιση του καταναλωτή, τη χρεία αυστηρότερης ρύθμισης αλλά και διαφάνειας, τον κοινωνικό ρόλο των επιχειρήσεων στη νέα εποχή, τις ευκαιρίες για τη χώρα μας και το κυνήγι των ταλέντων.
Έχετε ως εταιρεία κάποια δράση για να αρχίσουν να γυρνάνε πίσω αυτοί που μας έφυγαν, ρωτήσαμε τον κ. Πανταζή. «Βεβαίως, τους προσφέρουμε relocation bonus, ύψους 5.000 ευρώ, ενώ προσφέρουμε και υποτροφίες στα πανεπιστήμια – ήδη έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα» ήταν η άμεση απάντησή του. Τη σκυτάλη πήρε το στέλεχος της Google, Yariv Adan, που έκανε «ζωντανή» επίδειξη των δυνατοτήτων του ψηφιακού βοηθού της εταιρείας του.
Ο Google Assistant άκουγε τις εντολές του «αφέντη» του, έδινε άμεσα σαφείς και ενίοτε πνευματώδεις απαντήσεις, μετέφραζε από τα αγγλικά στα ελληνικά και αντίστροφα, ενώ φάνηκε καθαρά πως μπορεί να ανοίξει διάλογο τόσο με ανθρώπους, όσο και με μηχανές, απαλλάσσοντας τον χρήστη από τη «λάντζα» της καθημερινότητας.
Ενδιαφέροντα ήταν και τα όσα εξέθεσε ο Χρήστος Μισαηλίδης, της International Workplace Group (που εμφανίζεται στην αγορά με τα εμπορικά σήματα Regus, Spaces, No 18 κλπ.), σχετικά με το παρόν και το μέλλον των χώρων εργασίας στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού (sharing economy) και της προσπάθειας να εξευρεθεί η ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στις υποχρεώσεις της δουλειάς και την προσωπική ζωή.
Ακολούθησε ακόμα ένα μεγάλο πάνελ – με τους Γιώργο Δουκίδη (καθηγητή ΟΠΑ), Κώστα Γεράρδο (CEO, Πλαίσιο), Τάσο Σπανίδη (CEO, Generation Y), Βασίλη Σταύρου (Brand President, AB), Στέφανο Μυτιληναίο (Γεν. Διευθυντή e-banking, Τρ. Πειραιώς), Θάνο Μαύρο (εταίρος της ΕΥ), Νίκο Φλίγκο (Γεν. Διευθυντής Πωλήσεων & Διανομών, Παπαστράτος), με συντονιστή τον δημοσιογράφο Δημήτρη Πεφάνη – που είχε ως αντικείμενο το χώρο της λιανικής πώλησης και συγκεκριμένα τις τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της.
Εκτενείς αναφορές έγιναν στο έλλειμμα εμπιστοσύνης, στις εντελώς διαφορετικές συνήθειες των millennials καταναλωτών, στην ανάγκη να «δαμαστεί» το διαφοροποιημένο οικοσύστημα και να μετρηθούν τα όποια αποτελέσματα, στις μεγάλες ανατροπές και τις πολυ-καναλικές αγορές, στην «προσωπική» προσέγγιση κάθε πελάτη με τη βοήθεια ΑΙ αλλά και των κοινωνικών δικτύων, στο μοντέλο της online έρευνας και της offline αγοράς, στην αύξηση των e-branches από τις τράπεζες κ.λπ.
Μια απίστευτη ιστορία…
Όμως, ο σταρ της ημέρας ήταν αναμφισβήτητα ο Christopher Wylie, ο data scientist που αποκάλυψε (ή μας «σφύριξε», για να συμβαδίσουμε με τον αντίστοιχο αγγλικό όρο ‘whistleblower’), το μέγα σκάνδαλο πολιτικής χειραγώγησης της Cambridge Analytica, πέρυσι τέτοια εποχή. Σκάνδαλο που προκάλεσε διεθνή κατακραυγή κι ένα φαινόμενο domino το οποίο στοίχισε πολύ τόσο στην ίδια την εταιρεία επεξεργασίας δεδομένων (που, προφανώς, ανέστειλε τη λειτουργία της), στο Facebook που έδωσε τα δεδομένα, αλλά και στην αμερικανική και βρετανική πολιτική σκηνή, γενικότερα.
Ο Wylie -που ξεκίνησε την ενότητα με τον εύγλωττο τίτλο “Weaponizing the algorithm: My data is my weakness”, εξιστορώντας τη ζωή του, πριν και μετά το κομβικό σημείο της αποκάλυψης, μέσω του «Observer», του «Guardian», του Channel 4 και άλλων ΜΜΕ, η οποία σχεδιαζόταν μεθοδικά επί ένα ολόκληρο χρόνο- συζήτησε με τον Αλέξανδρο Μάνο, ιδρυτή και CEO της Valuecom, για τη δύναμη και τη σημασία των προσωπικών δεδομένων, τη σχέση μεταξύ brand και καταναλωτών (ο ίδιος εργάζεται σήμερα ως αναλυτής στην H&M), τον κίνδυνο για τη δημοκρατία που κρύβει η υπερβολική προσωποποίηση (κάνοντας πολύ κακά σχόλια για το ρόλο του Facebook), τη ρύθμιση στο χώρο των δεδομένων (δεν φάνηκε ιδιαίτερα πεισμένος για την αξία του GDPR – “ΟΚ, poorly written and executed”, ήταν το σχόλιό του), τον προβληματισμό του για την τεχνητή νοημοσύνη και τους ψηφιακούς βοηθούς (Σε 10 χρόνια, όλες αυτές οι συσκευές θα σκέφτονται για λογαριασμό σου – τι θα κάνεις τότε; αναρωτήθηκε δημόσια), κλείνοντας με την παρατήρηση ότι το ΑΙ θα πρέπει να αξιοποιηθεί μονάχα για το καλό της ανθρωπότητας στο μέλλον που, προφανώς, δεν θα μοιάζει σε τίποτα με το παρόν.
Τουρισμός και περιεχόμενο
Ο τουρισμός και το περί αυτόν οικοσύστημα ήταν το αντικείμενο ενός ακόμα ενδιάμεσου πάνελ – με τους Σοφία Γκιούσου (Regional Campaign Mgr, AirBnB), Βασιλική Μαυροκεφάλου (Dir. Market Management, Expedia), Δημήτρη Κόσσυφα (Industry Head Travel, Google Ελλάδας), Γ. Κυβερνήτη (CEO, Kyvernitis Travel) και Πάνο Παλαιολόγο (CEO, HotelBrain) με συντονιστή τη δημοσιογράφο Στεφ. Σούκη – που έδωσε άφθονη τροφή για σκέψη, με δεδομένη την κρίσιμη σημασία του τομέα για τη χώρα μας.
Εξετάστηκαν η «έκρηξη» των ταξιδιών τον 20ο αι., η μεγάλη ανατροπή όλων όσων ξέραμε λόγω της τεχνολογίας και των εργαλείων που πλέον μας προσφέρει, ο αδιάκοπος αγώνας για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του πελάτη, η κατάρριψη του φόβου ότι τα ρομπότ θα υποκαταστήσουν τον άνθρωπο, τα νούμερα του AirBnB (πάνω από 90.000 είναι τα συνεργαζόμενα καταλύματα στην Ελλάδα, με 31 ημέρες μέση πληρότητα και έσοδα άνω των 3.000 ευρώ ετησίως έκαστο, μας αποκάλυψε η κ. Γκιούσου), η σύγκριση και οι μεγάλες διαφορές στην ταξιδιωτική συμπεριφορά Ελλήνων – ξένων, οι νέες ευκαιρίες για πρωτότυπες εμπειρίες που εμφανίζονται, αλλά και η ελπίδα (διά στόματος του κ. Παλαιολόγου) ότι -βάσει δυνατοτήτων και δεξιοτήτων- στην Ελλάδα μπορούμε να πάμε πάρα πολύ καλύτερα.
Στο τρίτο και καταληκτικό πάνελ, στο πλαίσιο του Digital Disruption II, (με τίτλο “Content remains King, but Content format, Type and Point of views is developing rapidly”) ο Αλέξανδρος Μάνος και ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης συζήτησαν με τον Αιμίλιο Χαλαμανδάρη (CEO, Innoetics) και τη Thalia Mavros (CEO, The Front) για τα σύνορα του περιεχομένου, που παραμένει μεν «βασιλιάς», όμως όλες οι παράμετροί του αλλάζουν και μάλιστα πολύ γρήγορα. Εξετάσθηκαν η πρόοδος και η αξιοποίηση (όπως πχ. στους ψηφιακούς βοηθούς, αλλά όχι μόνο) της συνθετικής φωνής, η επόμενη μέρα με τη χρήση «οικείας φωνής» αλλά και αυτόματης μετάφρασης από μια γλώσσα σε άλλες, τα πολλά και διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας, που όμως συνοδεύονται από προβλήματα λόγω θεμάτων ΙΡ και, τέλος, το για την ώρα «θολό» μέλλον των e-books στην Ελλάδα.
ΥΓ. Στους Δελφούς πήγαμε, να μη κάνουμε κι εμείς τον απολογισμό μας; Έχουμε και λέμε, λοιπόν: 1. Το Forum έχει γίνει πιά μια πολύ μεγάλη εκδήλωση, must για την ελληνική πραγματικότητα, αλλά και για πολλούς υψηλά ιστάμενους ξένους 2. Πλουσιότατο και εντυπωσιακό σε δομή το πρόγραμμα, παρά τις κάποιες αναγκαίες «δουλείες» 3. Μέγα (και στρυμωγμένο) το πλήθος: εκατοντάδες οι ομιλητές, χιλιάδες οι σύνεδροι, πολλές δεκάδες οι εκπρόσωποι των media 4. Τρομερά τα μέτρα ασφαλείας (μέχρι και ελικόπτερο της αστυνομίας, είδαμε σε parking στην Αράχωβα) 5. Σαφώς καλύτερη η οργάνωση φέτος σε σχέση με πέρυσι και ειλικρινές το μπράβο, αλλά μάλλον πιάσαμε ταβάνι λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων των «δελφικών» υποδομών – μάλλον μικρομετρικές και ποιοτικές μονάχα θα είναι στο εξής οι όποιες αλλαγές…