Η αναγκαστική, λόγω της πανδημίας, προσαρμογή των τραπεζών και γενικότερα του χρηματοπιστωτικού κλάδου στη νέα κανονικότητα που επέβαλε τον άμεσο ψηφιακό μετασχηματισμό τους, αποτυπώθηκε με ιδιαίτερη σαφήνεια στο 4ο BankTech, ένα συνέδριο το οποίο πραγματοποιήθηκε online στις 13 Οκτωβρίου, με διοργανωτές την Mellon Group of Companies και το περιοδικό Digital Finance της Boussias Communications.

Η πανδημία ανέτρεψε την καθημερινότητά μας σε πολλαπλά επίπεδα και επιτάχυνε -λειτουργώντας ως ένας ιδιαίτερα δραστικός καταλύτης- τη μετάβαση σχεδόν του συνόλου του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην ψηφιακή εποχή. Στον κλάδο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και ειδικά στον τραπεζικό χώρο, οι αλλαγές -που ακόμα συνεχίζονται- ήταν τεκτονικές, λόγω της άμεσης και επιβεβλημένης προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Στρατηγικές και οδικοί χάρτες άλλαξαν εν μια νυκτί, καινοτόμες ψηφιακές λύσεις υιοθετήθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες και πλέον να διαμορφώνεται ένα νέο τραπεζικό οικοσύστημα, απλούστερο, ταχύτερο και πιο αποτελεσματικό, τόσο για τους οργανισμούς – μέλη του, όσο και για τους πελάτες – χρήστες, που εμφανίζονται πολύ περισσότερο απαιτητικοί, αναζητώντας στις παρεχόμενες υπηρεσίες ένα «ταξίδι» γεμάτο θετικές και ασφαλείς εμπειρίες.

Οι άπειρες προκλήσεις στους «πρωτόγνωρους καιρούς που ζούμε» και τα άλματα που πρέπει να κάνουν οι τράπεζες για να τις αντιμετωπίσουν, ήταν ακριβώς το αντικείμενο του κύριου ομιλητή, Δρ. Δημήτριου Σαλαμπάση, Dir. Master of Financial Technologies, Asst. Prof. FinTech Innovations & Entrepreneurship του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Swinburne στην Αυστραλία, ο οποίος υπογράμμισε την τεράστια δυναμική του μετασχηματισμού. Μίλησε για την υποχρεωτική επανατοποθέτηση των οργανισμών και των υπηρεσιών τους, για ευκαιρίες συνεργασίας και γρήγορη προσαρμογή σ’ όσα μας έφεραν οι ανατροπές, αλλά και για την καλύτερη αξιοποίηση των τεράστιων ποσοτήτων διαθέσιμων δεδομένων εκ μέρους τους, ενώ προσδιόρισε πέντε περιοχές εστίασης του μετασχηματισμού «για καλό σκοπό»: τη νέα κουλτούρα που πρέπει να υιοθετήσουν τα στελέχη κάθε οργανισμού, το πνεύμα υπευθυνότητας που θα πρέπει να τα διακρίνει, την καινοτομική χρήση των Big Data, την αξιοποίηση των αναδυομένων τεχνολογιών (ΑΙ, IoT, Blockchain κλπ.), αλλά και την ηθική διάσταση των ψηφιακών λύσεων που θα επιλέξουν.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε, επίσης, η ομιλία του Remy Belloir, VP Digital Payment Europe της Thales, εταιρείας-στενού συνεργάτη της Mellon. Δηλώνοντας πως έχουμε ήδη περάσει στην Digital First εποχή για τις κάρτες πληρωμών, παρουσίασε την D1, μια άυλη κάρτα χωρίς φυσική υπόσταση (mini-revolution, τη χαρακτήρισε), η οποία διευκολύνει την καθημερινότητα του χρήστη και, παράλληλα, του επιτρέπει τον πλήρη έλεγχο των καθημερινών συναλλαγών του.

Τα χαρακτηριστικά του νέου τραπεζικού οικοσυστήματος
Η καινοτομία, η συνδεσιμότητα και η ευελιξία είναι χαρακτηριστικά του νέου οικοσυστήματος αλλά πού μας οδηγούν μακροπρόθεσμα, πάντα σε σχέση και με τις προσδοκίες της αγοράς; Αυτό ήταν το ερώτημα στο πρώτο πάνελ διαλόγου, στο οποίο κλήθηκαν να απαντήσουν η Σταυρούλα Καμπουρίδου, CEO της ΔΙΑΣ – Διατραπεζικά Συστήματα ΑΕ -σημαντική η αναφορά της στην έναρξη των άμεσων πληρωμών, εκ μέρους των ελληνικών τραπεζών-μελών, ήδη από τα μέσα Δεκεμβρίου, αλλά και στη ραγδαία αναπτυσσόμενη πλατφόρμα μεταφοράς χρημάτων μέσω κινητού IRIS- ο Άκης Γιούχας, COO της Optima Bank , ο οποίος τόνισε πως έφτασε ο καιρός να σκεφτόμαστε ελεύθερα out of the box, φέρνοντας και σχετικά παραδείγματα από τις πλούσιες εμπειρίες του, η Έφη Πρεσβεία, CTO & COO της Attica Bank,που στάθηκε στις πολλές πλέον ψηφιακές ευκολίες, αυτοματισμούς και στρατηγικές συμμαχίες οι οποίες κάνουν καλύτερο το «ταξίδι» του πελάτη-χρήστη αυτής της παλιάς-νέας τράπεζας και ο Kostas Tovil, Senior VP της BTI Bank, ο οποίος περιέγραψε τη δική τους μετάβαση από ψηφιοποιημένη σε ψηφιακή next generation bank, εστιασμένη στην απαιτητική περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και τις λύσεις που αξιοποιούν.

Η νέα κανονικότητα της λιανικής τραπεζικής μετά την κρίση
Η δεύτερη ενότητα ξεκίνησε με την ομιλία του Javier Puga, VP Marketing της Unblu, με έδρα την Ελβετία και πελάτες σε παγκόσμια κλίμακα, ο οποίος επικεντρώθηκε στις omnichannel υπηρεσίες της εταιρείας του προς τους (ψηφιακούς) πελάτες -οι οποίοι αυξάνουν και πληθαίνουν, λόγω της πανδημίας- τραπεζών και ασφαλιστικών εταιριών, προσφέροντάς τους με τη λύση του co-browsing απλές, προσωποποιημένες και αποτελεσματικές συμβουλές για τη λήψη σωστότερων αποφάσεων.
Το πάνελ συζήτησης που ακολούθησε εστίασε στις νέες δραστηριότητες των τραπεζών μετά την κρίση, στην εποχή της νέας κανονικότητας – θα φέρει, άραγε, επέκταση ή αντίθετα θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση πόρων και δυνάμεων; Στο ερώτημα απάντησαν ο Παναγιώτης Διβριώτης, Chief Retail Officer της Attica Bank, που ανέλυσε τον ρόλο των φυσικών τραπεζικών καταστημάτων σε σύγκριση με εκείνον των ψηφιακών, τονίζοντας ότι η μετεξέλιξη των πρώτων σε advice centers με τη βοήθεια της τεχνολογίας είναι πλέον θέμα επιβίωσης, η Marian Ignat, Executive Director -– Head of Retail Distribution της BCR, -«μεγάλη πρόκληση οι συνέπειες της πανδημίας, αλλά ευτυχώς, είχαμε ετοιμάσει μια απόλυτα λειτουργική ψηφιακή πλατφόρμα για τις συνήθεις συναλλαγές, ανασχεδιάζοντας παράλληλα, τα καταστήματά μας», τόνισε, ο Andrzej Pyka, Chief Retail Transformation Officer της Santander Bank Polska, ο οποίος περιέγραψε τις δυνατότητες του open banking και του Banking-as-a-Service, όσον αφορά στον συνδυασμό συναλλαγών και υπηρεσιών από πολλούς διαφορετικούς τομείς και ο Viktor Stoyanov, Head of Remote Services & Digital Channels στην UniCredit Bulbank, που συνέδεσε την επιτυχία μιας τράπεζας με την ποιότητα και ευχρηστία των mobile εφαρμογών της, καθώς αυτές είναι συνήθως η πύλη εισόδου των χρηστών για τις καθημερινές συναλλαγές τους και τις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.

Σχεδιάζοντας την τράπεζα του μέλλοντος
Την τρίτη και τελευταία ενότητα άνοιξε ο Albert-Jan Schepers, Director Business Development & Consulting, της SG New Tech – εταιρείας του Software Group, παρουσιάζοντας τρόπους ανάπτυξης μέσω της βέλτιστης διαχείρισης πιστωτικών κινδύνων, μεθόδους αντιμετώπισης των σχετικών προκλήσεων, αλλά και παραδείγματα επιτυχημένων εφαρμογών εκ μέρους της εταιρείας του.

Ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου των τραπεζών και η βέλτιστη οδός για κερδοφόρες στρατηγικές επιλογές σήμερα και στο μέλλον απασχόλησε τους πέντε συν-ομιλητές του τελευταίου πάνελ, τον Petr Baron, CEO της TBI Bank – «προτιμούμε το phygital μοντέλο, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση mobile εφαρμογών, έστω κι αν υπάρχει κάποια υστέρηση στη ΝΑ Ευρώπη, όσον αφορά στην υιοθέτησή του», είπε, τον Δημήτρη Κυπαρίσση, CEO της Optima Bank, -πλήρης αναγνώριση του σημαντικού ρόλου της τεχνολογίας ως facilitator στη λειτουργία της τράπεζας, που πάντως δεν χάνει το ανθρώπινο πρόσωπό της-, τον Alexander Boyko, Deputy CEO της Altbank Κιέβου, ο οποίος τόνισε ότι «λειτουργούμε μόνο μέσα από ψηφιακά κανάλια, στον χώρο του smart finance, εξυπηρετώντας και στηρίζοντας συγκεκριμένα οικοσυστήματα: διάστημα, τράπεζες και κυβερνοάμυνα», τον Michel Leger, EVP Innovation του Ingenico Group, σύμφωνα με τον οποίο, είναι ιδιαίτερα σημαντικές οι οργανωτικές διαδικασίες, η στήριξη της καινοτομίας, η ευελιξία μαζί με προσαρμοστικότητα, η προηγμένη τεχνολογία και η αξιοποίηση των δεδομένων- και τον Radu Topliceanu, Deputy CEO & Head of Retail Banking της BRD, -εταιρείας του ομίλου Societe Generale- η οποία είναι μια παραδοσιακή ρουμανική τράπεζα, που προωθεί σε συνεργασία με μικρές fintech, τον μετασχηματισμό της σε έμπιστο customer-first ίδρυμα, με omnichannel παρουσία και προσωποποιημένες υπηρεσίες.

Βασικός συντονιστής του 4ου BankTech ήταν ο δημοσιογράφος Παναγιώτης Μαρκέτος, με την συμπαράσταση του υπογράφοντος στην πρώτη ενότητα και του Αλκμάνος Γρανίτσα, Senior Associate, Kyklos Associates in Marketing & Public Relations Consultancy, στη δεύτερη και τρίτη ενότητα.