Τα πρώτα έργα που εγκρίθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης αφορούν υποδομές πληροφορικής. Αυτό είναι καλό για τον εκσυγχρονισμό της χώρας, αλλά θα μπορούσε να γίνει καλύτερο, αν τα δεδομένα που δημιουργούνται από τις υποδομές ήταν διαθέσιμα σε όλους.

Τα πρώτα έργα που εγκρίθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης αφορούν υποδομές πληροφορικής. Αυτό είναι καλό για τον εκσυγχρονισμό της χώρας, αλλά θα μπορούσε να γίνει καλύτερο, αν τα δεδομένα που δημιουργούνται από τις υποδομές ήταν διαθέσιμα σε όλους.

Η διοίκηση της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας πρέπει να είναι ευχαριστημένη που μέσω διαγωνισμού προϋπολογισμού 12 εκ. ευρώ θα αποκτήσει ένα σύγχρονο πληροφοριακό σύστημα που θα κρατήσει ζωντανές τις υπηρεσίες της τα ερχόμενα χρόνια. Είναι όμως εξίσου ευχαριστημένοι οι φορολογούμενοι πολίτες που διέθεσαν αυτό το ποσό; Μια επίσκεψη στο site της ΕΜΥ και η σύγκριση των διαθέσιμων υπηρεσιών με αντίστοιχα site μετεωρολογικών υπηρεσιών άλλων χωρών, δείχνει ότι πρέπει να διανυθεί πολύς δρόμος ακόμα, μέχρι η υπηρεσία να διαθέσει ΔΩΡΕΑΝ τα δεδομένα που συλλέγει στο ευρύ κοινό και αυτό να γίνει με ΕΥΛΗΠΤΟ τρόπο. Παρά το γεγονός ότι η υπηρεσία διαθέτει το παλαιότερο αρχείο μετεωρολογικών δεδομένων, είναι σχεδόν αδύνατο για έναν πολίτη να το αξιοποιήσει προκειμένου να βγάλει συμπεράσματα για απορίες που ενδεχομένως έχει. Ακόμη και ερευνητικά ιδρύματα έχουν δυσκολευτεί κατά καιρούς να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες, τις οποίες κατά κάποιο τρόπο η ΕΜΥ τις θεωρεί περιουσιακά της στοιχεία.

Η ΕΜΥ δεν είναι η εξαίρεση του κανόνα. Τα δεδομένα που παράγουν πληροφοριακά συστήματα που έχουν πληρωθεί από τους φορολογούμενους πολίτες είναι συχνά πιο απροσπέλαστα και από τα αρχεία του Βατικανού. Επομένως, είναι εύλογες δύο απορίες σχετικά με τα ΝΕΑ δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που επενδύονται σε ΝΕΕΣ υποδομές πληροφορικής. Αφενός, πόσο ΝΕΕΣ και ΧΡΗΣΙΜΕΣ είναι αυτές και αφετέρου σε τι ποσοστό τα δεδομένα που θα προκύψουν από τη χρήση τους θα είναι διαθέσιμα στο ευρύ κοινό και μάλιστα με ΕΥΛΗΠΤΟ τρόπο.
Θα μπορέσουμε μετά από την αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής να έχουμε στη διάθεση μας ως πολίτες μια εφαρμογή, στην οποία θα ορίζουμε παραμέτρους, όπως ηλικία, περιοχή και είδος επαγγέλματος και να βλέπουμε σε ένα ωραίο γράφημα τις απαντήσεις στο ερώτημα μας; σχετικά με τα ποσοστά ανεργίας; Ή θα συνεχίσουμε να χρειαζόμαστε σφραγίδα από την Ανώτερη Διοίκηση, προκειμένου να πάρουμε αριθμοσειρές που για να μετατρέψουμε σε πληροφορία θα χρειαζόμαστε πανεπιστημιακό πτυχίο στην ανάλυση δεδομένων;

H εικόνα που έχουμε μέχρι στιγμής είναι ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις ψηφιοποιούν υπηρεσίες, ακολουθώντας το περιβόητο Εσθονικό μοντέλο. Από εκεί και πέρα οι αποκλίσεις είναι μεγάλες. Ακόμη και αν παραβλέψουμε ότι η ψηφιοποίηση των κυβερνητικών υπηρεσιών στην Εσθονία δεν βασίστηκε στις μεγάλες εταιρείες πληροφορικής, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι τα δεδομένα από τα κυβερνητικά πληροφοριακά συστήματα της Εσθονίας είναι τόσο εύκολα διαθέσιμα στο ευρύ κοινό, όσο να βρεις καφενείο σε οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας. Είναι λοιπόν σημαντικό να δούμε με λεπτομέρεια, αν στο σχεδιασμό που έχει γίνει για τα 8 πρώτα έργα του Ελλάδα 2.0, τα οποία έχουν ένα συνολικό προϋπολογισμό 465 εκ. ευρώ, έχει προβλεφθεί πρόσβαση στα δεδομένα για τους πολίτες με ΕΥΛΗΠΤΟ τρόπο και ΠΟΤΕ θα είναι διαθέσιμες οι εφαρμογές που θα επιτρέπουν αυτή την πρόσβαση.

Όταν, π.χ., ολοκληρωθεί το GOV-ERP, θα μπορούμε να θέσουμε ως πολίτες το ερώτημα “Πόσα χρήματα ξόδεψε ο τάδε Δήμος το 2020 σε κοινωφελή έργα και σε ποιους τομείς;”
Επίσης, μετά την αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών, όπου θα επενδυθούν δεκάδες εκατομμύρια, θα μπορούμε να δούμε σε ένα ψηφιακό χάρτη τη μεταβολή της μέσης ταχύτητας σε επίπεδο ταχυδρομικού κώδικα πριν και μετά την αναβάθμιση;

Και τέλος, μετά την επένδυση των 69,4 εκ. ευρώ στην Ενιαία Ψηφιακή Υποδομή για την εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων για τη δημιουργία των τεχνολογικών και πληροφοριακών μηχανισμών που θα επιτρέψουν την επέκταση της ψηφιακής εξυπηρέτησης και συναλλαγών μεταξύ δημοσίου, επιχειρήσεων και πολιτών, θα μπορέσουμε να έχουμε ένα ωραίο ψηφιακό γράφημα δεικτών που να μας εξηγούν πώς βελτιώθηκαν οι υπηρεσίες προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων; Δεδομένου δε, ότι η τάση για ανάλυση πληροφοριών είναι να γίνεται σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ, θα ήταν χρήσιμο να μπορούσαν και οι πολίτες να επωφελούνται την ανάλυση των δεδομένων που έχουν πληρώσει σε πραγματικό χρόνο.