“Τα Big Data δεν επιλύουν προβλήματα, αλλά βοηθούν εκείνους που είναι επιφορτισμένοι με την επίλυσή τους”. Η φράση αυτή ανήκει στον Randy Guard, Executive Vice President και Chief Marketing Officer της SAS και συμπυκνώνει πολύ εύγλωττα και ιδιαίτερα εύστοχα το νόημα της διοργάνωσης της SAS, Analytics Experience 2016, η οποία έλαβε χώρα στις 7-9 Νοεμβρίου στη Ρώμη.

Περισσότερα από 900 στελέχη από όλη την Ευρώπη και τον κόσμο έδωσαν το «παρών», στο Analytics Experience 2016, αξιοποιώντας μια σημαντική ευκαιρία να ανακαλύψουν τις σημαντικότερες εξελίξεις στις τεχνολογίες των analytics, των big data και του Internet of Things, καθώς και το πώς αυτές οι εξελίξεις επηρεάζουν το σύγχρονο επιχειρείν, να δουν από κοντά τις νέες λύσεις της SAS για την αξιοποίηση των δεδομένων και τη διαχείριση των κινδύνων και να μοιραστούν προβληματισμούς και βέλτιστες πρακτικές. 

«Ο τρόπος που ‘καταναλώνουμε’ τα analytics έχει πλέον αλλάξει» υποστήριξε στην εναρκτήρια ομιλία του ο Guard, ο οποίος υπογράμμισε ότι το ζήτημα για τις σύγχρονες εταιρείες δεν είναι αν θα αξιοποιήσουν τα analytics, αλλά «πώς θα τα αξιοποιήσουν ακόμα περισσότερο». «Ο ρόλος μιας analytics platform είναι η ενδυνάμωση του κύκλου ζωής των δεδομένων, και αυτό γιατί οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι διαρκώς ‘updated’» συμπλήρωσε ο Guard. «Δεν πρόκειται ποτέ να υπάρξει εταιρεία που θα καθοδηγείται μόνο από τα Big Data, ωστόσο τα δεδομένα είναι που καθοδηγούν τις αποφάσεις.

Αυτή τη στιγμή έχουμε στη διάθεσή μας μεγαλύτερη διαφάνεια πληροφοριών από ποτέ στο παρελθόν, η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να καταλάβουμε τους πελάτες μας. Ωστόσο, η τελευταία λέξη θα ανήκει πάντα στους ανθρώπους. Η τεχνολογία μπορεί να ενδυναμώσει την πραγματικότητα, αλλά δεν μπορεί να αλλάξει τους κανόνες». Τη σημασία των ανθρώπων υπογράμμισε και ο Fritz Lehman, Executive Vice President & Chief Customer Officer της SAS, ο οποίος παρότρυνε τις εταιρείες να «επιλέγουν ανθρώπους με περιέργεια, ανθρώπους που θα είναι σε θέση να αντιληφθούν ποιο είναι το ‘next big thing’».

Open source is here to stay
Στο ρόλο του ανοιχτού λογισμικού σήμερα αναφέρθηκε ο Jim Zelmin, Executive Director, The Linux Foundation, ο οποίος υποστήριξε ότι πλέον είμαστε αντιμέτωποι με μία νέα γενιά open source, η οποία έχει δημιουργήσει ένα νέο οικονομικό πρότυπο. «Το open source έχει πάψει να αποτελεί μία δωρεάν εναλλακτική κάποιας ακριβής proprietary λύσης – δημιουργεί νέες λειτουργικότητες, νέες καινοτόμες τεχνολογίες». Η υιοθέτηση του είναι σήμερα ραγδαία, το open source βρίσκεται παντού, πρακτικά κυριαρχεί στην τεχνολογία και επαναπροσδιορίζει τις πελατειακές σχέσεις. Το ζήτημα που τίθεται σύμφωνα με τον Zemlin, είναι πώς θα διευρυνθεί ακόμα περισσότερο η συνεργασία ανάμεσα στους developers, τις εταιρείες και τους τελικούς χρήστες, ώστε να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η ανάπτυξη της open τεχνολογίας. «Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η δημιουργία ενός βιώσιμου οικονομικού οικοσυστήματος για την ανάπτυξη των μεγαλύτερων open source projects, τα οποία θα επιτρέψουν στις εταιρείες να έχουν έσοδα από την επανεπένδυση σε αυτούς τους τομείς» υπογράμμισε ο Jelmin.

Internet of Things
Η μεγαλύτερη υπόσχεση του Internet of Things, και ταυτόχρονα το κυρίαρχο ζητούμενο είναι η βελτίωση της αποδοτικότητας των διαδικασιών -process efficiency- και μετά η λειτουργική παραγωγικότητα, σύμφωνα με την Tamara Dull, Director of Emerging Technologies στη SAS, ενώ η έλλειψη standardization, η ασφάλεια και η προστασία των δεδομένων αποτελούν τις μεγαλύτερες προκλήσεις. Όπως η ίδια υποστήριξε η ασφάλεια είναι ένα πολύπλευρο ζήτημα που δεν περιορίζεται στην τεχνολογία και υπογράμμισε ότι παρόλο που το μεγαλύτερο μερίδιο αυτής της ευθύνης βαραίνει τους κατασκευαστές, οι τελικοί χρήστες και οι καταναλωτές είναι επίσης υπεύθυνοι. Σε ότι αφορά τα Big Data η Tamara Dull εξήγησε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των Big Data projects σήμερα αποτυγχάνει, κυρίως ως προς τα παραδοτέα, και αυτό γιατί οι εταιρείες ξεκινούν από τη λάθος αφετηρία: την τεχνολογία. Η σωστή διαδρομή ωστόσο είναι ο εντοπισμός της επιχειρηματικής ανάγκης ή προβλήματος, η αξιολόγηση της σημασίας του για την εταιρική στρατηγική και κατόπιν η επένδυση σε τεχνολογίες Big Data – αν και εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Τέλος υπογράμμισε τη σημασία της συμμετοχής των κατάλληλων ανθρώπων, καθώς όπως χαρακτηριστικά επισήμανε «Δεν είναι η τεχνολογία. Είναι οι άνθρωποι και οι διαδικασίες που κάνουν τα έργα Big Data να αποτυγχάνουν». 

The future of marketing
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις της πρώτης ημέρας ήταν η αυτή του μοναδικού David Shing, Digital Prophet της AOL, o οποίος επέκτεινε το concept του Internet of Things, μιλώντας για το Internet of Emotions. Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία είναι διάχυτη παντού και συνδέεται άμεσα  με την ανθρωπότητα, οι εταιρείες θα πρέπει να εστιάσουν περισσότερο στον ανθρώπινο παράγοντα και στις συμπεριφορές των ανθρώπων που τις ακολουθούν και όχι στους τεράστιους όγκους δεδομένων.

Όπως χαρακτηριστικά υποστήριξε «Η τεχνολογία μπορεί να αλλάζει τις συμπεριφορές, αλλά δεν αλλάζει τις ανάγκες. Χωρίς data δεν υπάρχει δημιουργικότητα, αλλά και χωρίς δημιουργικότητα δεν υπάρχουν data. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, παρόλο που σήμερα το smartphone μπορεί να κάνει σχεδόν τα πάντα, η βασική πρόκληση παραμένει το πώς θα κάνουμε τους ανθρώπους να κατεβάσουν μία εφαρμογή». Και για να το κάνουμε αυτό χρειαζόμαστε μία νέα ερμηνεία των παραδοσιακών marketing models.