Ο Κανιός Γεώργιος, IT Director της ΚΑΥΚΑΣ Α.Ε., αναλύει το σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει το ΙΤ στην εξέλιξη και βελτίωση μιας σύγχρονης επιχείρησης retail, παραθέτοντας, παράλληλα, μια σειρά από IT Projects και την επίδραση που είχαν αυτά στην ανάπτυξη της εταιρείας του.

netweek: Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας ως Διευθυντής Πληροφορικής σε μια εταιρεία retail; Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις για τον CIO μιας εταιρείας αυτού του χώρου;

Γεώργιος Κανιός: Προτεραιότητά μου είναι η διασφάλιση της λειτουργίας των πληροφοριακών και τηλεπικοινωνιακών συστημάτων της εταιρείας, η βελτίωση των εσωτερικών επιχειρηματικών διαδικασιών, η αυτοματοποίηση και η μείωση του κόστους. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το ΙΤ να διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο όσον αφορά το business και την ανάπτυξη της εταιρείας. Ακολουθώντας την κουλτούρα και τη φιλοσοφία της ΚΑΥΚΑΣ Α.Ε. για συνεχή βελτίωση και εξέλιξη, αποτελούμε το συνδετικό κρίκο μεταξύ των διευθύνσεων μέσα στην εταιρεία, μεταφράζοντας την προηγμένη τεχνολογία σε εξελιγμένη επιχειρηματικότητα. Βοηθάμε, παράλληλα, τα άλλα τμήματα να κατανοήσουν σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις – όπως είναι το cloud, το mobility, το digital marketing κ.α. – και να τις αξιοποιήσουν βέλτιστα και την κατάλληλη χρονική στιγμή.

Ειδικότερα για τον κλάδο του ηλεκτρολογικού υλικού η ιδιαιτερότητα είναι ότι τα καταστήματά μας εξυπηρετούν πελάτες τόσο χονδρικής όσο και λιανικής. Έτσι, οι λύσεις που επιλέγουμε θα πρέπει να εξυπηρετούν βέλτιστα και τις δύο κατηγορίες πελατών. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε γίνει μέλος (από την 1/1/2013) της FEGIME, ενός πανευρωπαϊκού ομίλου αγορών ηλεκτρολογικού υλικού & marketing, με σκοπό την ανταλλαγή best practices λειτουργίας για το business & marketing – και όχι μόνο Πληροφορικής. Αυτή την περίοδο τρέχει ένα μεγάλο project της FEGIME, που αφορά τη δημιουργία μιας πανευρωπαϊκής database των προϊόντων όλων των προμηθευτών ηλεκτρολογικού υλικού, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλα τα μέλη, κάτω από ένα κοινό πλαίσιο χαρακτηρισμού των προϊόντων (ΕΤΙΜ).

netweek: Θα μπορούσατε να αναφερθείτε σε μερικά IT projects που υλοποιήσατε και τα οποία συνέβαλαν στην ανάπτυξη του business;

Γεώργιος Κανιός: Υπάρχουν αρκετά έργα που τρέχουν αυτή την περίοδο. Όπως το project digital signage, το οποίο ξεκινήσαμε πιλοτικά σε επτά καταστήματα, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες μας να βλέπουν demos των προϊόντων και των λύσεων τεχνολογίας που προσφέρουμε. Η λύση τρέχει κεντρικοποιημένα και μας επιτρέπει να επικοινωνούμε τις προσφορές και τις ανακοινώσεις μας, αλλά και εταιρικά ή προϊοντικά βίντεο. Ένα άλλο project που ολοκληρώθηκε πρόσφατα – μόλις μέσα σε δύο εβδομάδες (!) από την Algosystems- προσφέρει δωρεάν WiFi στους πελάτες μας και στα 47 καταστήματά μας. Η ιδιαιτερότητα αυτού του project ήταν ότι συνδύασε την παροχή guest free WiFi στους πελάτες, όσο και corporate wifi για κάλυψη των εσωτερικών εταιρικών αναγκών.

Παράλληλα, η λύση που επιλέξαμε γι’ αυτό το σκοπό μας δίνει τη δυνατότητα να διεξάγουμε ένα είδος digital marketing, επιτρέποντάς μας , για παράδειγμα, να κάνουμε σε πραγματικό χρόνο προσφορές στους επισκέπτες των καταστημάτων μας – γνωρίζουμε, ανά πάσα στιγμή πόσοι χρήστες είναι συνδεδεμένοι, τι bandwidth δεσμεύουν, ποιες εφαρμογές χρησιμοποιούν, σε ποιες σελίδες μπαίνουν. Έτσι, μαζί με τα συνοδευτικά marketing tools θα μπορούν να εμφανίζονται ενημερωτικά μηνύματα προσφορών στις συσκευές των χρηστών με την τεχνολογία beacon.

Στόχος δεν ήταν απλά να δώσουμε δωρεάν WiFi στους επισκέπτες των καταστημάτων μας, αλλά, μέσω αυτού, να επεκτείνουμε τους ορίζοντες και των άλλων διευθύνσεων της εταιρείας και να τις κάνουμε περισσότερο παραγωγικές και αποτελεσματικές. Ένα ακόμα σημαντικό έργο αφορά την ολοκλήρωση ενός νέου CRM, το οποίο θα είναι προσβάσιμο και ανοικτό σε κάθε διεύθυνση της εταιρείας (Διεύθυνση Πωλήσεων, Διεύθυνση Δικτύου, τμήμα Pre-Sales, Customer Care, Διεύθυνση marketing, Οικονομική Διεύθυνση, κ.λπ.). Είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο γιατί με αυτό δίνεται η δυνατότητα της ολοκληρωμένης συνεργασίας όλων των διευθύνσεων για τη διαχείριση σχέσεων με τους πελάτες μας και την καλύτερη εξυπηρέτησή τους.

Ένα ακόμα έργο που αφορούσε την εξυπηρέτηση των «εσωτερικών πελατών μας» υλοποιήθηκε από την αρχή του έτους: η ηλεκτρονική πλατφόρμα helpdesk. Πλέον, όλος ο οργανισμός θέτει εσωτερικά τα αιτήματά του στην πλατφόρμα και εξυπηρετείται άμεσα από το ΙΤ. Σε εξέλιξη βρίσκεται ένα έργο για τη μεταφορά του SAP σε virtual υποδομή και νέους servers, ώστε αυτό να είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμο και να μας επιτρέπει να προσφέρουμε καλύτερες επιδόσεις στους χρήστες, αλλά και στους πελάτες μας. Σημειώστε ότι όλα τα έργα γίνονται για την εξυπηρέτηση του πελάτη. Αν κάνουμε τα συστήματα πιο γρήγορα θα είναι πιο γρήγορη η εξυπηρέτηση του πελάτη στα καταστήματα, οι χρήστες θα εργάζονται πιο γρήγορα και πιο παραγωγικά, θα πετύχουμε αυτοματοποίηση και μείωση του κόστους.

Από πέρσι, επίσης, έχουμε ξεκινήσει ένα έργο VoIP τηλεφωνίας, το οποίο θα ολοκληρωθεί σύντομα. Έχουν μπει ήδη τα κεντρικά, ενώ σιγά-σιγά όλα τα καταστήματά μας – μέχρι το Σεπτέμβριο – θα έχουν αποκτήσει τηλεφωνία VoIP. Στόχος αυτού του έργου είναι η μείωση του κόστους, η άμεση και καλύτερη επικοινωνία με τα καταστήματά μας. Μέσα στο καλοκαίρι ξεκινάμε ένα έργο WMS για την οργάνωση των αποθηκών. Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στη φάση αξιολόγησης των προσφορών, ενώ το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο. Άξια μνείας είναι και το έργο ψηφιοποίησης των παραστατικών των προμηθευτών που ολοκληρώθηκε τέλη του ’14, το οποίο είχε δύο στάδια: την ψηφιοποίηση των δελτίων αποστολής από τους προμηθευτές και την αυτόματη καταχώρησή τους μέσω OCR στο σύστημα SAP.

Με αυτό το έργο γλυτώσαμε εργατοώρες και μειώσαμε τη γραφειοκρατία στα καταστήματα. Θα έλεγα ότι ήταν ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο και δύσκολο έργο που όμοιο του δεν έχει γίνει στην Ελλάδα. Η δυσκολία του έγκειται στο ότι έπρεπε να φτιαχτούν διαφορετικές φόρμες και κανόνες αναγνώρισης για τον κάθε προμηθευτή και να αντιμετωπιστούν οι διαφορετικές γραμματοσειρές και ποιότητες χαρτιών των φυσικών εγγράφων. Επίσης, αντικαταστάθηκαν τα πολυμηχανήματα με καινούργια για να λειτουργήσει το λογισμικό. Στα projects βελτιστοποίησης εντάσσεται και η συνεργασία με τους προμηθευτές μας με EDI. Συνεχίζουμε με τους περισσότερους προμηθευτές την υλοποίηση EDI στις συνεργασίες μας και στόχος μας είναι να συνεργαζόμαστε με EDI με όλους τους προμηθευτές μας.

Τέλος, ένα ακόμα μεγάλο project που έχει κλείσει ήδη δύο χρόνια και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο μήνα είναι η δημιουργία ενός e-shop, μέσα από το οποίο θα μπορούν να ψωνίζουν οι πελάτες χονδρικής και λιανικής (θα μπαίνουν με διαφορετικούς κωδικούς). Η ιδιαιτερότητά του είναι η πλήρης αυτοματοποίησή του, συνδέεται, δηλαδή, άμεσα με το ERP και τρέχει αυτόματα τις παραγγελίες – κάτι που δεν ήταν εύκολο τεχνικά να γίνει. Επίσης, η συλλογή των data ήταν χρονοβόρα και αρκετά δύσκολη.


netweek: Πόσο σημαντικό είναι να έχετε καλές σχέσεις με τους vendors; Τι είναι αυτό που σας ενοχλεί, τι είναι αυτό που θα θέλατε να κάνουν;

Γεώργιος Κανιός: Οι καλές σχέσεις συνεργασίας είναι σημαντικές τόσο για εμάς όσο και για τους vendors. Από τους vendors θα ήθελα να υπάρχει προσωπική επαφή, να μας ενημερώνουν για νέα προϊόντα και τεχνολογικές τάσεις, ώστε να ξέρουμε και εμείς τι καλύπτει τις ανάγκες μας, προς τα πού πρέπει να κινηθούμε. Σημειώστε ότι είμαστε ένας οργανισμός που δεν αλλάζει εύκολα συνεργάτες ή vendors εφόσον είμαστε ικανοποιημένοι από αυτές τις συνεργασίες. Από την άλλη δεν μου αρέσει να θεωρούν οι vendors τον πελάτη δεδομένο. Θέλω να ανταποκρίνονται σωστά, τόσο όσον αφορά τα τεχνικά όσο και τα οικονομικά ζητήματα. Μια σωστή συνεργασία δεν πρέπει να θεωρεί τον πελάτη δεδομένο, δεν πρέπει να είναι reactive, αλλά proactive. Δηλαδή, θέλουμε από έναν vendor, αν έχει δυνατότητα, να μας ενημερώνει από πριν για καλύτερες τεχνολογίες ή οικονομικές προσφορές και όχι να μας αφήσει να το μάθουμε αυτό εκ των υστέρων. Γιατί έτσι δημιουργούνται ρήγματα στις συνεργασίες και χάνεται η εμπιστοσύνη.

netweek: Σε ποια skills δίνετε προτεραιότητα κατά τη στελέχωση του τμήματός σας;

Γεώργιος Κανιός: Για εμάς παίζουν σημασία τόσο τα hard όσο και τα soft skills. Όσον αφορά τα hard skills, για το τμήμα μας αυτά εξαρτώνται από το αντικείμενο με το οποίο θα ασχοληθούν τα στελέχη μας. Γενικά, θα πρέπει να γνωρίζουν από υποδομές και να διαθέτουν εμπειρία σε τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με το hardware και το software. Συνολικά, δίνουμε περισσότερο βάση στα soft skills, θέλουμε δηλαδή οι εργαζόμενοι του τμήματός μας να είναι συνεργάσιμοι, ομαδικοί, υπεύθυνοι, να θέλουν να εξελίσσονται, να βελτιώνονται, να είναι δημιουργικοί, να έχουν αντίληψη, να μπορούν να δουν τη μεγάλη εικόνα της εταιρείας και να παίρνουν πρωτοβουλίες – ακόμα και αν κάνουν λάθη. Λάθη πρέπει να κάνουν γιατί από αυτά μαθαίνουν. Βέβαια, λάθη διαχειρίσιμα. Εν κατακλείδι ζητάμε ανθρώπους που να είναι σωστοί χαρακτήρες, να ταιριάζουν στη φιλοσοφία και στην κουλτούρα της εταιρείας.

Είμαστε μια ανθρωποκεντρική εταιρεία, μια οικογενειακή επιχείρηση κι έτσι έχουμε αναπτυχθεί. Όταν επιλέγουμε, λοιπόν, ανθρώπους κοιτάμε να ταιριάζει η κουλτούρα και ο χαρακτήρας τους στη φιλοσοφία της εταιρείας, να είναι ηθικοί και αξιοκρατικοί, να έχουν αξίες, να έχουν αντίληψη, να κοιτούν μπροστά, να μπορούν να συνεργαστούν με όλο τον οργανισμό και να γνωρίζουν ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιχείρηση – όπως, εκτιμώ, ότι παίζει η Διεύθυνση Πληροφορικής, η οποία από την 1/1/2014 αποτελεί μια ξεχωριστή διεύθυνση.

netweek: Τι κίνητρα δίνετε στα στελέχη του τμήματός σας για να εξελιχθούν;

Γεώργιος Κανιός: Καταρχάς, θεωρούμε ότι πρέπει να ενημερώνονται συνέχεια και να εκπαιδεύονται για τα πάντα. Η εκπαίδευση των στελεχών μας είναι πολύ σημαντική για εμάς. Η συμμετοχή των στελεχών μας σε εκπαιδεύσεις αποτελεί μέρος και της αξιολόγησής τους κάθε χρονιά. Η εταιρεία επιδοτεί και καλύπτει όλες τις εκπαιδεύσεις των εργαζομένων, τόσο όσον αφορά τις τεχνικές εκπαιδεύσεις, όσο και εκπαιδεύσεις προς όφελος της προσωπικής τους ανάπτυξης. Επιπλέον, τα άτομα που ξεχωρίζουν ως ταλέντα μπαίνουν σε προγράμματα ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους και εξέλιξης της καριέρας τους μέσα στην εταιρεία. Ήδη, αυτή την στιγμή ένα άτομο του τμήματός μας βρίσκεται σε πρόγραμμα μίνι MBA του Harvard Business Publishing.

netweek: Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι να έχετε καλές σχέσεις με τη διοίκηση;

Γεώργιος Κανιός: Υπάρχει άμεση επαφή της Διεύθυνσης Πληροφορικής με τη διοίκηση της εταιρείας. Συμμετέχουμε, μαζί με τις υπόλοιπες επτά διευθύνσεις, στο board of directors, ενώ υπάρχει άμεση επικοινωνία και με τους μετόχους της εταιρείας. Είμαστε μια πολύ ανοικτή εταιρεία, ο καθένας μπορεί να χτυπήσει την πόρτα της διοίκησης και να μιλήσει απευθείας μαζί της. Βραβευτήκαμε δύο φορές στο best place to work, κάτι που αποδεικνύει τις συνθήκες εργασίας που υπάρχουν και το πόσο μεγάλη σημασία δίνει η εταιρεία στους εργαζομένους. Υπάρχει, θα έλεγα, ένα αρμονικό πάντρεμα της φιλοσοφίας μιας οικογενειακής εταιρείας και της οργάνωσης που χαρακτηρίζει τις μεγάλες εταιρείες.

netweek: Όλα αυτά τα χρόνια που δουλεύετε ως Διευθυντής Πληροφορικής, ποια ήταν τα σημαντικότερα μαθήματα που πήρατε;

Γεώργιος Κανιός: Ένα σημαντικό μάθημα, όσον αφορά τα projects, είναι ότι σχεδόν ποτέ ένα project δεν ολοκληρώνεται στον χρόνο του. Επίσης, είναι πολύ δύσκολη η οργάνωση του και πάντα προκύπτουν ζητήματα. Άρα, κατά την οργάνωσή και προγραμματισμό του πρέπει να λαμβάνονται υπόψη πολλοί παράγοντες και πρέπει να υπάρχει καλή κατανόηση των αναγκών, ώστε να γίνει εξαρχής σωστά μια καλή επιλογή της ομάδας που θα αναλάβει να τρέξει και να ολοκληρώσει το project. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται πολύ στενή παρακολούθηση ενός project ώστε να ολοκληρωθεί σωστά, αλλά για να αποκομίσει η εταιρεία το επιδιωκόμενο όφελος στο σωστό χρόνο.

Είναι σημαντικό, επίσης, η δουλειά που γίνεται στη Διεύθυνση Πληροφορικής να επικοινωνείται και να προβάλλεται προς τον υπόλοιπο οργανισμό, γιατί είναι μια δουλειά, η οποία πολλές φορές δεν φαίνεται. Η Πληροφορική, ωστόσο, αποτελεί την καρδιά όλου του συστήματος και της εταιρείας. Διότι χωρίς την Πληροφορική δεν μπορεί να λειτουργήσει η εταιρεία – κάτι που πολύ κόσμος δεν το αντιλαμβάνεται εύκολα. Τέλος, είναι σημαντικό να επιλέξεις το σωστό προσωπικό, τους σωστούς συνεργάτες. Πρέπει να γίνει μια σημαντική δουλειά στην επιλογή των συνεργατών σου, ώστε αυτοί να ταιριάζουν στη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας. Θεωρώ ότι οι άνθρωποι παίζουν εδώ τον πιο σημαντικό ρόλο και κάνουν τη διαφορά. Αν επιλέξεις τους σωστούς συνεργάτες, αυξάνεις σημαντικά τα ποσοστά επίτευξης των στόχων σου, μπορείς ευκολότερα να πετύχεις αυτά που θέλει η εταιρεία σου.

netweek: Πώς βλέπετε τον ρόλο του CIO σήμερα και πώς πιστεύετε ότι έχει αλλάξει αυτός ο ρόλος σε σχέση με το παρελθόν;

Γεώργιος Κανιός: Παλιά, ο CIO επιτελούσε ένα απλό εκτελεστικό ρόλο, χωρίς, συνήθως, να τον λαμβάνουν σοβαρά υπόψη. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει, κάτι το οποίο οφείλεται και στο ότι οι σύγχρονες εταιρείες λειτουργούν εντελώς διαφορετικά. Οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί, πλέον, το πόσο σημαντικό είναι το κομμάτι της Διεύθυνσης Πληροφορικής, έχουν κατανοήσει το πόσο ουσιαστικός είναι ο ρόλος του CIO, το πόσο καίριο είναι να έχει σημαντικές συνεργασίες με τις άλλες διευθύνεις, όπως, για παράδειγμα, με το marketing , τις πωλήσεις κ.α. Μόνο σε συνεργασία με τον Διευθυντή Πληροφορικής ο Διευθυντής Μάρκετινγκ ή ο Διευθυντής Πωλήσεων μπορεί να υλοποιήσει σύγχρονες ενέργειες σήμερα, γιατί η εποχή μας είναι ψηφιοποιημένη, επηρεάζεται από τάσεις όπως είναι το cloud, το mobility το digitalization, τα Big Data κ.α.

Πιστεύω ότι αυτό το έχουν αντιληφθεί, πλέον, οι εταιρείες και όσοι CIOs το εκμεταλλεύονται δίνουν μια άλλη ώθηση στην εταιρεία τους, κατέχοντας ηγετικές θέσεις. Είναι σημαντικό η εταιρεία να προγραμματίζει το μέλλον της, να μπορεί να βλέπει πώς θα λειτουργεί σε πέντε ή δέκα χρόνια από τώρα, ποιες θα είναι οι ανάγκες των πελατών της τότε. Τόσο για τα προϊόντα που θα πουλάει, όσο και για τις υπηρεσίες που θα προσφέρει. Ο CIO μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο σε αυτό.

Ο Γιώργος Κανιός διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο IFPSM και ξεκίνησε το 1994 στην Εταιρεία Legrand, ως Promotion and Technical Support Manager. Το 2001 εντάσσεται στη Β. ΚΑΥΚΑΣ Α.Ε. στη θέση του Account Manager. Έχει αναλάβει θέσεις, όπως Project Leader, για την εγκατάσταση όλων των πληροφοριακών συστημάτων σε όλο το λειτουργικό εύρος της εταιρείας. Επίσης, έχει διατελέσει Purchase and Network Manager, Store Network Director και Marketing Director. Από τον Ιανουάριο του 2014 κατέχει τη θέση του IT Director στην εταιρεία ΚΑΥΚΑΣ.