Με βασικό θέμα τις ριζικές αλλαγές που φέρνουν στις επιχειρηματικές διαδικασίες οι σύγχρονες τεχνολογίες, διεξάχθηκε στις 23 Οκτωβρίου στο συνεδριακό κέντρο Δαϊς με απόλυτη επιτυχία το IT Directors Forum ’14, το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς για τους Διευθυντές Πληροφορικής.

Το IT Directors Forum διοργανώθηκε για 9η συνεχή χρονιά από το περιοδικό netweek και την BOUSSIAS, ενώ τις εργασίες παρακολούθησαν Διευθυντές Πληροφορικής από τις μεγαλύτερες εταιρείες και οργανισμούς της χώρας μας, υψηλόβαθμα στελέχη του ΙΤ και εταιρειών Πληροφορικής, όπως και εκπρόσωποι φορέων του δημοσίου και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Το καταξιωμένο ετήσιο συνέδριο των IT Leaders εστίασε φέτος στoν επιχειρηματικό μετασχηματισμό που λαμβάνει χώρα στις επιχειρήσεις και το νέο ρόλο της στρατηγικής Πληροφορικής/Τεχνολογίας σε αυτόν. Μέσα από πολυάριθμα case studies που παρουσίασαν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι CIOs, καταγράφηκαν οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένας CIO σήμερα, ο μετασχηματισμός στον οποίο υπόκειται το ΙΤ και ο ρόλος του, ενώ επισημάνθηκε ο κομβικός ρόλος του στο μετασχηματισμό και ανάπτυξη της επιχείρησής του.

Disrupting IT
To νέο μοντέλο του ΙΤ στη νέα ψηφιακή εποχή είναι το μετασχηματισμένο ΙΤ, σύμφωνα με τον Ian Cox, κεντρικό ομιλητή του συνεδρίου. Όλοι, πλέον, σήμερα μιλάνε για τις αλλαγές που φέρνει η ψηφιακή εποχή, με το 93% των διευθυντικών στελεχών να εκτιμά ότι θα επηρεαστεί αναπόφευκτα η επιχείρησή τους από αυτές. Αλλαγές που φέρνουν νέους τρόπους ικανοποίησης των αναγκών των πελατών, που προωθούν την επιχειρηματική ανάπτυξη. Οι απαιτήσεις από το ΙΤ έχουν αυξηθεί και θα πρέπει αυτό να αλλάξει ώστε να μπορέσει να τις ικανοποιήσει, όπως άλλωστε καταγράφεται σε πρόσφατες διεθνείς έρευνες. Το παλιό IT είναι πολύ αργό για να ακολουθήσει τις επιταγές της ψηφιακής εποχής, δυσκολεύεται στο να αποδεχθεί την ενσωμάτωση και όχι το κτίσιμο εξαρχής των best-in-class λύσεων. Αν και το ΙΤ διατηρεί ένα επιχειρηματικό μοντέλο απαράλλακτο τα τελευταία 20 χρόνια, οι μαζικές μεταβολές που συντελούνται στην τεχνολογία σε συνάρτηση με το μετασχηματισμό των σύγχρονων επιχειρήσεων απαιτούν από το ΙΤ να αλλάξει για να μπορέσει να ακολουθήσει.

Χρειάζεται να μετατραπεί σε έναν broker υπηρεσιών και τεχνολογιών, ενεργοποιώντας νέα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και υπηρεσίες, ένα νέο στιλ προληπτικής δράσης και ένας εστιασμός στις επιχειρηματικές ανάγκες. Οι νέες θεμελιώδεις αρμοδιότητες του ΙΤ έχουν να κάνουν με την αρχιτεκτονική και το σχεδιασμό, με τη διαχείριση της παράδοσης υπηρεσιών δεδομένων και προμηθευτών. Στο μετασχηματισμό των επιχειρηματικών διαδικασιών υπό την σκοπιά της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο cloud αναφέρθηκε ο William Δράκος, Γενικός Διευθυντής της Ιmpact. Το μοντέλο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο cloud προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στον CFO (μείωση κόστους 3-7 ευρώ ανά τιμολόγιο, εξοικονόμηση εργατοωρών κ.λπ.) όσο και για τον CIO (απαλλάσσεται από την υποστήριξη υποδομής για αποθήκευση, backup και υποστήριξη των συστημάτων). Ήδη πάνω από 7.000 εταιρείες εκμεταλλεύονται την ηλεκτρονική τιμολόγηση, η οποία είναι περισσότερο απλή από ποτέ, χωρίς να περιορίζεται από τα νομικά και κανονιστικά εμπόδια του παρελθόντος, με πολύ σύντομο χρόνο μετάβασης, προσφέροντας, παράλληλα, μια μοντέρνα προσέγγιση στον τρόπο που μια επιχείρηση λειτουργεί σήμερα.

Το disrupted ΙΤ περιβάλλον οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, σύμφωνα με τον Ιωάννη Μάγκο, HP Software Senior Business Consultant Strategy, Technology & Business Value, στο ότι ο κόσμος μας έχει πλημμυρίσει από δεδομένα, δημιουργώντας μεγάλες προκλήσεις στις Διευθύνσεις Πληροφορικής. Ο Ιωάννης Μάγκος αναφέρθηκε και στα διάφορα offerings που προσφέρει η ΗP, τα οποία μπορούν να τους βοηθήσουν στη διαδρομή τους στο ταξίδι των Big Data, επικεντρώνοντας την παρουσίασή του στο HAVEn (Hadoop/HDFS, Autonomy IDOL, Vertica, Enterprise Security, n Apps), την πλατφόρμα που έχει αναπτύξει η εταιρεία του για τα Big Data. H εν λόγω πλατφόρμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάθε κλάδο της βιομηχανίας, δημιουργώντας, για παράδειγμα, έσοδα από την ανάλυση των πελατών, αυξάνοντας την προστασία κρίσιμων υπολογιστικών δομών μέσω των Security Analytics, βοηθώντας στο εκμοντερνισμό μεγάλων οργανισμών.

O Gerry Pennel, OBE, European CIO of the Year 2013 και CIO των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου, αναφέρθηκε στις κυριότερες προκλήσεις που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια των αγώνων, που αφορούσαν την ταχύτητα διανομή των υπηρεσιών (λόγω των άμετακίνητων deadlines), τη διαχείριση της αβεβαιότητας και της αλλαγής και τα ζητήματα που σχετίζονταν με την ασφάλεια. Ένας κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας ήταν το γεγονός ότι η ομάδα δοκίμαζε και έλεγχε εντατικά τα συστήματα (testing). To testing ήταν απαραίτητο για να διασφαλιστεί ότι τα συστήματα ICT θα παραδίδονταν άψογα, όταν ξεκινούσαν οι αγώνες. Γι’ αυτό το λόγο η ομάδα του έστησε ένα μεγάλο, ειδικά κατασκευασμένο, εργαστήριο δοκιμών (“the Olympics in one room”), όπου είχαν τη δυνατότητα να εξομοιώσουν όλα τα αθλήματα των αγώνων, ξεχωριστά το καθένα και όλα μαζί, κάτω από μια πληθώρα συνθηκών. Επίσης, καθώς μεταβάλλονταν οι απαιτήσεις για την εκδήλωση, ο Gerry Pennel «έκτιζε» και προσάρμοζε την ομάδα του αντίστοιχα, ώστε να πετύχει τα βέλτιστα δυνατά αποτελέσματα.

Καινοτομία, κόστος και ασφάλεια
Στο πάνελ που έκλεισε την ενότητα του συνεδρίου επιχειρήθηκε να αναλυθεί το πώς ένας Οργανισμός Πληροφορικής μετατρέπεται σε «πελατοκεντρικό» οργανισμό, εξισορροπώντας την αποδοτικότητα με την καινοτομία. Ο Λεωνίδας Φλωράκης, IT Director, Τηλέτυπος (MegaTV), σχολίασε το θέμα της πελατοκεντρικότητας του ΙΤ υπό την σκοπιά των διαφορετικών κατηγοριών χρηστών μέσα σε έναν οργανισμό. Αν λάβει κανείς υπόψη του και τους εξωτερικούς πελάτες (διαφημιστικές εταιρείες, διαφημιζόμενοι), η ιδιαιτερότητά είναι ότι το προϊόν που παράγει ο οργανισμός του, που είναι το περιεχόμενο στην τηλεόραση, καταλήγει σε έναν καταναλωτή (σε όλο τον κόσμο) και όχι στον πελάτη, σε αυτόν, δηλαδή, που γίνεται η τιμολόγηση. Η πελατοκεντρικότητα ουσιαστικά έχει να κάνει με το customer experience, όπως συμπλήρωσε ο κύριος Φλωράκης.

O Παναγιώτης Μαστρογιάννης, IT Infrastructure Manager EMEA της First Data, σχολίασε τον πώς επηρεάζεται η ασφάλεια μέσα από το μετασχηματισμό του ΙΤ. Το ΙΤ επενδύει για να δημιουργήσει μια ασπίδα προστασίας και να μην υπάρχουν προβλήματα. To πρόβλημα της ασφαλείας δεν είναι η τεχνολογία, αλλά η νοοτροπία των χρηστών, την οποία πρέπει το IT να συμβάλει για να αλλάξει. Συμπλήρωσε, επίσης, ότι για να μειώσεις τα κόστη σου, αλλά και για να δημιουργήσεις καινοτομία πρέπει να επενδύσεις. Ο Άρης Χαιρέτης, ΙΤ Μanager της AstraZeneca, συμπλήρωσε ότι στο τεράστιο μετασχηματισμό που λαμβάνει χώρα στο ΙΤ σήμερα, το security είναι πολύ σημαντικό.

Ως παράδειγμα, έφερε τη μετάβαση της εταιρείας του στο cloud, αναφέροντας ότι για μια φαρμακευτική εταιρεία, όπου η ασφάλεια των ασθενών και η προστασία των προσωπικών τους δεδομένων είναι πολύ σημαντική, αυτή αποτελούσε μια πολύ «τολμηρή» απόφαση. Το αποτέλεσμα, τελικά, δικαίωσε το ΙΤ, καθώς η αλλαγή ήταν επιτυχημένη, οι ενδοιασμοί για την ασφάλεια αντιμετωπίστηκαν εύκολα, το “cost cutting” ήταν σημαντικό. O Ζαχαρίας Μαριδάκης, Group CIO, Yioula Glassworks S.A., σχολιάζοντας τον τρόπο μετατροπής του ΙΤ από ένα cost center σε profit center, επισήμανε ότι αυτό θα πρέπει να απασχολεί τους CIOs από την πρώτη στιγμή που αναλαμβάνουν αυτή τη θέση. Χρειάζεται, δηλαδή, να προβάλουν όλες τις λειτουργίες του ΙΤ και να μπορέσουν να τις αναδείξουν μέσα στην επιχείρηση. Η μετατροπή του ΙΤ σε profit center σχετίζεται και με την καινοτομία, με τον CIO να έχει κεντρικό ρόλο στην υλοποίησή τους μέσα στην επιχείρηση, δίνοντας added value σε όλα τα τμήματα της επιχείρησης.


Operating in a digital world
O Ξενοφών Λιαπάκης, Group CIO, Interamerican και Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Hellenic CIO Forum, ανέλυσε το τι σημαίνει ψηφιακός κόσμος, πώς έχει επηρεάσει την καθημερινότητα και το business των ασφαλιστικών εταιρειών και τι πρέπει να κάνουν αυτές σήμερα, ώστε να προσαρμοστούν στο digital κόσμο μας και να μην χαθούν μέσα στον ανταγωνισμό. Η τεχνολογία έχει αλλάξει την καθημερινότητα και το επίπεδο του ρίσκου για κάθε ασφαλιστική εταιρεία, επιτρέποντάς της να εκτιμάει αμεσότερα και αποτελεσματικότερα τις ενέργειες των πελατών τους, προσαρμόζοντας αντίστοιχα τα ασφάλιστρα. Και για να μπορείς να μιλάς για μια ψηφιακή εποχή, θα πρέπει να έχεις αλλάξει το back office, ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν.

Τι σημαίνει, ωστόσο, ψηφιακός κόσμος για τις ασφαλιστικές εταιρείες; Κάθε ασφαλιστική έχει διαφορετική άποψη γι΄αυτό. Για την Interamerican digital σημαίνει το να μπορέσει να κάνει χρήση ό,τι πιο μοντέρνου υπάρχει, προκειμένου να γίνει αποτελεσματικά η δουλειά και να αποδοθεί προστιθέμενη αξία στον πελάτη της. Μπαίνοντας σε μια νέα εποχή χρειάζονται και νέα skills. Χρειάζεται, επίσης, να αναγνωρίσει κανείς ποιο είναι το επίπεδο της τεχνολογίας που βρίσκεται, τι επενδύσεις πρέπει να γίνουν, τι χρειάζεται να αλλάξει (για να φέρει αξία στον πελάτη και στην ίδια την εταιρεία). Χρειάζεται να καθοριστεί μια στρατηγική που θα φέρει οφέλη, που θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα της εταιρείας.

O μετασχηματιστικός ρόλος του CIO Πώς διαμορφώνεται ο ρόλος του CIO και με ποιο τρόπο μπορεί να ηγηθεί και να προσφέρει επιχειρηματική αξία; Αυτό αποτελούσε και το θέμα του πάνελ που έκλεισε το συνέδριο, το οποίο συντόνιζε ο Λάμπρος Τσόλκας,Vice President της Accenture. O Nίκος Χριστοδούλου, Group CIO της Eθνικής Τράπεζας, ανέφερε ότι ο ρόλος του CIO και κάθε στελέχους Πληροφορικής είναι, σε όλο το ψηφιακό γίγνεσθαι, να μπορεί να ισορροπεί μεταξύ του τι είναι πραγματικό και τι είναι hype. Μπορεί ο ψηφιακός κόσμος να μετασχηματίζει το ΙΤ και το ρόλο του, ωστόσο αυτό θα γίνει σταδιακά και όχι απότομα. Οι οργανισμοί έχουν συνειδητοποιήσει, πλέον, το σημαντικό ρόλο που παίζει το ΙΤ και γι΄ αυτό είναι πλέον περισσότερο ελαστικοί, όταν τους ζητηθεί budget για τεχνολογικές επενδύσεις.

Σχολιάζοντας το θέμα του budget που πρέπει να δίνεται στο IT για να μπορέσει αυτό να κάνει τις επενδύσεις που χρειάζονται για την επιχειρηματική ανάπτυξη, σε σχέση με την ανάγκες περικοπών του κόστους, ο Ιan Cox είπε ότι θα πάρει χρόνο μέχρι να δούμε το IT Budget να αυξάνεται με τους ρυθμούς που βλέπαμε προ κρίσης. Και σε κάθε περίπτωση το ΙΤ χρειάζεται να πείσει με επιχειρήματα τη διοίκηση για την αναγκαιότητα των επενδύσεων που πρέπει να γίνουν στην τεχνολογία. Ο Γιώργος Κωτσάκης, CIO της Τράπεζας Πειραιώς συμπλήρωσε ότι το digital δεν πρόκειται να αντικαταστήσει τη φυσική επαφή που έχει ο κόσμος με την τράπεζα. Και αυτό διότι η τράπεζα στηρίζεται στην πίστη. Βέβαια, τα δεδομένα σε όλες τις επιχειρήσεις, ειδικά μετά την καθολική εξάπλωση του Internet έχουν αλλάξει. Οι ανταγωνιστές δεν περιορίζονται σε τοπικό επίπεδο, αλλά βρίσκονται σε όλο τον κόσμο. Όταν δημιουργείται κάποια καινοτομία, αυτή μαθαίνεται και εξαπλώνεται γρήγορα και δεν μπορεί κανείς να μένει άπραγος. Όλοι περιμένουν από το ΙΤ να παρακολουθεί τις εξελίξεις, ωστόσο, αυτό που έχει κάνει το θέμα πιο δύσκολο είναι η ταχύτητα των αλλαγών. Και αυτή είναι η πρόκληση για το ΙΤ.

Ο Ξενοφών Λιαπάκης σχολίασε ότι βιώνουμε σήμερα μια ψηφιακή επανάσταση. Όποιος θέλει να είναι στην επόμενη ημέρα πρέπει να έχει ήδη ξεκινήσει να ετοιμάζεται γι’ αυτό, αλλιώς θα μείνει πίσω και θα βάλει σε κίνδυνο την επιβίωση της επιχείρησής του. Όλα αυτά δεν αποτελούν μόνο θέμα τεχνολογίας, αλλά και θέμα κουλτούρας, αλλαγής μοντέλου και προσαρμογής, ώστε να μπορέσει κανείς να βελτιώσει τα πράγματα. Είναι σημαντικό, επίσης, ότι η διοίκηση της εταιρείας του δίνει πολύ μεγάλη σημασία στο ΙΤ και όσον αφορά το κομμάτι διαχείρισης του ρίσκου, κάτι που καταδεικνύει και με έναν άλλο τρόπο το πώς το ΙΤ μπορεί να συμβάλει δομικά στη λειτουργία ενός σύγχρονου οργανισμού.

Ο Gerry Pennel ανέφερε ως παράδειγμα των αλλαγών που φέρνει ο ψηφιακός κόσμος μια τάση που πιστεύει ότι είναι πολύ σημαντική και η οποία θα μας απασχολήσει περισσότερο στο μέλλον, ήτοι την ενσωμάτωση του video με τα δεδομένα. Πιστεύει, επίσης, ότι κάθε τομέας δραστηριότητας επηρεάζεται, πλέον, από τον ψηφιακό κόσμο, με σημαντικές αλλαγές να συντελούνται ένεκα αυτού του γεγονότος. Η τεχνολογία ενεργοποιεί ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο, συμβάλλοντας στην εξέλιξη και ανάπτυξη των εταιρειών, επηρεάζοντας την κοινωνία στο σύνολο της.

Ο Γιώργος Δημητριάδης επισήμανε το πόσο έχει διεισδύσει η τεχνολογία στην καθημερινότητά μας, παίρνοντας ως παράδειγμα τα κινητά τηλέφωνα και τις online συναλλαγές. Η κοινωνία έχει αλλάξει ήδη, άρα η επανάσταση έχει ήδη γίνει. Υπάρχει, ως εκ τούτου, μια συνεχής μετεξέλιξη, η οποία μέσα στην τελευταία δεκαετία έχει αλλάξει τον τρόπο ζωής & εργασίας, αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρηματικών μοντέλων. To ερώτημα δεν είναι αν η Διεύθυνση Πληροφορικής είναι ή δεν είναι business unit, αλλά με ποιο τρόπο το κάνεις αυτό και πώς μετράς το αποτέλεσμα. Και το αποτέλεσμα είναι το profit & loss.

Το συνέδριο έκλεισε με την κλήρωση ενός δώρου της PartnerNET, η οποία περιλάμβανε την τηλεφωνική συσκευή Yealink Τ48, το Supervoice Account για 12 μήνες αξίας και το Supervoice χρόνος ομιλίας. Δίπλα στο χώρο του συνεδρίου είχε στηθεί μια έκθεση με τα περίπτερα των χορηγών και υποστηρικτών του ITDF ’14, στα οποία οι παρευρισκόμενοι είχαν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν από κοντά με εκπρόσωπους των εταιρειών για λύσεις και υπηρεσίες που τους ενδιέφεραν. Γενικά, τα σχόλια που ακούστηκαν για το συνέδριο ήταν πολύ θετικά από όλους, με τους συμμετέχοντας να επισημαίνουν τη μεγάλη ποικιλία της θεματολογίας, τις ενδιαφέρουσες ομιλίες από τους υψηλού επιπέδου ομιλητές και τα σημαντικά θέματα που ακούστηκαν στα δύο πάνελ συζήτησης.