O Dale Carnegie, γνωστός Αμερικανός ομιλητής και συγγραφέας, έλεγε ότι υπάρχουν πάντα τρεις ομιλίες: αυτή που προετοιμάσαμε, αυτή που κάναμε και αυτή που θέλαμε να είχαμε κάνει.

Σίγουρα το να μιλάει κάποιος/α μπροστά σε κοινό περιλαμβάνει την έννοια της έκθεσης, άρα του ρίσκου της απόρριψης, της αποτυχίας… και άλλων «μαύρων σκέψεων», στις οποίες αν επικεντρωθούμε χάνουμε το παιχνίδι, πριν καν το ξεκινήσουμε. Παρουσίαση σε κοινό: κρατήστε τους μέχρι τέλους! Ας αφήσουμε στην άκρη τους όποιους φόβους και ας δούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε το τελικό αποτέλεσμα:

1) Τόσο στη γραπτή όσο και στην προφορική επικοινωνία είναι σημαντικό το λεγόμενο ρητορικό τρίγωνο: συγγραφέας/ ομιλητής – κοινό/αποδέκτης- πλαίσιο/ περιβάλλον. Αν πάρουμε ως δεδομένο ότι γνωρίζουμε εμάς ως ομιλητές, ξέρουμε το κοινό και το πλαίσιο; Αλλιώς πάμε στη «μάχη» άοπλοι.
2) Ποιο είναι το κύριο μήνυμα; Τι θέλουμε να πετύχουμε μέσα από την παρουσίαση; Αν αυτό δεν είναι ξεκάθαρο σε εμάς, ούτε το κοινό θα καταλάβει.
3) Συνάδουν το κείμενο και οι εικόνες με αυτό το μήνυμα;
4) Εφαρμόζουμε το «λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν;» Ή έχουμε γεμίσει τις διαφάνειες με ακαταλαβίστικα γραφήματα και μικρά γράμματα;
5) Μία εικόνα ίσον χίλιες λέξεις. Μια παρουσίαση μπορεί να αποτελείται και μόνον από εικόνες. Θέλει μαεστρία, αλλά είναι άκρως εντυπωσιακό!
6) Οι λέξεις έχουν δύναμη, αλλά και η σιωπή έχει νόημα. Χρειάζονται και οι απαιτούμενες παύσεις.
7) Διατηρούμε οπτική επαφή με το κοινό; Και δεν εννοούμε με ένα μόνο συγκεκριμένο πρόσωπο.
8) Κινούμαστε μέσα στο χώρο; Αν το επιτρέπουν οι συνθήκες, είναι πιο ζωντανό από τη στατική παρουσίαση.
9) «Πετάμε την μπάλα» αρκετά στο κοινό; Το ενθαρρύνουμε να κάνει ερωτήσεις; Έχουμε σύντομες ασκήσεις αλληλεπίδρασης;
10) Χρησιμοποιούμε παραδείγματα και case studies;
11) Έχουμε προετοιμαστεί έγκαιρα, χρονομετρώντας την παρουσίαση και παρουσιάζοντάς την σε κάποιον άλλον; Όσο πιο κοντά στις πραγματικές συνθήκες έκθεσης τόσο καλύτερα.
12) Βοηθάει πολύ και το να παρακολουθήσουμε online videos από ομιλητές που θαυμάζουμε και να μελετήσουμε πώς λειτουργούν.
13) Last but not least, οι άνθρωποι μπορεί να ξεχάσουν τι είπαμε, αλλά όχι πώς τους κάναμε να αισθανθούν…. Το έξυπνο χιούμορ και το χαμόγελο πάντα κερδίζουν.