O μετασχηματισμός των επιχειρήσεων και των υπηρεσιών τους με στόχο την προσαρμογή στις συνθήκες που επιβάλλει η πανδημια COVID-19 ήταν στο θεματικο επίκεντρο του 5ου -πρώτου ψηφιακού- Digital Business Transformation Conference. Η πρόκληση είναι απτή και περιγράφεται με τον καλύτερο τρόπο από τον τίτλο του Συνεδρίου: «Disrupt or get disrupted».

O μετασχηματισμός των επιχειρήσεων και των υπηρεσιών τους με στόχο την προσαρμογή στις συνθήκες που επιβάλλει η πανδημια COVID-19 ήταν στο θεματικο επίκεντρο του 5ου -πρώτου ψηφιακού- Digital Business Transformation Conference. Η πρόκληση είναι απτή και περιγράφεται με τον καλύτερο τρόπο από τον τίτλο του Συνεδρίου: «Disrupt or get disrupted».

Πλήρως εναρμονισμένο και απολύτως περιγραφικό του πλαισίου αντιδράσεων και δράσεων προσαρμογής των επιχειρήσεων στο εν εξελίξει disruption της πανδημίας COVID-19 ήταν το πρώτο ψηφιακό Digital Business Transformation Conference, το οποίο διεξήχθη 25-26 Ιουνίου.

Το ίδιο το Συνέδριο, στην ψηφιακή μορφή του, είναι προϊόν της άμεσης προσαρμογής της BOUSSIAS στις συνθήκες τήρησης των υγειονομικών κανόνων που η πολιτεία έχει ορίσει. Το Συνέδριο συντόνισε ο business editor Παναγιώτης Μαρκέτος.

«Η κρίση αυτή δεν πρέπει να πάει χαμένη» και «η ανάγκη είναι μητέρα της εφεύρεσης», τόνισε ο καθηγητής Στρατηγικής και Διευθυντής του iLEADS Lab, στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, Γιάννης Α. Πολλάλης. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτείται το κατάλληλο mindset από τους leaders των αλλαγών, η ανάπτυξη να είναι στην κουλτούρα του οργανισμού και οι λύσεις πρέπει να προσφέρουν αξία προς όφελος του πελάτη.

Ο Καθηγητής είπε ότι η κατάσταση χαρακτηρίζεται από μεταβλητότητα, αβεβαιότητα, πολυπλοκότητα και ασάφεια. Η προετοιμασία για την επόμενη κρίση είναι απαραίτητη και στην επιλογή αυτή οδηγεί το growth mindset, αντί το fixed mindset, ένα δίπολο που χαρακτηρίζεται από μάθηση/ μη-μάθηση.

«Στρατηγική είναι η ικανότητα προσαρμογής», εξήγησε η Έφη Μπίτρου, Head of Digital Banking στην Εθνική Τράπεζα. Η κυρία Μπίτρου περιέγραψε με λεπτομέρεια τα βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό που ακολούθησε η Εθνική Τράπεζα τους 18 μήνες που προηγήθηκαν πριν την είσοδό της στις mobile υπηρεσίες.

Όπως έγινε γνωστό από την ομιλία του στελέχους της Εθνικής Τράπεζας, ανάμεσα σε άλλες δράσεις, ο μετασχηματισμός του οργανισμού εστίασε, πέραν από τους ιδιώτες, στην ικανοποίηση των αναγκών εταιρικών πελατών, όπως αυτές διατυπώθηκαν σε συνεντεύξεις στελεχών τους.

Έξυπνη δικτύωση, η Καρδιά των Έτοιμων Ψηφιακά Επιχειρήσεων
Ο Φίλιππος Μανδηλάρης, Supervisor Manager, Group Networking Products, Info Quest Technologies, εστίασε στην ευελιξία με την οποία διαμορφώθηκε η συνεργασία με τη Cisco, με στόχο το intent based networking. Οι λύσεις της Info Quest Technologies, πέρα από την την ταχύτητα διάθεσης των δεδομένων, εξασφάλισαν και εξασφαλίζουν ότι η εμπειρία του χρήστη δεν επηρεάζεται από τις αλλαγές που γίνονται στο παρασκήνιο, καθώς αυτές δεν γίνονται καν αντιληπτές.

Ο Ανδρέας Τσαγκάρης, Chief Technology Officer, Performance Technologies έδωσε insights στους συμμετέχοντες στο συνέδριο από τη συνεργασία με την IBM. O κύριος Τσαγκάρης είπε ότι, κλειδί για την ανάπτυξη είναι η δημιουργία custom application και μάλιστα στο cloud, το οποίο η IBM αξιοποιεί μέσα από την μακρόχρονη συνεργασία της με την Red Hat, ενώ αναγνώρισε ότι υπάρχει μια νέα τάση ανάπτυξης σε on-premise υποδομές.

Ο διεθνής ομιλητής Tommi Kemppainen, Director and Head of Digital, Nordic Health Group, στην τοποθέτησή του για την επίδραση του disruption COVID-19 στις υπηρεσίες υγείας, τόνισε ότι σημαντικό είναι να γίνει σωστή οργάνωση των resources και των τεχνολογιών για την αξιοποίησή τους, αντί να γίνεται εστίαση στην όποιες ανεπάρκειες, οι οποίες μπορούν να υπερκεραστούν με τον τρόπο αυτό.

Ο Κώστας Φιάκας, Chief Strategy Officer, Inform, μέλος της Austriacard Holdings, ανέλυσε την αξία που προσφέρουν στην ικανοποίηση των πελατών οι τεχνολογίες που καθιστούν εφικτό το digital onboarding. H Inform συνεργάστηκε με την Εθνική για την υλοποίηση του digital onboarding της τράπεζας.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ζήτημα επιβίωσης, τόνισε ο Νίκος Φλίγκος, Director Commercial Operations, GR, CY, MT, Papastratos, Philip Morris International, καθώς κάνει εφικτή την πελατοκεντρικότητα. Ο κ. Φλίγκος μοιράστηκε με τους συμμετέχοντες tips για την επιτυχία σε αυτόν τον στόχο και περιέγραψε τις δράσεις της Papastratos κατά τη διάρκεια του lockdown για την ικανοποίηση των πελατών της καπνοβιομηχανίας.

Ο Παναγιώτης Κουρής, CEO της Office Line εξήγησε πώς η τεχνολογία οδήγησε στην επιχειρηματική επιβίωση από την COVID-19 και περιέγραψε με αναλυτικό τρόπο την office-less λειτουργία της Office Line κατά τη διάρκεια του lockdown – κάτι για το οποίο η εταιρεία ήταν έτοιμη πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, καθώς περιλαμβάνεται στο επιχειρηματικό της πλάνο Business Continuity.

Η Αγορά ως Οδηγός στον Μετασχηματισμό
Το Συνέδριο συνεχίστηκε με ένα άκρως ενδιαφέρον ψηφιακό panel συζήτησης, το οποίο συντόνισε με εξαιρετικό τρόπο ο Μιχάλης Μωραΐτης, Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Πληροφορικής (EIP-EEDE) και CEO, Humanus Capitis. Ο κ. Μωραΐτης στην αρχική τοποθέτησή του είπε ότι, τα data στην ουσία είναι η εικόνα της αγοράς καθώς, «αν δεν κοιτάς τα data δεν κοιτάς την αγορά».

Στις παρεμβάσεις του ο Γιώργος Νασούλης, Deputy General Manager, Group CIO, Bank of Piraeus Group διευκρίνισε, μεταξύ άλλων, ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν πρέπει να συγχέεται με την παραδοσιακή αυτοματοποίηση διαδικασιών.

Απολύτως σύμφωνος με την προηγούμενη παρατήρηση, ο Δημήτρης Θεοφάνους, Managing Partner, eTURN επέστησε την προσοχή για υπεραπλουστευμένες προσεγγίσεις υλοποίησης που υπόσχονται κάποιοι «αετονύχηδες», όπως τόνισε χαρακτηριστικά, για να συμπληρώσει ότι οι σωστές λύσεις απαιτούν σχεδιασμό βήμα-βήμα, ο οποίος μπορεί να έχει διάρκεια έως και δύο έτη, ανάλογα με την περίπτωση.

Ο Δημήτρης Μανταλόζης, Chief Operations Officer, Aegean motorway, μίλησε για την προετοιμασία της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. να δεχθεί στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον αυτόνομα οχήματα, αλλά και για την προσπάθεια εξοικείωσης -πάντα με την ασφάλεια στο επικεντρο- των χρηστών-οδηγών στον αυτοκινητόδρομο με τις ψηφιακές ευκολίες που σταδιακά γίνονται διαθέσιμες για αυτούς.

Η πρώτη μέρα του Συνεδρίου ολοκληρώθηκε με ένα πολύ ενδιαφέρον workshop, στο οποίο ο Χρήστος Δημητριάδης, Senior Technology Advisor, Office Line, μοιράστηκε με τους συμμετέχοντες τους τρόπους που ο γνωστός provider προσφέρει αξία στους πελάτες του, με «ready to market» υπηρεσίες μέσω της fast-track αξιοποίησης της μεθοδολογίας των πλατφορμών που διαθέτει η Microsoft.

Ο Μιχάλης Σπανός, Group CIO, Euromedica Group επεσήμανε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζει τον τρόπο συνεργασίας με πελάτες, συνεργάτες, ασφαλιστικές εταιρείες και ασφαλιστικά ταμεία, όπως ο ΕΟΠΥΥ, και έθεσε τον προβληματισμό κατά πόσο είμαστε έτοιμοι προσωπικά, ως κοινωνία, αλλά και σε τεχνολογικό επίπεδο, να υλοποιήσουμε την ψηφιακή ιατρική.

Ψηφιακά Κανάλια και Βέλτιστη Απόδοση
Κατά τη δεύτερη ημέρα του Digital Business Transformation Conference 2020 παρουσιάστηκαν τεχνικές ανάπτυξης των ψηφιακών καναλιών με στόχο την επίτευξη της βέλτιστης απόδοσης. Μέσω των ομιλιών αναδείχθηκε η κρισιμότητα της σωστής επιλογής τεχνολογιών αιχμής, για τη μετάβαση σε ένα νέο, ψηφιακά ενορχηστρωμένο, επιχειρηματικό μοντέλο.

Η Mary Wharmby, BBVA Former Head of Design Transformation, Founder & Head Strategist of Design Transformation, στην keynote ομιλία της έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σύγκλιση των εμπειριών του πελάτη και του υπαλλήλου.

Επισήμανε πως τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία σπουδαίων προϊόντων και υπηρεσιών για τους πελάτες, μπορούν παράλληλα να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη της επιθυμητής κουλτούρας και τη δημιουργία ομάδων ικανών να διαπρέψουν εντός του συνεχώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος.

Στο μέλλον της αγοράς εργασίας εντός αυτού του νέου ψηφιακού περιβάλλοντος αναφέρθηκε ο Δημήτρης Πανόπουλος, Διοικητικό Στέλεχος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Επιχειρησιακός Συντονιστής του Rebrain Greece. Το Rebrain έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα στήριγμα στον τεχνολογικό μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας και ταυτοχρόνως επιχειρεί να αποτρέψει το brain drain.

Στις αλλαγές και στις βελτιώσεις που δύναται να επιφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός στα οικονομικά τμήματα των επιχειρήσεων εστίασε ο Μιχάλης Τσαβδαρίδης, Group Finance Operations Manager της Google. «Οι αλλαγές είναι ραγδαίες και μόνο οι πιο τεχνολογικά ανθεκτικές και καινοτόμες επιχειρήσεις θα καταφέρουν να επιβιώσουν», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Η πανδημία COVID-19 ανάγκασε, εκτός από τις επιχειρήσεις, ολόκληρη την κοινωνία, καθώς και πολλές από τις δομές της, να βιώσουν έναν ραγδαίο ψηφιακό μετασχηματισμό. Χαρακτηριστική ήταν η μετάβαση που χρειάστηκε να βιώσουν τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, στην οποία αναφέρθηκαν στην από κοινού παρουσίαση τους οι δύο επόμενοι ομιλητές.

Ο Σπύρος Χριστόπουλος, Information Technology Manager και καθηγητής Adjunct του Hellenic American University, επισήμανε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελείται από τρία στάδια: τη μετατροπή των δεδομένων, την υιοθέτηση των κατάλληλων διαδικασιών και τελικά τον μετασχηματισμό του οργανισμού.

Εν συνεχεία, ο Δημήτρης Τόλιας, Assistant Professor of Applied Linguistics και Διευθυντής eLearning του Hellenic American University, αναφέρθηκε στον τρόπο που μετασχηματίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία. «Η μεταφορά της παραδοσιακής τάξης σε ένα ψηφιακό περιβάλλον είναι ταυτόχρονα η πιο εύκολη, αλλά και η πιο αντιπαραγωγική διέξοδος», είπε χαρακτηριστικά.

Καθώς η επιλογή της εξ’ αποστάσεως εργασίας, που αναδύθηκε τους τελευταίους μήνες, φαίνεται να έχει έρθει για να μείνει, ο Βασίλης Κουτσοπάγος Consulting Sales Engineer Manager της Barphone ανέλυσε τις λύσεις που προσφέρουν η Barphone και η Avaya.  Παράλληλα όμως, η εξ’ αποστάσεως εργασία επιβαρύνει τη λειτουργία των επιχειρηματικών δικτύων, αναδεικνύοντας έτσι την αναγκαιότητα εξασφάλισης της ψηφιακής ανθεκτικότητας των οργανισμών, ώστε να φανούν ικανοί να ανταπεξέλθουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Σε αυτό το θέμα επικεντρώθηκε η ομιλία του keynote speaker Ali Moinuddin, Managing Director της Uptime Institute στην Ευρώπη. Ιδιαίτερα κρίσιμο ρόλο παίζει ο προσδιορισμός του στρατηγικού σχεδιασμού που οφείλει να ακολουθήσει κάθε επιχείρηση για την εδραίωση μιας ψηφιακά ανθεκτικής δομής, εξήγησε ο keynote speaker, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση του προσωπικού.

Ο Λευτέρης Αναστασάκης, Vice-President και Senior Sales Director της Priority,  χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο τα λόγια του Τσόρτσιλ, «ποτέ μην αφήσεις μια καλή κρίση να πάει χαμένη», παρουσίασε την πρόσφατη υγειονομική κρίση ως μια αφορμή για τη δημιουργία νέων ευκαιριών.

Τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτηση που ακολούθησε στο ψηφιακό πάνελ με θέμα «Stratified Digital Orchestration – How to move to a new Business Model». Ο συντονιστής Ξενοφών Λιαπάκης, PhD, Αντιπρόεδρος του τομέα Business Technology της Peoplecert, τόνισε πως ο ραγδαία μεταβαλλόμενος κόσμος στον οποίο ζούμε, ειδικά εν μέσω της υγειονομικής κρίσης που διανύουμε, χαρακτηρίζεται από αστάθεια, αβεβαιότητα, πολυπλοκότητα και ασάφεια.

«Πάντα όμως μια μεγάλη κρίση συνοδεύεται από μεγάλες αλλαγές και μεγάλες ευκαιρίες» επισήμανε, σε πλήρη συνέχεια των τοποθετήσεων που προηγήθηκαν, δίνοντας το βήμα στους συμμετέχοντες και προτρέποντας τους να αναπτύξουν τις ευκαιρίες που παρατηρούν, ο καθένας στον κλάδο του, να ξεδιπλώνονται.

Ο Αιμίλιος Μάρκου, Co-Founder και Executive Director της Hellas Direct, ανέλυσε τους τρόπους που επηρεάστηκε ο ασφαλιστικός χώρος από την πανδημία COVID-19 εστιάζοντας σε τρία βασικά συμπεράσματα.

Καταρχάς, έγινε εμφανές ποιες επιχειρήσεις είχαν ήδη ξεκινήσει τον μετασχηματισμό τους και ποιες αναγκάστηκαν από τις συνθήκες. Εν συνεχεία, όπως είχε γίνει και σε προηγούμενες κρίσεις, προέκυψε η ανάγκη επανεστίασης των στόχων των επιχειρήσεων. Και τέλος είναι πλέον αδιαμφισβήτητο πως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις κινήσεις και τις επιλογές των καταναλωτών καθώς και οι ίδιοι έχουμε μετασχηματιστεί.

Ο Ανέστης Πετρίδης, Group CIO και Deputy General Manager της Eurobank, επισήμανε πως στον τραπεζικό χώρο η τρέχουσα υγειονομική κρίση ήδη επιτάχυνε τις διαδικασίες μετασχηματισμού κατά ένα με τρία χρόνια.

Συγκεκριμένα, υπήρξε μια αύξηση της τάξης του 30% των χρηστών που προτίμησαν τα ψηφιακά κανάλια ενώ παράλληλα στα τηλεφωνικά κέντρα υπήρξε μια αύξηση στις κλήσεις της τάξης του 70%. Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο έπαιξε συνεπώς η άμεση διαθεσιμότητα των υπηρεσιών και των υποδομών.

Ο Αγαμέμνων Παπαστεργίου, Senior Director του Digital Banking & Innovation στην Alpha Bank περιέγραψε τις δράσεις που χρειάστηκε να πραγματοποιηθούν για να επιλυθούν καταρχάς τα φλέγοντα θέματα και εν συνεχεία ανέλυσε τις αποφάσεις που πάρθηκαν για να διευθετηθούν τα νέα δεδομένα που επέβαλαν οι συνθήκες.

Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκαν 100.000 νέοι χρήστες στο e-banking εντός δύο μηνών και παράλληλα το ποσοστό των νέων χρηστών που ολοκλήρωσαν την εγγραφή μόνοι τους ανέβηκε από 30% σε 80%.

Ο Γιαννης Κανελλοπουλος, Chairman of the BoC του Orange Grove, Incubator by the Dutch Embassy in Greece, περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο επηρεάστηκαν οι νεοφυείς επιχειρήσεις από την υγειονομική κρίση. Συγκεκριμένα, οι startups, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα, ενώ στην αντίπερα όχθη παρατηρήθηκε πως κάποιες τεχνολογικές επιχειρήσεις ίσως και να βγήκαν κερδισμένες από την όλη κατάσταση.

Παράλληλα και τα ίδια τα incubators χρειάστηκε να πραγματοποιήσουν μια αναδιοργάνωση των στόχων τους. Ο Δρ. Γιάννης Τζήμας, Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, αναφέρθηκε, με την σειρά του, στους τρόπους με τους οποίους η πανδημία COVID-19 επηρέασε τον χώρο της εκπαίδευσης.

Τόνισε δύο γεγονότα που αξίζουν να σημειωθούν. Αρχικά εστίασε στον προσδιορισμό της ικανότητας του κράτους να ανταπεξέλθει σε μια κρίση. Ενώ, παράλληλα, σε ένα δεύτερο επίπεδο, όπως επισήμανε, γίνεται εμφανές πως όσο πιο γρήγορα πραγματοποιηθεί ο μετασχηματισμός του ίδιου του κράτους, τόσο πιο γρήγορα θα βελτιωθούν και οι ευρύτερες συνθήκες.

 

“Tα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία σπουδαίων προϊόντων και υπηρεσιών για τους πελάτες, μπορούν παράλληλα να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση της εμπειρίας και του ανθρώπινου δυναμικού και τη δημιουργία ομάδων ικανών να διαπρέψουν εντός του συνεχώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος”