Με καινοτόμο σχεδιασμό και απόλυτη προσήλωση στην αρχή της πελατοκεντρικότητας, που σπάνια συναντάται σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, ο Δημήτρης Σταμάτης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΑΕΜ Α.Ε., προσπαθεί να «κτίσει» το σύγχρονο e-πρόσωπο της πρωτεύουσας της χώρας.

Με καινοτόμο σχεδιασμό και απόλυτη προσήλωση στην αρχή της πελατοκεντρικότητας, που σπάνια συναντάται σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, ο Δημήτρης Σταμάτης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΑΕΜ Α.Ε., της Ανώνυμης Αναπτυξιακής Εταιρείας Μηχανογράφησης και Επιχειρησιακών Μονάδων  ΟΤΑ του Δήμου Αθηναίων, προσπαθεί να «κτίσει» το σύγχρονο e-πρόσωπο της πρωτεύουσας της χώρας.
H ΔΑΕΜ Α.Ε. αποτελεί την παλαιότερη εταιρεία ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων και υποδομών σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην χώρα μας, καθώς συστάθηκε και λειτουργεί σχεδόν τέσσερις δεκαετίες πριν, για την ακρίβεια από το 1983.Μπορεί η ΔΑΕΜ Α.Ε. να ξεκίνησε ως εταιρεία μηχανογράφησης για τον Δήμο Αθηναίων, εντούτοις όμως το 2008 μετασχηματίστηκε σε Ανώνυμη Αναπτυξιακή Εταιρεία ΟΤΑ.
Ο δε Δήμος Αθηναίων, είναι κατά 99% μέτοχός της, με το υπόλοιπο 1% να ανήκει στην Εταιρεία Τουριστικής Προβολής, μια αναπτυξιακή εταιρεία του ίδιου του Δήμου. Μεταξύ άλλων, η ΔΑΕΜ Α.Ε. έχει αναπτύξει το πληροφοριακό διπλογραφικό σύστημα του Δήμου Αθηναίων, το οποίο παραμένει live μέχρι και σήμερα, ενώ στο πορτφόλιο των πελατών της εντάσσονταν και περί τους 50 Δήμους. Γύρω στο 2012, η υπηρεσία πραγματοποίησε μια ανεξήγητη στροφή προς την εσωστρέφεια, γεγονός που αποδυνάμωσε αισθητά την πελατοκεντρική έκφανσή της και modus operandi. Η διοίκηση, τότε, αποφάσισε να περιοριστεί στην πληροφοριακή υποστήριξη των αναγκών του ίδιου του Δήμου Αθηναίων, εγκαταλείποντας -ουσιαστικά- το όποιο πελατολόγιο είχε αποκτήσει και εξυπηρετούσε μέχρι τότε.

NW: Κύριε Σταμάτη, πως αντιδράσατε όταν αντιληφθήκατε τη συγκεκριμένη παράμετρο;
Δημήτρης Σταμάτης: Όταν ανέλαβα τις τύχες της ΔΑΕΜ Α.Ε., το 2019, διαπίστωσα με απορία, οφείλω να ομολογήσω, πως στερείται εξωτερικών πελατών. Μάλιστα, δεν σας κρύβω πως ένα από τα στοιχήματα που έχω θέσει αφορά ώστε να συστηθούμε εκ νέου με την αγορά εν γένει προτείνοντας λύσεις και εφαρμογές που θα απευθύνονται πρωτίστως σε Δήμους και τις εξειδικευμένες επιχειρήσεις τους. Δηλαδή, το μοντέλο που εφαρμόζουμε σε συνεργασία και για λογαριασμό του Δήμου Αθηναίων, να μπορέσουμε να το ακολουθήσουμε και σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις πανελλαδικά! Αυτή τη στιγμή αναπτύσσουμε ορισμένες εφαρμογές in-house, «στήνοντας» ορισμένες πλατφόρμες, όπως λ.χ. το eservices (https://eservices.cityofathens.gr/). Πρόκειται για μια πλατφόρμα ψηφιακών υπηρεσιών, η οποία αναπτύχθηκε και αναβαθμίζεται συνεχώς από τη ΔΑΕΜ Α.Ε. και λειτουργεί με επιτυχία, εδώ και τουλάχιστον ένα έτος στον Δήμο Αθηναίων, έχοντας εξυπηρετήσει κάτι παραπάνω από 47.000 ηλεκτρονικά αιτήματα πολιτών και επαγγελματιών.

Μάλιστα, εφαρμόζοντας μια εξαιρετικά υπεύθυνη όσο και με έντονα στοιχεία αλληλεγγύης πολιτική, ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης από την έναρξη της πανδημίας και μέχρι την ολοκλήρωσή της, επέλεξε να προσφέρει εντελώς δωρεάν την δυνατότητα αξιοποίησης της ψηφιακής πλατφόρμας από μέρους άλλων Δήμων της χώρας μας, προκειμένου με τη σειρά τους να προσφέρουν προς τους δημότες τους πλήθος ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Μάλιστα, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα περισσότεροι από 90 Δήμοι Πανελλαδικά ανταποκρίθηκαν στο σχετικό κάλεσμα, ενώ τουλάχιστον 30 την χρησιμοποιούν επισταμένως. Συνήθως πρόκειται για επαρχιακούς Δήμους, οι οποίοι αφενός μεν βρίσκονται μακριά από τα κέντρα λήψης αποφάσεων και αφετέρου δε, διακρίνονται από σημαντική έλλειψη στελεχιακού δυναμικού και δη εξειδικευμένου.

Η ΔΑΕΜ Α.Ε. αποτελεί κατά κύριο λόγο εταιρεία μηχανογράφησης και πληροφορικής του Δήμου Αθηναίων, «τρέχοντας» λ.χ. την μηχανογράφηση, τα πληροφοριακά συστήματα και τις εν γένει εφαρμογές του.
Θα μου επιτρέψετε να σας ενημερώσω πως εκτός από αυτά, η ΔΑΕΜ Α.Ε. έχει υπό την ευθύνη της τη λειτουργία της ελεγχόμενης στάθμευσης στις οδούς του Δήμου, των δύο στεγασμένων χώρων στάθμευσης / Parking στην πλατεία Κλαυθμώνος και την Βαρβάκειο Αγορά, την υποστήριξη της Δημοτικής Αστυνομίας των ΚΕΠ, των Οικονομικών Υπηρεσιών, κ.ά. Όπως γίνεται αντιληπτό, η δραστηριότητα της ΔΑΕΜ είναι πολυεπίπεδη και διόλου στατική, γεγονός το οποίο σίγουρα μπορεί να μας διευκολύνει στα μελλοντικά σχέδια εξωστρέφειάς μας, καθώς αν μη τι άλλο έχουμε αποδείξει στο πεδίο τον υψηλό βαθμό κατάρτισης και την ευελιξία που μας διακρίνει. Α
ναμφίβολα, όσο διαρκεί η υγειονομική κρίση δεν σκεφτόμαστε να εκμεταλλευτούμε προς τρίτους την δυναμική που εμπεριέχεται στους κόλπους της ΔΑΕΜ Α.Ε. Έπειτα από την λήξη της, θα επανεξετάσουμε το ζήτημα με «ανοικτούς» ορίζοντες.

Ο σχεδιασμός μας βασίστηκε στην αναγκαιότητα εφαρμογής ενός πλαισίου ψηφιακού μετασχηματισμού του Δήμου που με την σειρά του οδήγησε στην πρόθεση και την παραδοχή να καθιερώσουμε έναν νέο τρόπο εξυπηρέτησης των πολιτών και εν γένει συνδιαλλαγής με τις υπηρεσίες του Δήμου. Κάτι που… μεταφράζεται σε ταχύτερη, αποτελεσματικότερη, λιγότερο γραφειοκρατική εξυπηρέτηση του πολίτη, δίχως την προϋπόθεση άμεσης επαφής με τις υπηρεσίες του Δήμου και κατ’ επέκταση εξοικονομώντας του πολύτιμο χρόνο στην καθημερινότητά του. Μόλις είχαμε αναλάβει καθήκοντα, είχαμε θέσει ως στόχο σε χρονικό διάστημα ενός έτους να ψηφιοποιήσουμε τις δέκα πιο σημαντικές υπηρεσίες που χρησιμοποιούν περισσότερο και επί καθημερινής βάσης οι πολίτες. Τελικά, καταφέραμε να ψηφιοποιήσουμε συνολικά 40 υπηρεσίες, βοηθούμενοι φυσικά και από την δυναμική επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού που επικράτησε απ’ άκρου εις άκρον της χώρας μας, ελέω της έλευσης της πανδημίας.

Όταν αναφέρετε «ψηφιοποίηση υπηρεσιών» τι εννοείτε; Ποιο περιεχόμενο τους προσδίδετε;
Για παράδειγμα, με την παρουσίαση του eservices, δημιουργήσαμε -ουσιαστικά- ένα ψηφιακό «γκισέ», το οποίο λειτουργεί 24x7x365, μέσω του οποίου οι πολίτες υποβάλουν τα απαιτούμενα έγγραφα και δικαιολογητικά, κάνοντας log-in με τα στοιχεία και τους κωδικούς του Taxisnet, απολαμβάνοντας υψηλού επιπέδου ασφάλεια και εξυπηρέτηση.
Αυτομάτως δημιουργείται μια «καρτέλα» της υπόθεσης που επιθυμεί να επιλύσει, καταθέτει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ενώ ταυτόχρονα όσα στοιχεία απαιτούνται να συμπληρωθούν, ανακτώνται απευθείας από την διασύνδεση της πλατφόρμας με την ΑΑΔΕ.

Από τα πλέον απλά, όπως λ.χ. την διόρθωση επιθέτου ή ονόματος και την έκδοση μιας ληξιαρχικής πράξης μέχρι την χορήγηση μη-οφειλής ΤΑΠ, καθώς επίσης και εξαιρετικά πιο σύνθετα ζητήματα. Και όλα αυτά με ασφάλεια των συναλλαγών, δίχως ρίσκο σε υγειονομικό επίπεδο, διαφάνεια, ταχύτητα και χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου στους χώρους των υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων. Ένα από τα κυριότερα πλεονεκτήματα της πλατφόρμας είναι πως άπαξ και «ανέβουν» μια φορά τα στοιχεία λ.χ. των δικαιολογητικών ή της «ταυτότητας» ενός φακέλου, αυτομάτως αυτά υφίστανται στο σύστημα, δίχως να απαιτείται εκ νέου διαδικασία. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε περισσότερες από 74 ψηφιακές διαδικασίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ενώ έχουμε υπολογίσει πως συνολικά υφίστανται περί τις 300 διαδικασίες για τις οποίες ένας πολίτης ενδεχομένως να πρέπει να συνδιαλλαγεί με τις υπηρεσίες του Δήμου. Έχουμε θέσει έναν εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο προκειμένου μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να έχουμε ψηφιοποιήσει και τις 300 διαδικασίες! Μέχρι πρότινος, συνολικά 47.000 αιτήσεις είχαν υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας του eservices, ενώ σε αυτήν έχουν εγγραφεί περίπου 68.000 πολίτες και επιχειρήσεις.

Κύριε Σταμάτη, το πλήθος των 300 διαδικασιών που προαναφέρατε, πώς προκύπτει;
Από καιρό έχουμε εγκαταστήσει στις υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων μια άλλη πλατφόρμα περί των ηλεκτρονικών ραντεβού (rantevou.cityofathens.gr). Σε αυτή την προσπάθεια, κληθήκαμε να αναλύσουμε το σύνολο των διαδικασιών που σχετίζονται με όλες τις δημοτικές υπηρεσίες προκειμένου να προσφέρουμε τη δυνατότητα ενός λειτουργικού πλαισίου πραγματοποίησης e-ραντεβού. Κατ’ αυτό τον τρόπο προέκυψαν οι 300 διαδικασίες.
Οι πολίτες συνδέονται με το rantevou.cityofathens.gr κάνοντας και πάλι χρήση των κωδικών σύνδεσης στο Taxisnet, επιλέγει την διαδικασία για την οποία επιθυμεί να συνδιαλλαγεί με τον Δήμο και το σύστημα αυτομάτως του παρουσιάζει τα διαθέσιμα time-slots προκειμένου να επισκεφτεί την επιθυμητή υπηρεσία ώστε να προωθήσει την υπόθεσή του. Επιπροσθέτως, το ίδιο το σύστημα τον ενημερώνει σχετικά με τα δικαιολογητικά που θα πρέπει να φέρει μαζί του και επιβεβαιώνει τα στοιχεία (ημέρα και ώρα διεξαγωγής) της συνάντησης. Αρκεί να σημειώσω πως από τα μέσα Σεπτεμβρίου όταν και εγκαινιάστηκε η λειτουργία της εν λόγω υπηρεσίας, έχουν προγραμματιστεί και πραγματοποιηθεί περισσότερα από 34.000 ψηφιακά ραντεβού! Μέγεθος το οποίο και είναι πραγματικά εντυπωσιακό για τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Παράλληλα, εξαιρετικά σημαντικό αποδεικνύεται και το γεγονός πως με βάση τα επιμέρους στατιστικά που απορρέουν από την ίδια την πλατφόρμα του rantevou.cityofathens.gr, έχουμε αποκτήσει ρεαλιστική εικόνα σχετικά με το ποιες διαδικασίες πρέπει να ψηφιοποιήσουμε πρώτες έναντι άλλων, με βάση τον βαθμό ζήτησής τους από τους ίδιους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, μπορούμε να δούμε εάν συγκεκριμένες υπηρεσίες χρήζουν βελτίωσης στο modus operandi τους, προκειμένου να αυξήσουμε την παραγωγικότητα είτε την αποτελεσματικότητά τους. Διαδικασία, που μέχρι πρότινος δεν υφίστατο και ουσιαστικά οι όποιες κινήσεις γινόταν στα… τυφλά.

Για το υπόλοιπο του έτους, ποιες είναι οι άμεσες προτεραιότητες της ΔΑΕΜ Α.Ε.;
Κατ’ αρχήν, η ολοκλήρωση του κομματιού της διασφάλισης και παροχής αποτελεσματικότερης, αμεσότερης και φιλικότερης εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων μέσω του περαιτέρω εμπλουτισμού του eservices με την εντατικότερη ψηφιοποίηση διαδικασιών και υπηρεσιών. Σημαντικό «στοίχημα» για εμάς είναι η αποτελεσματικότερη διαχείριση της πλατφόρμας των ψηφιακών ραντεβού, ενώ ένα από τα αμέσως προσεχή σχέδιά μας αφορά στην πραγματοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών στον Δήμο Αθηναίων. Σήμερα, σε αυτό τον τομέα υφίσταται ένα υβριδικό σύστημα, καθώς για οποιαδήποτε οφειλή προς τον Δήμο εκδίδεται ένα ενημερωτικό σημείωμα που λαμβάνει έναν μοναδικό αριθμό RF, με το οποίο ο πολίτης δύναται να το πληρώσει μέσω e-banking ή της φυσικής του παρουσίας. Θέλουμε, λοιπόν, να αναπτύξουμε μια πλατφόρμα στην οποία ο πολίτης θα εισέρχεται με τους κωδικούς του Taxisnet και αυτόματα το σύστημα θα του φέρνει στην οθόνη του το σύνολο των οφειλών του. Με τη σειρά του, ο ίδιος θα επιλέγει ποιες εξ’ αυτών επιθυμεί να αποπληρώσει τη δεδομένη χρονική στιγμή, και ακολουθώντας αντίστοιχη με τη λειτουργία ενός e-shop λογική, θα μπορεί να προχωρά σε πληρωμή με την χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας, απευθείας μέσω του e-banking ή χρέωσης τραπεζικού λογαριασμού. Αυτό, βέβαια, προϋποθέτει πως από την πλευρά μας θα έχουμε πρώτα προβεί στην ενοποίηση των καρτελών με τις οφειλές, εξαλείφοντας ορθογραφικά λάθη, την χρήση δίγλωσσων γραμμάτων κατά την αναγραφή των στοιχείων των οφειλετών κ.ο.κ.

Δεν σας κρύβω πως απώτερος σκοπός μας είναι να εξαλείψουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό την υποχρέωση των πολιτών και των επιχειρήσεων να πρέπει να έρχονται με φυσική παρουσία στις υπηρεσίες του Δήμου. Κι αυτό, προσφέροντας ευελιξία, άνεση, ασφάλεια και αμεσότητα! Την ίδια στιγμή στο πλαίσιο του ευρύτερου ψηφιακού μετασχηματισμού του Δήμου Αθηναίων, έχουμε ξεκινήσει την εγκατάσταση του κεντρικού πληροφοριακού συστήματος SAP, project πολύπλοκο όσο και απαιτητικό, που δύσκολα θα ολοκληρωθεί εντός του 2021.
Διαδικασία που αν μη τι άλλο θα οδηγήσει και σε μια θεμελιώδη αλλαγή της κουλτούρας των υπηρεσιών του Δήμου και των εργαζομένων σε αυτές. Στα άμεσα σχέδιά μας βρίσκεται η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών καθαριότητας (λ.χ. απορριμματοφόρα με GPS και fleet management, κάδους με αισθητήρες κ.ο.κ.), αισθητήρων ποτίσματος και μετρητών απομακρυσμένου ελέγχου της υγρασίας στις περιοχές πρασίνου (λ.χ. άλση, πλατείες, πάρκα, νησίδες κ.ά.) που φροντίζει ο Δήμος. Τέλος, θα επιχειρήσουμε να ψηφιοποιήσουμε πλήρως την διαδικασία της ελεγχόμενης στάθμευσης, καταργώντας σταδιακά τις χάρτινες, «ξυστές» κάρτες, με την Δημοτική Αστυνομία να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή online ποια οχήματα έχουν πληρώσει για την στάθμευσή τους. NW

Ο Δημήτρης Σταμάτης είναι κάτοχος πτυχίου Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Έχει εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και διευθυντικό στέλεχος στον ιδιωτικό τομέα, με συνεργασίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Υπηρέτησε ως Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Καρπενησίου (2011-2014), καθώς και Σύμβουλος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ψηφιακού Μετασχηματισμού και ΤΠΕ. Από το 2014- 2019 ήταν Ειδικός Σύμβουλος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας σε θέματα Οικονομικής Διαχείρισης και Σχεδιασμού, Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης καθώς και υπεύθυνος για το project της “Έξυπνης Περιφέρειας” και για τη λειτουργία του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Στερεάς Ελλάδας. Από τον Οκτώβριο του 2019 είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΑΕΜ Α.Ε.