Με την άμεση και από ανάγκη ψηφιοποίηση της ελληνικής επιχειρηματικής πραγματικότητας λόγω Covid-19 ακόμα σε εξέλιξη, το πιο επίκαιρο παρά ποτέ Digital Business Transformation ήταν «καταδικασμένο» στην επιτυχία, καταγράφοντας τις πετυχημένες αντίστοιχα προσπάθειες περάσματος του ελληνικού επιχειρηματικού κόσμου στην επικράτεια του ψηφιακού. Τo Digital Business Transformation Conference που έγινε στις 19 Μαΐου 2022 στον χώρο της OTEAcademy, ήταν το πρώτο συνέδριο του netweek που πραγματοποιήθηκε με φυσική παρουσία τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω του κορονοϊού. Ήρθε λοιπόν στην κατάλληλη χρονική στιγμή. Όταν όλοι ελπίζουν ότι το πέρασμα σε μια κατάσταση πιο κοντά στην κανονικότητα σηματοδοτεί το τέλος του. Για να φέρει στο προσκήνιο περισσότερα από 30 success stories ψηφιακού μετασχηματισμού ελληνικών επιχειρήσεων, αρκετά από τα οποία ήταν αποτέλεσμα αυτής ακριβώς της ιδιαίτερης κατάστασης έκτακτης ανάγκης.

Το συνέδριο αυτό λοιπόν, των περιοδικών netweek και Marketing Week της BOUSSIAS, που είχε χρυσό χορηγό την ΙΝΝTRUST και μεγάλους χορηγούς την Ambience, την Team Candi και Performance Technologies, ξεκίνησε με παρουσιαστή τον Γρηγόρη Γραμμένο να φωτίσει τις δράσεις επιχειρησιακού ψηφιακού μετασχηματισμού της ιστορικής για τον χώρο εποχής μας, μέσα από τις γνώσεις και τις εμπειρίες δεκάδων ομιλητών. Αναδεικνύοντας τις βέλτιστες στρατηγικές και τις πιο πετυχημένες πρακτικές στην αξιοποίηση των αναδυόμενων τεχνολογιών και υπογραμμίζοντας την σημασία της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού. Χαρτογραφώντας τις πιο επιτυχημένες πορείες, αλλά και τις τάσεις, όπως την μετάβαση στο cloud, την αυτοματοποίηση διαδικασιών και τη χρήση νέων καναλιών πώλησης και επικοινωνίας. Και εστιάζοντας σε κάθε μία από τις ιδιαιτερότητες και προτεραιότητες ανάμεσα σε όλα τα παραδείγματα πετυχημένων ψηφιακών «μεταμορφώσεων» εταιρειών.

Οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με σύνδεση με την Ολλανδία και τον Μιχάλη Αρβανιτέλλη, Global Senior e-commerce Manager & Head of Recepedia Group of Brands, της Unilever, ο οποίος ξεκίνησε παρουσιάζοντας τον κρίσιμο ρόλο του e-commerce στον προσδιορισμό της ψηφιακής στρατηγικής. «Τα χρόνια της πανδημίας έκαναν σαφές ακόμα και σε μια εταιρεία του μεγέθους και των resources της Unilever, ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι απαραίτητος και κατέδειξαν την σημασία του ecommerce για πολλοστή φορά. Το ψηφιακό mediaset και το φυσικό κατάστημα δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους και αυτό αποκάλεσε για εμάς στο χώρο των τροφίμων μεγάλη πρόκληση. Ανάλογη με το ότι για κάθε ένα μικρό ή μεγαλύτερο brand έπρεπε να κάνουμε replicate ολόκληρο το ψηφιακό οικοσύστημα του. Αντί να χτίσουμε περισσότερο tech για αυτές τις ανάγκες αφιερώσαμε χρόνο για να καταλάβουμε πως κινούνται οι καταναλωτές σε αυτό, πριν δημιουργήσουμε το Recipedia».

 

Κώστας Κεφαλάκης, Chief Transformation Officer, Roche Pharmaceutical

«Βλέπουμε ότι οι stakeholders μας -γιατροί θέλουν πάντα κάτι απλό, seamless, που ήδη υπάρχει στη ροή, όπως πληροφορίες που ήδη λαμβάνουν, και που να έχει ουσία. Από την πλευρά μας στο θέμα της επικοινωνίας προσπαθούμε όλο και περισσότερο να εμπεδώσουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην κουλτούρα και την στρατηγική μας, να καταλάβουμε τις ανάγκες από την πλευρά τους, ώστε να προσαρμοστούμε σε αυτές όσο το δυνατόν καλύτερα. Έτσι χρησιμοποιούμε τεχνητή νοημοσύνη, για να δούμε ας πούμε οι γιατροί που δεν έχουν ποτέ πολύ χρόνο τι χρειάζονται από content. Πρέπει να θυμόμαστε όμως ότι κοιτάμε συχνά το ψηφιακό κανάλι και ξεχνάμε το συνολικό σύστημα ως προσέγγιση. Γι’ αυτό θέλουμε να αναπτύσσουμε πελατοκεντρικές ψηφιακές λύσεις, όπως η ψηφιακή παρακολούθηση καρκινοπαθών ασθενών».

Μηνάς Πάντος, Industrial IT applications Team Leader, InTTrust

«Όλες οι μελέτες δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις περιμένουν μεγάλη αύξηση του ΙοΤ στα επόμενα χρόνια, το θεωρούν πολύ σημαντικό εργαλείο για την επιτυχία τους, βλέπουν μέχρι και 50% αύξηση της παραγωγικότητας με ενσωμάτωση τεχνολογιών Industry 4.0 και, το σημαντικότερο, βλέπουν λιγότερες διακοπές στην παραγωγή και αύξηση 20% του χρόνου λειτουργίας εφαρμόζοντας τες. Πολύ σημαντικό όμως είναι το γεγονός ότι 80% των δεδομένων που προκύπτουν από τη λειτουργία βιομηχανικών μονάδων υπάρχουν αλλά μένουν αναξιοποίητα. Ενώ μπορούν να παράγουν αξία για τους οργανισμούς τους με τρόπους που θα δούμε στη συνέχεια σε πολύ συγκεκριμένα βήματα που ακολουθούμε στην INNTRUST».

Δημήτρης Σπέντζας, Chief Technology Officer, Ambience Services

«Η ανάπτυξη είναι το Άγιο Δισκοπότηρο για όλες τις εταιρείες. Υπάρχουν πολλοί τρόποι. Για εμάς στην Ambience η ανάπτυξη είναι ήδη μέσα στις εταιρείες και μέσα στις ομάδες μας. Φτάνει λοιπόν μόνο να επικεντρωθούμε σε αυτά που θεωρούμε σημαντικά και να αυτοματοποιήσουμε τα υπόλοιπα. Γιατί παρότι σαν άνθρωποι έχουμε το πλεονέκτημα της σκέψης και της καινοτομίας, το χάνουμε γιατί πρέπει να επαναλαμβάνουμε ανούσιες, χρονοβόρες αλλά απαραίτητες διαδικασίες. Εδώ έρχεται η διαδικασία του robotic process automation να πάρει από πάνω μας αυτές τις διαδικασίες, δίνοντας μας το χρόνο να σκεφτόμαστε».

Απόστολος Χουλιάρας, Commercial Director, Volkswagen Financial Services – Volkswagen Bank GmbH

«Ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε μήπως πρέπει να κάνουμε outsourced κάποιες από τις διαδικασίες μας όχι σε άλλες εταιρείες αλλά στους ίδιους τους πελάτες μας; Δοκιμάσαμε αντί να μαζεύει ο πελάτης όλα τα χαρτιά και να τα παραδίδει στον πωλητή για να αιτηθεί leasing, το εξής: Ο πελάτης αφού δει το αυτοκίνητο που τον ενδιαφέρει στην έκθεση, πηγαίνει σπίτι και συμπληρώνει μια online πλατφόρμα. Κάνει upload όλα τα έγγραφα του στο δικό του χρόνο, πάνε στο εγκριτικό τμήμα μας, όπου αξιολογούνται ηλεκτρονικά και συνεχίζει το flow ψηφιακά με ηλεκτρονική απάντηση, ψηφιακή υπογραφή και όλο το customer journey ολοκληρώνεται ψηφιακά. Έτσι απελευθερώσαμε πολύ από το χρόνο των πωλητών μας, που πλέον τον αφιερώνουν σε value adding activities».

Δημήτρης Γκόβαρης, Sector Sales Manager | Cloud Services and Business Development, Team Candi

«Στην ομάδα μας αρέσει να κάνουμε non trivial ιδέες και να μετατρέπουμε πολύπλοκες business ανάγκες σε δημιουργικές και παραγωγικές λύσεις που δίνουν added value στους οργανισμούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Είμαστε μια μικρή boutique ομάδα εξειδικευμένη σε πράγματα tailor made, έχοντας στο κέντρο μας το πως θα εξυπηρετήσουμε τον άνθρωπο, πέρα από το κλισέ της ανθρωποκεντρικότητας. Η ηλεκτρονική υπογραφή και οι εγκριτικές ροές είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του digital transformation αυτή τη στιγμή».

Μαρία Φιλιππή, Υπεύθυνη Πληροφορικής & Ψηφιακής Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτηρίων Δούκα

«Ένα σχολείο γιατί να τοποθετηθεί σήμερα στο ζήτημα του ψηφιακού μετασχηματισμού; Γιατί ένα σχολείο σαν εμάς που έχει στο dna του την τεχνολογία, έχει μάθει να μετασχηματίζεται, έχει αποδείξει ότι μπορεί να ανταπεξέρχεται σε πολύ δύσκολες καταστάσεις όπως μια πανδημία. Όταν αυτή ήρθε εμείς απλά γυρίσαμε το κουμπί. Γιατί παρά τις αντιδράσεις είχαμε βάλει τους μαθητικούς υπολογιστές στην τάξη από το 2007. Αντί όμως να επαναπαυθούμε στις δάφνες του υπάρχοντος ψηφιακού μας μετασχηματισμού συνεχίσαμε να εξετάζουμε πως θα εξελιχθούμε την επόμενη ημέρα».

Ανδρέας Τσαγκάρης, Chief Technology Officer, Performance Technologies

«Όλες οι εξελίξεις σαν και αυτές που ήδη ακούσαμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό έχουν επηρεάσει και τον κόσμο και την εποχή του cloud. Μιλώντας για cloud είναι πια αποδεκτό ότι μιλάμε για μια υβριδική κατάσταση. Σύμφωνα και με την IDC στο 98% οι πελάτες μας και οι οργανισμοί έχουν υβριδικές υποδομές με on premise και cloud κομμάτια. Σήμερα μπορούμε να διερευνήσουμε το γιατί και το πως το ένα τρίτο της υπολογιστικής δύναμης τείνει να μένει on premise, αλλά και τις συνέπειες από την επικράτηση αυτής της υβριδικής αρχιτεκτονικής».

Θεόδωρος Γαλάνης, Customer Powerhouse Engagement Lead /Pharma Digital Operations Mgr, Bayer

«Ο κόσμος μας εξελίσσεται διαρκώς. Στις περισσότερες αγορές υπάρχουν πάρα πολλοί ανταγωνιστές, προϊόντα και οι πελάτες βομβαρδίζονται καθημερινά από πληθώρα πληροφοριών. Γι’ αυτό συχνά το customer experience είναι πολύ σημαντικότερο από το ίδιο το προϊόν. Γι’ αυτό και η Bayer επενδύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ώστε να αυξήσει την ανθρωποκεντρικότητα και να μπορούμε να παρέχουμε στους πελάτες μας εξατομικευμένη εμπειρία στην αλληλεπίδραση τους μαζί μας. Σε αυτό, βασικό ρόλο παίζει η agile μεθοδολογία σε όλες τις ομάδες μας και μια learning culture, μαζί με νέες applicable τεχνολογίες».

Κώστας Λυμπερόπουλος, Commercial Director, Inform Lykos

«Παγκόσμια γίνονται τεράστιες επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Σύμφωνα με το Fortune, το 2020 επενδύθηκαν 740 δις δολάρια σε αυτόν, ποσό που εκτιμάται να φτάσει στα τρεισήμισι τρισεκατομμύρια δολάρια ως το 2028, με μέση ετήσια αύξηση πάνω από 20%. Το 87% των επιχειρήσεων έχει θέσει σαν βασική στρατηγική τους τον ψηφιακό μετασχηματισμό και ο τομέας που δραστηριοποιείται θα υποστεί disruption από τον ψηφιακό κόσμο. Μόνο το 44% των επιχειρήσεων είναι σήμερα έτοιμο για αυτή την εξέλιξη και μόνο το 8% των επιχειρήσεων έχει πετύχει τους στόχους του μετασχηματισμού που είχε αρχικά θέσει».

Αναστάσιος Αυγεραντώνης, Digital Activation Manager & Δέσποινα Ξανθάκη, Disease Area Manager, Novartis

«Στην περίπτωση που θα σας περιγράψουμε το digital transformation κοιτάει προς τα έξω και συγκεκριμένα προς του ασθενείς και ειδικά αυτούς που λαμβάνουν χημειοθεραπείες. Δημιουργήσαμε ένα app για να ελαφρύνουμε το βαρύ φορτίο της διαδικασίας αυτής, ώστε τις δύσκολες και μακρές ώρες της χημειοθεραπείας ο ασθενής να μπορεί να μεταφέρεται σε ένα άλλο εικονικό περιβάλλον, -όπου περιορίζουμε το στρες και τις αρνητικές επιπτώσεις της εμπειρίας- μέσω εξοπλισμού VR και να μπορεί να αλληλεπιδρά με αυτό το περιβάλλον».

Άρης Μάρκου, IM Operators & B2B Sales Head, Samsung Electronics Hellas

«Μελέτες έδειξαν ότι πια ο κόσμος διεκπεραιώνει το 33% της επαγγελματικής του δραστηριότητας από το κινητό. Το 97% των εταιρειών έχουν αντιμετωπίσει επίθεση με πολλαπλούς τρόπους. Το 46% έχουν έναν τουλάχιστον υπάλληλο που έχει κατεβάσει στο κινητό του εφαρμογή που δεν έπρεπε. Το 40% των συσκευών παγκοσμίως είναι ανοικτές σε τρόπους να μπει κανείς σε αυτές. Το πρόβλημα του cybersecurity σε ότι αφορά τη σχέση mobility και digital business transformation το γνωρίζουμε. Η δαπάνη στην ασφάλεια της επικοινωνίας κινητών μέχρι το 2025 θα αυξηθεί κατά σχεδόν 250%».

Κωνσταντίνος Τσερκεζόγλου, Business Analysis & Digital Transformation Manager, Groupama Ασφαλιστική

«Τι μάθαμε από τον ψηφιακό μετασχηματισμό μας; Δεν πρέπει να κάτσουμε να σκεφτούμε αν κάποιος το έχει κάνει πριν από μας για εμάς. Στο θέμα του approval σκεφτήκαμε ότι το κάνουν ήδη οι τράπεζες και το χρησιμοποιήσαμε. Για το e-signature δώσαμε αγώνα για να πείσουμε μέσα στην εταιρεία ότι είναι το μέλλον. Κάποιοι από την νομική υπηρεσία όταν τους το εξηγήσαμε μας είπαν “ωραία και από το γραφείο πότε θα έρθει να υπογράψει;”. Πρέπει να αλλάξουμε την κουλτούρα. Σαφώς η αρχιτεκτονική πρέπει να αλλάξει για να μας βοηθήσει να πάμε ένα βήμα παραπέρα, αλλά και να εκπαιδεύσουμε τον πελάτη. Σε αυτό βοήθησε πάρα πολύ ο covid, γιατί τον έκανε να ψάξει ψηφιακούς τρόπους να επικοινωνήσει».

Έλενα Μπάρλα, Director, Digital Acceleration & Sustainable Innovation, Stanton Chase

«Ένα 70% των εταιρειών που προσπάθησαν έναν ψηφιακό μετασχηματισμό έχουν αποτύχει και οι leaders δεν είναι ικανοποιημένοι από την πορεία του σε αυτές. Πρέπει να στραφούμε περισσότερο στο ζήτημα της ψηφιακής κουλτούρας, είτε αυτό έχει να κάνει με το hybrid work model είτε με την agile φιλοσοφία. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το κομμάτι της εκπαίδευσης προκειμένου να κλείσουμε το κενό, ανάμεσα στα υπαρκτά προσόντα στον οργανισμό και αυτών που απαιτούνται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και την βιωσιμότητα του στο μέλλον».

Μιχάλης Περιβολάρης, Head of Infrastructure & Automation, Hellas Direct

«Στην Hellas Direct είμαστε ψηφιακοί από το πρώτο λεπτό της δημιουργίας μας και αυτός είναι ένας από τους λόγους που είμαστε ένας από τους 10 πρώτους στις ασφάλειες αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Το να είσαι ψηφιακός είναι πολύ σημαντικό, αλλά δεν είναι ο στόχος. Αρχίζει όμως να μοιάζει πια με προ-απαιτούμενο επιβίωσης, παρά για πλεονέκτημα διαφοροποίησης. Το 70% των εταιρειών αποτυγχάνουν να πετύχουν τους στόχους του ψηφιακού μετασχηματισμού τους. Άρα που βρίσκεται το μυστικό της επιτυχίας; Σίγουρα όχι μόνο στην ψηφιοποίηση. Όποιος οργανισμός έχει στον πυρήνα της στρατηγικής του να βλέπει αυτό που έρχεται και όποιος δει το transformation σαν ένα συνεχόμενο ταξίδι και όχι σαν ένα project με αρχή και τέλος, θα επιβιώσει».

Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Business Development Manager Security and Networking, Westcon

«Η ψηφιακή εποχή προτάσσει στις επιχειρήσεις να αρχίσουν τον μετασχηματισμό σε όλο τον οργανισμό τους ψηφιακό και μη. Στις περισσότερες αρχιτεκτονικές δικτύων ο μετασχηματισμός έχει ήδη ξεκινήσει. Τι σημαίνει όμως αυτό για το άκρο του δικτύου μας; Χωρίς έναν πολύ καλό διανομέα και τεχνολογίες δεν γίνεται να δώσεις το boost που χρειάζονται οι εταιρείες για να περάσουν σε αυτό τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η δυνατότητα μας να οδηγούμε αυτό τον μετασχηματισμό με καινοτομία και συγκέντρωση στο αποτέλεσμα, μας επιτρέπει να βοηθάμε τους πελάτες μας».

Δέσποινα Παπαχρυσάνθου, Chief Transformation Officer, Teleperformance Greece

«Είμαστε πάρα πολύ τυχεροί γιατί ξεκινήσαμε πριν τον covid με μια στρατηγική ολιστικής αλλαγής και ψηφιακού μετασχηματισμού και όχι με απλή ένταξη τεχνολογικών λύσεων σε τυχαία σημεία διαδικασίας. Και ενώ ήδη ξηλώνουμε εσωτερικές δομές που υποστήριζαν τα operations, σε HR, Finance, Sales, στη συνέχεια μας χτυπάει την πόρτα ο κορονοϊός. Έτσι παράλληλα και με πολύ πόνο αρχίζουμε και υλοποιούμε τις καλές πρακτικές στους πελάτες μας και το financial value αρχίζει να γίνεται μια win-win υπόθεση».

Παύλος Γιεμετζόγλου, Director of Digital Sevices, BSH, Oικιακές Συσκευές ABE

«Γιατί συνδέεται το agile με τον μετασχηματισμό; Γιατί όλα περνάνε από τους ανθρώπους. Πρέπει να φτιάξουμε την οργανωτική δομή και το mindset της εταιρείας, για να διατηρήσουμε το digitization, ώστε να δουλεύει με έναν scalable και ευέλικτο τρόπο και για να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε πολύ γρήγορα στις αλλαγές που έρχονται».

Victor Neves, Account Executive – Southern Europe & Latin America, BitSight

«Θα ήθελα να συσχετίσω την υπόθεση του ψηφιακού μετασχηματισμού με κάτι που για μένα είναι μεγάλης σημασίας και αυτό είναι η κυβερνοασφάλεια. O ψηφιακός μετασχηματισμός είναι αποτέλεσμα της ανάγκης και τίποτα δεν το έδειξε όπως ο covid-19. Η άμεση προσαρμογή των επιχειρήσεων στα νέα δεδομένα ήταν ζήτημα επιβίωσης. Αλλά ταυτόχρονα αυτή ήρθε μαζί με ένα σύνολο από κινδύνους και προκλήσεις. Την αύξηση της επιφάνειας επιθέσεων, την έλλειψη οπτικής προς αυτές, τo third party secured management και τις δυσκολίες παρουσίασης στα ΔΣ των προβλημάτων ασφαλείας».

Σπύρος Ψωμαδέλης, CIO, ELTRAK Group Of Companies

«Digital transformation για εμάς είναι αυτό που κάνουμε διαρκώς για το ίδιο το business. Δίνοντας στους ανθρώπους τα κατάλληλα και τα καλύτερα εργαλεία για να κάνουν τη δουλειά τους, με όσο μεγαλύτερη αυτοματοποίηση και αποδοτικότητα γίνεται. Αυτό μας επέτρεψε όταν ήρθε ο covid στις πρώτες τέσσερις εβδομάδες να πετύχουμε 70% τηλεργασία, την οποία ακόμα και τώρα διατηρούμε περίπου στο 50%, με συνεχή επένδυση και στην ασφάλεια».

Πάνος Κονδυλάκης, Director of Information Technology, Four Seasons Astir Palace Hotel

«Πολλές οι γνώμες και προσεγγίσεις για το τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, αλλά σε γενικές γραμμές μιλάμε για μια διαδικασία στην οποία υιοθετούμε την τεχνολογία για οδηγηθούμε σε οργανωσιακές αλλαγές. Σε όλο αυτό όμως υπάρχει ένα μεγάλο «αλλά». Δεν είναι μόνο η τεχνολογία που μας αφορά και σίγουρα δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι οι ανάγκες των ανθρώπων που μετασχηματίζονται και τις οποίες πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας όταν σχεδιάζουμε τις στρατηγικές ψηφιακού μετασχηματισμού. Και οι εμπειρίες τους».

Ανδρέας Σπυρίδης, Πρόεδρος της επιτροπής ψηφιακού μετασχηματισμού, Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Ιδρυτής και Managing Director, iTrust Digital

«Από τις πρώτες ακόμα συνεδριάσεις με εταιρείες, έγινε προφανές ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια μεγάλη ευκαιρία που ξεκινάει από τον άνθρωπο και καταλήγει στον άνθρωπο. Έτσι θελήσαμε να κάνουμε μια αποτύπωση του σημείου που βρίσκονται σε αυτή την πορεία οι εταιρείες μέλη αυτού του επιμελητηρίου μέσω ενός ερωτηματολογίου και επαναλαμβάνοντας αυτή την έρευνα θα μπορούμε να μετράμε το ρυθμό και την πρόοδο του μετασχηματισμού αυτού».

Γιώργος Πετρόπουλος, Senior IT Supervisor, Coffee Island

«Παρά τη διαφορετικότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού σε κάθε μία εταιρεία υπάρχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά σε όλους του επιτυχημένους ψηφιακούς μετασχηματισμούς που μας επιτρέπουν να σχεδιάσουμε ένα βασικό πλάνο. Αυτό μπορεί να δομηθεί πάνω σε τρεις πυλώνες: την τεχνολογία, τον άνθρωπο και τις διαστάσεις στις οποίες δραστηριοποιείται ο κάθε οργανισμός. Από την άλλη βέβαια υπάρχει το budget, η κουλτούρα και η ψηφιακή ωριμότητα του κάθε οργανισμού, που επηρεάζουν την διαδικασία».

Γιάννης Σωτηρίου, CEO, Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας

«Η βασική μας αποστολή είναι να καλύψουμε την ελληνική αγορά με φάρμακα και θεραπείες που αφορούν σπάνιες νόσους. Αυτές είναι επτά χιλιάδες -σπάνιες ή χρόνιες- και ένα εκατομμύριο άνθρωποι ζουν με αυτές. Ο τρόπος που βιώνουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε έναν οργανισμό του ευρύτερου δημόσιου τομέα και πως αυτό μας βοηθά σταδιακά να μετασχηματίσουμε το ίδιο το επιχειρησιακό μας μοντέλο. Από αυτό του οργανισμού που προσπαθεί να προσφέρει όσα περισσότερα φάρμακα σε όσους περισσότερους μπορεί σε αυτό που προσφέρει τις κατάλληλες λύσεις για τον καθένα, με τον καλύτερο τρόπου την κατάλληλη στιγμή».

Δημήτρης Γιαντσής, Γενικός Διευθυντής Έργων Κοινωνίας της Πληροφορίας

«Έχουμε μια δράση προϋπολογισμού αυτή τη στιγμή περίπου μισό δις ευρώ. Αποτελείται από τρία προγράμματα: Τα ψηφιακά εργαλεία μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και τις ψηφιακές συναλλαγές. Στόχος όλων αυτών των δράσεων είναι η επένδυση σε τεχνολογίες και υπηρεσίες είναι να βοηθήσουν στην ψηφιοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τεχνολογίες όπως το ΙοΤ, το ΑΙ, τα συστήματα τηλεργασίας, η κυβερνοασφάλεια κ.α.».

Σωτήρης Χαρίτος, CTO, Novibet

«Συχνά ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνδέεται με την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών για τον εκσυγχρονισμό απαρχαιωμένων προϊόντων και διαδικασιών κυρίως του offline κόσμου. Οπότε λογικό να απορείτε για το πως μια εταιρεία σαν την Novibet, στην καρδιά του ψηφιακού κόσμου, να μιλάει για ψηφιακό μετασχηματισμό. Η τεχνολογία είναι στο dna της Novibet, αλλά δεν είναι πάντα αυτονόητη. Όταν μια εταιρεία μεγαλώνει και επεκτείνεται, όπως έχουμε εμείς την τύχη να κάνουμε, μπαίνουν ανασταλτικοί παράγοντες, από το resistant to change μέχρι την αύξηση της πολυπλοκότητας, της μετάδοσης της πληροφορίας στο μήκος της εταιρείας, αλλά και το ρυθμό αδράνειας της».

Αθανάσιος Ιατρόπουλος, Digital Convergence & Information Systems Dep. Director, Εγνατία Οδός

«Το δικό μας case αφορά το ταξίδι και τη μετάβαση μας από ένα κόσμο cloud first σε έναν κόσμο out first. Η αύξηση του πλήθους και της πολυπλοκότητας των υπηρεσιών που είναι πλέον απαραίτητες στον οργανισμό, οδηγεί στην επιλογή λύσεων από εξωτερικούς συνεργάτες. Έτσι στα πρότυπα του cloud first, εξετάζουμε πρώτα αν το ζητούμενο μπορεί να γίνει με εξωτερικούς πόρους. Αυτό δικαιολογείται από την πολυπλοκότητα της διαχείρισης που κάνει πολύ δύσκολο να αποκτήσουμε εσωτερικά όλη την τεχνογνωσία».

Θάνος Αμπραζής, IT Director, OneForce Rollout Director, Edenred Greece

«Έχει έρθει μια νέα εποχή στις πληρωμές και των λύσεων παροχής εργαζομένων. Σήμερα το 70% χρησιμοποιεί τις ψηφιακές λύσεις. Έπρεπε λόγω και της πανδημίας να δημιουργήσουμε μια 100% ψηφιακή εμπειρία. Να δημιουργήσουμε και διανείμουμε ψηφιακά τις άυλες κάρτες παροχών με τον ασφαλέστερο τρόπο. Το κάναμε μέσω μιας φιλικής mobile first εφαρμογής διαθέσιμης 24/7».

Αλέξανδρος Σκανδαλάκης, Senior Operations Leader, former Global Director Philip Morris

«Όλοι ξέρετε το άγγιγμα του Μίδα που ότι άγγιζε γινότανε χρυσός, αλλά αυτό τελικά ακόμα και στο φαγητό γινότανε πρόβλημα, οπότε έπρεπε να βρει το σωστό balance και στο τέλος ζήτησε να χάσει το μαγικό άγγιγμα για να μην «μετασχηματιστεί» αντίστοιχα. Στο μετασχηματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας υπάρχουν πολλά προβλήματα και παράγοντες και αντίστοιχα μοντέλα. Αναπόφευκτα εξετάζοντας τα μοντέλα επικεντρωνόμαστε στον άνθρωπο και την τεχνολογία και το πως παντρεύονται μαζί».

Μάκης Θέμελης, Senior Director, Digital Commercial & eMobility Transformation, ΔΕΗ Α.Ε.

«Συνήθως όταν μιλάς για την ΔΕΗ κινδυνεύεις να πετροβοληθείς. Δεν φταίει η ΔΕΗ για την ενεργειακή κρίση! Μου ζητήθηκε να περιγράψω τον ψηφιακό μετασχηματισμό της σε 8 με 10 λεπτά. Αυτό δεν γίνεται οπότε θα σας δώσω μερικά tips από την εμπειρία μας και από το πως στη σημερινή εποχή έρχεσαι να μετασχηματίσεις έναν μοντέρνο τιτάνα. Βασιστήκαμε σε 3 πυλώνες: τους ανθρώπους, τις διαδικασίες και τα ψηφιακά εργαλεία».

Αφροδίτη Σεβαστή, CTO, HCAP/ Υπερταμείο

«Το όραμα μας στο Υπερταμείο είναι η ευημερία. Και η ευημερία μπορεί να προέλθει από την δουλειά που κάνουμε εμείς και οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου μας, δημιουργώντας αξία για την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Στη στρατηγική μας υπάρχουν δύο βασικοί πυλώνες: οι επενδύσεις και ο ψηφιακός μετασχηματισμός».

Νίκος Χατζηνικολάου, Head of Learning and Development, Lidl

«Στο κομμάτι της ψηφιακής εκπαίδευσης των εργαζομένων εμείς αντιδράσαμε στις προκλήσεις με βάση τρεις άξονες. Τον ίδιο τον εργαζόμενο, τους μάνατζερς και την συνολική επιχείρηση. Στηρίξαμε την δια βίου μάθηση, κρατήσαμε την καμπύλη γνώσης σε υψηλά επίπεδα και κάναμε την εκπαίδευση μας φιλική για όλα τα μαθησιακά προφίλ. Επενδύοντας στο upskilling και το reskilling των εργαζομένων».

Γιώργος Μπέλης, Senior Digital Transformation | IT Manager, S. Mentekidis S.A.

«Έχουμε αναπτύξει την στρατηγική του ψηφιακού μας μετασχηματισμού σε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος είναι η ψηφιοποίηση, μεταμορφωνόμαστε ψηφιακά, μετατρέπουμε το φυσικό σε digital, με νέες τεχνολογίες. Δεύτερος τα best practices που παρακολουθούμε, ώστε να διαλέγουμε αυτά που ταιριάζουν στην εταιρεία μας. Τρίτος ο ανθρώπινος παράγοντας, στηρίζοντας και καθοδηγώντας τους εργαζόμενους μας στη βελτίωση των ψηφιακών ικανοτήτων τους μέσω της εκπαίδευσης».

Ελευθέριος Κοψίδης, Information Technology Manager, Mapei Hellas

«Το βασικό ερώτημα είναι τελικά πόσες και ποιες επιχειρήσεις είναι έτοιμες να δεχτούν αυτή την ψηφιακή επανάσταση; Το teleworking είναι αυτό που μπήκε στη ζωή μας τελευταία. Οι χρήστες έμαθαν το κομμάτι του cloud service και το IT έμαθε το κομμάτι του security. Δημιουργήθηκαν πολλά case studies για τις αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις σε σχέση με τις πολυεθνικές, το mentality τους και το normalcy bias των περισσότερων από αυτές. Το “σιγά μωρέ μη μου τύχει εμένα κάτι τέτοιο” που σε όλους μας έτυχε».

Γιάννης Χαραλαμπίδης, Kαθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Διευθυντής ΔΠΜΣ “Ψηφιακή Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα“ & Διευθυντής Εργαστηρίου Πληροφοριακών Συστημάτων, Συγγραφέας του βιβλίου Scientific Foundation of Digital Governance and Transformation (Springer,2022)

«Γιατί μπορούμε να μάθουμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό από τα κράτη; Τα θεωρούμε λίγο πίσω, είναι όμως μεγάλα. Η Ελλαδίτσα έχει εξακόσιες χιλιάδες υπαλλήλους. Βρείτε εταιρεία με τόσους. Δεν κρατούν μυστικά. Έχουν μηχανισμούς καταγραφής. Και δεν αποτυγχάνουν σε βαθμό που να κλείσουν. Κάποια από τα κράτη έχουν εξελιχθεί σε βαθμό που να παρέχουν υπηρεσίες στους πολίτες πριν αυτοί τις ζητήσουν».

Νικόλαος Αγριτέλης, Head of IT, SEPTONA

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένα ταξίδι, που θέλει το χρόνο του και ίσως να μην τελειώνει ποτέ. Δεν είναι ένα στιγμιαίο γεγονός, γιατί δεν είναι η τεχνολογία, αλλά ο άνθρωπος. Και ταυτόχρονα πρέπει να μελετήσουμε και τι θέλει η εταιρεία να κάνει, ποιο είναι το business strategy. Η μεθοδολογία αφορά τρία στάδια. Αποτύπωση της παρούσας κατάστασης, χαρτογράφηση των διαδικασιών στην τεχνολογική υποδομή και υλοποίηση με τις τεχνολογίες που κουμπώνουν τους ανθρώπους με την εκπαίδευση τους».

Γιάννης Μάριος Ψιμάδας, New Business Innovation Director, Tetragon

«Η πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία που εξυπηρετώ είναι η τρίτη παγκόσμια βιομηχανία μετά την πώληση όπλων και των ναρκωτικών. Έχει τρομακτικό potential, αν και στην Ελλάδα χρειάζεται πολλές ακόμα δομικές προεκτάσεις. Αλλά ο covid για τον τομέα του πολιτισμού στην Ελλάδα ήταν καταστροφικός. Επισκέψεις και εισπράξεις έπεσαν κατά 80%. Μέσα σε αυτό όμως δημιουργήθηκε το Museotek για να δώσει λύση με απομακρυσμένες ψηφιακές, αλλά ζωντανές επισκέψεις σε αρχαιολογικούς και μουσειακούς χώρους. Στήσαμε αυτή την πλατφόρμα για να διατηρήσουμε και ενισχύσουμε την επαφή του κοινού με τον πολιτισμό. Ξεκίνησε από τον κορονοϊό, αλλά τελικά έρχεται να λύσει το πρόβλημα της προσβασιμότητας και της εντοπιότητας, αλλάζοντας το user experience».