Όλοι συμφωνούν ότι η ύπαρξη ενός στρατηγικού πλάνου για την Πληροφορική είναι προς όφελος όλων. Ωστόσο πολλοί CIOs προσεγγίζουν τη διαδικασία με φόβο και αποστροφή.

Η χαρτογράφηση, η συγγραφή και η θέσπιση ενός καλού στρατηγικού πλάνου για το ΙΤ είναι ιδιαίτερα δύσκολες εργασίες και μόνο όσοι εργάζονται στην «Χώρα των Θαυμάτων» μπορούν να ισχυριστούν ότι πρόκειται για μια γρήγορη διαδικασία. Σύμφωνα με τον Alex Cullen, αναλυτή της Forrester ο οποίος έχει συγκεντρώσει μια τεράστια βιβλιοθήκη από ΙΤ πλάνα επί σειρά ετών, κάποια από τα πιο συνήθη λάθη που γίνονται κατά τη σύνταξη ενός στρατηγικού πλάνου για το ΙΤ, είναι:

Το πλάνο που δεν βλέπει κανείς:
Ένα πλάνο δεν είναι ανάγκη να αποτελείται από 250 σελίδες. Πώς θα δώσεις στο business να διαβάσει ένα τόσο μεγάλο έγγραφο, όταν όλα όσα ζητάει από το ΙΤ θα πρέπει να γίνουν…«χθες»;

Το πλάνο που μένει στο ράφι: Δεν υπάρχει τίποτα πιο απαξιωτικό από τα πλάνα που γράφονται μια φορά και δεν ανανεώνονται ποτέ. Ένα στρατηγικό πλάνο είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Για να πραγματοποιείται όμως ανανέωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα, θα πρέπει και όλοι οι εμπλεκόμενοι στη συγγραφή του να το υποστηρίζουν, να το εντοπίζουν εύκολα και να το νιώθουν κτήμα τους.

Μην περιμένετε μέχρι τον επόμενο χρόνο: Τα στρατηγικά πλάνα απαιτούν συχνή επαναπιστοποίηση. Οι συνθήκες αλλάζουν, το επιχειρησιακό περιβάλλον μετασχηματίζεται. Άλλες οι προτεραιότητες πριν από ένα χρόνο και άλλες φέτος. Ένα πλάνο ΙΤ θα πρέπει πάντα να βρίσκεται σε συνάρτηση με την επιχειρησιακή στρατηγική και να κατανέμει τις προτεραιότητες ανάλογα.

Ο «διάβολος» βρίσκεται στις λεπτομέρειες: Οι λεπτομέρειες δεν ανήκουν σε ένα στρατηγικό πλάνο. Δεν θα πρέπει να περιλαμβάνονται αυστηρές ημερομηνίες ή επιλογές προϊόντων. Δεν πρόκειται για προγραμματισμό έργου αλλά για στρατηγικές κατευθύνσεις.
«Χαράχθηκε σε μάρμαρο» και είναι εξίσου βαρύ: Δεν επιτρέπεται σε ένα πλάνο ΙΤ να θέτονται αυστηροί κανόνες οι οποίοι δεν επιδέχονται αλλαγών. Όλοι θα πρέπει να αναμένουν το απροσδόκητο. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να εντάσσονται και διαφορετικά σενάρια ή εναλλακτικά πλάνα.

Η σύνταξη στα «Ελληνικά» είναι απαραίτητη: Πολλά πλάνα για το ΙΤ χρησιμοποιούν τεχνικές εκφράσεις και όρους που ναι μεν είναι αντιληπτοί από στελέχη της Πληροφορικής αλλά καθόλου γνωστές στους ανθρώπους του business. Ένα πλάνο συντάσσεται για να υποστηρίξει το business. Θα πρέπει να συντάσσεται στη γλώσσα του και να συνδέει τους στόχους με τους βασικούς παράγοντες που δίνουν ώθηση στην επιχείρηση.

Το ίδιο μέγεθος δεν ταιριάζει σε όλους: Μπορεί να φαίνεται αρκετή δουλειά για σήμερα, αλλά σίγουρα θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση χρόνου αργότερα: Δημιουργήστε διαφορετικές και προσωποποιημένες εκδόσεις του πλάνου ανάλογα με τις διαφορετικές ανάγκες κάθε τμήματος στο οποίο απευθύνεται. Ο στόχος είναι να υπάρχει μια στρατηγική αλλά διαφορετικοί τρόποι παρουσίασής της.

Πετάει ο γάιδαρος: Κρατήστε το πλάνο στην πραγματικότητα. Κανείς δεν μπορεί να αλλάξει τα πάντα με την πρώτη.
Το στρατηγικό πλάνο του ΙΤ είναι απαραίτητο σε επιχειρήσεις όπου η Πληροφορική και το business είναι στενά ευθυγραμμισμένα. Όπου οι επιχειρηματικοί ηγέτες κατανοούν ότι το ΙΤ αποτελεί στρατηγικό κεφάλαιο και το υποστηρίζουν ως αυτό. Όπου οι CIOs ενθαρρύνονται να δαπανήσουν την πλειοψηφία του χρόνου τους στο «Δάσος και όχι στο δέντρο».