Οσο εντείνεται ο ανταγωνισμός στην επιχειρηματική αρένα, τόσο περισσότερο αυξάνονται και οι ανάγκες των εταιρειών για διαφοροποίηση και κατ’ επέκταση η στροφή σε καθετοποιημένες και εξειδικευμένες λύσεις ERP που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις τους. Το mass customization βρίσκει εφαρμογή και στο business IT.

<‘Σελίδα 1: Η ανάγκη για ανάπτυξη νέων ERP συστημάτων’>
Σύμφωνα με τη Forrester, η αγορά των καθετοποιημένων ανά βιομηχανία ERP λογισμικών (Vertical ERPs – VERP) θα διαμορφωθεί το 2008 στα 36 δις δολάρια, δηλαδή όσο περίπου είναι και το μέγεθος της αγοράς των ERP. Περισσότεροι από 30.000 κατασκευαστές λογισμικού παγκοσμίως έχουν εξειδικευτεί στην παραγωγή VERP, τα οποία απευθύνονται σε τοπικές αγορές ή στην παγκόσμια αγορά και αποσπούν μικρά μερίδια από τους μεγάλους κατασκευαστές.

Η κατάσταση αυτή αναμένεται να αλλάξει στο άμεσο μέλλον, καθώς παρά το γεγονός ότι οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστές ERP, SAP και Oracle, μοιράζονται σήμερα τη μερίδα του λέοντος (βλ. «Η αγορά ERP»), η ανάγκη για ανάπτυξη στρέφει το ενδιαφέρον τους προς τα VERP και τη μικρομεσαία αγορά.

Σύμφωνα με τη Forrester, τις χρονιές που έρχονται οι Oracle, SAP και Microsoft θα ενισχύσουν τα ERP συστήματά τους με προϊόντα εξειδικευμένων «βιοτεχνών», προσφέροντας περισσότερη καθετοποίηση. Σύμφωνα με τον Paul Hamerman, vice president και principal analyst της Forrester, «πλέον η μάχη δεν είναι τόσο για νέους πελάτες, όσο για περισσότερες θέσεις μέσα στους πελάτες».

Η Philip Morris USA βασίζει εδώ και αρκετά χρόνια τις λειτουργίες της στο SAP ERP, στο οποίο πρόσφατα πρόσθεσε μια καθετοποιημένη εφαρμογή της Mincom. Στόχος της εφαρμογής είναι η καλύτερη διαχείριση των ανταλλακτικών που απαιτούνται για να λειτουργούν τα μηχανήματα στα δύο εργοστάσια της Morris στη Virginia και τη North Carolina. Η προσθήκη της νέας εφαρμογής δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας καταλόγων εξοπλισμού με εικόνα και περιγραφή χαρακτηριστικών, οι οποίοι διευκολύνουν τους εργαζόμενους να εντοπίζουν ευκολότερα το ανταλλακτικό που χρειάζονται μέσα σε μια λίστα 40.000 κωδικών, 3.000 καταλόγων εξοπλισμού και 300.000 χιλιάδων διαφορετικών ειδών ανταλλακτικών.

Με δεδομένη την επέκταση των βιομηχανιών λογισμικού σε καθετοποιημένες λύσεις, το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στον τρόπο που αυτό θα συμβεί. Η Oracle, «μια μηχανή εξαγορών», όπως την ονομάζει ο Paul Hamerman, με περισσότερες από 40 εξαγορές τα τελευταία 4 χρόνια, δείχνει με σαφή τρόπο τις προθέσεις της. Το φετινό Ιούνιο, η Oracle, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της, προχώρησε στην εξαγορά της Skywire Software, η οποία έχει ηγετική θέση στην αγορά λογισμικού για ασφαλιστικές εταιρείες. Ενα μήνα πριν, η ίδια εταιρεία είχε προσθέσει στο καλάθι εξαγορών την AdminServer, επίσης με εξειδίκευση στο λογισμικό για ασφαλιστικές εταιρείες, καθιστώντας σαφώς έναν τουλάχιστον τομέα καθετοποίησης που την ενδιαφέρει.

Η SAP, αν και δεν αποκλείει από τη στρατηγική της τις εξαγορές, φαίνεται ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για συνεργασίες με τρίτους κατασκευαστές, τους οποίους πιστοποιεί να προσφέρουν εξειδικευμένες λύσεις καθετοποίησης στη ραχοκοκαλιά των προϊόντων της. Την ίδια στρατηγική ακολουθεί και η Microsoft, η οποία χρησιμοποιώντας ως βάση το Dynamics (πρώην Navision), δημιουργεί για τρίτους κατασκευαστές ένα περιβάλλον ανάπτυξης καθετοποιημένων λύσεων, οι οποίες έχουν ήδη βρει σημαντική απήχηση σε επιχειρήσεις του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας αυτοκινήτου.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 2: Η χρήση VERP και τα πλεονεκτήματά της’>
Ο τροχός έχει ήδη ανακαλυφθεί
Αυτή είναι λίγο πολύ η λογική στην οποία βασίζονται τα VERP. Οι «γονείς» τους είναι συνήθως μικρές επιχειρήσεις σε σχέση με το μέγεθος της αγοράς ERP, οι οποίες δημιούργησαν μια εφαρμογή «ραμμένη» στα μέτρα συγκεκριμένου πελάτη και στη συνέχεια προσπάθησαν να την πουλήσουν και σε άλλους πελάτες με τις ίδιες ή κοντινές ανάγκες.

Η IFS για παράδειγμα, μια εταιρεία που ιδρύθηκε το 1983, εξειδικεύεται στην παραγωγή VERP για βιομηχανίες μεσαίου μεγέθους. Το λογισμικό της συνήθως λειτουργεί συμπληρωματικά με άλλα ERP συστήματα, όπως το SAP ERP και προσφέρει στους πελάτες της λύσεις με χαμηλότερο κόστος υλοποίησης σε σχέση με το κόστος που θα απαιτούσε ένα customization του SAP.

Αν εστιάσουμε στην ελληνική αγορά, τότε συνήθως δεν μιλάμε καν για εταιρείες, αλλά για επιχειρηματικούς τομείς εταιρειών που διαθέτουν VERP λύσεις. Η εφαρμογή Cosmos Paramedics της Cosmos Business Systems βασίζεται στο Microsoft Dynamics και προσφέρει στον κλάδο των ιατρικών προϊόντων λειτουργίες που κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν άχρηστες σε μια αλυσίδα λιανικής ρούχων. Ωστόσο, με περισσότερες από 550.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ακόμα και ο λεπτομερέστερος κατακερματισμός αφήνει περιθώρια για επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Για την εταιρεία που θα επιλέξει ένα VERP, το βασικό πλεονέκτημα είναι η ελαχιστοποίηση του χρόνου υλοποίησης και του χρόνου μέχρι το ERP να γίνει αποτελεσματικό, το οποίο συνήθως έχει να κάνει με την εξοικείωση των εργαζομένων της εταιρείας.

Πρακτικά, η εταιρεία που αγοράζει ένα VERP αποκτά εκτός από κάποιες άδειες χρήσης και τη συμπυκνωμένη γνώση του κατασκευαστή από προηγούμενες υλοποιήσεις σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα. Ισως κάποιος απορήσει, γιατί ο πρώτος σε αυτήν την αλυσίδα εγκαταστάσεων να πληρώνει τη νύφη. Ωστόσο, δε συμβαίνει ακριβώς έτσι. Σε αρκετές περιπτώσεις, η εταιρεία που θα παραμετροποιήσει ένα ERP για να δημιουργήσει ένα VERP, μοιράζεται το κόστος των νέων γραμμών κώδικα με τον πελάτη, καθώς ελπίζει ότι θα μπορέσει να πουλήσει στη συνέχεια τη γνώση που έχει αποκομίσει και σε άλλους πελάτες.

Φυσικά, στη διαδικασία αυτή αρκετές φορές κάποιο κομμάτι της γνώσης παραμένει «κρυφό». Οι εταιρείες που επενδύουν σε λύσεις VERP προσθέτουν σχεδόν πάντα και κάποιες νέες λειτουργίες, οι οποίες είτε ταιριάζουν καλύτερα στις ανάγκες τους, είτε πιστεύουν ότι θα δημιουργήσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη διαχείριση των δεδομένων και στη δημιουργία αναφορών. Συχνά αυτές οι λειτουργίες λειτουργούν ως πατέντες και δεν μεταφέρονται μεταξύ των κρίκων της αλυσίδας.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 3: Το κόστος εγκατάστασης συστημάτων VERP και οι τομείς που αναμένεται να επενδύσουν περισσότερο σε αυτά’>
Money talk
Το κόστος εγκατάστασης ενός VERP είναι συνήθως υψηλότερο από ένα ERP, το οποίο είναι μάλλον φυσιολογικό, αφού η εταιρεία απολαμβάνει τα πλεονέκτημα του βασικού πακέτου λειτουργιών και κάποιες επιπλέον που χρειάζεται για να είναι αποδοτικότερη.

Ωστόσο, όπως κάθε κανόνας έτσι και αυτός έχει τις εξαιρέσεις του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση την εξαίρεση δημιουργούν μικροί κατασκευαστές λογισμικού, οι οποίοι προσφέρουν λύσεις που είναι κοντά στις δυνατότητες ενός ERP και συμπεριλαμβάνουν την καθετοποίηση που ζητά κάποιος συγκεκριμένος κλάδος. Συνήθως, το κόστος κτήσης (αγορά και συντήρηση) των εν λόγω λύσεων είναι χαμηλότερο αυτού των μεγαλύτερων κατασκευαστών.

Επίσης, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ένας μικρότερος κατασκευαστής θα δείξει ελαστικότητα και θα θεωρήσει τις απαιτήσεις του πελάτη ως «τον προσέχουμε για να μην τον χάσουμε» και όχι ως ώρες εργασίας.

Σύντομα στις οθόνες σας
Σύμφωνα με τη Forrester, οι τομείς που θα επενδύσουν περισσότερο σε VERP για το 2008, θα είναι η υγεία (12 δις δολάρια), οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (8,3 δις δολάρια), το λιανεμπόριο (3,8 δις δολάρια) και δημόσιος τομέας μαζί με την εκπαίδευση (1,5 δις δολάρια).

Στους παραπάνω τομείς το πεδίο μάχης στήνεται στο χώρο που ορίζουν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπου σύμφωνα με τη Forrester, αλλά και την AMR Research (ERP Market Sizing Report, 2006 – 2011, AMR Research) παρουσιάζονται οι μεγαλύτερες ευκαιρίες ανάπτυξης. Ο συνδυασμός καθετοποιημένων λύσεων με το μοντέλο SaaS είναι ο βέλτιστος για cost sensitive εταιρείες. Ωστόσο, οι αναλυτές εκτιμούν ότι το παραδοσιακό μοντέλο της εγκατάστασης on premise με αγορά αδειών χρήσης, θα συνεχίσει να είναι το κυρίαρχο, καθώς αρκετές εταιρείες δεν αισθάνονται άνετα, αποθηκεύοντας τα δεδομένα τους «εκτός των τειχών», ειδικά όταν πρόκειται για δεδομένα οικονομικής φύσεως.

Στην ελληνική αγορά το τοπίο είναι λιγότερο ξεκάθαρο. Οι SAP και Oracle αγγίζουν κυρίως το πάνω κομμάτι των μεσαίων επιχειρήσεων και φυσικά τις μεγάλες εταιρείες, τουλάχιστον όπως αυτές ορίζονται στην ελληνική αγορά. Η Microsoft είναι πιο «φιλική» και στα χαμηλότερα επίπεδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και μάλλον αυτός είναι ο λόγος που αποτελεί την προτιμητέα βάση αρκετών ελλήνων developers.

Οι ελληνικές εταιρείες παραγωγής ERP, μετρημένες πλέον στα δάχτυλα του ενός χεριού, δε φαίνεται να έχουν δείξει μέχρι τώρα ενδιαφέρον για τη δημιουργία καθετοποιημένων λύσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικές, τουλάχιστον σε όλο το εύρος της μικρομεσαίας αγοράς. Εξαίρεση αποτελεί η Entersoft, η οποία έχει αναπτύξει μια καθετοποιημένη λύση για τον τομέα των λιανικών πωλήσεων και στα μελλοντικά της σχέδια είναι η ανάπτυξη λύσεων για τους τομείς της υγείας και της εκπαίδευσης.

Ισως, η εικόνα αυτή θα αλλάξει, όταν μεγάλο ποσοστό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα προτιμήσει μια πιο σύγχρονη λύση σε σχέση με μια απαρχαιωμένη ή και ανύπαρκτη μηχανογραφική υποδομή που χρησιμοποιεί μέχρι τώρα. Ομως, μέχρι τότε, οι διεθνείς κατασκευαστές θα απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στις καθετοποιημένες λύσεις ERP, απευθυνόμενες κυρίως στα upper middle και high end τμήματα της αγοράς.
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους:


<‘Σελίδα 4: Η αγορά ERP και το λογισμικό Open ERP’>
Η αγορά ERP
Στην αγορά των 36 δις δολαρίων λογισμικού ERP,  Τα 21 δις δολάρια του κύκλου εργασιών των SAP και Oracle αποτελούν το 70% του κύκλου εργασιών των 12 πρώτων παραγωγών λογισμικού ERP και το 62% του συνολικού κύκλου εργασιών σε ERP. Η SAP βρίσκεται στην πρώτη θέση της κατάταξης με κύκλο εργασιών 13,9 δις δολάρια, ακολουθεί η Oracle με 7,2 δις δολάρια, ενώ Microsoft, Lawson, Epicor και IFS βρίσκονται στην 5η, 6η, 8η και 9η θέση με κύκλους εργασιών 1,25 δις. δολάρια, 832 εκατ. δολάρια, 404 εκατ. δολάρια  και 349 εκατ. δολάρια αντίστοιχα.

Πηγή: ERP Applications 2008: The battle goes vertical, Forrester Research

Open ERP
Το Open ERP είναι ένα λογισμικό ελεύθερου κώδικα, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να καλύπτει τις περισσότερες από τις ανάγκες επιχειρήσεων σε διαφορετικούς τομείς. Η εγκατάσταση του λογισμικού γίνεται, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, με 5 κλικ, ενώ η εξέλιξή του βασίζεται στη συνδρομή πελατών που το χρησιμοποιούν ήδη σε αρκετούς τομείς.

Ωστόσο, για εταιρείες που δεν θέλουν να ασχοληθούν με την εγκατάσταση και κυρίως την παραμετροποίηση, υπάρχουν ήδη αρκετές εταιρείες σε όλον τον κόσμο (δεν βρήκαμε κάποια στην Ελλάδα), οι οποίες λειτουργούν ως service providers. Για περισσότερες πληροφορίες www.openerp.com
<‘here’>

Διαβάστε στο ένθετο αυτού του τεύχους: