Η απλότητα στους μηχανισμούς είναι ανέκαθεν συνδεδεμένη με αξιοπιστία και ευελιξία. Την περίοδο που διανύουμε, ένα τρίτο πλεονέκτημα της απλότητας, η οικονομία, γίνεται εξίσου σημαντικό.

Μερικές φορές θέλουμε να φανταζόμαστε την τεχνολογία σαν το μηχανισμό ενός ρολογιού ακριβείας. Το κάθε κομμάτι του μηχανισμού επιτελεί για χρόνια και με ακρίβεια την κίνηση που θα δώσει ζωή στο επόμενο κομμάτι και τελικά θα κρατήσει όλο το μηχανισμό σε λειτουργία. Ευτυχώς τις περισσότερες φορές αυτή η φαντασίωση κρατά μόνο για μια στιγμή.

Την αμέσως επόμενη στιγμή, οι άνθρωποι του IT πρέπει να βρίσκονται σε εγρήγορση για να αντιμετωπίσουν μικρά και μεγάλα προβλήματα της καθημερινότητας, να οραματιστούν διαδικασίες και να αναζητήσουν εργαλεία που θα βελτιώσουν τη λειτουργία του μηχανισμού και τελικά να εξασφαλίσουν ότι ο μηχανισμός δεν είναι μια αυτόνομη οντότητα, αλλά υπάρχει για να εξυπηρετεί τη ζωή του οργανισμού για τον οποίο λειτουργεί.

Ακούγεται αγωνιώδες σενάριο και τις περισσότερες φορές είναι. Θα μπορούσε όμως να είναι λιγότερο αγωνιώδες, αν με κάποιο τρόπο, το IT κατάφερνε να απαλλαγεί από τα δύο πρώτα προαναφερόμενα καθήκοντά του και να εστιάσει την προσοχή του στη διαμόρφωση και ευθυγράμμιση του μηχανισμού βάσει των επιχειρηματικών αναγκών με οραματικό στόχο την αέναη παροχή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και καθημερινό στόχο την απρόσκοπτη λειτουργία της επιχείρησης.

Είναι κάτι τέτοιο εφικτό και σε τι βαθμό μπορεί τελικά το IT να απαλλαγεί από την έγνοια των υποδομών για να ασχοληθεί περισσότερο με το management; Ποιες είναι οι επιλογές που έχει προς αυτήν την κατεύθυνση; Μπορεί τελικά το IT να αποδείξει στη διοίκηση ότι είναι μέρος του business και όχι ένα δαπανηρό εργαλείο για την υλοποίησή του;

Για να πάρουμε απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα καλέσαμε σε συζήτηση τους Αθανάσιο Ζαφείρη, Διευθυντή Πληροφορικής-Ομιλος Everest, Στέλιο Δελάρδα, Διευθυντή Πληροφορικής-Γρηγόρης Μικρογεύματα, Δημοσθένη Πασχαλίδη, Διευθυντή Πληροφορικής-Σκλαβενίτη, Γιάννη Κακούση-R&D Lifecycle Manager, BIC Violex και Παναγιώτη Σοφτά, Διευθυντή Πληροφορικής-Market In.

NetWeek: Η απλοποίηση της οργάνωσης Πληροφορικής είναι μια διαδρομή που αποδεδειγμένα οδηγεί σε μείωση του αριθμού των προβλημάτων που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία και ευκολότερη διαχείριση μεγάλων μηχανισμών. Παράλληλα, η λιτότητα που οι καιροί επιβάλλουν σε πολλές επιχειρήσεις, αναδεικνύει περισσότερο τα οικονομικά οφέλη της απλοποίησης. Τελικά ποιος από τους δύο παράγοντες ωθεί περισσότερο προς την απλοποίηση σήμερα;

Αθανάσιος Ζαφείρης: Δεν έχω αντιληφθεί τον τελευταίο καιρό κάποια μεταβολή, η οποία να πηγάζει από την οικονομική κρίση. Εμείς λειτουργούμε συνεχώς με το σκεπτικό να κάνουμε τα περισσότερα με τα λιγότερα. Επομένως, για τη δική μας διεύθυνση ποτέ δεν υπήρχε ένας «άνετος» προϋπολογισμός που δημιουργούσε πλεόνασμα, το οποίο κάπου έπρεπε να ξοδέψω. Σε αυτό το πλαίσιο, συνήθως πρώτα προκύπτει η ανάγκη για κάποια επένδυση και στη συνέχεια βρίσκουμε τον τρόπο να την εντάξουμε στον προϋπολογισμό.

Στέλιος Δελάρδας: Για μας η εικόνα φέτος είναι κάπως πιο πιεσμένη σε σχέση με το παρελθόν. Παρά το γεγονός ότι δεν είμαστε σε μια αγορά που έχει πληγεί σημαντικά από την κρίση, η φετινή χρονιά θα είναι πιο προσεκτική. Βέβαια, αυτό οφείλεται και σε μεγάλο βαθμό στο ότι τις δύο προηγούμενες χρονιές κάναμε αρκετές βασικές αλλαγές και έτσι φέτος έχουμε τη δυνατότητα να εστιάσουμε σε κάποιες βελτιώσεις και, πολύ προσεκτικά, σε κάποια καινούργια πράγματα.

Δημοσθένης Πασχαλίδης: Δεδομένου ότι είμαστε μια διαρκώς αναπτυσσόμενη επιχείρηση, κάποιες υποδομές Πληροφορικής είναι είδος πρώτης ανάγκης. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να τονίσουμε κάτι που μάλλον θα συζητηθεί εκτενέστερα και στη συνέχεια: Η οργάνωση Πληροφορικής σε μια περίοδο κρίσης δεν έχει ευθύνη μόνο να προσέξει το δικό της προϋπολογισμό, αλλά μπορεί να αναδείξει και το ρόλο της ως παράγοντα μείωσης εξόδων στο σύνολο της επιχειρηματικής λειτουργίας.


NetWeek: Κάνοντας μια παρέμβαση θα ήθελα να διαπιστώσω ότι μέχρι στιγμής γίνεται σαφές ότι οι επενδύσεις που θα κάνετε καλύπτουν τα αναγκαία. Ωστόσο, τι γίνεται με κάποιες επενδύσεις που θα μπορούσαν να γίνουν σε ένα επίπεδο περισσότερο «πειραματισμού»…

Δημοσθένης Πασχαλίδης: Θεωρώ ότι η συγκυρία δεν είναι εύκολη για επενδύσεις αυτής της μορφής. Πρέπει να είμαστε σίγουροι για την επένδυση που πάμε να κάνουμε όσον αφορά την άμεση αποτελεσματικότητά της.

Γιάννης Κακούσης: Θα συμφωνήσω με τους κυρίους που μίλησαν για το ότι το ΙΤ είναι ένα εργαλείο για να επιτευχθεί ο στόχος της εξοικονόμησης κόστους, όπως επίσης ότι η περίοδος που βρισκόμαστε δημιουργεί οικονομικά εμπόδια. Ωστόσο, πιστεύω ότι περίοδοι σαν αυτή δημιουργούν ευκαιρίες για καινοτομία.

Από τη δική μου σκοπιά, οι επιχειρήσεις χρειάζονται αυτή την περίοδο καινοτομικές λύσεις και φυσικά καινοτομικά προϊόντα για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε ένα δύσκολο οικονομικά πεδίο. Σε αυτό το πλαίσιο, εμείς πρόκειται να διαθέσουμε αρκετά κονδύλια σε σχέση πάντα με το συνολικό μας προϋπολογισμό, προκειμένου να εφαρμόσουμε λύσεις που θα βοηθήσουν τις ομάδες να επικοινωνούν μεταξύ τους καλύτερα, να λαμβάνουν πιο σύντομα αποφάσεις και να έχουν γρήγορη πρόσβαση σε ενοποιημένες βάσεις δεδομένων.

Αθανάσιος Ζαφείρης: Τελικά στην ερώτησή σας ποιος από τους δύο παράγοντες, η διάθεση της οργάνωσης Πληροφορικής ή η οικονομική κρίση παίζει σήμερα σημαντικότερο ρόλο στην προσπάθεια απαλλαγής από περιττά βάρη, πιστεύω ότι ο δεύτερος παράγοντας μας ωθεί να κάνουμε αλλαγές που κάτω από άλλες συνθήκες ίσως γίνονταν με βραδύτερο ρυθμό. Για παράδειγμα, αυτή την περίοδο η οργάνωση Πληροφορικής είναι περισσότερο πιθανό να ξανακοιτάξει τα συμβόλαια συντήρησης που πρέπει να ανανεώσει και να επανεξετάσει αν όλα τα modules που καλύπτουν είναι απαραίτητα. Η τάση αυτή είναι πιθανό να οδηγήσει και σε απλοποίηση.

NetWeek: Στην προσπάθεια των επιχειρήσεων για απλοποίηση της οργάνωσης Πληροφορικής, η μείωση των «περιττών κιλών» σε σχέση με τη χρονική στιγμή που θα γίνει είναι πάντα μια επιθυμητή διαδικασία ή ίσως κάποιες φορές ισχύει ότι «αφού κάτι λειτουργεί καλά δεν το πειράζω»;

Δημοσθένης Πασχαλίδης: Εφόσον έχεις διαπιστώσει ότι μια αλλαγή θα βελτιώσει τις διαδικασίες και κατ’ επέκταση τη λειτουργία της οργάνωσης Πληροφορικής και άρα της επιχείρησης, δεν μπορείς να καθυστερήσεις. Δεδομένου ότι αυτή η ερώτηση τίθεται στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης, ίσως κάποιες μεγάλες αλλαγές να απαιτήσουν περισσότερο χρόνο, όμως πάντα μένουν σε προτεραιότητα. Στην περίπτωση δε που έχεις τους πόρους να ξεκινήσεις κάποιο έργο, θα πρέπει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν να είσαι βέβαιος ότι τελικά θα οδηγήσει σε απλοποίηση και θα έχει ορατά αποτελέσματα στη λειτουργία της επιχείρησης στο χρόνο που έχεις προκαθορίσει.

Παναγιώτης Σοφτάς: Νομίζω ότι είναι εξαιρετικά σημαντικός ο παράγοντας της επιλογής του χρόνου έναρξης ενός έργου και ειδικά σε μια περίοδο που το crisis management έχει εξελιχθεί σε ρουτίνα και οι ανθρώπινοι πόροι δεν περισσεύουν. Σε αυτό το πλαίσιο ένα έργο, ακόμα και με πολύ πιθανά οφέλη για την απλοποίηση της οργάνωσης Πληροφορικής, ίσως πρέπει να περιμένει για να ολοκληρωθεί κάποιο έργο που έχει να κάνει με την εξασφάλιση της σωστής λειτουργίας της επιχείρησης.


NetWeek: Υπάρχουν σήμερα λύσεις που πιστεύετε ότι μπορούν να καλύψουν όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις; Ποιος κρίνει τελικά αν μια λύση είναι πρώιμη ή κατάλληλη για την εποχή της και σε τι βαθμό το business μπορεί να επηρεάσει μια τέτοια απόφαση;

Αθανάσιος Ζαφείρης: Η αγορά είναι γεμάτη από επιλογές λύσεων στη μορφή προϊόντων ή υπηρεσιών. Η αξιολόγηση είναι έργο του IT, αλλά η πρόταση της λύσης δεν είναι απαραίτητο να προέρχεται από το ΙΤ.

Ανάλογα με την εταιρεία, μπορεί το IT να είναι το μόνο που καταθέτει προτάσεις, οι οποίες μάλιστα δεν αφορούν μόνο τη δική του οργάνωση, όπως για παράδειγμα ένα σύστημα digital signage. Ωστόσο, σε κάποιες εταιρείες δεν αποκλείεται οι προτάσεις να φτάσουν στο IT ως ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν ή ως συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες που η διοίκηση ή κάποιο τμήμα θεωρεί δελεαστικά.

NetWeek: Επομένως το IT έχει ανάλογα το ρόλο του decision making ή του consulting. Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχουν σήμερα κάποιες λύσεις που θα προτείνατε στο πλαίσιο της απλοποίησης της οργάνωσης Πληροφορικής ή που θα ακούγατε ευχάριστα αν τις πρότεινε η διοίκηση;

Δημοσθένης Πασχαλίδης: Θα συμφωνήσω, αλλά και θα διαφωνήσω μαζί σας. Η υποδομή δεν μπορεί να ξεχωρίσει από το business. Η υποδομή είναι κάτι ζωντανό που χρειάζεται συνεχώς την προσοχή μας, ακόμα και αν πρόκειται για τα commodity πλέον ζητήματα, όπως είναι οι servers, το storage και οι τηλεπικοινωνίες.

Επομένως, η βελτίωση του business μέσα από την Πληροφορική πρέπει να γίνει παράλληλα με τη φροντίδα για τις υποδομές. Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι η ενασχόλησή μας με τις υποδομές μπορεί να είναι σήμερα μικρότερη σε σχέση με το παρελθόν, όπως επίσης ότι μπορούμε πλέον να απολαμβάνουμε λύσεις As A Service που μεταθέτουν σε μεγάλο βαθμό την ευθύνη των υποδομών σε τρίτους.

NetWeek: Με αφορμή τα όσα μας είπε ο κ. Πασχαλίδης, θα ήθελα να ρωτήσω ποιες είναι οι κατευθύνσεις που κοιτάτε αυτήν την περίοδο και διαβλέπετε ότι υπάρχουν λύσεις που θα σας οδηγήσουν στη απλοποίηση και βελτίωση της οργάνωσης Πληροφορικής;

Αθανάσιος Ζαφείρης: Η λογική των distributed συστημάτων της οποίας είμαι υπέρμαχος δεν σημαίνει ότι είναι και η καλύτερη, ωστόσο είναι ασφαλής και όπως έχουμε ήδη πει κάποιες δομές που λειτουργούν σήμερα καλά ίσως να μην αποτελούν προτεραιότητα για βελτιώσεις. Ενα κατάστημα Everest θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμα και με μια απλή ταμειακή μηχανή, βέβαια στο τέλος της ημέρας η διοίκηση δεν θα είχε τα συγκεντρωτικά στοιχεία που χρειάζεται για λήψη αποφάσεων. Οταν όμως φτάνουμε στο επίπεδο του Business Intelligence, τότε αποκτά ιδιαίτερη σημασία η κεντρικοποίηση των δεδομένων, η συνέχεια στην παροχή των δεδομένων και άλλοι παράγοντες, οι οποίοι δεν εξασφαλίζονται από ένα distributed σύστημα.

Στέλιος Δελάρδας: Δεδομένου ότι το δικό μας μοντέλο λειτουργίας είναι κοντά σε αυτό που ανέφερε ο κ. Ζαφείρης, θα ήθελα να συμπληρώσω ότι η παρούσα μορφή λειτουργίας μέσω distributed συστημάτων απαιτεί φροντίδα πολλές ώρες το 24ωρο ή όλο το 24ωρο και μάλιστα σε απομακρυσμένα μεταξύ τους σημεία.

Σε αυτό το πλαίσιο, η παροχή υπηρεσιών διαχείρισης των σημείων πώλησης δημιουργεί αξία, απλοποιεί για εμάς κάποιες διαδικασίες και τέλος οδηγεί σε μείωση του κόστους.

Γιάννης Κακούσης: Για εμάς αυτήν την περίοδο είναι πολύ σημαντική η επικοινωνία μεταξύ των γραφείων μας σε όλο τον κόσμο, ώστε μέσω του collaboration να προκύπτει η βέλτιστη ανταλλαγή πληροφορίας και ιδεών.

Δημοσθένης Πασχαλιδης: Για τη δική μας εταιρεία ισχύουν συνδυαστικά τα προαναφερόμενα και επιπλέον δείχνουμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για λύσεις που θα βελτιώσουν την εξυπηρέτηση των πελατών. Φυσικά, κοιτάμε παράλληλα και τις τάσεις στο virtualization και το cloud computing. Το δεύτερο δεν είναι μέσα στα άμεσα σχέδιά μας, ενώ σε λύσεις virtualization έχουμε ήδη προχωρήσει και θα προχωρήσουμε παραπέρα, όπου κρίνουμε απαραίτητο.

Παναγιώτης Σοφτάς: Το virtualization είναι πλέον μια ώριμη τεχνολογία που μας επιτρέπει σε αρκετές περιπτώσεις να απλοποιήσουμε την οργάνωση Πληροφορικής και να εξοικονομήσουμε πόρους. Ωστόσο, το virtualization δεν είναι πανάκεια και η εφαρμογή του χρειάζεται προσεκτικό σχεδιασμό, ώστε τελικά η επιχείρηση να επωφεληθεί.

NetWeek: Μπορεί σήμερα το IT να αποδείξει ότι δεν είναι πλέον ένα κέντρο δαπάνης για την επιχείρηση, αλλά αποτελεί ένα αναγκαίο παράγοντα επιχειρηματικής εξέλιξης και γιατί όχι ένα profit center για κάποιες επιχειρήσεις;

Δημοσθένης Πασχαλίδης: Κατά την άποψή μου, το IT είναι δύσκολο να σταματήσει να αποτελεί κέντρο δαπανών. Τα έργα που κάνουμε βελτιώνουν τη λειτουργία της επιχείρησης, αλλά ενώ φαίνονται τα έξοδά μας στην οικονομική διεύθυνση, δεν είναι εύκολο να μετατρέψουμε τις βελτιώσεις σε οικονομικά στοιχεία.

Αθανάσιος Ζαφείρης: Εγώ θα διαφωνήσω, υποστηρίζοντας ότι στις περισσότερες περιπτώσεις είναι μετρήσιμο το αποτέλεσμα και μπορεί να πιστωθεί στο λογαριασμό του IT. Επίσης, από τη στιγμή που το ΙΤ συμβάλλει πλέον στις διοικητικές αποφάσεις πολύ περισσότερο από το παρελθόν, έχει τη δυνατότητα να προτείνει έργα που θα λειτουργήσουν ως profit center για την επιχείρηση.

Παναγιώτης Σοφτάς: Θα συμφωνήσω και εγώ ότι υπάρχουν έργα, για τα οποία είναι οφθαλμοφανές και μετρήσιμο το αποτέλεσμα όσον αφορά την εξοικονόμηση πόρων της εταιρείας. Για παράδειγμα, ένα τέτοιο έργο ήταν μια λύση IP τηλεφωνίας που εφαρμόσαμε στο δίκτυο των καταστημάτων μας. Επιπλέον, υπάρχουν εργαλεία που μας επιτρέπουν να καταγράφουμε τον ανθρώπινο χρόνο που απαιτεί κάθε έργο, ο οποίος παραμένει μια από τις υψηλότερες δαπάνες της οργάνωσης Πληροφορικής.