Ο CIO αποτελεί έναν από τους ηγέτες της επιχείρησης. Ο ρόλος του είναι η ηγεσία της υποστήριξης της εταιρείας μέσω της τεχνολογίας, που στη σύγχρονη επιχείρηση είναι η βασική προϋπόθεση για τη διεξαγωγή σχεδόν όλων των επιχειρηματικών αποφάσεων αλλά, συγχρόνως, και βασικός παράγοντας επιτυχίας τους.

Κανένα επιχειρηματικό σχέδιο δεν μπορεί να υλοποιηθεί, εάν προηγουμένως δεν κριθεί ως εφαρμόσιμο από τη μηχανογράφηση. Ο χρόνος έναρξης, η διάρκεια, η έκταση και το βάθος του σχεδίου εξαρτώνται από τη δυνατότητα της μηχανογράφησης να την υποστηρίξει. Από την αρχική σύλληψη του σχεδίου πρέπει να υπάρχει διαρκής συσχετισμός μεταξύ των προθέσεων και των δυνατοτήτων της μηχανογράφησης.

Για την επιτυχή άσκηση του ιδιαίτερα κρίσιμου αυτού ρόλου, ο σημερινός (αλλά και ο μελλοντικός) CIO – Ηγέτης, θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τα 10 παρακάτω χαρακτηριστικά που θα τον βοηθήσουν να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις της θέσης του:

1. Οραμα
Το όραμα του CIO θα πρέπει να είναι ο μετασχηματισμός του οράματος της επιχείρησης στο δικό του αντικείμενο. Με αυτό τον τρόπο, θα σχηματίσει μία ξεκάθαρη εικόνα για το πού θέλει να πάει, τι σημαίνει επιτυχία και πώς θα επιτύχει. Το όραμα του θα πρέπει να το μοιραστεί με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας του και να εργάζεται για αυτό.

2. Ακεραιότητα
Είναι οι εσωτερικές αξίες που ορίζουν το πώς λειτουργεί ο CIO. Ενας άνθρωπος με ακεραιότητα είναι ίδιος εσωτερικά και εξωτερικά.

3. Αφοσίωση
Ο CIO είναι η πηγή έμπνευσης για την αφοσίωση των ανθρώπων του ώστε να προχωρήσουν προς το όραμα, δίνοντας τον χρόνο και την ενέργεια που χρειάζεται ώστε να επιτευχθεί το έργο.

4. Δημιουργικότητα
Είναι η δυνατότητα να σκέφτεται με διαφορετικό τρόπο και να δίνει λύσεις εκεί όπου οι συμβατικές δεν επαρκούν. Ετσι, μπορεί να οδηγήσει την ομάδα του σε νέες κατευθύνσεις.

5. Πελατοκεντρικός
Θα πρέπει να τον ενδιαφέρει ο «πελάτης» είτε εσωτερικός (εργαζόμενος της εταιρείας), είτε εξωτερικός (καταναλωτής, συνεργάτης, προμηθευτής, κ.α.). Το αποτέλεσμα της εργασίας θα πρέπει να εστιάζει στην εξαιρετική εξυπηρέτηση του πελάτη.

6. Επικοινωνιακός
Θα πρέπει να επικοινωνεί τα θέματά του με σαφήνεια και να μην αφήνει περιθώρια παρερμηνειών. Να είναι αρκετά διπλωματικός και να έχει τις απαραίτητες διαπραγματευτικές ικανότητες ώστε να μπορεί να επιτύχει τους στόχους του.

7. Προσαρμοστικότητα στην αλλαγή
Ο κόσμος της τεχνολογίας αλλάζει συνεχώς. Αυτοί που είναι σε θέση να παρακολουθήσουν τις αλλαγές και να εφαρμόζουν αυτές που χρειάζονται μπορούν να επιτύχουν τα μέγιστα.

8. Open Minded
Να δέχεται να ακούσει νέες ιδέες και προτάσεις. Να εφαρμόζει αυτές που χρειάζεται, ακόμα και αν τις έχει σκεφτεί άλλος.

9. Οικονομική Αντίληψη
Να έχει μία πολύ καλή αντίληψη των οικονομικών της εταιρείας. Να αποφασίζει αν χρειάζεται μία τεχνολογία, ή πότε είναι η σωστή χρονική στιγμή για να την εφαρμόσει για να πετύχει ένα καλό ROI.

10. Project Management
Να είναι ικανός να διαχειρίζεται το έμψυχο δυναμικό και το budget του εκάστοτε έργου με τέτοιο τρόπο ώστε να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα στα χρονικά περιθώρια που του έχουν τεθεί.