Στη γλώσσα της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού η λέξη «πρόβλημα» συνήθως αντικαθίσταται από την εξευγενισμένη «πρόκληση». Υπάρχει σίγουρα μια θετική δόση στη λέξη αυτή, όπως συχνά υπάρχει και μια διάθεση ωραιοποίησης. Είτε πρόκληση είτε φουρτούνα, λοιπόν, ο καλός ο καπετάνιος φαίνεται, όταν καλείται να διαχειριστεί… έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως αυτά που διανύουμε.

Σε καιρούς νηνεμίας και να μην κατέχει κάποιος ιδιαίτερα την τέχνη και τεχνική του διοικείν (και βασικό: να μην θέλει να την μάθει και να την αναπτύξει!), λίγο πολύ καταφέρνει -και με το ελληνικό δαιμόνιο σύμμαχο- να κουκουλώσει τις ελλείψεις. Ομως, όταν το καράβι ταλανίζεται, χρειάζονται αρχές, θάρρος, λογική και ευαισθησία. Ας δούμε πιο συγκεκριμένα τις παραμέτρους που περικλείουν οι ακριβοθώρητες αυτές δεξιότητες.

Ενημέρωση & Επικοινωνία
Οι φήμες μπορεί να προκαλέσουν μη αναστρέψιμες συνέπειες, ψυχικές και πρακτικές. Χωρίς να χρυσώσουμε το χάπι, είναι καθοριστικό έγκαιρα να ενημερώσουμε την ομάδα μας για τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας, έχοντας προετοιμαστεί να απαντήσουμε σε ερωτήσεις. Σε πολλούς δεν είναι αρεστή η έκθεση, αλλά σε ακόμα λιγότερους είναι αρεστοί οι ευθυνόφοβοι.

Η ενημέρωση, άλλωστε, λειτουργεί διττά, γιατί μετά δεν υπάρχει «άγνοια νόμου». Η επικοινωνία δεν πρέπει να έχει συναισθηματικές υπερβολές, αλλά ούτε και υπερβολική ψυχραιμία που μπορεί να χαρακτηριστεί αδιαφορία. Επίσης, είναι μια ευκαιρία να υπάρξει ανοικτή επικοινωνία και να ακουστούν οι ανησυχίες της ομάδας. Ας μην υποτιμάμε την αξία του να μιλάς και να νιώθεις ότι σε ακούν με σεβασμό και κατανόηση.

Ατομική & Ομαδική Ευθύνη
Με αφετηρία την ενημέρωση αρχίζει και η κινητοποίηση της ομάδας για νέες ιδέες, προτάσεις και πιθανές λύσεις. Οπως και για απόδοση στο μέγιστο. Και είναι υποχρέωση όλων, αν θέλουν και να σωθεί το καράβι και να παραμείνουν σε αυτό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο διοικών δεν πρέπει να δίνει το καλό παράδειγμα με τη δική του δέσμευση και απόδοση. Σε αυτό το σημείο είναι καθοριστικό να θεσπιστούν διαδικασίες και χρόνοι ώστε να γίνεται μια σωστή αξιολόγηση και διαχείριση των ιδεών που προκύπτουν.

Ιδέες
Ο νους πάει πρώτα πιθανότητα σε ιδέες για περικοπές εξόδων. Τι μπορούμε να διαχειριστούμε με μεγαλύτερη σύνεση; Από πού έχουμε διαρροές; Εδώ εμπίπτουν και μετακινήσεις και σπατάλες σε χρόνο και επαναδιαπραγματεύσεις συμφωνιών με προμηθευτές και εξτρά παροχές που μπορούν να μειωθούν. Πάντα υπάρχει και σχέδιο Β, για να γίνει σωστά η δουλειά μας. Μπορεί να θέλει περισσότερο κόπο και ατομικά και ομαδικά, αλλά αν σημαίνει ότι διασφαλίζουμε έτσι θέσεις εργασίας, κατ’ εμέ αξίζει.

Παράλληλα, κινητοποίηση της δημιουργικότητας μπορεί να γίνει και προς την αντίθετη κατεύθυνση: Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε το εταιρικό προφίλ μας και τις υπηρεσίες μας; Πώς μπορούμε να προσθέσουμε αξία για τους πελάτες μας;

Στρατηγική
Μάθηση κατά τη διάρκεια του ταξιδίου, αλλά και προορισμός. Πού θέλουμε να φτάσουμε βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα; Ποιες ευκαιρίες αξιοποιούμε; Τι τονίζουμε, τι αφήνουμε, τι αλλάζουμε; Σε περιόδους αλλαγών η στρατηγική χτίζεται γύρω από το τρίπτυχο regroup, rethink, renew. Και οι αλλαγές, όπως έχουμε ξαναπεί, ενέχουν ρίσκο, αλλά είναι μέρος του παιχνιδιού και της επιτυχίας. Οσο πιο γρήγορα το αποδεχτούμε τόσο λιγότερο θα φθαρούμε.

Δικαιοσύνη και Δύναμη
Βαρύγδουπες έννοιες ομολογουμένως, αλλά εκ των ων ουκ άνευ. Ως προς τη δικαιοσύνη, ακόμα κι όταν κριθεί αναγκαστική η μείωση προσωπικού, τουλάχιστον να υπάρχουν σαφή κριτήρια, ανθρώπινη ματιά και να τηρηθεί στο έπακρο η νομοθεσία. Last but not least, οι διοικούντες πρέπει να μεταδίδουν τη δύναμη ότι θα το παλέψουμε μαζί, ότι θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό, ότι υπάρχει φως στο τούνελ και μπορούμε να τα καταφέρουμε. Και να το εκπέμπουν και με λόγια και με πράξεις βέβαια! Ζεις χωρίς όραμα;