H ανάδειξη και η επιβράβευση των βέλτιστων πρακτικών στο χώρο του ηλεκτρονικού επιχειρείν είναι ο βασικός σκοπός του νέου θεσμού των e-volution Αwards, τον οποίο υλοποιούν στη χώρα μας η BOUSSIAS και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν-Eltrun του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα e-volution Αwards απευθύνονται στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού επιχειρείν και εδρεύουν στην Ελλάδα και την Κύπρο. Στόχος τους είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, μέσω της ανάδειξης case studies, τα οποία θα αποτελέσουν οδηγό για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, καθώς και η δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης τόσο σε B2B επίπεδο όσο και σε B2C.

Η τελετή απονομής θα γίνει τον ερχόμενο Δεκέμβριο.  Μιλήσαμε με τον Γιώργο Δουκίδη, Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών – Ηλεκτρονικό Επιχειρείν και μέλος της κριτικής επιτροπής των βραβείων, ο οποίος αναφέρθηκε στους στόχους των e-volution awards και στα οφέλη που θα έχουν οι εταιρείες που θα συμμετάσχουν.

netweek: Tι ακριβώς είναι αυτός ο νέος θεσμός και ποια η σημασία του για το ελληνικό επιχειρείν;

Γιώργος Δουκίδης: Η κεντρική ιδέα του νέου αυτού θεσμού είναι να αναγνωρισθούν, προωθηθούν και επιβραβευθούν οι πιο καινοτόμες, σύγχρονες και αποδοτικές πρακτικές στο ηλεκτρονικό επιχειρείν στην Ελλάδα. Ηδη και στη χώρα μας, πάνω από 3000 επιχειρήσεις καθημερινά λειτουργούν αξιοποιώντας το ηλεκτρονικό επιχειρείν. Περισσότεροι από 4,5 εκατ. Ελληνες χρησιμοποιούν το Internet εκ των οποίων 1,2 εκατ. θα αγοράσουν φέτος on-line κοντά στα 2 δισ. ευρώ, ενώ ήδη λειτουργούν πάνω από 1500 ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα.

Επίσης, πάνω από 300 εταιρείες προσφέρουν πολύ καλές υπηρεσίες ηλεκτρονικού επιχειρείν. Αρα βρισκόμαστε σε ένα στάδιο αρχικής ωριμότητας που σημαίνει ότι έχουμε σίγουρα βέλτιστες πρακτικές και στη χώρα μας, στα επίπεδα αντιστοίχων του εξωτερικού.

netweek: Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, αλλά και ταχύτατων τεχνολογικών εξελίξεων, πιστεύετε ότι ο θεσμός αυτός θα προσφέρει λύσεις; Σε ποιους τομείς και με ποιο τρόπο;

Γιώργος Δουκίδης: Στόχος του θεσμού αυτού δεν είναι απλά η βράβευση, αλλά η κωδικοποίηση και προβολή των βέλτιστων αυτών πρακτικών. Αυτό θα βοηθήσει να αναβαθμισθεί μεσοπρόθεσμα η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, αφού ο ίδιος ο κλάδος θα προσπαθήσει να «ακολουθήσει» τους άριστους σε κάθε κατηγορία. Ερευνες του Εργαστηρίου μας δείχνουν, επίσης, ότι οι έλληνες on-line καταναλωτές είναι αρκετά δύσπιστοι με τις αγορές από ηλεκτρονικό κατάστημα και αναζητούν σοβαρά κάποια αξιολόγηση/ πιστοποίηση για να τα εμπιστευθούν.

Σίγουρα τα e-volution Αwards θα είναι ένα τέτοιο «πιστοποιητικό εμπιστοσύνης». Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τις ελληνικές εταιρείες που προσπαθούν να βρουν και να εμπιστευθούν προμηθευτές υπηρεσιών ηλεκτρονικού επιχειρείν, αφού όλο και περισσότερο θα χρησιμοποιούνται υπηρεσίες ηλεκτρονικής τιμολόγησης, ηλεκτρονικών πληρωμών, ηλεκτρονικών προμηθειών, ψηφιακού marketing κ.λπ.

Επίσης, το ηλεκτρονικό επιχειρείν μέσω των social media σχετίζεται πλέον και με την κοινωνική ζωή και άρα η ανάδειξη βέλτιστων πρακτικών έχει πολύ πιο βαθιά σημασία για όλους μας ως πολίτες.

netweek: Σε ποιες επιχειρήσεις απευθύνεται ο νέος αυτός θεσμός και τι έχουν να κερδίσουν οι συμμετέχουσες εταιρείες;

Γιώργος Δουκίδης: Ο διαγωνισμός είναι ανοικτός και αναφέρεται σε όλο το φάσμα των εταιρειών που εμπλέκονται στο ηλεκτρονικό επιχειρείν: ηλεκτρονικά καταστήματα, εταιρείες που αξιοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο Β2Β, τράπεζες, εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες ηλεκτρονικού επιχειρείν (π.χ. διαφήμισης, ασφάλειας, πληρωμών, τιμολόγησης, παραγγελειοληψίας, δημοπρασιών κ.λπ.), εταιρείες που κάνουν συγκρίσεις τιμών ή προσφέρουν καθημερινές προσφορές, οργανισμοί κοινωνικής προσφοράς που αξιοποιούν ουσιαστικά το Διαδίκτυο και γενικά εταιρείες που προωθούν και πουλούν τις υπηρεσίες τους μέσω του Internet (π.χ. ξενοδοχεία, ασφαλιστικές εταιρείες κ.λπ.).

Επίσης, δίνουμε έμφαση σε νέες καινοτόμες πρακτικές, με βραβεία για interactive marketing, collaborative commerce, mobile commerce. Ταυτόχρονα, μέσω ειδικού βραβείου, προσπαθούμε να αναδείξουμε τις νέες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν πρόσφατα, δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές αλλά έχουν ήδη επιδείξει καινοτόμα χαρακτηριστικά.


netweek: Η αξιολόγηση των έργων με ποια διαδικασία θα γίνει και από ποιους;

Γιώργος Δουκίδης: Η αξιολόγηση θα γίνει σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση θα αξιολογηθούν από τους έμπειρους ερευνητές μας όλες οι προτάσεις και πιθανόν να ζητηθούν και περισσότερα στοιχεία από τους συμμετέχοντες, έτσι ώστε να είναι πλήρης ο φάκελός τους. Στη δεύτερη φάση θα «περάσουν» οι συμμετοχές που πληρούν τις ελάχιστες προδιαγραφές για συμμετοχή στην συγκεκριμένη κατηγορία.

Οι συμμετοχές που θα προχωρήσουν, θα αξιολογηθούν στη δεύτερη φάση από την επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού και που θα αποφασίσει για τα βραβεία. Η επιτροπή των βραβείων αποτελείται από έγκριτους ακαδημαϊκούς, από στελέχη/σύμβουλους με πολυετή εμπειρία στο ηλεκτρονικό επιχειρείν στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και από εκπροσώπους γνωστών κλαδικών φορέων.

Το Εργαστήριο μας έχει σοβαρή εμπειρία σε αντίστοιχους διεθνείς και εθνικούς διαγωνισμούς και είμαστε αισιόδοξοι ότι σε συνεργασία με τον συν-διοργανωτή BOUSSIAS, θα έχουμε υψηλού επιπέδου συμμετοχές και θα αναδείξουμε ελληνικές βέλτιστες πρακτικές με διεθνή εμβέλεια. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι ο θεσμός είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείο Ανάπτυξης και προσωπικά του Στέφανου Κομνηνού, Γενικού Γραμματέα Εμπορίου.

netweek: Η στρατηγική και ορθολογική επένδυση στο ηλεκτρονικό επιχειρείν μπορεί να προσφέρει λύσεις στην παρούσα συγκυρία, στην ελληνική επιχειρηματικότητα;

Γιώργος Δουκίδης: Σίγουρα ναι. Δεν είναι τυχαίο ότι αυξάνονται διαρκώς οι έλληνες on-line αγοραστές τα τελευταία 2-3 χρόνια, αφού βρίσκουν πραγματικές ευκαιρίες, κυρίως οικονομικής φύσεως.

Σοβαρή προϋπόθεση, όμως, για τη συνέχεια είναι η δημιουργία μητρώου και πιστοποίησης των ηλεκτρονικών καταστημάτων, γιατί πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου μας ανέδειξε σοβαρές ελλείψεις σε ένα σεβαστό ποσοστό των ηλεκτρονικών καταστημάτων, όσον αφορά στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις υπάρχουσες διεθνείς πρακτικές. Ενα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι οι εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις που κάνουν αγορές μέσω ηλεκτρονικών δημοπρασιών κατάφεραν κατά μέσο όρο μείωση του κόστους προμηθειών τους κατά 20%.

Βέβαια, το ηλεκτρονικό επιχειρείν θα παίξει σημαντικό ρόλο και σε μακροοικονομικό επίπεδο. Αντίστοιχα, η υλοποίηση των ηλεκτρονικών προμηθειών στο δημόσιο τομέα αναμένεται να μειώσει το κόστος προμηθειών του κατά 20-30%. Σκεφτείτε ότι η πρώτη ηλεκτρονική δημοπρασία που έγινε για προμήθειες νοσοκομείων το καλοκαίρι, κατάφερε μείωση του κόστους πάνω από 50%.

Θεωρώ ότι και για τις δύο αυτές πρωτοβουλίες έχει γίνει σοβαρή προετοιμασία από τα αντίστοιχα υπουργεία και οι συγκυρίες είναι θετικές για να έχουμε τη σωστή υλοποίηση και τα αναμενόμενα θετικά αποτελέσματα.

Η κριτική επιτροπή
Στα e-volution Awards μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή όλες οι επιχειρήσεις που είτε δραστηριοποιούνται, είτε σχεδιάζουν να δραστηριοποιηθούν ή προμηθεύουν επιχειρήσεις στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και εδρεύουν στην Ελλάδα και την Κύπρο.

Συμμετοχή μπορεί να υποβάλλει είτε η ίδια η εταιρεία που δραστηριοποιείται online, φυσικό πρόσωπο, νόμιμος εκπρόσωπος, είτε κάποιος από τους προμηθευτές της για κάποια από τις εφαρμογές ή υπηρεσίες που έχει υλοποιήσει για αυτήν. Κάθε συμμετέχουσα εταιρεία έχει το δικαίωμα να υποβάλλει συμμετοχή σε όσες κατηγορίες επιθυμεί.

Την κριτική επιτροπή αποτελούν οι:
• Γ. Δουκίδης, Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ηλεκτρονικό Επιχειρείν
• Π. Κουρουθανάσης, Επίκουρος Καθηγητής Ιόνιου Πανεπιστημίου, Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
• Μ. Βρεχόπουλος, Επικουρος Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ψηφιακό Μάρκετινγκ
• Εκπρόσωπος από την Ελληνική Εταιρία Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ)
• Στέλεχος της εταιρείας BOUSSIAS

Περισσότερες πληροφορίες στο www.evolutionawards.gr.