Εάν δεν αναπτυχθείς, θα εξαφανισθείς. Αυτή είναι μια επιχειρηματική αρχή που δύσκολα αμφισβητείται στις μέρες μας, όπου η εφαρμογή της θεωρίας των οικονομιών κλίμακας είναι παραπάνω από εμφανής στη λειτουργία κάθε επιχειρηματικού κολοσσού, πολυεθνικής εταιρείας ή παγκόσμιας αλυσίδας λιανικής.

Η προσπάθεια κλιμάκωσης της ανάπτυξης (scale up) κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας σημαίνει οριζόντια και κάθετη οργάνωση, πολλές διαδικασίες, διαχωρισμός τμημάτων, λειτουργιών και καθηκόντων και, τελικά, δημιουργία ενός συστήματος που, στην ολότητά του, δεν το αντιλαμβάνονται κάποιες φορές ούτε οι δημιουργοί του. Την ίδια στιγμή, δεν υπάρχει επιχείρηση που να μην ισχυρίζεται πως ακολουθεί πελατοκεντρική προσέγγιση. Στην πραγματικότητα, όμως, τα πάντα πια είναι μέτρηση μέσων όρων και παρακολούθηση δεικτών – δεν είναι ο πελάτης. Η φωνή του κάθε μοναδιαίου πελάτη χάθηκε μέσα στην γιγαντοποίηση των εταιρειών.

Στην εποχή του Twitter, του Facebook και του Linkedin οι πελάτες μιλάνε. Μιλάνε μεταξύ τους και ακούγονται από κοινό χιλιάδων διασυνδεδεμένων υποψήφιων πελατών. Έτσι, ακολουθώντας την κλιμάκωση των εταιρειών, οι διασυνδεδεμένοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πελάτες κλιμακώνουν την ένταση της φωνής τους. Ο πελάτης, μέσα από τον ενισχυτή τις διασύνδεσης, μπορεί και πάλι να ακουστεί και να επηρεάσει χιλιάδες άλλους μέσα στο ίδιο target group.

Οι πλατφόρμες δικτύωσης αναγκάζουν τις εταιρείες να γυρίσουν σε ένα πραγματικά πελατοκεντρικό μοντέλο, έχοντας, παράλληλα, να αντιμετωπίσουν και την πρόκληση του scaling up. Στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα, ενοποιούν και πάλι ξεχωριστές εταιρικές λειτουργίες (PR, sales, marketing κ.λπ.) και διαφορετικά κανάλια πωλήσεων. Η ειρωνεία είναι πως αυτή η προσπάθεια υλοποιείται με τη χρήση ίδιων ή ανάλογων υπηρεσιών που επέτρεψαν στη φωνή του πελάτη να ακουστεί και πάλι. Εταιρείες που δεν φροντίζουν το προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δεν αντιλαμβάνονται τις αντίστοιχες πλατφόρμες ως ένα τεχνητό, αλλά απόλυτα πραγματικό και πολύ δυναμικό περιβάλλον λειτουργίας ,είναι πολύ πιθανό να χάσουν το τωρινό κύμα τεχνοοικονομικής προόδου και, τελικά, να εξαφανιστούν.