Ο Αλμπέρτος Μπουρλάς έχει αναλάβει από την 1η Ιουλίου 2018 το ρόλο του Γενικού Διευθυντή Λιανικών Πωλήσεων (Head of Retail Sales) της Vodafone Ελλάδας. Στο πλαίσιο αυτό είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί του τη στρατηγική που θα ακολουθήσει στο νέο του πόστο, την εικόνα της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών, και τη σύνδεση του φυσικού με τον ψηφιακό κόσμο στην αγορά λιανικής.
Κουβαλώντας στην πλάτη του 17 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας σε διευθυντικές θέσεις στις τηλεπικοινωνίες, εννιά εκ των οποίων στη Vοdafone Ελλάδας, ο Αλμπέρτος Μπουρλάς γνωρίζει πολύ καλά το χώρο, τις ιδιαιτερότητες και τις προκλήσεις της νέας ψηφιακής αγοράς: «Βασική προτεραιότητά μας είναι να ενισχύσουμε την αλυσίδα των καταστημάτων και να φροντίσουμε ώστε η φυσική μας παρουσία να “δένει» αρμονικά με τον ψηφιακό κόσμο, εξασφαλίζοντας μια συνέχεια της εμπειρίας του πελάτη».
Ένα δείγμα αυτής της phygital στρατηγικής αποτελεί το VR (Virtual Reality) store που παρουσίασε πρόσφατα η Vodafone, το πρώτο αυτού τους είδους στην Ελλάδα. «Τα προϊόντα που πουλάμε εκεί, είναι τα ίδια με ένα κλασικό κατάστημα, δηλαδή συσκευές, αξεσουάρ και προγράμματα. Αυτό που αλλάζει, είναι η 3D εμπειρία αγοράς, μια εμπειρία πολύ πιο “ζωντανή” και πλούσια από την παραδοσιακή, που συνδυάζει βασικά στοιχεία από το e-shop και το κατάστημα λιανικής» σημειώνει ο Α. Μπουρλάς.
Πρόκειται για ένα project που βρίσκεται σε πιλοτική φάση, τρέχει σε συνεργασία με την Samsung, ενώ φέρνει στο παρόν μια εικόνα από το retail του (κοντινού) μέλλοντος.
Σύμφωνα με τον Α. Μπουρλά, «οι καταναλωτές αλλάζουν και υποχρέωσή μας είναι να τους μεταφέρουμε στην επόμενη ημέρα, να τους εκπαιδεύσουμε, να τους βοηθήσουμε να δοκιμάσουν τις νέες τεχνολογίες και να τις βάλουν στην καθημερινότητα τους». Όπως επισημαίνει, το Virtual Reality αποτελεί μία σημαντική και διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά που εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 50 δισ. δολάρια έως το 2023.
Αλληλένδετοι κόσμοι
Το VR store αποτελεί ένα μόνο δείγμα του πώς μπορεί μια σύγχρονη εταιρεία τηλεπικοινωνιών να βελτιώσει την εμπειρία αγοράς των πελατών της. Ένα άλλο παράδειγμα σύζευξης φυσικού και ψηφιακού είναι το νέο e-shop της Vodafone Ελλάδας, το οποίο λανσαρίστηκε πρόσφατα. «Εκεί ο πελάτης μπορεί να βρει όχι μόνο smartphones, αλλά και μια πληθώρα διαφορετικών gadgets για να προστατέψει το κινητό του και να του δώσει ένα προσωποποιημένο και νέο χαρακτήρα». Στόχος του νέου e-shop δεν είναι να πάρει πωλήσεις από τα φυσικά καταστήματα, αλλά σε συνεργασία με αυτά, να αυξήσει τους τζίρους της εταιρείας. «Στην αγορά μας είναι σημαντικό να έχεις τα φυσικά καταστήματά σε όλη την Ελλάδα, επίσης είναι σημαντικό να έχεις μια ισχυρή ψηφιακή παρουσία και αυτά τα δύο να ενώνονται και να συνδυάζονται, μεγιστοποιώντας τις πωλήσεις και την ανταγωνιστικότητά σου στην αγορά».
Απώτερος στόχος, σύμφωνα με τον Α. Μπουρλά, είναι να γίνει ακόμα πιο digital η εμπειρία στο κατάστημα, αλλά να τρέξουν και άλλα πιλοτικά έργα με την τεχνολογία στο επίκεντρο, τα οποία, αν έχουν απήχηση να επεκταθούν σε όλη την αλυσίδα retail της εταιρείας.
«Ένα κοινό που είναι σημαντικό να φέρουμε στο κατάστημα, είναι η νεολαία. Πρόκειται για ένα κοινό πολύ απαιτητικό, που προτιμάει να μην πάει στα καταστήματα και είναι πολύ εξοικειωμένο με τις νέες τεχνολογίες» συμπληρώνει. Ήδη η εταιρεία έχει κάνει ενέργειες για να προσελκύσει τους νέους στην αλυσίδα λιανικής, καθώς εδώ και πέντε χρόνια τρέχει ένα project που παρέχει φοιτητικά προνόμια στους πρωτοετείς από όλα τα καταστήματά της. «Τι κερδίζουμε από αυτό; Να φέρνουμε αυτό το κοινό σε ένα χώρο που κατά κανόνα αποφεύγει να επισκεφτεί» σημειώνει.
Διαφοροποίηση και εξειδικευμένες υπηρεσίες
Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν δύο πολύ σημαντικές υπηρεσίες που εισάγουν ακόμη περισσότερες ψηφιακές καινοτομίες, αλλά και διευρύνουν τις επιλογές των καταναλωτών. Η πρώτη είναι η Ομάδα Ready της Vodafone, η οποία υπόσχεται να φέρει την τεχνολογία πιο κοντά σε όλους μέσα από μια μοναδική εμπειρία εξυπηρέτησής. Σύμφωνα με τον Αλ. Μπουρλά, η Ομάδα Ready ενισχύεται και υποστηρίζει τους καταναλωτές, όπου και αν αυτοί βρίσκονται και όποτε το χρειαστούν, με νέες υπηρεσίες και σύγχρονες ψηφιακές καινοτομίες, όπως το Augmented Reality. Η Ομάδα Ready πλέον βγαίνει και έξω από τα καταστήματα Vodafone κι έρχεται στο σπίτι και την επιχείρηση, ενώ με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες Virtual Shop και Virtual Support υπόσχεται να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή δίπλα στους πελάτες Vodafone. Η τεχνική εξυπηρέτηση με virtual support αξιοποιεί την κάμερα του smartphone του ίδιου του πελάτη και παρέχει συμβουλές απομακρυσμένα και σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας εργαλεία augmented reality. Αντίστοιχα, μέσα από το Virtual Shop του Vodafone.gr, οι ειδικοί της Ομάδας Ready μπορούν να παράσχουν από απόσταση συμβουλές στους καταναλωτές για οτιδήποτε χρειαστούν σχετικά με την τεχνολογία. Η δεύτερη είναι η υπηρεσία Express Repair, που προσφέρεται μέσα από τα καταστήματα Vodafone, επιτρέποντας την άμεση επισκευή (από λίγη ώρα έως το πολύ δύο ημέρες) των συσκευών. «Αυτές οι υπηρεσίες αποτελούν σημεία διαφοροποίησης από τον ανταγωνισμό, δίνοντας κίνητρο στους πελάτες μας να μας προτιμήσουν από τους άλλους». Ο ανταγωνισμός, άλλωστε, που καλείται να αντιμετωπίσει στο τομέα του retail μια σύγχρονη εταιρεία τηλεπικοινωνιών δεν είναι ο ίδιος όπως παλιά, αλλά έχει γίνει πιο σύνθετος και πιο δύσκολος. «Εκτός από τον κλασικό ανταγωνισμό, δηλαδή τις αλυσίδες τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας, πρέπει να ανταποκριθούμε σε έναν πολυσύνθετο ανταγωνισμό που προέρχεται από τα πολυκαταστήματα, τις αλυσίδες επιδιόρθωσης και τα online καταστήματα» επισημαίνει ο Α. Μπουρλάς.
Μια ακόμα πρωτοβουλία που ανέλαβε η εταιρεία πριν από 2-3 μήνες στο πλαίσιο της διαφοροποίησής της είναι η παροχή ενός πλήρους πακέτου υπηρεσιών σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, το Vodafone Smart Business, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία ενός web site ή το κτίσιμο της εταιρικής παρουσίας στο Facebook. «Είναι μια αγορά που πιστεύουμε ότι προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης, μια αγορά τις ανάγκες της οποίας για μια απλή, λειτουργική και αποδοτική online παρουσία μπορούμε να ικανοποιήσουμε μέσα από την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τα εξειδικευμένα στελέχη μας».
Σταθερή, Internet και τηλεόραση
Το κομμάτι της σταθερής τηλεφωνίας είναι πολύ σημαντικό για την Vodafone. Πρόσφατα η εταιρεία εγκαινίασε το νέο δίκτυο οπτικών ινών FTTH που δημιουργήθηκε στο Βύρωνα. «Εδώ βλέπουμε δύο ευκαιρίες τις οποίες σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε περαιτέρω στο μέλλον. Το Internet υψηλών ταχυτήτων και την τηλεόραση» αναφέρει ο Α. Μπουρλάς. Η Vodafone έχει επενδύσει πολύ στην τηλεόραση και θέλει να φέρει τους πελάτες της σε αυτό τον κόσμο. «Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε και αυτό αποτελεί προτεραιότητα για μας. Πρόσφατα η εταιρεία λάνσαρε τη νέα over-the-top πλατφόρμα που παρέχει τηλεοπτικές υπηρεσίες ανεξαρτήτως δικτύων και συσκευών και προσφέρει ευελιξία» καταλήγει.
Αέναη εκπαίδευση
Τον πρώτο καιρό που ανέλαβε τη νέα του θέση, ο Α .Μπουρλάς έκανε επισκέψεις στα καταστήματα, ξεκινώντας από τη Β. Ελλάδα. «Η δουλειά στην πρώτη γραμμή είναι πολύ δύσκολη, με τους πελάτες να είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί. Για τη διαχείρισή των πελατών πρέπει να ξέρεις πολύ καλά τη δουλειά σου, να γνωρίζεις τον ανταγωνισμό και τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που πουλάς, να τους προσφέρεις τη σιγουριά ότι αυτό που τους προτείνεις είναι το σωστό.
Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό οι άνθρωποί μας να είναι πολύ καλοί γνώστες της τεχνολογίας και να διαθέτουν εξαιρετική κατάρτιση» σημειώνει. Γι’ αυτό το λόγο η εταιρεία επενδύει πολύ στο κομμάτι της εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας την εξέλιξη των εργαζομένων της.
«Τα τελευταία 10 χρόνια η Vodafone έχει κάνει πολύ δουλειά στην αλυσίδα της. Εντυπωσιάστηκα από τους συνεργάτες μας, τους διευθυντές και τους πωλητές στη σάλα, αλλά και από την κουλτούρα που έχουμε χτίσει. Διακρίνονται για το μεράκι, την εργατικότητα, την επιχειρηματικότητα, την πελατοκεντρική κουλτούρα και τις φρέσκες ιδέες. Με αυτή την ομάδα θα κάνουμε θαύματα» εξηγεί. NW