Στο εξωτερικό μιλάνε για το 5G γιατί το 4G δεν επαρκεί. Από την άλλη στη χώρα μας υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν ακόμα ότι το 3G μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες τους…

Το τελευταίο έτος παρακολουθώ στενά τις συζητήσεις που γίνονται για τα δίκτυα 5G και για το πώς αυτά θα λύσουν το πρόβλημα των μεγαλύτερων ταχυτήτων που προκύπτουν από την ανάγκη για τη μεταφορά περισσότερων δεδομένων (λόγω video streaming, You Tube, responsive sites, IP calls κ.λπ.). Τα δίκτυα νέας γενιάς είναι ένα «καυτό» θέμα που απασχολεί όλους τους επαγγελματίες του κλάδου κάθε χρόνο στο Mobile World Congress (από το 2014 και μετά). Αλλά, παράλληλα, είναι ένα πρόβλημα που συνεχίζει να ταλαιπωρεί τους Έλληνες – καθώς σήμερα δεν έχουμε πουθενά σταθερό δίκτυο 3G, ενώ πρόσβαση στο 4G έχουν μόνο ορισμένες «τυχερές» περιοχές. Και όλα αυτά τη στιγμή που ο υπόλοιπος κόσμος συζητάει για την ανάγκη του 5G, θεωρώντας το 4G ανεπαρκές.

Όλα στο cloud, αλλά …
Το ανησυχητικό στην όλη υπόθεση είναι ότι υπάρχουν πολλές εταιρείες παροχής λογισμικού που ωθούν τους χρήστες τους να στραφούν στο «σύννεφο» για να τα έχουν όλα live στο κινητό τους, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι η υπάρχουσα υποδομή θα τους καλύψει. «Αναγκάζοντας», έτσι, τον IT Manager να «πονοκεφαλιάζει» για να βρίσκει τρόπους που θα καλύπτουν αυτές τις ανάγκες. Πλέον, σε λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες από τη δική μας, βρίσκουμε σταθερές συνδέσεις 4G που, από ότι φαίνεται, σε λίγο δεν θα επαρκούν για τις περισσότερες χώρες. Πώς, λοιπόν, μπορεί κανείς να θεωρεί σε μια χώρα όπως είναι η δική μας, ότι αυτές οι συνδέσεις είναι υπεραρκετές;

Η σύνδεση στο Internet σήμερα μπορεί να γίνει, γενικά, με δύο κατηγορίες συσκευών. Είτε με το «πακτωμένο» στο γραφείο laptop-PC μας, είτε με τη φορητή συσκευή, όπου η μόνη σταθερή θέση είναι η …θέση μας. Παράλληλα, όσο το Internet of things θα επεκτείνεται τόσο θα εμφανίζονται στην αγορά και άλλες συσκευές – αλλά αυτές δεν αποτελούν τώρα το θέμα μας. Όσον αφορά το γραφείο, μπορεί εύκολα να γίνει η πρόσβαση στο cloud και σε υπηρεσίες Software-as-a-Service (SaaS), με την ADSL γραμμή σας και μια γραμμή backup από πάροχο κινητής τηλεφωνίας. Το μόνο που χρειάζεται είναι ο κατάλληλος εξοπλισμός, ενώ τα αποτελέσματα είναι αξιέπαινα. Όσον αφορά, ωστόσο, τον εξοπλισμό των εν κινήσει στελεχών (π.χ. πωλητών ή τεχνικών) η κατάσταση είναι διαφορετική. Οι “online only” εφαρμογές mobile ακούγονται καλές στη θεωρία, ωστόσο, στην πράξη τα ουκ ολίγα προβλήματα σύνδεσης δημιουργούν ένα εντελώς διαφορετικό τοπίο.

State-of-the-art συστήματα
Δεν μπορεί παρά να εκπλήσσεται κανείς όταν πολλές εταιρείες συμβιβάζονται με αυτή την κατάσταση μόνο και μόνο για να λένε ότι διαθέτουν state-of-the-art συστήματα. Ωστόσο, state-of- the-art σύστημα είναι ένα σύστημα που λειτουργεί. Αλλιώς δεν είναι σύστημα, αλλά τέχνη (art), για να τη θαυμάζουν αυτοί που το υλοποίησαν (το τεχνούργημα!). Δυστυχώς, για τα σημερινά ελληνικά δεδομένα, η λύση για τους mobile χρήστες παραμένει η αρχιτεκτονική client-server. Χρειάζεται να υπάρχει μια local βάση δεδομένων και όλη η απαραίτητη πληροφορία να είναι αποθηκευμένη εκεί και να μεταφέρεται μέσω συγχρονισμού. Η λύση που δίνουν οι εφαρμογές HTML5 με 5ΜΒ local storage υπό τον όρο near-online επίσης δεν είναι αρκετή, καθώς απαιτούνται συνεχή calls σε κάποιο cloud web service για τη μεταφορά και αποθήκευση της πληροφορίας. Όταν, ωστόσο, είσαι σε μια δυσπρόσιτη (π.χ. βουνά) ή κλειστή περιοχή (π.χ. αποθήκες), αυτό δεν είναι εφικτό. Εκεί το near-online γίνεται always-online και καταλήγουμε να έχουμε δυσαρεστημένους χρήστες και IT Managers που πασχίζουν να ικανοποιήσουν τους όλο και πιο απαιτητικούς πελάτες του τμήματός τους (εσωτερικούς και εξωτερικούς)