Τι σημαίνει ψηφιακός κόσμος για τις ασφαλιστικές εταιρείες και πώς έχει επηρεάσει την καθημερινότητά τους; Τι σημαίνει ψηφιοποίηση για την Interamerican και πώς αναπτύσσει την ψηφιακή στρατηγική της; Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο CIO μιας μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας; Ο Ξενοφών Λιαπάκης, Group CIO της Interamerican, μιλάει στο netweek και δίνει απαντήσεις για τα πάντα.

netweek: Ποια πιστεύετε ότι είναι τα κυριότερα θέματα που απασχολούν σήμερα τον CIO μιας ασφαλιστικής εταιρείας;

Ξενοφών Λιαπάκης: Τα θέματα που βρίσκονται ψηλά στην agenda των CIOs στον ασφαλιστικό χώρο είναι:

  • Το Solvency II, το νέο, αυστηρό, κανονιστικό πλαίσιο που τίθεται σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2016.
  • Το digital business, το οποίο αφορά την προετοιμασία της εταιρείας για τη μετάβασή της στη νέα ψηφιακή εποχή, αξιοποιώντας γρήγορα και αποτελεσματικά καινοτόμες τεχνολογίες.
  • Τα Big Data, η αξιοποίηση των δεδομένων που συλλέγονται από πολλές και ετερογενείς πηγές, με στόχο την ταχύτερη και ορθότερη λήψη αποφάσεων.
  • Το cloud, το οποίο μπαίνει πλέον στα στρατηγικά πλάνα των εταιρειών.

Η μεγαλύτερη, όμως, πρόκληση όλων είναι η συνολική διακυβέρνηση της Πληροφορικής, προτείνοντας καινοτομίες, διασφαλίζοντας παράλληλα την απρόσκοπτη λειτουργία της επιχείρησης, την ανάγκη για συγκράτηση του κόστους, καθώς και διαρκή ετοιμότητα για να προτείνει και να υποστηρίζει αλλαγές σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη και εντόνως ανταγωνιστική αγορά.

netweek: Ποιοι είναι οι κύριοι άξονες της ψηφιακής στρατηγικής στον οργανισμό σας; Με ποιο τρόπο αυτή η ψηφιακή στρατηγική επηρεάζει την επιχειρηματική στρατηγική και βοηθάει στο μετασχηματισμό του οργανισμού στο σύνολό του;

Ξενοφών Λιαπάκης: Όλοι αναγνωρίζουμε σήμερα ότι η συμπεριφορά του καταναλωτή έχει αλλάξει. Σε αυτό συντελεί η ραγδαία ανάπτυξη του Internet και των social media, αλλά και η εύκολη και πολλαπλή πρόσβαση σε αυτά, κυρίως μέσω smartphones και tablets. Αναλυτικότερα, σε επίπεδο ασφαλιστικής αγοράς, αναμένεται η μείωση των ασφαλίστρων λόγω της χρήσης προηγμένων τεχνολογιών – όπως είναι οι αισθητήρες/ανιχνευτές διαφόρων τύπων, η χρήση των οποίων επηρεάζει αισθητά τους χώρους ασφαλίσεων πυρός και υγείας, καθώς και η χρήση της τηλεματικής στον κλάδο αυτοκινήτων. Παράλληλα, νέοι κίνδυνοι έρχονται σο προσκήνιο, οι οποίοι έχουν σχέση με την κλιματική αλλαγή και το digital/cyber risk. Όλοι σήμερα μιλάνε για digital business, αλλά εάν κάποιος ζητήσει έναν ορισμό για το τι πρακτικά σημαίνει «digital insurance», δύσκολα θα πάρει απάντηση.

Ως εταιρεία, λοιπόν, το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν να δώσουμε αυτό τον ορισμό: Digital insurance για εμάς σημαίνει τη χρήση όλων των διαθέσιμων, προηγμένων τεχνολογιών, προκειμένου, σε μια ασφαλιστική αγορά που εξελίσσεται ραγδαία, η Interamerican να παραμείνει η πιο ελκυστική επιλογή για τον πελάτη στη νέα ψηφιακή εποχή. Η Interamerican, έχοντας ήδη κάνει πολλά και σημαντικά βήματα προς τη κατεύθυνση αυτή και ειδικότερα σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, θέτει ως επόμενο στόχο να γίνει ο πιο digital insurer στην Ευρώπη μέχρι το 2020. Η ψηφιακή στρατηγική της εταιρείας βασίζεται στους παρακάτω τρείς άξονες:

  • Εστίαση στις ανάγκες του πελάτη
  • Γρήγορες αποφάσεις, βασισμένες στην αξιοποίηση δεδομένων
  • Operational excellence, μέσω της χρήσης προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών και δεξιοτήτων.

Το digital, όμως, δεν είναι μόνο τεχνολογία, είναι κουλτούρα, είναι απλές διαδικασίες, είναι απλά και κατανοητά προϊόντα, είναι η στρατηγική της εταιρείας να μεταφράζεται σε ξεκάθαρα και ρεαλιστικά πλάνα που περιλαμβάνονται στο business plan της εταιρείας. Ο μετασχηματισμός, δε, του οργανισμού απαιτεί χρόνο και σταθερά βήματα που αυξάνουν μέρα με τη μέρα την ψηφιακή ωρίμανση του.

netweek: Το cloud αποτελεί μια από τις σημαντικότερες τάσεις της εποχής, παίζοντας έναν καίριο ρόλο στο μετασχηματισμό του ΙΤ και της επιχείρησης γενικότερα. Με ποιο τρόπο το εκμεταλλεύεστε εσείς και πώς σκοπεύετε να το εκμεταλλευτείτε περαιτέρω στο μέλλον;

Ξενοφών Λιαπάκης: Το cloud έχει ξεπεράσει με επιτυχία τα δοκιμαστικά στάδια και τα ψυχολογικά εμπόδια που σχετίζονταν κυρίως με την ασφάλεια και αναπτύσσεται, πλέον, με ταχύτατους ρυθμούς. Η Interamerican έχει επιλέξει εδώ και χρόνια έναν στρατηγικό εταίρο και έχει συνάψει μαζί του ένα συμβόλαιο outsourcing, που ουσιαστικά αποτελεί ένα είδος συμβολαίου private cloud. Ενδιαφέρεται, όμως, και παρακολουθεί τις εξελίξεις στο cloud, καθώς ένας σημαντικός στόχος μας για τα επόμενα χρόνια είναι η Interamerican και η Ελλάδα να παίξει το ρόλο του competence center της μητρικής Achmea για όλες τις θυγατρικές της στην Ευρώπη, κάνοντας hosting αυτές στο δικό μας μηχανογραφικό περιβάλλον – παρέχοντας, δηλαδή, η Interamerican υπηρεσίες “private clouding” στις θυγατρικές του ομίλου.

netweek: Μια ακόμα σημαντική τεχνολογία για τις ασφαλιστικές εταιρείες είναι τα Big Data, καθώς τις βοηθούν να κατανοήσουν καλύτερα τους πελάτες και να κυκλοφορήσουν νέα προϊόντα στην αγορά. Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα περισσότερα πράγματα για το ταξίδι της Interamerican στα Big Data;

Ξενοφών Λιαπάκης: Η Interamerican είναι η πρώτη εταιρεία που εφάρμοσε τη δυναμική τιμολόγηση στο χώρο των αυτοκινήτων. Για να γίνει αυτό, η εταιρεία επένδυσε σε εργαλεία και ανθρώπους, αναπτύσσοντας μοντέλα τιμολογιακής πολιτικής, αξιοποιώντας τα δεδομένα της εταιρείας και όχι μόνο, αλλάζοντας πρακτικές του παρελθόντος όπου η αλλαγή τιμολογίων γινόταν με flat αυξήσεις ή μειώσεις σε όλους τους πελάτες. Παράλληλα, η δημιουργία και η ανάπτυξη στατιστικών μοντέλων αποτελεί μια συνεχή διαδικασία για την Interamerican. Μοντέλα που στοχεύουν στην αναγνώριση της αξίας του πελάτη, στην αύξηση της διατηρησιμότητας του χαρτοφυλακίου, στην επιβράβευση των καλών πελατών, στις cross sell – up sell τεχνικές, στη χρήση κανόνων κατά τη φάση της ανάληψης κινδύνου που να αναγνωρίζουν και να προειδοποιούν για πιθανό fraud, στο αυτοματοποιημένο ιατρικό underwriting κατά την έκδοση συμβολαίων υγείας – όλα αυτά είναι κάποια μόνο από τα μοντέλα που αναπτύξαμε και βελτιώνουμε καθημερινά.

Είναι προφανές ότι για την εταιρεία που δημιούργησε το Anytime, τον leader στη direct ασφάλιση, η χρήση προηγμένων εργαλείων data analytics που αναλύουν σε βάθος και αξιοποιούν τα δεδομένα που σχετίζονται με τη συμπεριφορά των χρηστών του Internet, από όπου και εάν αυτοί μας επισκέπτονται, έχουν πολύ μεγάλη αξία. Χρησιμοποιούμε σύγχρονα εργαλεία που μετρούν αποτελεσματικά τις επιπτώσεις και βοηθούν στη βαθύτερη κατανόηση των πολλαπλών αλλαγών που κάνουμε σε καθημερινή βάση στο site, με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας και του conversion rate. Στο ταξίδι αυτό, εκτός της τεχνολογίας, απαιτούνται και οι κατάλληλες συνεργασίες. Επιλέξαμε το Πανεπιστήμιο Πατρών ως στρατηγικό εταίρο, με στόχο την ανάπτυξη προηγμένων μοντέλων, παντρεύοντας τη θεωρία με την πράξη. Επιπλέον, η συμμετοχή μας στο Achmea Data Analytics Academy μας δίνει τη δυνατότητα ανταλλαγής και μεταφοράς, γνώσης και τεχνικών, μεταξύ των θυγατρικών του ομίλου. Στόχος μας είναι η Interamerican να αποτελέσει πολύ σύντομα το σημείο αναφοράς σε επίπεδο ομίλου και ασφαλιστικής αγοράς.


netweek: Ποιες είναι οι προτεραιότητες που βάζετε κατά τη στελέχωση του τμήματός σας; Σε ποιο skillset δίνετε προτεραιότητα; Πόσο σημαντικό είναι για εσάς τα στελέχη της ομάδας σας εκτός από τις γνώσεις τους στο ΙΤ να κατέχουν και business skills;

Ξενοφών Λιαπάκης: Η Interamerican σήμερα, έχοντας ήδη ολοκληρώσει ένα πενταετές στρατηγικό πλάνο τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, αποτελεί μια από τις πιο προηγμένες τεχνολογικά ασφαλιστικές εταιρείες σε Ελλάδα και Ευρώπη. Πιστεύουμε στην τεχνολογία, συνεχίζουμε να επενδύουμε σημαντικά ποσά σε αυτήν, ενώ, παράλληλα, δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στη στενή σχέση συνεργασίας μεταξύ IT & Business προκειμένου η σύγχρονη αυτή τεχνολογική υποδομή να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά με τον καλύτερο τρόπο. Για το λόγο αυτό η εταιρεία αποτελεί εδώ και χρόνια την πρώτη επιλογή καριέρας για νέους ταλαντούχους ανθρώπους, κάτι που εμένα προσωπικά με κάνει ιδιαίτερα περήφανο.

Ο χώρος που επενδύσαμε πολύ τα τελευταία χρόνια ήταν αυτός του development, security και της αναβάθμισης των υποδομών. Αναλυτικότερα, όλα τα προηγούμενα χρόνια, οι δεξιότητες που αναζητούσαμε είχαν κυρίως σχέση με αρχιτεκτονική Java, μεθοδολογίες project management, καθώς και την εφαρμογή υψηλών security standards. Σήμερα, πιστεύουμε ότι διαθέτουμε την πιο έμπειρη και ταλαντούχα ομάδα στην Ελλάδα. Ο χώρος, όμως, που διψά για νέα στελέχη και δεξιότητες και ο οποίος θα έχει πολύ μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, είναι τα Data Αnalytics. Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι υπάρχουν σήμερα σοβαρά εργαλεία χρήσης και αξιοποίησης δεδομένων, αλλά δεν υπάρχουν οι άνθρωποι που θα τα χρησιμοποιήσουν. Ακόμη δυσκολότερο, σήμερα, είναι να βρεις ανθρώπους που να συνδυάζουν BI skills και Business skills, και συγκεκριμένα με εξειδίκευση στον ασφαλιστικό χώρο.

Για τον λόγο αυτό η Interamerican επενδύει στους ανθρώπους της. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη ασφαλιστική εταιρεία -και μέχρι τώρα η μοναδική- που εδώ και τρία χρόνια ακολουθεί συγκεκριμένη διαδικασία ασφαλιστικής εκπαίδευσης & παράλληλα πιστοποίησης από την ΤτΕ για όλο το διοικητικό προσωπικό. Παράλληλα, προγραμματίζει συχνά συγκεκριμένες εκπαιδευτικές δράσεις για όλα στελέχη της, με στόχο να ενισχύσει τον πελατοκεντρικό τους χαρακτήρα. Τέλος, όλο το management team της εταιρείας, όπως συμβαίνει και σε όλες τις θυγατρικές του ομίλου της Achmea, περνάει από εκπαίδευση και εξετάσεις σχετικά με το Solvency II.

netweek: Τι συμβουλές θα δίνατε στους συναδέλφους σας που θα ήθελαν να εξελίξουν την καριέρα τους; Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι το κτίσιμο μιας καλής σχέσης ανάμεσα στον CIO και στην υπόλοιπη ομάδα των CxOs;

Ξενοφών Λιαπάκης: Ο σύγχρονος CIO, έχοντας πλέον απαλλαγεί από τη παραδοσιακή εικόνα του «τεχνικού», επικοινωνεί εντός του οργανισμού σε μια γλώσσα σύγκλισης με το business. Η αξία του ρόλου του έχει αναγνωριστεί και αποτελεί πλέον ισότιμο μέλος της ηγετικής ομάδας, συμβάλλοντας καθοριστικά στη χάραξη της στρατηγικής της εταιρείας. Για να μπορέσει, όμως, να παίξει τον ρόλο αυτό είναι πολύ σημαντική η σχέση εμπιστοσύνης, ειλικρίνειας και καλής επικοινωνίας με την υπόλοιπη ηγετική ομάδα. Εγώ προσωπικά, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβα στην Interamerican, αυτό που προσπάθησα να κάνω ήταν να παρουσιάσω με ειλικρίνεια την πραγματικότητα, να καταστρώσω και να εκπονήσω ένα πενταετές στρατηγικό πλάνο τεχνολογικού εκσυγχρονισμού που να ανταποκρίνεται στο όραμα του business και να ζητήσω στήριξη, ώστε να καταφέρω να το πραγματοποιήσω. Εάν σήμερα η Interamerican είναι μια από τις πιο προηγμένες τεχνολογικά εταιρείες, τούτο οφείλεται κυρίως σε αυτούς που επί σειρά ετών, κάνοντας υπομονή, στήριξαν την προσπάθειά μου. Είμαι πραγματικά περήφανος που είμαι μέλος αυτής της ομάδας.

netweek: Πόσο έχει επηρεάσει τις δραστηριότητές του τμήματος σας η οδηγία “Solvency II” και η αυστηροποίηση του κανονιστικού πλαισίου;

Ξενοφών Λιαπάκης: To Solvency II αποτελεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας που θα διέπει τις ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες από την 1/1/2016. Μάλιστα, απαιτεί την έγκαιρη αναγνώριση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των μηχανογραφικών και operational ρίσκων προκειμένου να είναι σε θέση η εταιρεία να εγγυηθεί την αξιοπιστία των στοιχείων και των προβλέψεών της, όσον αφορά την απαιτούμενη κεφαλαιακή επάρκεια. Το συγκεκριμένο είναι υψίστης σημασίας διότι ενδέχεται οι κανονιστικές αρχές, εφόσον κρίνουν μη επαρκείς τους μηχανισμούς της εταιρείας, να απαιτήσουν επιπλέον κεφάλαια για διασφάλιση της εταιρείας από μελλοντικούς κινδύνους.

Για την επίτευξη των ανωτέρω, η Γενική Διεύθυνση Πληροφορικής έχει σχεδόν ολοκληρώσει μία σειρά από σημαντικά έργα που αφορούν την περεταίρω αναβάθμιση της υποδομής ασφαλείας των πληροφοριακών συστημάτων και εταιρικών δεδομένων καθώς και τον επανασχεδιασμό σημαντικών core εφαρμογών – συστημάτων με την ανάπτυξη και ενσωμάτωση σε αυτές των απαραίτητων controls τόσο σε επίπεδο διαδικασιών όσο και σε επίπεδο δεδομένων. Σημειώνουμε, επίσης, ότι σημαντικό πυλώνα της μηχανογραφικής υποδομής της εταιρείας αποτελεί η ολοκλήρωση του Enterprise Data Warehouse, το οποίο θα αποτελέσει και την πλέον ισχυρή βάση για την αξιόπιστη και φερέγγυα διακυβέρνηση δεδομένων (Data Governance) και την παροχή στοιχείων, τόσο σε εσωτερικούς χρήστες όσο και στις κανονιστικές αρχές.

Μάλιστα, κινούμενοι ήδη στη συμμόρφωση με το επερχόμενο πλαίσιο λειτουργίας, τα συστήματα και οι διαδικασίες του ΙΤ είναι σύμφωνα με το Data Governance Framework, το οποίο έχει υιοθετήσει ο μέτοχος για όλες τις εταιρείες του ομίλου του και, παράλληλα, το risk assessment αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διαχείρισης όλων των μηχανογραφικών έργων. Τέλος, σημειώνουμε ότι όλα τα παραπάνω είναι ήδη ενταγμένα ή εντάσσονται ομαλά στην καθημερινή λειτουργία της Γενικής Διεύθυνσης Πληροφορικής, επιτυγχάνοντας έτσι η μετάβαση στο νέο πλαίσιο να αποτελέσει φυσική συνέχεια των εργασιών του τμήματος.

netweek: Πώς οραματίζεστε το ρόλο του CIO στο μέλλον; Συμφωνείτε ή όχι με τις απόψεις αναλυτών ότι ο ρόλος του CIO μπορεί να αντικατασταθεί από αυτόν του Chief Digital Officer;

Ξενοφών Λιαπάκης: Ο ρόλος του CIO έχει μετασχηματισθεί τα τελευταία χρόνια, αναλαμβάνοντας έξτρα ρόλους που έχουν κυρίως σχέση με το process και project management, το business transformation και τα shared services με στόχο το operational excellence. Το Internet of Things (IoT) θα είναι ψηλά στην ημερήσια agenda του CIO στο μέλλον. Το τεχνολογικό του υπόβαθρο τού δίνει τη δυνατότητα, ειδικά στο σημερινό εξαιρετικά δύσκολο οικονομικά περιβάλλον και γνωρίζοντας τις τυχόν αδυναμίες που υπάρχουν, να προτείνει και να εφαρμόζει τεχνολογικές λύσεις, οι οποίες αυτοματοποιούν διαδικασίες, αυξάνουν την παραγωγικότητα και την ικανοποίηση του πελάτη, μειώνουν το κόστος, δίνοντας στην εταιρεία το συγκριτικό digital πλεονέκτημα που χρειάζεται σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Ένας νέος ρόλος, αυτός του CDO, αναδεικνύεται τελευταία, έχοντας ως κύριο στόχο το business transformation βασισμένο στην αποτελεσματική χρήση δεδομένων και προηγμένης τεχνολογίας, συμβάλλοντας στη δημιουργία σύγχρονων προϊόντων και υπηρεσιών, με στόχο την ικανοποίηση του πελάτη στη νέα ψηφιακή εποχή. Ένας ρόλος του οποίου τα περισσότερα χαρακτηριστικά είναι ήδη μέρος των αρμοδιοτήτων και του γνωστικού πεδίου του CIO, για αυτό και συμφωνώ απόλυτα με τις εκτιμήσεις πολλών έγκυρων αναλυτών οι οποίοι αναμένουν ότι στη νέα ψηφιακή εποχή ο ρόλος του CIO θα μετεξελιχθεί σε αυτόν του CDO. Άλλωστε, σύμφωνα με τους ίδιους αναλυτές, πάνω από το 25% των CIOs στην Ευρώπη έχουν ήδη μετεξελιχθεί σε CDOs.