Η Mellon Group of Companies σε συνεργασία με το Banker’s Review Conferences της BOUSSIAS διοργάνωσαν το δεύτερο European Banking Conference “BankTech2019: Paving the way to Disruption & Customer Experience Extra Mile”.

Το συνέδριο BankTech 2019 εστίασε στις μεταβολές που συμβαίνουν στον τραπεζικό τομέα λόγω των καινοτόμων λύσεων, που βασίζονται στα τεχνολογικά επιτεύγματα, μέσω των οποίων δημιουργείται ένα νέο Customer Experience με πολλαπλά οφέλη για τους ιδιώτες, τις επιχειρήσεις αλλά και τις ίδιες τις τράπεζες. Χάρη στη συμμετοχή πολλών ομιλητών διεθνούς φήμης διεξήχθησαν συζητήσεις που ανέδειξαν τόσο τις στρατηγικές προσεγγίσεις όσο και τις τεχνολογικές δυνατότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν για την επίτευξη του βέλτιστου επιχειρηματικού αποτελέσματος. To συνέδριο έλαβε χώρα την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου

Η εναρκτήρια ομιλία έγινε από τον Νίκο Πετρακόπουλο (President & CEO της Mellon Group of Companies) στην οποία παρουσιάστηκαν τα θέματα του συνεδρίου, εν συνεχεία ο Παναγιώτης Μαρκέτος (Editor του Banker’s Review) ανέλαβε την παρουσίαση των ομιλητών του συνεδρίου.

Τεχνολογικές και τεχνικές δυνατότητες μετασχηματισμού του τραπεζικού χώρου
Μια εις βάθος παρουσίαση της οδηγίας PSD 2 πραγματοποίησε ο Βασίλης Παναγιωτίδης (Head of the Payment systems, Financial crime combating and Physical Security Department της Hellenic Bank Association (HBA)) υποδεικνύοντας συγχρόνως τις διαφορές της από την PSD 1 καθώς και τον ρόλο της EBA στην δημιουργία της.

Ο Αλέξανδρος Έξαρχος (Principal Market Infrastructure Expert της European Central Bank) εξήγησε τι είναι το TIPS (TARGET Instant Payment Settlement), πως λειτουργεί, όπως επίσης και ποια είναι τα οφέλη του για τον τραπεζικό τομέα αλλά και για τον ίδιο τον καταναλωτή.

«Το Cybercrime προκαλεί, σε παγκόσμια κλίμακα, ένα κόστος της τάξης των εξακοσίων δισεκατομμυρίων δολαρίων τον χρόνο» ανέφεραν στην από κοινού ομιλία τους ο Karim Sanjakdar (Managing Director της Allied Engineering Group) και ο Τάκης Λευκαρίτης (Entrepreneur, Director της Petrolina Group, founder και CEO στην Dataware Group). Σύμφωνα με μια έρευνα σε 414 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα το 51% αυτών έχει υποστεί κλοπή ευαίσθητων δεδομένων και το 38% έχει πέσει θύμα ransomware ή ψηφιακού εκβιασμού.

«Data is not the new oil» επισημαίνει ο Luis Rodriguez (Chief Product & Innovation Officer στην Strands) αναδεικνύοντας διαφορές, όπως το γεγονός ότι το πετρέλαιο ένα πεπερασμένο αγαθό, ενώ τα δεδομένα συνεχώς αυξάνονται, όπως επίσης και το γεγονός πως η εξαγωγή αξίας από τα ανεπεξέργαστα δεδομένα έχει έναν ιδιαίτερα υψηλό βαθμό δυσκολίας.

Θα μπορούσε να βοηθήσει σε αυτό το θέμα ο αναπτυσσόμενος κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης; Ποια είναι η πραγματική του ισχύ; Πως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στον τραπεζικό χώρο; Σε αυτά τα ερωτήματα απευθύνθηκε στην παρουσίαση του ο Δρ. Δημήτριος Βλήτας (Visiting Professor in Mathematics and Machine Learning του University of Toronto).

Το ταξίδι του πελάτη
Ο Carl Magnus Sjögren Johre (Founder & CEO της Viddget, Founder της Intaktus & LiveShop) έθεσε επίσης το ακόλουθο ερώτημα «Με ποια μορφή διεξάγονται οι επιχειρηματικές δράσεις στον ψηφιακό κόσμο;». Η συμπεριφορά του καταναλωτή συνεχώς αλλάζει δημιουργώντας έτσι στις επιχειρήσεις την ανάγκη προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις. Η προσέγγιση οφείλει πλέον να είναι πιο προσωπική.

Αν υπήρχε ένας στόχος στο marketing, ποιος θα ήταν αυτός; «Προσεγγίστε τους πελάτες σας τις στιγμές που επηρεάζουν περισσότερο τις αποφάσεις τους» επισημαίνει ο Richard Robinson (Chief Commercial Officer στη DPL). Ο τρόπος επικοινωνίας έχει αλλάξει και πλέον απαιτείται ένας συνδυασμός του behavioural science με το data science και με μια στοχευμένη προσέγγιση. Στο Customer Experience στον Τραπεζικό χώρο επικεντρώθηκε και η παρουσίαση του Στέφανου Κηπώση (B2B Digital Signage Sales Supervisor της LG Electronics Hellas). «Ο τρόπος με τον οποίο ψωνίζουμε αλλάζει γρήγορα καθώς οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο offline και το online γίνονται όλο και πιο λεπτές» είπε χαρακτηριστικά. Έτσι λοιπόν ο András Rung (CEO της Ergomania) πρότεινε μια ολιστική προσέγγιση αναλύοντας «5+1 βασικά χαρακτηριστικά του omni-channel banking» επισημαίνοντας την σπουδαιότητα της διαχείρισης όλων των καναλιών ως ένα.

Γίνεται για άλλη μια φορά εμφανές πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτεί από τις επιχειρήσεις να θέσουν ως προτεραιότητα το Customer Experience καθώς οι πελάτες αναζητούν μια πηγαία και ομαλή εμπειρία. Αυτά τα θέματα ανέλυσε ο Denhard Jongman (Global Solutions Development Director της NEC Enterprise Communication Technologies) καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως το Customer Experience ξεκινάει με το Employee Experience.

Case studies και προσφερόμενες λύσεις
Στην έννοια του Passenger Experience αναφέρθηκε ο Νεκτάριος Ψυχάρης (PhD) (Team Leader Business Analysis and Project Management within IT&T Business Unit στο Athens International Airport) αναλύοντας το ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού που βίωσε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχοντας ως στόχο την εισαγωγή της καινοτομίας και της αυτοματοποίησης στις ήδη υπάρχουσες διαδικασίες, αλλά και τη δημιουργία καινούργιων.

Ο Piotr Was (Eastern Europe Managing Director της Ingenico Group) μέσα από τα case study του Μιλάνου, της Μπρατισλάβα και άλλων περιοχών ανέδειξε τον τρόπο με τον οποίο η Ingenico στηρίζει την δημιουργία smart cities.

Το γεγονός ότι το EMV Tokenization αποτελεί θεμέλιο λίθο για τις ψηφιακές πληρωμές επισήμανε ο Rémy Belloir (Vice-President Digital Payment της Gemalto – a Thales Company) παρουσιάζοντας τις υπηρεσίες που παρέχει η επιχείρηση του. Επίσης η Eda Ernez (Regional Channel Sales Manager (Turkey & Greece), Cloud Protection & Licensing της Thales Group) έδωσε μια σφαιρική εικόνα των λύσεων που προσφέρουν.

C-Suite Panel of Discussion
Στο συνέδριο διεξήχθησαν δύο πάνελ συζητήσεων μεταξύ διευθυντικών στελεχών του τραπεζικού χώρου.

Το πρώτο πάνελ είχε τον τίτλο “Instant vs. Cards Payments” και συμμετείχαν οι Δαμιανός Χαραλαμπίδης (Group Chief Digital Officer & Head of Retail Products της Alpha Bank), Ιάκωβος Γιαννακλής (General Manager, Retail Banking της Eurobank EFG), Παντελής Μαραβέας (Assistant General Manager της National Bank of Greece) και συντονιστής ήταν ο Richard Parlour (Chairman of the EU Task Force on Cybersecurity Policy, Financial Markets Law International)

Οι συμμετέχοντες του panel κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως:

  • Πως σκοπεύετε να προσεγγίσετε τη νέα γενιά καταναλωτών;
  • Πως σκοπεύετε να επεκταθείτε;
  • Πως βιώνετε τον ανταγωνισμό από τις ανερχόμενες fintech;
  • Επίσης η συμμετοχή του κοινού ήταν ιδιαίτερα ενεργή θέτοντας ερωτήματα όπως:
  • Πως σκοπεύετε να βελτιώσετε το User Experience;
  • Σκοπεύετε να αξιοποιήσετε την τεχνολογία blockchain για την χρήση του TIPS;

    Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με το τελευταίο πάνελ με τίτλο “KYC and Digital Onboarding. Considering the Gap: Priorities, Approaches & Developments”.

Συμμετείχαν οι Γιώργος Κωστόπουλος (Head of Customer Innovation in Digital Business της Piraeus Bank), Δημήτρης Κυπαρίσσης (CEO, Investment Bank of Greece (IBG)), Γιώργος Μαρίνος (Head of Digital Transformation Division, National Bank of Greece), Αγαμέμνων Παπαστεργίου (Senior Director, Digital Banking & Innovation της Alpha Bank, Greece), Ανέστης Πετρίδης (Group Chief Information Officer της Eurobank EFG), Δημήτρης Πλαγιάννης (Chief Digital and Retail Officer της Attica Bank) και συντονιστής ήταν ο Dr. Alberto Guidotti (Founder & CEO της Euronovate)

Συζητήθηκαν θέματα όπως:

  • Η αύξηση των ψηφιακών πελατών.
  • Πως ο τραπεζικός τομέας θα μπορούσε να συνεργαστεί με τις νομοθετικές αρχές για την εδραίωση των νέων κανονισμών.
  • Ποιο είναι το ρίσκο που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες λόγο των fintech.
  • Ποιες είναι οι εμπειρίες του τελευταίου χρόνου λόγο των νέων τεχνολογιών καθώς και ποιο πιστεύουν πως θα είναι το ποσοστό ψηφιακών πελατών σε βάθος τριών χρόνων.
  • Μετά το πέρας του συνεδρίου ακολούθησε εκδήλωση εορτασμού των 25 χρόνων της Mellon Technologies.

Luis Rodriguez
Chief Product and Innovation Officer, Strands
Ο Luis Rodriguez είναι υπεύθυνος για το παραγωγικό όραμα και την στρατηγική παραγωγής της Strands, καθώς και τον τομέα καινοτομίας στον οποίο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην χρήση του Machine Learning και του AI στις οικονομικές υπηρεσίες. Ο Luis κατέχει μεγάλη εμπειρία σε δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού μεγάλων διεθνών τραπεζών όπως οι Standard Life, Egg, Deutsche Bank, Barclays, Hello Bank, UBI Banca, Abu Dhabi Commercial Bank, BMO, Leumi, Commercial Bank of Africa, Israel Discount Bank μεταξύ άλλων.

    Πως μπορεί να εξαχθεί η μέγιστη αξία από την δεδομένα που έχουν συλλεχθεί;

Υπάρχουν δύο πλευρές. Η μια αφορά τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες πρέπει να αξιοποιήσουν τα δεδομένα που είναι διαθέσιμα εκεί έξω, γιατί δεν κατέχουν τις απαραίτητες πηγές και την υποδομή από μόνοι τους, οπότε θα χρειαστεί να βασιστούν σε κάποιους άλλους για να τους τις παρέχουν. Κάποιους ενδιάμεσους.

Από την άλλη, οι τράπεζες και οι μεγάλες επιχειρήσεις, χρειάζεται να έχουν μια bottom up και top down προσέγγιση για να μεγιστοποιήσουν την αξία των δεδομένων. Μέσω της bottom up προσέγγισης θα προετοιμάσουν την υποδομή, την τεχνολογία και τους ανθρώπους ώστε να αξιοποιήσουν τα δεδομένα. Αυτό αποτελεί μέρος της στρατηγικής. Η top down προσέγγιση σημαίνει πως όλοι εντός του οργανισμού, από τον CEO μέχρι τον τελευταίο υπάλληλο, πρέπει να σκέφτονται κάθε στιγμή τα δεδομένα, διότι αποτελούν ένα μέρος κάθε διαδικασίας και κάθε απόφασης.

Denhard Jongman
Global Solutions Development Director, NEC Enterprise Communication Technologies
Senior executive, έμπειρος στο Change Management, Sales and Marketing, Supply Chain, Hospitality, Healthcare, Digital Workspace, International Business Development and Customer Relationship Management (CRM). Διεθνής ομιλητής σχετικά με το Employee και το Customer Experience ως μέρος του ψηφιακού μετασχηματισμού.

    Μπορούν τα biometrics να δημιουργήσουμε ένα seamless experience;

Ναι σίγουρα. Γενικά αν κοιτάξετε την τεχνολογία των biometrics, υποστηρίζουν πλήρως το employ experience. Η ερώτηση είναι πως μπορεί να αναδειχτεί η προστιθέμενη αξία της τεχνολογίας σε αυτές τις περιπτώσεις. Πιστεύω πως υπάρχουν αρκετά παραδείγματα σε διάφορες βιομηχανίες όπως η αερόπλοια, η υγειονομική και ο τραπεζικός τομέας που μπορείτε να δείτε πραγματικά την προστιθέμενη αξία της τεχνολογίας.

    Πως μπορεί να βελτιωθεί το employ experience;

Καλή ερώτηση. Προσωπικά είμαι πεπεισμένος πως το employ experience αρχίζει με το να δείτε το προσωπικό σας ως το πιο βασικό asset της επιχείρησης. Σε παγκόσμια κλίμακα οι οργανισμοί που είναι πετυχημένοι, έχουν πραγματικά ενδυναμώσει το προσωπικό ώστε να κάνει καλύτερα τη δουλειά του και να ενισχύσει τις σχέσεις του με τους πελάτες. Οπότε όλα έχουν να κάνουν με το να αντιμετωπίζετε τον υπάλληλο ως άτομο, να τον ενδυναμώνετε και να του συμπεριφέρεστε ως ένα σημαντικό asset. Το πραγματικό employ experience είναι θέμα κουλτούρας. Μπορούμε να παρέχουν τα εργαλεία που διευκολύνουν την διαδικασία, αλλά τελικά όλα έχουν να κάνουν με τον υπάλληλο, το HR και το engagement.

Richard Robinson
Chief Commercial Officer, DPL
Ο Richard Robinson έχει αφιερώσει πάνω από 20 χρόνια βοηθώντας επιχειρήσεις στο brand building και στην ανάπτυξη και εφαρμογή go-to-market στρατηγικών. Τώρα είναι Chief Commercial Officer στην DPL όπου βοηθάνε επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τα big data συνδυάζοντας το data science με το behavioral science και το digital marketing για να μετασχηματίσουν τις επιχειρήσεις.

    Πως μπορούμε να ενσωματώσουμε το behavioral science στον τρόπο που αλληλοεπιδρούμε με τον πελάτη;

Σήμερα κάθε άνθρωπος χρησιμοποιεί behavioral science όταν αλληλοεπιδρά με τους ανθρώπους με τους οποίους μιλάει.

Οπότε αν έχετε ένα retail store, οι πωλητές σας χρησιμοποιούν το behavioral science για να αντιλαμβάνονται τα επικοινωνιακά μηνύματα. Η πρόκληση έγκειται στην εφαρμογή του, στον ψηφιακό κόσμο, σε μεγαλύτερες κλίμακες. Οπότε ο τρόπος για να το προσεγγίσετε αυτό, είναι να δείτε τα δεδομένα που ήδη έχετε και να εστιάσετε μέσω του behavioral science στα συμπεριφοριστικά χαρακτηριστικά, ώστε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις πληροφορίες για να τραβήξετε την προσοχή των πελατών σας, μέσω ψηφιακών καναλιών.

    Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να βρεθούν τα κατάλληλα ταλέντα που να γνωρίζουν τόσο behavioral science, όσο και data science;

Είναι ιδιαίτερα δύσκολο να βρεθούν ταλέντα που να γνωρίζουν συγχρόνως behavioral science και computer science. Αυτό που έχουμε κάνει εμείς είναι πως έχουμε χτίσει δύο ομάδες που δουλεύουν σχεδόν παράλληλα.

Όλοι ψάχνουν για πολύ καλούς data scientist, αλλά τα data sciences είναι δομημένα με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Εστιάζουν στα δεδομένα, ενώ τα behavioral sciences, εκ φύσεως, επικεντρώνονται περισσότερο στο ανθρώπινο στοιχείο.

Πρόκειται για δύο διαφορετικούς χαρακτήρες και το να προσπαθούμε να τους συνδυάσουμε είναι πολύ ενδιαφέρον, αλλά ενέχει και πολλές προκλήσεις.

Dr. Dimitris Vlitas
Visiting Professor in Mathematics and Machine Learning
O Dr Vlitas είναι ένας leading expert στην χρήση του Machine Learning σε πρακτικές εφαρμογές στις επιχειρήσεις. Πρόσφατα ο Dr. Vlitas εργάστηκε στον τραπεζικό τομέα βοηθώντας οργανισμούς όπως η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος να ενσωματώσουν διαδικασίες Machine learning στην δομή τους και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Είναι επικεφαλής του AI στην Fintech επιχείρηση που ονομάζεται Strands και δημιουργεί προϊόντα που χρησιμοποιούν το AI για βελτιώνουν την εμπειρία των πελατών των τραπεζών.

    Ποιες είναι οι βασικές βελτιώσεις του AI τα τελευταία χρόνια;

Οι βελτιώσεις έχουν γίνει σε δύο τομείς. Ο ένας είναι πως έχει αυξηθεί πολύ η υπολογιστική ισχύς. Πλέον ένας έφηβος έχει στον υπολογιστή του την ίδια υπολογιστική ισχύ που είχε ο υπερυπολογιστής της IBM το 2000. Αυτή η τεράστια υπολογιστική ισχύς επιτρέπει σε όλους αυτούς τους machine learning αλγορίθμους να τρέχουν. Το δεύτερο είναι οι καινοτομίες στους αλγορίθμους. Χρησιμοποιούμε συγκεκριμένους αλγορίθμους που έχουν ανακαλυφθεί σε διάφορα μέρη. Οπότε βασικά αυτά τα δύο συστατικά είναι που εξελίχτηκαν στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης. Και αυτό έχει γίνει προφανώς έξω από την Ελλάδα.

    Ποιες είναι οι μεγάλες καινοτομίες που περιμένουμε να δούμε στον χώρο του AI τα επόμενα χρόνια;

Θα πρέπει να εξελιχτούμε για να δημιουργήσουμε περισσότερα αυτόνομα οχήματα, και πιο έξυπνες μηχανές. Πρέπει ουσιαστικά πρώτα να καταφέρουμε να λύσουμε κάποια επιστημονικά ερωτήματα, για το οποία προσπαθούμε πολύ. Γι’ αυτό στις πιο μεγάλες επιχειρήσεις τεχνολογίας οι Chief AI Officers είναι πανεπιστημιακοί, επειδή πρόκειται για ένα καθαρά επιστημονικό αντικείμενο. Δεν είναι κοινωνικό ή πολιτικό θέμα, πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να κάνουμε κάποια πράγματα να λειτουργήσουν επιστημονικά.