Η εντεταλμένη σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος στο ΔΣ της Enterprise Greece μιλάει στο netweek για την ψηφιακή στροφή του οργανισμού που, σε συνδυασμό με την εγγενή εξωστρέφειά του και τη στενή συνεργασία σε θέματα Οικονομικής Διπλωματίας με το υπουργείο Εξωτερικών, διευρύνουν τους κλάδους της ελληνικής εξαγωγικής παρουσίας διεθνώς.

Η εντεταλμένη σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος στο ΔΣ της Enterprise Greece μιλάει στο netweek για την ψηφιακή στροφή του οργανισμού που, σε συνδυασμό με την εγγενή εξωστρέφειά του και τη στενή συνεργασία σε θέματα Οικονομικής Διπλωματίας με το υπουργείο Εξωτερικών, διευρύνουν τους κλάδους της ελληνικής εξαγωγικής παρουσίας διεθνώς.

Η πανδημία που με τον ξαφνικό ερχομό της άλλαξε τα πάντα στην καθημερινότητά μας και προκάλεσε πλήθος ανατροπές, ευνοεί τους τολμηρούς και τους ευέλικτους. Όμως, για τη Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, εντεταλμένη σύμβουλο της Enterprise Greece (EG, στη συνέχεια), ο κύριος στόχος είναι να γυρίσεις την κρίση σε ευκαιρία! Όσο για τον «δρόμο» που οδηγεί σ’ αυτή τη θετική εξέλιξη, δεν είναι ένας, αλλά δυο και μάλιστα σε συνδυασμό, όπως δηλώνει χαρακτηριστικά.

nw: Οι δύο βασικοί άξονες στους οποίους κινείται πλέον το EG, είναι ο ψηφιακός κόσμος και η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων. Πάντα αγαπούσατε την τεχνολογία, όμως τώρα ακόμα περισσότερο, σωστά;
Μπέττυ Αλεξανδροπούλου: Στην EG έγιναν σημαντικά πράγματα, τα τελευταία δυο χρόνια: ο οργανισμός άλλαξε, πέρασε στη δομή του υπουργείου Εξωτερικών, κι αυτό αγγίζει τόσο την εξωστρέφεια,a όσο και την ψηφιακή τεχνολογία! Με τη μεταφορά και το ξεκίνημα της καινούριας στρατηγικής, στην οργανωτική δομή του εξωτερικού εμπορίου έγινε ένας πολύ σημαντικός μετασχηματισμός: πήγαμε από events-driven σε customer-driven προσέγγιση, κάτι που αποτυπώνεται πλέον και στο οργανόγραμμά μας! Εκεί που στο παρελθόν αυτοκαθοριζόμασταν από εκδηλώσεις, εκθέσεις, κλπ., περάσαμε σ’ ένα μοντέλο το οποίο ακολουθεί την εξαγωγική βάση, δηλ. νέοι εξαγωγείς, ΜΜΕ, μεγάλες επιχειρήσεις. Βλέπουμε τι χρειάζεται κάθε εξαγωγέας κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, για να καταλάβεις τις ανάγκες και να αναπτυχθείς.

Οι συνέργειες της EG με το υπουργείο Εξωτερικών σε θέματα οικονομικής διπλωματίας είναι κάτι παραπάνω από φανερές. Τι έχετε καταφέρει μέχρι σήμερα και τι άλλο σχεδιάζετε για το εγγύς μέλλον;
Όταν μιλάς καταρχάς για εξωστρέφεια, το να έχεις στην ευρύτερη οικογένειά σου τη συνέργεια της οικονομικής διπλωματίας σαν έννοια -που εντάχθηκε στο Υπουργείο, μετά την αλλαγή της κυβέρνησης και την ανάληψη καθηκόντων από τον κ. Φραγκογιάννη- δηλαδή τις ελληνικές πρεσβείες και προξενεία ανά τον κόσμο, με τις οικονομικές και εμπορικές υπηρεσίες τους κεντρικά συντονισμένες, αυτό από μόνο του συνιστά εξωστρέφεια – βρίσκεσαι παντού! Κατά δεύτερο, για να πάμε και στην τεχνολογία, ο περσινός ερχομός της COVID-19 παραμένει μέγα πρόβλημα, αλλά εμείς κάναμε την κρίση ευκαιρία: μας βοήθησε να επισπεύσουμε τα σχέδια που είχαμε ετοιμάσει για ψηφιοποίηση – τα χρόνια έγιναν μήνες και οι μήνες εβδομάδες. Όλο το πρόγραμμά μας για εκθέσεις, αποστολές κλπ, εξαφανίστηκε κι αυτό μας βοήθησε να εισάγουμε ευκολότερα την ψηφιακή λογική. Εσωτερικά, αλλάξαμε διαδικασίες και ρόλους, αξιοποιούμε ένα νέο σύστημα smart CRM, είχαμε συνεχείς διαβουλεύσεις με τους επαγγελματικούς και κλαδικούς φορείς, να αφουγκραστούμε τα προβλήματά τους και να μάθουμε τις νέες ανάγκες τους.

Οι θετικές επιπτώσεις της πανδημίας
Η κ. Αλεξανδροπούλου αναγνωρίζει πως κάποιους η πανδημία τους καταρράκωσε κι άλλους τους βοήθησε – οι τεχνολογικές επιχειρήσεις είδαν τεράστια άνοδο, οι τουριστικές και η φιλοξενία τεράστια πτώση. Η ψηφιακή τεχνολογία, όμως, ήταν εκεί. «Ήδη, από τον Ιούνιο του ’20, παρέχουμε ψηφιακές υπηρεσίες, σε συνεργασία με το υπουργείο. Ξεκινήσαμε με τη σειρά Doing Business In / COVID 19 – Challenges & Opportunities, αξιοποιώντας το δίκτυο των πρεσβειών, δείχνοντας στους εξαγωγείς τι γίνεται στις χώρες–στόχους, ακόμα και τις πιο απομακρυσμένες: ΗΠΑ, Γερμανία, Ιαπωνία, Κορέα, Βραζιλία, υπάρχουν όλα τα στοιχεία στην ιστοσελίδα μας (www.eg.gov.gr). Κάποιες από αυτές τις αγορές, οι επιχειρήσεις μας τις ήξεραν, όμως με την πανδημία άλλαξαν πολλά. Υπάρχουν ευκαιρίες που μπορούν να αδράξουν τώρα, οι οποίες δεν υπήρχαν πριν, όπως και αλλαγές, που πρέπει να προσέξουν».

Μιλάει για την αποτελεσματική συνεργασία με ειδήμονες του χώρου, στα Tech Tuesdays, με στόχο την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εξαγωγέων, πχ. σε θέματα ψηφιακού marketing, πωλήσεων, έρευνας και αξιοποίησης ευκαιριών! Όσο για τις εκθέσεις, «μετά τις αρχικές μαζικές ακυρώσεις, άλλαξε το concept – εκτός από τους διοργανωτές σε φυσικούς χώρους, παρουσιάστηκαν καινούριοι, με νέες υπηρεσίες και δυνατότητες Β2Β. Η τεχνολογία άλλαξε τα δεδομένα!»

Στρατηγική συνεργασία με την eBay
Ιδιαίτερα θετική θεωρεί τη συνεργασία με την eBay, στο πλαίσιο της Export Academy, προκειμένου να βοηθηθούν οι εξαγωγείς και να επεκταθούν μέσω της πλατφόρμας της στον χώρο του B2C. Υπογραμμίζει ότι «αυτό γίνεται οργανωμένα από τον Σεπτέμβριο του ’20 – το θεωρούμε στρατηγική συνεργασία και δεν πρόκειται για πυροτέχνημα. Στην πρώτη, πιλοτική φάση για όσους έχουν eShop εν λειτουργία, αξιοποιούμε τους growth advisors της eBay για να μάθουν τα μυστικά του παγκόσμιου ανταγωνισμού και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Εκεί ανακαλύψαμε ότι κάποιες επιχειρήσεις δεν γνώριζαν πώς να το κάνουν, ήμασταν πιο πίσω απ’ ό,τι νομίζαμε. Φτιάξαμε, λοιπόν, μαζί με την eBay ένα καινούριο καταπληκτικό πρόγραμμα, που λανσάραμε τον Μάρτιο, με αποδέκτη τριών ειδών επιχειρήσεις: όσες ήδη δραστηριοποιούνται κανονικά, που με τη βοήθεια των growth advisors μαθαίνουν να το κάνουν καλύτερα, όσες εξαγωγικές δεν έχουν B2C παρά μόνο Β2Β δια ζώσης που τις εκπαιδεύουμε για το καινούριο κανάλι.

Τέλος, όσες επιχειρήσεις (πχ. creative industries) διαθέτουν εξαγώγιμο καταναλωτικό προϊόν, αλλά δεν έκαναν εξαγωγές, τις εκπαιδεύουμε ώστε να το βγάλουν στην τεράστια παγκόσμια πελατειακή βάση του eBay. Οι αιτήσεις ξεπερνούν κατά πολύ τις προσδοκίες μας και μας υποχρεώνουν σε περισσότερους κύκλους ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες σε customized καθοδήγηση, ανάλυση κάθε προϊόντος και προσαρμογή στις ξένες απαιτήσεις. Σήμερα αυτό γίνεται με την eBay, αλλά μελλοντικά θα υπάρξουν κι άλλες πλατφόρμες, με στόχο μια omni-presence παρουσία».

Η τεχνολογία στο προσκήνιο
Η εντεταλμένη σύμβουλος της EG υπογραμμίζει ότι διέθεσαν σημαντικούς πόρους για να «χτίσουν» στο κομμάτι της τεχνολογίας. «Τον Δεκέμβριο κάναμε το πρόγραμμα Thriving in the Storm, bootcamp training σε συνεργασία με experts της Silicon Valley, με αποδέκτη νεοφυείς που θέλουν να προετοιμαστούν για την αμερικανική και τη διεθνή αγορά. Όσες εταιρίες επιλέχθηκαν, πήγαν πολύ καλά, οπότε θα συνεχίσουμε με άλλα, σχετικά προγράμματα. ‘Όμως, εκτός από συγκεκριμένους κλάδους, έχουμε και αγορές-στόχους: σε συνεργασία με το υπουργείο, κοιτάμε τις ευρύτερες συνέργειες της χώρας. Δυο καλά παραδείγματα, είναι οι ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Στην πρώτη περίπτωση, υπάρχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα, με συμμετοχή σε εκθέσεις, virtual υπηρεσίες, ενημέρωση, προώθηση, δικτύωση κλπ. το οποίο συμπληρώνεται φέτος με τη συμμετοχή ελληνικής αντιπροσωπείας στο Select USA Summit (δικτυακά, από 7-11 Ιουνίου – συνδιοργάνωση με την αμερικανική πρεσβεία) μικρομεσαίων ή νεοφυών επιχειρήσεων με ακόμα χαμηλότερο κόστος, λόγω της στήριξης από την EG, οικονομικά, αλλά και με καθοδήγηση, προετοιμασία, webinars για χρηστικά θέματα κλπ. εντός του Μαΐου.
Όσο για τα ΗΑΕ, έχουμε ήδη ξεκινήσει στρατηγικό διάλογο, με ενημερώσεις μέσω του Doing business in… στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη μεγάλη Expo, που θα ξεκινήσει στο Ντουμπάι τον Οκτώβριο και θα διαρκέσει ως τον Μάρτιο του ’22».

Το μέλλον είναι ψηφιακό
Η συζήτηση επεκτάθηκε στη σημασία των μεγάλων επιχειρήσεων, που παίζουν επίσης το ρόλο του μέντορα στις μικρότερες, στη σπουδαιότητα της χώρας ως εισόδου στην Ευρώπη, στην προσέλκυση «σωστών» επενδύσεων από μεγάλες διεθνείς εταιρείες που ήδη στήνουν κέντρα έρευνας και αριστείας στην Ελλάδα, στον ουσιαστικό ρόλο της διασποράς που και θέλει και μπορεί να βοηθήσει σε ευρύτατη γκάμα δράσεων -από lobbying ως brain gain/regain- αλλά και στο μέλλον, που το βλέπει βεβαίως ψηφιακό: «Πάνω από το 70% των υπηρεσιών που δώσαμε τον τελευταίο χρόνο σε περισσότερες από 2000 ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, ήταν ψηφιακές», τονίζει χαρακτηριστικά.