Την στρατηγική σημασία των Big Data, αλλά και την ταχύτητα των αγωνιστικών της καταμαράν, επέδειξε η Oracle στο πλαίσιο των ιστιοπλοϊκών αγώνων για το America’s Cup 2013 στη Νάπολη.

Έναν από τους πιο θεαματικούς τρόπους αξιοποίησης των Big Data παρουσίασε στους δημοσιογράφους η Oracle, κατά τη διάρκεια των αγώνων του America’s Cup 2013 Series που πραγματοποιήθηκαν τον Απρίλιο στη Νάπολη της Ιταλίας. Τα Big Data που συλλέγουν οι 60 σένσορες επάνω στα αγωνιστικά καταμαράν της Oracle της έφεραν «γούρι» και τη νίκη στον πρώτο γύρο των αγώνων -και μάλιστα κάτω από ακραίες καιρικές συνθήκες.

Όσον αφορά τους «αγώνες» των επιχειρήσεων, ο Dr. Andrew Sutherland, Senior VP Middleware Business Oracle EMEA, υπερασπίστηκε τα Big Data ως τεχνολογία που αφορά και τις μεσαίες επιχειρήσεις, δίνοντας σχετικές συμβουλές προς «ναυτιλλόμενους».

Αναλύοντας το  business case
O Andrew Sutherland «παραδέχθηκε» με χιούμορ ότι, με τον ίδιο τρόπο που οι Σκοτσέζοι έχουν δεκάδες διαφορετικά συνώνυμα για τη λέξη «χωράφι» και οι Εσκιμώοι δεκάδες επίθετα που περιγράφουν το χιόνι, η Oracle έχει δεκάδες λέξεις που περιγράφουν τα δεδομένα. Ο Andrew Sutherland επέλεξε να ορίσει τα Big Data ως δεδομένα τα οποία χρειάζονται εξειδικευμένα εργαλεία επεξεργασίας. Η αξιοποίηση των Big Data ξεκίνησε από μεγάλες εταιρείες, οι οποίες και ανέπτυξαν τα δικά τους εργαλεία.

Σήμερα, ωστόσο, τα εργαλεία αυτά είναι διαθέσιμα και στις εταιρείες μεσαίου μεγέθους  οι οποίες έχουν πλέον την ευκαιρία να «σκάψουν για πετρέλαιο» μέσα στα δεδομένα τους. Τα νέα προϊόντα που παρουσίασε η Oracle την τελευταία χρονιά -Big Data Appliance, Exadata και Exalytics- συνδυάζονται σε μια ολοκληρωμένη λύση για διαχείριση δεδομένων που είναι μεγάλα σε όγκο, αναπτύσσονται με μεγάλη ταχύτητα, παίρνουν πολλές μορφές και μπορούν να δημιουργήσουν σημαντική επιχειρηματική αξία.

Ο Andrew Sutherland ανέφερε μάλιστα ότι η Οracle σκοπεύει να δημιουργήσει και επιλογή διαχείρισης των Big Data μέσω cloud. Οσον αφορά τη στρατηγική που θα πρέπει να διαμορφώσει μια επιχείρηση στον τομέα των Big Data, αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει τέσσερις τομείς: την απόκτηση των δεδομένων, την οργάνωσή τους, την ανάλυση και τη λήψη αποφάσεων. Για την απόκτηση των δεδομένων απαιτείται μια κλιμακώσιμη βάση, ικανή να ανταποκριθεί στο μεγάλο τους όγκο. Για την οργάνωσή τους, αξιοποιείται η προσέγγιση Hadoop και η παράλληλη επεξεργασία.

Στη συνέχεια, τα Big Data συνδυάζονται με δεδομένα από άλλες πηγές και υπόκεινται σε ανάλυση. Η Oracle προτείνει μάλιστα και τη μέθοδο της ανάλυσης μέσω εργαλείων οπτικής απεικόνισης των δεδομένων.

Τέλος, για τη λήψη αποφάσεων, τα Big Data ενσωματώνονται στα εταιρικά συστήματα λήψης αποφάσεων.

Τα Big Data δεν είναι για «γίγαντες»
Τα Big Data δεν αφορούν πλέον μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις. «Είναι πολλές οι επιχειρήσεις που θα εκπλαγούν όταν συνειδητοποιήσουν πόσα Big Data ήδη έχουν» είπε χαρακτηριστικά ο Andrew Sutherland. Επιπλέον, στο public domain υπάρχουν δεδομένα τα οποία έχουν σημαντική αξία για πολλές επιχειρήσεις -ανεξαρτήτως μεγέθους- και τα οποία θα μπορούσαν να εισαχθούν στα συστήματά τους και να αναλυθούν ώστε να απαντήσουν στα συγκεκριμένα ερωτήματα που εξυπηρετούν την στρατηγική της κάθε επιχείρησης.

Αλλο ένα πεδίο εφαρμογής των Big Data είναι αυτό της ανάλυσης των συναισθημάτων. «Η ανάλυση των συναισθημάτων είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που κάθε επιχείρηση μπορεί να αξιοποιήσει για να ανακαλύψει την άποψη του κοινού για τα προϊόντα της» εξήγησε ο Andrew Sutherland. Ακόμα και για την επιχείρηση που αδιαφορεί για τα Big Data, υπάρχει πιθανότατα ένας μεγάλος όγκος από αδόμητη πληροφορία σε χώρους όπως το Facebook και το Twitter. Με τη χρήση των σχετικών εργαλείων, μπορείούν να διαγνωστεί η διάθεση που επικρατεί για ένα προϊόν ή για μια ολόκληρη εταιρεία.


Το υπ’ αριθμόν ένα ερώτημα του ROI
Η επόμενη «μάχη» στο πεδίο των Big Data έχει να κάνει με το πώς θα πείσει ο CIO τη διοίκηση σχετικά με τα οφέλη και τη σημασία της τεχνολογίας αυτής.  «Το ROI θα είναι πάντα το πρώτο ερώτημα» αναγνωρίζει ο Andrew Sutherland. Στην περίπτωση των Big Data, το ROI αποτελεί ένα συνδυασμό εξοικονόμησης κόστους και απόκτησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Η βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας κάποιων στοιχείων του business είναι ο τρόπος με τον οποίοων τα Big Data οδηγούν σε μείωση των δαπανών.

Οσον αφορά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αυτό έχει να κάνει με τα στρατηγικά ερωτήματα που θα επιδιώξει μια επιχείρηση να απαντήσει μέσω της ανάλυσης των δεδομένων. «Το ερώτημα του ROI είναι σχεδόν τόσο ευρύ όσο και τα ίδια τα Big Data -εξαρτάται πολύ και από τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται μια επιχείρηση. Ενα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα για μένα είναι η παρακολούθηση της ανάπτυξης των Big Data ανά κλάδο. Αρχίζουμε να παρατηρούμε κοινές πρακτικές ανά κλάδο και παραδείγματα συγκεκριμένων σημείων όπου προκύπτουν πλεονεκτήματα και εξοικονόμηση κόστους» επισημαίνει ο Andrew Sutherland.

Το cloud στον ορίζοντα
Τα Big Data θα γίνουν ακόμη πιο προσιτά στις μεσαίες επιχειρήσεις από τη στιγμή που θα προκύψουν σχετικές υπηρεσίες μέσω cloud, πρόσθεσε ο Andrew Sutherland. Εξήγησε ότι θεωρεί πως η κατοχή μιας φυσικής συσκευής αποτελεί την καλύτερη διαθέσιμη επιλογή σήμερα, αλλά ότι το μέλλον των Big Data βρίσκεται στο cloud. Ως επίσης χαρακτηριστικό του μέλλοντος των Big Data, ο Andrew Sutherland προέβλεψε ότι, σταδιακά, όλες οι επιχειρήσεις θα έχουν πρόσβαση σε αυτά και ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα προκύπτει από τον τρόπο με τον οποίον θα τα αναλύει η κάθε εταιρεία.

Παράλληλα, θα γίνεται ολοένα και πιο σημαντικός ο συσχετισμός μεταξύ διαφορετικών πηγών δεδομένων, μέσω του οποίου θα προκύπτει σημαντική νέα πληροφορία. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, το πιο κρίσιμο ζήτημα είναι το ποια ερωτήματα θα επιλέξει να απαντήσει κάθε επιχείρηση μέσα από την ανάλυση των Big Data. Αυτό ακριβώς είναι που θα κερδίσει και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Big Data… racing
Ο Ian Burns, Oracle Racing Performance Team, εξήγησε πώς η ομάδα της Oracle συλλέγει και αξιοποιεί δεδομένα μέσα από 60 περίπου σένσορες, τοποθετημένους σε διαφορετικά σημεία των αγωνιστικών καταμαράν της. Ενδεικτικό της σημασίας των δεδομένων αυτών είναι το γεγονός ότι η απόκλιση μεταξύ της ταχύτητας του ανέμου όπως την καταγράφει το ανεμόμετρο και της πραγματικής πίεσης σε διαφορετικά σημεία του σκάφους φτάνει μέχρι και το 20%.

Οπως επίσης και το ότι δεν είναι εύκολο να προσδιορίσει κανείς εκ των προτέρων το ποιες από τις χιλιάδες των παραμέτρων είναι εκείνες που κάνουν τελικά τη διαφορά. Το εξελιγμένο μοντέλο αγωνιστικού σκάφους που ναυπηγεί αυτή τη στιγμή η Oracle για τους τελικούς του America’s Cup 2013 στο Σαν Φρανσίσκο θα φέρει 500 σένσορες που θα μετράνε 3.000-5.000 μεταβλητές. Ο Ian Burns ανέφερε την αξιοποίηση των δεδομένων ως έναν από τους δύο κρισιμότερους παράγοντες επιτυχίας, μαζί με την ομαδική εργασία.