Έρευνα για την αγορά της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα εκπόνησε η Rewheel για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αναζητώντας τα αίτια της χαμηλής ανταγωνιστικότητας της ελληνικής αγοράς.

Όπως επισημαίνεται, η Ελλάδα κατατάσσεται ως μία από τις πιο ακριβές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ. Είναι ενδεικτικό ότι με προϋπολογισμό 20 ευρώ το μήνα, στην Ελλάδα ο καταναλωτής αγοράζει ένα πρόγραμμα 4G κινητής το οποίο δεν ξεπερνά τα τα 2,6 gigabytes δεδομένων, τα 300 λεπτά ομιλίας και τα 500 SMS. Σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, με 20 ευρώ το μήνα, ο καταναλωτής θα μπορούσε να αγοράσει περίπου 7 φορές περισσότερα gigabytes τουλάχιστον, και επιπλέον απεριόριστα λεπτά ομιλίας και SMS.

Η Rewheel, αναλύοντας τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, διαπιστώνει ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλές ακόμα και εάν εξαιρεθούν οι φόροι κινητής τηλεφωνίας, ενώ καταρρίπτει και τους ισχυρισμούς ότι για την ακρίβεια ευθύνονται παράγοντες όπως το γενικό επίπεδο τιμών καταναλωτή, η μικρή πληθυσμιακή πυκνότητα, το μεγάλο μερίδιο αγροτικού πληθυσμού και τα γεωγραφικά/εδαφικά χαρακτηριστικά της χώρας. Αντίθετα, εγείρει ζητήματα υγιούς ανταγωνισμού, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι η Vodafone και η Wind συνεργάζονται πολύ στενά σε μια σειρά από επιχειρηματικά κρίσιμους τομείς, ενώ το γεγονός ότι η Vodafone και η Wind στηρίζονται πλήρως στην υποδομή σταθερής γραμμής της Cosmote αυξάνει τη συμμετρία στην αγορά και ευθυγραμμίζει τα οικονομικά κίνητρα και των τριών φορέων, και ιδίως εκείνων της Vodafone και της Wind.

Η απάντηση της ΕΕΤΤ Σχολιάζοντας τη μελέτη, η ΕΕΤΤ υποστηρίζει ότι εμφανίζει «παράδοξα και εν πολλοίς αντιφατικά στοιχεία», ενώ χαρακτηρίζει «αμφιβόλου αξιοπιστίας» τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων την επιλογή στη σύγκριση πακέτων «που δεν είναι αντιπροσωπευτικά της μέσης χρήσης στην ελληνική αγορά καθώς δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην επιβάρυνση της φορολογίας ή άλλων χαρακτηριστικών όπως η χρονική δέσμευση του συμβολαίου, η επιδότηση συσκευής ή εκπτωτική πολιτική, κλπ. Αφορά δηλαδή σε ένα πολύ μικρό μερίδιο αγοράς».

Η ΕΕΤΤ προσθέτει πως «σε κάθε περίπτωση η βελτίωση του ανταγωνισμού στην αγορά των τηλεπικοινωνιών απαιτεί εκτενή διαρκή ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων της αγοράς και προσεκτικό σχεδιασμό καινοτόμων αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστικών παρεμβάσεων λαμβάνοντας υπόψη και τις τάσεις διεθνώς. Ο στόχος αυτός δεν μπορεί να επιτευχθεί με αναλύσεις βασισμένες σε περιορισμένα δεδομένα και επιφανειακές προσεγγίσεις ούτε και με προσεγγίσεις υπερ-ρύθμισης».