Με τη συμμετοχή πολλών Διευθυντών Πληροφορικής, υψηλόβαθμων στελεχών και εξεχουσών ομιλητών διεξάχθηκε την Τετάρτη 19 Ιουνίου στο Maroussi Plaza, το συνέδριο «Business Intelligence + Analytics Conference» που διοργάνωσε με απόλυτη επιτυχία η BOUSSIAS.
Με κεντρικό μήνυμα En Route to Decision-Making Excellence, το συνέδριο επιχείρησε, μέσα από μια σειρά πραγματικών case studies από τη διεθνή και ελληνική αγορά, να ανοίξει ένα δρόμο για το πώς μπορούν να εκμεταλλευτούν τα BI & Analytics οι εταιρείες για την επιχειρηματική τους ανάπτυξη.
Κτίζοντας τις υποδομές ΒΙ
Στην πρώτη ενότητα του συνεδρίου αναλύθηκαν, μέσα από case studies, οι τρόποι και οι μέθοδοι που οι εταιρείες δημιουργούν τις βάσεις για μια αποτελεσματική διαχείριση και αξιοποίηση των πληροφοριών που προέρχονται από πολλαπλές πηγές. Για την αξιοποίηση των υποδομών Big Data και τη δημιουργία της υπηρεσίας θέασης εικόνων της εταιρείας του μίλησε ο Λευτέρης Λυκουρόπουλος, CIO της Κτηματολόγιο Α.Ε. Αφού έκανε μια περιγραφή των δραστηριοτήτων του Εθνικού Κτηματολογίου, μίλησε για τις υπηρεσίες Πληροφορικής που προσφέρει το Εθνικό Κτηματολόγιο, για το πληροφοριακό σύστημα κτηματογράφησης, για τις υπηρεσίες που υποστηρίζονται από το σύστημα, όπως και για την αρχιτεκτονική του.
Για την αξιοποίηση των υποδομών Big Data χρησιμοποιείται ένα κέντρο δεδομένων με πολύ υψηλή διαθεσιμότητα, όπως κι ένα εφεδρικό κέντρο δεδομένων. Επιπλέον, παρουσίασε αρκετά στατιστικά στοιχεία για τις υπηρεσίες θέασης, όπως και πρακτικά παραδείγματα, μαζί με τις σχετικές διακρίσεις.
Ακολούθησε η ομιλία του Σωτήρη Μπίθα, Marketing Director και Telco Software Business Division της Intracom Telecom, ο οποίος αναφέρθηκε στον τρόπο που τα Big Data Analytics μπορούν να μετασχηματίσουν τις επιχειρήσεις. Tα δεδομένα αποτελούν το νέο «πετρέλαιο» της εποχής μας και σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη μιας εταιρείας. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις λύσεις που παρέχει η Intracom Telecom για τη σωστή ανάλυση των Big Data, παρουσιάζοντας αναλυτικά το οικοσύστημα του BigStreamer (και το πώς αυτό μπορεί να ικανοποιήσει τους στόχους των πελατών).
Για την αξία της πληροφορίας στην αεροδρομιακή κοινότητα μίλησε ο Αναστάσιος Αλέφαντος, Διευθυντής IT&T Operations and Data Center Services του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Εξήγησε τον τρόπο, με τον οποίο χρησιμοποιείται το BI στο αεροδρόμιο, το οποίο χώρισε σε στρατηγικό BI (που οδηγεί στη λήψη αποφάσεων) και σε τακτικό BI (με βελτιωμένη ποιότητα παροχής υπηρεσιών και ανάλυση SWOT).
Στη συνέχεια περιέγραψε το οικοσύστημα του BI που χρησιμοποιείται στο αεροδρόμιο, κάνοντας μια πιο λεπτομερή περιγραφή του και παραθέτοντας αρκετά στατιστικά στοιχεία. Στις προκλήσεις που θέτει το BI και την προσέγγιση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΕΤΕ) αναφέρθηκε η Βιβή Ματσούκα, Ισότιμη Υποδιευθύντρια της Υποδ/νσης Εφαρμογών Διοικητικής Πληροφόρησης της Δ/νσης Ανάπτυξης και Συντήρησης Εφαρμογών Πληροφορικής της EΤΕ.
Ακολούθως, μίλησε για τη σχέση της ευφυούς πληροφορίας με τις επιχειρηματικές απαιτήσεις, για τις προκλήσεις και το όραμα της ΕΤΕ, για την προσέγγιση που ακολουθεί η τράπεζα σχετικά με τη σωστή αξιοποίηση των επιχειρηματικών δεδομένων, αλλά και τα οφέλη που προκύπτουν από την έξυπνη αξιοποίηση της πληροφορίας.
Για τη διαδικασία λήψης αποφάσεων στην εστίαση με τεχνικές BI & Analytics μίλησε ο Απόστολος Μουρελάτος, Διευθυντής Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του Ομίλου Εστίασης Goody’s | Everest. Οπως είπε, η υποδομή ΒΙ που αναπτύσσει η Διεύθυνση Πληροφορικής του Ομίλου αποτελεί βασικό εργαλείο για τη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων, βασισμένες σε πραγματικά δεδομένα και όχι σε απλή διαίσθηση. Οι άξονες εφαρμογής του BI στον Ομιλο περιλαμβάνουν τη διαχείριση αποθεμάτων και ανθρώπινου δυναμικού και την ανάπτυξη των πωλήσεων μέσω της υφιστάμενης πελατειακής βάσης, μαζί με τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη διεύρυνσή της.
Στο Mobile BI, στα οφέλη και στις προκλήσεις του επικέντρωσε την ομιλία του ο Θωμάς Σπυριδάκης, CIO της BSB Fashion. Οπως είπε, το mobile BI αποτελεί μία από τις κεντρικές τάσεις του BI, επιτρέποντας στο χρήστη να έχει πλήρη επαφή με τα επιχειρηματικά δεδομένα και να λαμβάνει αποφάσεις οποτεδήποτε και οπουδήποτε.Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα τρία βασικά μοντέλα χρήσης του BI (Alerts & Exceptions, Push Reporting και Pull Reporting) και στο τρόπο που αυτά εφαρμόζονται στα καταστήματα της εταιρείας. Εκλεισε, δε, την ομιλία του ποσοτικοποιώντας τα οφέλη από το mobile BI, τις προκλήσεις του, αλλά και τις κυριότερες τάσεις που το χαρακτηρίζουν.
O Γιώργος Μαυροκουκουλάκης, IT Director της On Telecoms, αναφέρθηκε στους στόχους του BI project που τρέχει στην εταιρεία του, στις επιμέρους φάσεις υλοποίησης ενός BI project σε ένα τηλεπικοινωνιακό οργανισμό και στην ανάγκη που υπάρχει σήμερα να επιτευχθούν αποτελέσματα σε γρήγορο χρόνο. Εκανε, επίσης, λόγο για την εμπειρία των χρηστών από τη χρήση του συστήματος BI, τονίζοντας το πόσο σημαντικό είναι για ένα σύστημα BI να είναι γρήγορο και εύχρηστο. Στη σημαντικότητα των σωστών επιχειρηματικών αποφάσεων σήμερα και στο πώς η Targit μπορεί να συμβάλει σε αυτές αναφέρθηκε ο Martion Sorensen, Sales Manager της Targit.
Γι’ αυτό το σκοπό έχει αναπτυχθεί η Targit Business Intelligence & Analytics suite, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις να έχουν όλα τα στοιχεία στο τραπέζι, με αποτέλεσμα ότι κάνουν να βασίζεται σε γεγονότα και απτές αποδείξεις. Ακολούθως έκανε μια επίδειξη της σουίτας BI της εταιρείας του, αναλύοντας και τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει μια εταιρεία να την επιλέξει. Πώς μπορεί κανείς να διαχειριστεί τα χαοτικά δεδομένα με χειρουργική ακρίβεια; Την απάντηση έδωσε ο Κωνσταντίνος Σεργιανόπουλος, Επιχειρησιακός Διευθυντής του Mediterraneo Hospital.
Αφού μίλησε για τα καινοτόμα συστήματα υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται στο νοσοκομείο για τη θεραπεία και την πρόληψη ασθενειών, έκανε λόγο για τα προγράμματα εκπαίδευσης του νοσοκομείου, αλλά και για τη συμμετοχή του σε διάφορα ερευνητικά projects. Στη συνέχεια μίλησε για τις τάσεις και τις προκλήσεις που υπάρχουν όσον αφορά την αξιοποίηση των ιατρικών δεδομένων, αλλά και πώς τα συστήματα BI μπορούν να οδηγήσουν τα στελέχη του νοσοκομείου στη λήψη των σωστών αποφάσεων.
Για την επιχειρηματική ευφυΐα στο ανθρώπινο δυναμικό μίλησε ο Αργύρης Τσακνής, Διευθυντής Μεγάλων Εργων της Epsilon Net. Aφού αναφέρθηκε στο έργο, στις βραβεύσεις και στις λύσεις που προσφέρει σε επιχειρήσεις η εταιρεία του, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχει για την εταιρεία η άποψη των πελατών της. Στη συνέχεια μίλησε για τη στρατηγική συνεργασία με την Τargit, για το Epsilon Net BI, ένα πανίσχυρο εργαλείο στήριξης επιχειρηματικών αποφάσεων και για την ευφυή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, περιγράφοντας το ιδανικό περιβάλλον BI για το HR.
Αξιοποιώντας την πληροφορία στην πράξη
Τη δεύτερη ενότητα του συνεδρίου, η οποία εστίαζε σε case studies που αφορούσαν τη διάχυση και αξιοποίηση της πληροφορίας από τις διαφορετικές διευθύνσεις ενός οργανισμού, άνοιξε με την ομιλία του ο Nigel Penny, σύμβουλος με εξαιρετική εμπειρία σε όλες τις πλευρές των διαδικασιών στρατηγικού management. Μέσα από την ομιλία του ανέλυσε τον τρόπο που τα business analytics μπορούν να προσφέρουν την κρίσιμη πληροφορία στα διευθυντικά εκτελεστικά στελέχη.
Οπως είπε, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή, ώστε να καταλάβουμε πώς λειτουργούν τα διευθυντικά στελέχη, να δούμε τεχνικές που μας παρέχουν τη σωστή οπτική στα δεδομένα και να βοηθήσουμε, μέσω του BI και των Analytics, τις επιχειρήσεις της χώρας ώστε να βγουν από το τέλμα της κρίσης. Ο Φίλιππος Πασχέντης, Business Development Manager της Predicta, επικέντρωσε την ομιλία στα Predictive Analytics, μια τεχνολογία επιχειρηματικής ευφυΐας που αναδεικνύει σχέσεις και δομές κρυμμένες σε μεγάλους όγκους δεδομένων με στόχο την πρόβλεψη μελλοντικών συμπεριφορών και γεγονότων.
Aκολούθως, ανέλυσε τα επιμέρους στάδια εφαρμογής των Predictive Analytics, αλλά και στο πώς μια επιχείρηση μπορεί να τα εκμεταλλευτεί και να τα αξιοποιήσει σωστά. Για τη σημασία των Analytics στο Governance μίλησε ο Βασίλης Μουλακάκης, ειδικός σε θέματα BI & Analytics. Στη συνέχεια ανέλυσε το μοντέλο ΒΙ και ΙΤ Governance, για τον κύκλο ζωής των δεδομένων μέσα από τη σκοπιά του ΒΙ, τα μοντέλα δεδομένων και την ποιότητά, την ασφάλεια και την αποθήκευσή τους, όπως και τα συναφή κόστη και κέρδη.
Τα Business Analytics έχουν μια πρακτική πλευρά, η οποία, κατά τον Γιώργο Μητρόπουλο, Director της ICAP Management Consultants, μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη στο μάρκετινγκ, στις πωλήσεις, στο λογιστήριο, στα logistics, στην ανάπτυξη προϊόντων και στην εξυπηρέτηση πελατών. Μέσω των Business Analytics μπορεί να επιτευχθεί η βελτίωση της ανάπτυξης, της μείωσης του κόστους, του μάρκετινγκ και της πιστότητας των πελατών.
Οι ανάγκες της ναυτιλίας για λύσεις ΒΙ είναι μεγάλες, όπως και οι απαιτήσεις από τέτοιες λύσεις, σύμφωνα με τον Αχιλλέα Χούρσογλου, IT Manager της Ομίλου Ωνάση Olympic Shipping and Management S.A. (ιδιοκτησία του Ομίλου Ωνάση) Η λύση BI που επιλέχθηκε τελικά από την εταιρεία του προσφέρει real time πρόσβαση στην πληροφορία από διαφορετικές εφαρμογές, μέσα από ένα φιλικό περιβάλλον, με γρήγορη και ευέλικτη παραμετροποίηση και υλοποίηση. Πρόκειται για μια λύση που βοηθά τη διοίκηση να παίρνει έγκαιρα και έξυπνα αποφάσεις, με αντίληψη και αξιολόγηση κάθε στοιχείου που θα μπορούσε να βελτιστοποιήσει το επιχειρησιακό κέρδος.
Η Δέσποινα Μπαρδακίδου, General Manager της Cinsight Advisory Ltd, επικέντρωσε την ομιλία της στον τρόπο που το BI μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της διαχείρισης χαρτοφυλακίων απαιτήσεων. Το εργαλείο BI που χρησιμοποιείται γι’ αυτό το σκοπό συνεργάζεται με όλα τα γνωστά συστήματα CRM & ERP και ακολουθεί εφαρμοσμένες πρακτικές, έχοντας ως στόχο την εύκολη προσαρμογή στις ανάγκες του πελάτη και την παραμετροποίηση σε διαφορετικές ανάγκες.
Ετσι, επιτυγχάνεται η απεικόνιση των δεδομένων σε KPI’s, με συνεπαγόμενα οφέλη την αύξηση της παραγωγικότητας του τραπεζικού χαρτοφυλακιού και της ομάδας διαχείρισης. Ο Θεόκριτος Χατζίρης, Finance Manager της Χρυσός Οδηγός, ανέλυσε την έννοια του Business Intelligence και το πώς αυτό μπορεί να δώσει τη μέγιστη αξία σε έναν οργανισμό. Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα και δυσλειτουργίες όσον αφορά την ανάλυση και την επιχειρηματική αξιοποίηση ενός απέραντου όγκου δεδομένων, ωστόσο η εφαρμογή του BI μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά ένα μεγάλο οργανισμό να βάλει σε τάξη τα δεδομένα του, αξιοποιώντας τα βέλτιστα.
Τα πλεονεκτήματα που δίνει το BI σε έναν οργανισμό είναι πολλά. Εν κατακλείδι το BI δεν αποτελεί πολυτέλεια, είναι μια αγορά που αναπτύσσεται ταχύτατα. Ο Πάνος Τζελέφας, Finance & Accounting Manager της Boehringer Ingelheim Hellas, μίλησε για τον τρόπο που τα Business Intelligence & Analytics μπορούν να υποστηρίξουν μια επιχείρηση. Ακολούθως αναφέρθηκε στον τρόπο που η εταιρεία του τα εκμεταλλεύεται, αλλά και στα οφέλη που προσφέρουν στις οικονομικές αναλύσεις και στη λήψη αποφάσεων. Σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι, όπως συμπλήρωσε, η επιλογή των κατάλληλων συστημάτων, τα οποία θα εξασφαλίσουν την ακεραιότητα των δεδομένων.
CIOs και CMOs: μια σχέση που αναπτύσσεται
Στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, με την οποία έκλεισε το συνέδριο, συμμετείχαν η Κυριακή Σαλαβανίτου, Digital & CRM Manager της Σφακιανάκης ΑΕΒΕ, ο Bασίλης Αγγέλης, Senior Manager, Customer Insights & Campaign Management της Τράπεζας Πειραιώς, ο Κυριάκος Κοκκάλας, CRM Manager & Marketing της hellas online, ο Αντώνης Παπαδομήτσος, Επιθεωρητής Πωλήσεων της Κορρές, ο Δημήτρης Προμπονάς, Διευθυντής Πληροφορικής της ΒΑΡΔΑΣ, ο Λεωνίδας Πετρομανιάτης, Business Support Systems Senior Manager της hellas online και ο Νίκος Τσαντάνης, Senior Product Manager/Big Data Analytics της Intracom Telecom. Η Κυριακή Σαλαβανίτου είπε ότι σήμερα πρέπει μια εταιρεία να χρησιμοποιεί όλα τα σύγχρονα μέσα και τεχνολογίες για να καταλαβαίνει τους καταναλωτές της, οι οποίοι δεν είναι πια αυτοί που ήταν παλιά.
Παλιά οι καταναλωτές αποτελούσαν απλά δέκτες όλων των πληροφοριών που ήθελε να μεταδώσει μια εταιρεία. Σήμερα, η σχέση αυτή έχει αλλάξει, έχει γίνει, τουλάχιστον, αμφίδρομη. Ο καταναλωτής έχει ήδη άποψη (λόγω των μέσων της παγκοσμιοποίησης, του Internet κ.λπ.) πριν μια εταιρεία του παρουσιάσει το προϊόν της. Οπότε, σήμερα ένα τμήμα μάρκετινγκ χωρίς καλή κατανόηση των νέων τεχνολογιών, όπως είναι τα εργαλεία ανάλυσης της πληροφορίας, δεν θα μπορούσε να αντεπεξέλθει.
Ετσι, η συνεργασία ανάμεσα στη Διεύθυνση Πληροφορικής και στο τμήμα Μάρκετινγκ είναι, παρά τις όποιες δυσκολίες, απαραίτητη και πρέπει να ενισχυθεί. Ο Bασίλης Αγγέλης συμπλήρωσε ότι υπάρχει ανάγκη σήμερα μια εταιρεία να ακούει τους πελάτες της, κάτι που δεν το κάνει πάντα. Πρέπει να υπάρχει εστίαση στον πελάτη, πρέπει να υπάρχει κατανόηση των αναγκών και των προσδοκιών του. Πέρα από τα BI & Analytics, που σίγουρα είναι χρήσιμα, χρειάζεται μια εταιρεία να ακούει τους πελάτες της και να τους ικανοποιεί.
Το marketing και το IT είναι, όντως, δύο διαφορετικοί κόσμοι, παρόλα αυτά η συνεργασία ανάμεσά τους μπορεί να είναι άψογη – προϋπόθεση γι’ αυτό είναι άτομα που βρίσκονται στο τμήμα business της επιχείρησης να έχουν και κάποιο ΙΤ background. Ο Κυριάκος Κοκάλας συμπλήρωσε ότι πρώτος στόχος στην hol είναι οι ικανοποιημένοι πελάτες. Αυτό επιτυγχάνεται με αξιόπιστες και ανταγωνιστικές υπηρεσίες, με μια απόλυτα τίμια σχέση με τον πελάτη, με επικοινωνία και πληροφόρηση με τον πελάτη. Οι παραδοσιακοί τρόποι επικοινωνίας με τον πελάτη δεν είναι, πλέον, αρκετοί, καθώς τα social media, για παράδειγμα, έχουν αλλάξει τα δεδομένα.
Σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον υπάρχει μεγάλη πίεση από το μάρκετινγκ προς το ΙΤ. Αυτό σημαίνει ότι απαιτείται περισσότερο προσπάθεια από το ΙΤ, το οποίο πρέπει να βρίσκει ταχύτερα λύσεις. Ο Λεωνίδας Πετρομανιάτης είπε ότι τα προϊόντα που πωλούνται από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών έχουν άμεση σχέση με την Πληροφορική. Αυτό σημαίνει ότι οι πωλητές τους είναι πιο κοντά στην τεχνολογία, κάτι που βοηθάει σημαντικά στην άρτια συνεργασία του τμήματος μάρκετινγκ με το ΙΤ.
Ωστόσο, παρόλο που αυτά τα δύο τμήματα είναι κοντά, οι απαιτήσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες, ένεκα του πολύ έντονου ανταγωνιστικού και του ρευστού περιβάλλοντος που έχει διαμορφωθεί στην αγορά. Γι’ αυτό το σκοπό η hol έχει αναπτύξει μια κεντρική υποδομή BI σε επίπεδο ατόμων και διαδικασιών, έχοντας εντάξει την εξέλιξη του ΒΙ μέσα στη διαδικασία προσαρμογής και εξέλιξης των προϊόντων και συστημάτων της εταιρείας. Είναι σημαντικό οι άνθρωποι της τεχνολογίας να καταλαβαίνουν το business, αλλά και το αντίστροφο, ήτοι οι άνθρωποι του business να κατανοούν τις πιέσεις που δέχεται μια Διεύθυνση Πληροφορικής σήμερα.
Ο Δημήτρης Προμπονάς ισχυρίστηκε ότι όλα είναι θέμα επικοινωνίας. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί το ΙΤ είναι λίγο διαφορετική από αυτή του μάρκετινγκ, όπως και ο τρόπος σκέψης. Ετσι χρειάζεται να υπάρχει μια «μετάφραση» της γλώσσας που χρησιμοποιεί το κάθε τμήμα, ώστε να γίνει αυτή κατανοητή από το άλλο τμήμα. Είναι σημαντικό λοιπόν, όταν το μάρκετινγκ ζητάει πληροφορίες από το ΙΤ να είναι συγκεκριμένο στο τι ζητάει, ώστε να μπορέσει να πάρει αυτό που θέλει. Το ίδιο ισχύει και αντίστροφα.
Το BI χρησιμοποιείται περισσότερο στην εταιρεία του, για να βοηθήσει το τμήμα μάρκετινγκ ώστε να κάνει ad hoc queries και να βγάλει τα reports μόνο του, όπως ακριβώς τα θέλει, εκμεταλλευόμενο καλύτερα την πληροφορία. Ο Αντώνης Παπαδομήτσος είπε ότι πρέπει το ένα τμήμα να σέβεται και να ακούει το άλλο, γιατί μόνο έτσι η οποιαδήποτε εταιρεία θα πάει καλύτερα. Οσον αφορά το ΒΙ, άρχισε να χρησιμοποιείται στον Κορρέ από το 2009 και χωρίς αυτό σήμερα δεν κινείται τίποτα στην εταιρεία. Ολα τα στοιχεία βγαίνουν από εκεί, οι πωλητές ενημερώνονται καθημερινά με emails σχετικά με τις πωλήσεις τους και την επίτευξη των στόχων τους, ενώ μέσω του BI σχεδιάζεται καθημερινά το πλάνο της εταιρείας.
Απολογισμός
Βασισμένο σε πραγματικά case studies από τη διεθνή και την ελληνική αγορά, το Business Intelligence & Analytics Conference πέτυχε το στόχο του και αποτέλεσε μια πρακτική πλατφόρμα ανταλλαγής γνώσεων, εμπειριών, μεθοδολογιών και τεχνολογιών για την επίτευξη της αριστείας στην αξιοποίηση της πληροφορίας, από όλες τις λειτουργικές μονάδες μιας επιχείρησης. Το ενδιαφέρον του κοινού ήταν αμείωτο καθ’ όλη τη διάρκεια διεξαγωγής του συνεδρίου, το οποίο αποτέλεσε ταυτόχρονα ένα σημείο συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων σημαντικών στελεχών επιχειρήσεων και ειδικών του BI.