Σε μια εποχή που κανένας επαγγελματίας δεν αισθάνεται πλέον σίγουρος για τη θέση του, και ο Διευθυντής Πληροφορικής καλείται να επαναθεωρήσει το ποιες είναι οι δεξιότητες εκείνες που... αυξάνουν τη ζήτησή του.

Δεν αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός ότι οι ικανότητες αυτές παίζουν στο διπλό ταμπλό των τεχνικών και επιχειρηματικών δεξιοτήτων. Περισσότερο ξαφνιάζει το ότι, ενώ η τεχνολογία εισβάλει για τα καλά στην επιχείρηση, η πορεία του Διευθυντή Πληροφορικής δεν είναι απαραίτητα ανοδική.

Καθεστώς «παραχώρησης προτεραιότητας»
Ακόμα και αν είμαστε συχνά πολύ απασχολημένοι με τα θέματα της πεζής επιχειρηματικής καθημερινότητας, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι βρισκόμαστε εν μέσω μιας σημαντικής γενικότερης αλλαγής: της μετάβασης από την εποχή των ευκαιριών για μεταμόρφωση της επιχείρησης βάσει της τεχνολογίας στο καθεστώς της συστηματικής χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας σε ολόκληρη την επιχείρηση.

Ισως μοιάζει αντιφατικό το γεγονός ότι, την ίδια στιγμή που η τεχνολογία κερδίζει διαρκώς έδαφος στην επιχείρηση, ο CIO θα πρέπει να παραχωρήσει μέρος του ελέγχου του ΙΤ που ασκούσε μέχρι πρότινος. Η εξέλιξη αυτή δεν λειτουργεί ωστόσο εις βάρος του Διευθυντή Πληροφορικής.

Η Ovum εκτιμά ότι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, ο ρόλος του CIO θα μετατοπιστεί από εκείνον του υπεύθυνο ελέγχου και εφαρμογής του ΙΤ σε εκείνον του συμβούλου Πληροφορικής για το Business. Η Διεύθυνση Πληροφορικής δεν θα μπορέσει βέβαια να διατηρήσει το μονοπώλιο όσον αφορά τον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο θα χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία μέσα στην επιχείρηση.

Η ψηφιακή τεχνολογία έχει φτάσει σε ένα σημείο όπου έχει αντίκτυπο σε κάθε τομέα του Business, από τις πωλήσεις μέχρι τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού -και μάλιστα, ο αντίκτυπος αυτός γίνεται ολοένα και εντονότερος.

Ο CIO θα κληθεί στο μέλλον να λειτουργήσει με πιο συνεργατικό τρόπο και να μοιραστεί την ηγεσία έργων Πληροφορικής με συναδέλφους από άλλες διευθύνσεις. Αυτή η αλλαγή δεν υποβαθμίζει το ρόλο του Διευθυντή Πληροφορικής. Εφόσον ο CIO επιδιώξει να αναλάβει ολοένα και μεγαλύτερη ευθύνη για την ένταξη της ψηφιακής καινοτομίας στην επιχείρηση, η θέση του έχει τη δυναμική να αναβαθμιστεί.

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αρχίσει να προετοιμάζεται για τη μετάβαση από σήμερα κιόλας, και να ενθαρρύνει και άλλα τμήματα του business να αποκτήσουν πιο ενεργό ρόλο όσον αφορά τα θέματα του ΙΤ.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Διευθυντής Πληροφορικής θα πρέπει, για παράδειγμα, να προσεγγίσει τον Chief Marketing Officer της εταιρείας και να τον προσκαλέσει σε μια συζήτηση σχετικά με το πώς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τα social media analytics και με ποιους τρόπους θα μπορούσε ο CIO να βοηθήσει τη Διεύθυνση Μάρκετινγκ προς αυτή την κατεύθυνση.

Παράλληλα, βέβαια, ο CIO θα πρέπει να διασφαλίσει ότι διαθέτει επαρκές και ικανό προσωπικό στο οποίο μπορεί να εμπιστευτεί το τρέξιμο των καθημερινών αρμοδιοτήτων του ΙΤ, προκειμένου να μπορέσει εκείνος να αναλάβει έναν συμβουλευτικό ρόλο.

10 επιχειρηματικές δεξιότητες για κάθε CIO
Προκειμένου να μπορέσει να συνεργαστεί αποτελεσματικά με το Business, ο  Διευθυντής Πληροφορικής θα πρέπει να αναπτύξει ή να βελτιώσει κάποια κρίσιμα business skills. Το Infoworld προτείνει τον δεκάλογο που ακολουθεί.

Η δυνατότητα του καλού ακροατή: Εάν πρέπει να επιλέξετε μόνο μία δεξιότητα την οποία θα έπρεπε να αποκτήσετε ή να βελτιώσετε, τότε αυτή θα έπρεπε να είναι η ικανότητα να ακούτε τους άλλους προσεκτικά και να καταλαβαίνετε, όχι μόνο τι λένε, αλλά και τι προσπαθούν να πουν -ανεξάρτητα από το αν το εξηγούν καλά ή αν συμφωνείτε μαζί τους.

Το πλεονέκτημα που απολαμβάνουν όσοι ξέρουν να ακούνε είναι ότι καταλήγουν να μαθαίνουν όλα όσα γνωρίζουν οι γύρω τους. Κι αυτό τους κάνει εξυπνότερους από εκείνους που είναι πολύ απασχολημένοι με το να επιδεικνύουν το πόσο έξυπνοι είναι.

Συνεργατικότητα:Ακόμα και πριν να γίνει μόδα η έννοια του agile, η συνεργατικότητα -η δυνατότητα συνεργασίας με άλλους ανθρώπους προκειμένου να επιτευχθούν αποτελέσματα που δεν είναι εφικτά μέσω της ατομικής εργασίας- είχε μεγάλη σημασία. Σήμερα, στο πλαίσιο του agile, η συνεργατικότητα μεταξύ developers και επιχειρησιακών χρηστών αποτελεί κρίσιμο συστατικό επιτυχίας.

Η συνεργατικότητα έχει να κάνει με το πώς τα συνεργαζόμενα μέρη βρίσκουν λύσεις σε κοινά τους προβλήματα και τρόπους για να κυνηγήσουν τις κοινές τους ευκαιρίες.

Διαπραγμάτευση: Σε αντίθεση με τη συνεργατικότητα, που αφορά ανθρώπους που βρίσκονται στην ίδια πλευρά μιας υπόθεσης, η διαπραγμάτευση αφορά εκείνους που βρίσκονται αντιμέτωποι μεταξύ τους.

Οσοι δεν γνωρίζουν πώς να διαπραγματευτούν με εποικοδομητικό τρόπο, βρίσκονται συχνά εγκλωβισμένοι σε καταστάσεις που δεν προχωράνε. Συχνά μάλιστα, είναι οι ίδιοι εκείνοι που δημιουργούν το πρόβλημα, χωρίς καν να το αντιλαμβάνονται.

Βασικές οικονομικές έννοιες: Οι άνθρωποι του IT δεν χρειάζεται να καταλαβαίνουν τους ισολογισμούς, τις ταμειακές εισροές και τον κάθε οικονομικό δείκτη. Οφείλουν όμως να γνωρίζουν πώς να ερμηνεύουν τις ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων.

Σε αυτές αποτυπώνεται το πώς πηγαίνει η δουλειά γενικά, αλλά και το πώς τα πηγαίνει η Διεύθυνσή σας σε σχέση με τον προϋπολογισμό της. Οι άνθρωποι του IT θα πρέπει επίσης να κατέχουν την έννοια του ROI (απόδοση στην επένδυση) και να καταλαβαίνουν γιατί ένα ευρώ του χρόνου έχει λιγότερη αξία από ένα ευρώ σήμερα, πώς λειτουργεί η απόσβεση, και τη διαφορά μεταξύ κεφαλαίου και λειτουργικής δαπάνης. Το ROI είναι ένας δείκτης του εάν αξίζει να συνεχίσεις να δουλεύεις πάνω σε αυτό που δουλεύεις.

Κατανόηση του επιχειρηματικού μοντέλου: «Business model» είναι ο τίτλος που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε τον τρόπο λειτουργίας μιας επιχείρησης. Αφορά το πώς οι δράσεις μιας εταιρείας οδηγούν τους καταναλωτές να αγοράσουν αυτά που τους προτείνει, σε τιμές που δημιουργούν κερδοφορία.

Οι Διευθυντές Πληροφορικής που κατανοούν το επιχειρηματικό μοντέλο είναι σε θέση να προτείνουν τρόπους με τους οποίους το ΙΤ μπορεί να κάνει την επιχείρησή τους πιο αποτελεσματική.  Εκείνοι που δεν το κατανοούν, περιορίζονται στο να μιλούν με γενικότητες που συνήθως δεν έχουν σχέση με το πώς θα γίνει η εταιρεία πιο πετυχημένη.

Κατανόηση του λειτουργικού μοντέλου: Εάν το επιχειρηματικό μοντέλο εξηγεί το πώς μια εταιρεία παραμένει ανταγωνιστική, το λειτουργικό μοντέλο δείχνει το πώς λειτουργεί για να πετύχει το παραπάνω.

Η κατανόηση του λειτουργικού μοντέλου σάς δίνει το ίδιο πλεονέκτημα όπως και εκείνη του επιχειρηματικού: παρέχει το πλαίσιο για τον εντοπισμό της διαφοράς μεταξύ πραγματικών και υποθετικών βελτιώσεων.


Σωστή χρήση «αντωνυμιών»: Με οποιονδήποτε και αν μιλάτε: 1) χρησιμοποιήστε τη λέξη «εγώ» μόνο για να δώσετε παραδείγματα πραγμάτων που κάνατε λάθος στο παρελθόν, 2) το «εσύ» ανοίγει θετικές διατυπώσεις -όπως, «εσύ είσαι πολύ καλύτερος από εμένα στη χρήση αντωνυμιών, 3) χρησιμοποιήστε το «εμείς» για να παρακινήσετε τους άλλους να δεσμευτούν -«αναλαμβάνουμε δύσκολες υποθέσεις, αλλά τις φέρνουμε σε πέρας» και 4) συνδέστε το «αυτοί» με κάθε πιθανή λανθασμένη άποψη, στάση ή τρόπο εργασίας.

Αυτοί οι τέσσερις κανόνες είναι κρίσιμοι για την παρουσίαση ιδεών με τρόπο που διευκολύνει την αποδοχή και μειώνει την αντίσταση. Δίνουν στον χρήστη τους ένα τεράστιο πλεονέκτημα σε σύγκριση με όλους όσους τους αγνοούν.

Χαρτογράφηση των «πολιτικών δυνάμεων»: Σαφώς και είστε υπεύθυνος για την καριέρα σας, αλλά η εξέλιξή σας εξαρτάται και από εκείνους που θα αποφασίσουν κατά πόσο αξίζετε μια ευκαιρία. Πρέπει να γνωρίζετε το ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι, ποιοι έχουν πραγματική δύναμη και ποιοι είναι οι σύμμαχοι και οι έμπιστοί τους.

Βάσει αυτής της γνώσης θα πρέπει να δικτυωθείτε αλλά και να αποφύγετε όσους θα μπορούσαν να καταστρέψουν τις προοπτικές σας. Boss management: Οσο άκομψο κι αν ακούγεται, αποτελεί κρίσιμη ικανότητα: κάθε υπάλληλος πρέπει να διαχειρίζεται σωστά το αφεντικό του. Χωρίς αυτή τη δεξιότητα, οι πιθανότητες να σας ανατεθούν αγγαρείες αυξάνονται δραματικά.

Αν είστε καλός στη «διαχείριση,» θα είστε σε θέση να πείσετε το αφεντικό σας σχετικά με το τι θεωρείτε ότι αποτελεί καλή και τι κακή ιδέα. Ακόμη σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι το αφεντικό σας θα μπει στη διαδικασία να σας ρωτήσει πριν να καταλήξει σε απόφαση.

Κάντε τη δουλειά σας σωστά: Οσο τεχνικές κι αν είναι οι αρμοδιότητές σας, η άριστη εκτέλεση των καθηκόντων σας μετρά σαν επιχειρηματική δεξιότητα για έναν πολύ απλό λόγο: Εάν δεν κάνετε σωστά τη δουλειά για την οποία πληρώνεστε, κανείς δεν θα ακούσει τις απόψεις σας για άλλα θέματα -όσο εμπνευσμένες κι αν είναι αυτές.

Παρεμπιπτόντως, το να κάνετε τη δουλειά σας περιλαμβάνει και την κατανόηση του πώς αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εικόνα (όλες τις παραπάνω επιχειρηματικές δεξιότητες), ώστε να προσαρμόσετε τα όσα κάνετε με τρόπο τέτοιο που να μεγιστοποιείται ο αντίκτυπός τους.

9 πιστοποιήσεις για το 2012
Πέραν των business skills, ένας Διευθυντής Πληροφορικής έχει επίσης την ευκαιρία να εξελίξει την καριέρα του μέσα από επιλεγμένες πιστοποιήσεις της εξειδίκευσής του σε συγκεκριμένες τεχνολογίες.

Οι παρακάτω είναι, σύμφωνα με τους συντάκτες του Crisp360, οι 10 πιστοποιήσεις που αξίζει να διερευνήσει κάθε στέλεχος του ΙΤ μέσα στο 2012. Πρόκειται για πιστοποιήσεις που είναι «ρεαλιστικές», οικονομικά προσιτές και κατάλληλες για όλα τα επίπεδα επαγγελματιών της Πληροφορικής.

Μπορεί η λίστα να μην περιλαμβάνει κάποιες από τις πιο «βαρύγδουπες» πιστοποιήσεις, αλλά αυτό οφείλεται στο ότι εστιάζει σε εκείνες που συνδέονται με μεγαλύτερες ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης.

1. CISM: Certified Information Security Manager Καθώς το θέμα της ασφάλειας και της υποδομής της Πληροφορικής περιπλέκεται διαρκώς, εντείνεται και η ανάγκη για πιστοποιήσεις στον τομέα της ασφάλειας. Η ζήτηση για στελέχη πιστοποιημένα ως Certified Information Security Managers έχει σημειώσει τεράστια άνοδο και αποτελεί σημαντικό εφόδιο για ανέλιξη. 

2. CISSP: Certified Information Systems Security Professional Η εξέταση του CISSP αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των πιστοποιήσεων στον τομέα της ασφάλειας του IT. Παραμένει σε υψηλή ζήτηση, γεγονός που δεν αναμένεται να αλλάξει μέχρι και τουλάχιστον το 2018. Τόσο εταιρείες, όσο και κυβερνητικοί φορείς ψάχνουν διαρκώς για στελέχη με πιστοποίηση CISSP.

3. PMP: Project Management Professional Οι πιστοποιήσεις του Project Μanagement αποτελούν μια σταθερή αξία με υψηλή ζήτηση. Τα έργα Πληροφορικής είναι συχνά μεγάλα και σημαντικά και η ανάγκη για υπεύθυνους έργου με τις σωστές δεξιότητες εξακολουθεί να αυξάνεται.

Η πιστοποίηση PMP εξακολουθεί να είναι αυτή με τη μεγαλύτερη ζήτηση στον τομέα του PM, κάτι που δεν αναμένεται να αλλάξει ούτε τα επόμενα χρόνια. Επειδή η πιστοποίηση PMP έχει μεγάλες απαιτήσεις, έχει κερδίσει και μια ξεχωριστή θέση στον κόσμο των πιστοποιήσεων Πληροφορικής.

4. Oracle DBA Σχεδόν κάθε επιχείρηση έχει τουλάχιστον μία βάση δεδομένων η οποία είναι κρίσιμη για τη λειτουργία της. Ενας αυξανόμενος αριθμός αυτών βασίζονται στην πλατφόρμα της Oracle, γεγονός που αυξάνει με τη σειρά του τη ζήτηση για στελέχη πιστοποιημένα σε DBA. Η ζήτηση αυτή εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται τουλάχιστον μέχρι το 2018.

5. CCNP +S: Cisco Certified Network Professional + Security Η αντικατάσταση του CCSP από το CCNP +S δεν έχει επηρεάσει τη ζήτηση για επαγγελματίες της ασφάλειας με πιστοποίηση Cisco. Ο τομέας της ασφάλειας παραμένει πάντα «καυτός» και η ζήτηση για επαγγελματίες επιπέδου CCNP +S εκτιμάται ότι θα αυξηθεί ανάλογα. 

6. RHCSA: Red Hat Certified System Administrator Τόσο η χρήση των Linux, όσο και οι θέσεις εργασίας για Red Hat administrators εξακολουθεί να διευρύνεται στον χώρο του ΙΤ. Η χρήση του Red Hat δεν είναι τόσο διευρυμένη όσο εκείνη των προϊόντων της Microsoft, γεγονός που δυσκολεύει τις εταιρείες εκείνες που αναζητούν στελέχη με γνώση των Linux.

7. VCP: VMware Certified Professional Οι λύσεις Vmware γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς, γεγονός που ανέβασε και τη ζήτηση για επαγγελματίες με τη σχετική πιστοποίηση. Καθώς η πρακτική του virtualization γίνεται ολοένα και πιο «mainstream», η ζήτηση για στελέχη που είναι εξειδικευμένα στη διαχείριση αυτών των συστημάτων θα συνεχίσει να αυξάνεται.

8. CCNA: Cisco Certified Network Associate Το CCNA δεν έχει το ίδιο πρεστίζ με το CCNP +S, αλλά εξακολουθεί να αποτελεί μια περιζήτητη πιστοποίηση. Ειδικά για τους νέους επαγγελματίες, το CCNA μπορεί να ανοίξει νέες πόρτες και να οδηγήσει γρήγορα σε απόσβεση του κόστους του.

9. CCSA: Checkpoint Certified Security Administrator Με τους προβληματισμούς σχετικά με την ασφάλεια να αυξάνονται διαρκώς, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αυξάνονται και οι πιστοποιήσεις στον τομέα αυτό.

Οι συσκευές Checkpoint μπορεί να μην είναι τόσο διαδεδομένες όσο εκείνες της Cisco, αλλά ένας αυξανόμενος αριθμός επιχειρήσεων περνάνε από τις παραδοσιακές συσκευές ASA και PIX σε Checkpoint firewalls.

Σαν αποτέλεσμα, η πιστοποίηση Checkpoint Certified Expert έχει γίνει ξαφνικά πολύ δημοφιλής. Δεν υπάρχουν αρκετοί πιστοποιημένοι επαγγελματίες για να καλύψουν τις θέσεις στο χώρο.